Skocz do zawartości

Polski Leopard 2 A5 na bazie modelu Heng Long 1:16


madeira

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

 

Jako, że nie mogę się zmusić do zrobienia weatheringu na Tygrysie, rozgrzebałem Leoparda. Projekt jest bardzo ambitny. Zakładam w nim wykonanie Leona 2A5 w polskich oznaczeniach, a dokładnie z 11 Lubuskiej Brygady Kawalerii Pancernej:

 

10960257_10153874811898840_4862413832454708188_o.jpg

 

Oznaczenia w postaci kalek i masek są już przygotowane przez Panów z Melius Manu:

 

Obraz%2B16.jpg

 

Obraz%2B17.jpg

 

Zakupiłem też metalowe gąsienice w gumowymi wkładkami. Ten zestaw dokładnie (całość waży ponad 1,5 kg):

 

Mato-1-16-metal-tracks-rubber-and-metal-pads-metal-sprockets-metal-idler-wheels-kit-for.jpg

 

Jak widać są też metalowe koła napędzające i napinające.

 

Jako ciekawostkę napiszę, że model będzie z dziedziny RC i oprócz standardowych funkcji jazdy, świateł, obrotu wieżą, ruchu pionowego armaty wraz z symulacją wystrzału, będzie posiadał stabilizowaną w dwóch płaszczyznach armatę (symulacja stabilizacji "w punkt"), wanna kadłuba będzie wodoszczelna, w wieży będą zamontowane dwie kamery systemu FPV (First Person View). Wszystko to będzie utrzymywać aluminiowy szkielet.

"Ojcem" całego projektu jest kolega z forum rctank.pl -vanhasen.

Nie chcę zagłębiać się w tematykę RC, bo to nie miejsce na to (chyba, że ktoś będzie chciał, żebym coś napisał).

 

Tutaj chcę prowadzić wątek związany z budową zewnętrzą modelu.

Produkt Heng Longa jest moim zdaniem bardzo dobrą materią do wszelkich zmian. To nie to samo co pierwsze "twory" tej firmy -Tiger, czy PanTiger. Leopard jest kopią modelu Tamiyi. Ciekawostką jest fakt, że wanna kadłuba nosi znamiona druku 3D. Widać więc, że Heniek idzie z duchem czasu.

W modelu jest kilka uproszczeń, z którymi zamierzam powalczyć. Główne z nich to odlane z górą kadłuba boczne fartuchy, słabe pokrywy wentylatorów, siatki na koszach z tyłu wieży i klosze świateł.

 

Póki do odkręciłem wszystkie elementy od wanny. Wygląda ona tak:

 

DSC_1946.JPG

 

Następne zdjęcia będą na białym tle. ;)

 

Kolejnym etapem będzie wygolenie wszystkich wnęk i mocowań śrub oraz zaślepienie ich szpachlą.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 70
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Lubuska to jest Dywizja, ty robisz wóz z 34 BKPanc.

Rozsiadam się

 

Kurde ciućma ze mnie.. Tak się pomylić.. Oczywiście, że masz rację. Dzięki za zwrócenie uwagi.

 

Jak chodzi o koszty gąsienic, to cały zestaw kupiłem za 119$. Z przesyłką wyszło nieco ponad 500 zł, ale niestety chwyciło mnie cło i vat no i wyszło ponad 600 zł... Masakroza z tymi cenami w 1:16.

Ale wyjścia nie było. Model będzie ważył ponad 10 kg. Plastikowe gąsienice raczej by nie dały rady w terenie i wszystko by się pourywało. Poza tym gąsienice Heng Longa są od wewnątrz nie do końca satysfakcjonująco wykonane.

 

No może dziś coś poskrobię dremelem wnętrze wanny. Muszę je uwolnić od mocowań śrub etc. Model będzie otwierany/zamykany na zakładkę z przodu a z tyłu trzymać będą magnesy neodymowe.

 

Dzięki za dobry odbiór!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O wierz mi Paweł, że nie. Widziałem jak u kolegi pracuje stabilizacja armaty i jak świetnie jest oglądać sobie w trakcie jazdy obraz z kamery ze środka pojazdu. Przyznaję, że Tygrysem mało jeżdżę po terenie, ze względu na detale Abera, choć jeszcze nie udało mi się nic zgubić. Leopard z założenia jest przygotowywany głównie pod jazdę terenową i ma tam dawać radę, a ja nie mam się spinać, że coś odleci.

Kurde muszę skończyć wyrzynać niepotrzebne rzeczy z wnętrza wanny, bo już bym chciał montować szkielet do niego..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za zainteresowanie.

Póki co nic znaczącego w warsztacie się nie wydarzyło. Przygotowałem model do zamontowania aluminiowej wkładki usztywniającej wannę i będącej ramą do montażu silników napędowych, silnika obrotu wieżą i głośnika. Jak rama będzie wklejona, to pokażę o co chodzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powodzenia w projekcie. Jeśli jednak stawiasz na wysoką zgodność z oryginałem, to czeka Cię droga przez mękę i wiele przeróbek. Jak przymkniesz oko tu i ówdzie to jakoś pójdzie.

 

Leopard jest kopią modelu Tamiyi.

To wcale dobrze nie świadczy, bo model Tamki jest uproszczony i w wielu aspektach rozmija się z oryginałem. Zaczyna się od takich pierdół jak brak spawów. Potem dostrzeżesz wzięty z kosmosu kształt zaczepów holowniczych czy tylny hak, brak otworów smarowniczych, a potem dostrzeżesz, że lufa nie ma niektórych płaszczyzn czy otworów wentylacyjnych, przedmuchiwacz jest mocno uproszczony, układ justowania SKO jest do zrobienia od podstaw, kliny mają złe proporcje i takie tam.... niemniej jeszcze raz powodzenia

 

P.S. Zastanawiam się, czy w modelu HL zawieszenie ma ujemny zakres ugięcia wahaczy?, bo w Tamce np. nie ma i zawieszenie też było do przeróbki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć Lancer!!

Nie spodziewałem się Ciebie tu, ale cieszę się, że mam już dwóch stróży merytorycznych. Szkoda, że nie rozwinąłeś swojego wątku na rctank.pl, bo zapowiadał się bardzo konkretnie. Nie mniej jednak przeanalizuje wymienione tu i tam babole modelu. Nie wiem ile z nich zdecyduję się poprawiać. Z jednej strony Chciałbym sporo poprawić, ale z drugiej strony model ma być gotowy do ostrej jazdy terenowej, więc poprawki w rejonie układu jezdnego raczej nie będą znaczne, bo elementy muszą być wytrzymałe. Coś wymyślę, by było satysfakcjonująco.

A ujemnego ugięcia w zawieszeniu Leo od HL nie ma...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć Lancer!!

Nie spodziewałem się Ciebie tu, ale cieszę się, że mam już dwóch stróży merytorycznych. Szkoda, że nie rozwinąłeś swojego wątku na rctank.pl, bo zapowiadał się bardzo konkretnie. Nie mniej jednak przeanalizuje wymienione tu i tam babole modelu. Nie wiem ile z nich zdecyduję się poprawiać. Z jednej strony Chciałbym sporo poprawić, ale z drugiej strony model ma być gotowy do ostrej jazdy terenowej, więc poprawki w rejonie układu jezdnego raczej nie będą znaczne, bo elementy muszą być wytrzymałe. Coś wymyślę, by było satysfakcjonująco.

A ujemnego ugięcia w zawieszeniu Leo od HL nie ma...

 

No ja niestety nie przemogłem się i od wielu miesięcy nic nie robię. Wątek na RCtankach mi nie pomógł we wznowieniu prac.

 

Utknąłem na lufie i na tym koniec. Ponieważ jest ona aluminiowa możliwość jej korekty jest ograniczona. W Leo 2A6 jest ona trochę bardziej skomplikowana niż krótka L/44, a z moim warsztatem technologicznym jedyne co mi przychodzi do głowy to zrobienie odlewu, podzielenie jej na części, zrobienie korekt i złożenie do kupy. Zapał skończył się na odlewie pierwszej części ;)

 

A zawieszeniem się zastanów, bo jeśli je skorygujesz to w przypadku ostrej jazdy po terenie zawieszenie z większym zakresem ruchów będzie naturalniej wyglądało i obciążenia przenoszone na kadłub będą lepiej wytłumione. W Tamce jest o tyle łatwiej, że są tam druty skrętne, a HL z tego co pamiętam miał sprężyny?

 

Jeśli potrzebujesz fotek jakiegoś detalu A5 wal śmiało. Mam 480 własnych fotek naszej A5tki i jeszcze trochę wygrzebanych z sieci.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

lufa nie ma niektórych płaszczyzn czy otworów wentylacyjnych

 

Zaciekawiły mnie otwory wentylacyjne

 

Proszę bardzo, nawet mój post jest:

http://www.modelwork.pl/viewtopic.php?p=525413

 

Otwory to akurat mały problem, choć te ukośne ciężko dosyć było zrobić równo (na fotce mojej lufy wygląda jak prosta dziura, ale w praktyce jest pod kątem jak w oryginale) Trzeba dorobić te dwie poziome płaszczyzny (w sumie 4). A to tylko część problemów, bo jeszcze zamki spinające koszulę termoizolacyjną trzeba też jakoś dorobić. Na początku prawdziwej lufy jest płaski spaw spinający koniec wylotowy, a w lufie Tamki jest zrobiony po prostu jest jakiś pierścień, który nadaje się tylko do zeszlifowania. A to wszystko w aluminium w które ciężko ugryźć...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No mnie problem detali przewodu lufy wersji A6 nie będzie dotyczył, bo robię A5 z armatą L44. Dzięki jednak za ciekawe informacje na temat armaty L55.

 

Jak chodzi o zawiechę, to w heńku faktycznie są sprężyny. Jak obetnę ogranicznik pozycjonujące je do poziomu zero, to siła sprężyny raczej jest ciężkie do zrealizowania. wykręci mi wahacz do 180 stopni. A kręcenie sprężyn pod masę modelu. W Tamce faktycznie są blaszki skrętne, ale po Tygrysie widzę, że nie ma szału z ugięciem ujemnym. Musi więc zostać jak jest.

 

 

Na 2.20 widać jak pracuje zawieszenie u kolegi (autora projektu). A tam gdzieś wcześniej da się zauważyć praca stabilizacji armaty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widziałem też wcześniejsze filmy. Zazdroszczę

 

Niestety ja mam słomiany zapał, który jeszcze się pogłębił jak pomyślałem o konieczności wymiany całego napędu, bo dyferencjały Tamka to dla mnie porażka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgodnie z prośbą autora wrzuca swoje fotki mniej więcej tyłu kadłuba Leona. Na kilku fotkach przewija się A4 ale jest on praktycznie tożsamy z A5.

Fotki robiłem pod swoje potrzeby i skupiłem się na elementach, które miałem gorzej udokumentowane. Stąd nie ma raczej ogólnych zarysów, a detale. Ogólne fotki, z których ja liczyłem proporcje tego i owego wydłubiesz na Primepotral. Z nich liczyłem proporcje spawów, wielkości zaczepów holowniczych itd.

Sorki za chaos, ale nie miałem już sił siedzieć i porządkować tego. Mam nadzieję, że się przyda ;)

 

e8b4d1a76b29.jpg 92f59a5d6ccf.jpg 14e77dfc49b5.jpg dd3b65c3138d.jpg 75b5e0978f58.jpg dadb4574c9a2.jpg 39cde6209fdb.jpg 92d64108c76d.jpg c02cee51087a.jpg 65c9a011914a.jpg 7885298f3f02.jpg 0802fb76cde8.jpg dcd778c29bcf.jpg eb3b409768c3.jpg b03343ab470b.jpg ac97c763708b.jpg 55ed023b48c6.jpg cb3920922515.jpg 76a9f82419ac.jpg 94a836abbc00.jpg 012d8bca7301.jpg a51623e8bb09.jpg 2006000b16be.jpg 2ec6271756ed.jpg 076d0c48fca4.jpg 6f39ffc552a0.jpg 3886bb0dbb0f.jpg a3b34a316556.jpg 62baffbc38ca.jpg 464c0d68f245.jpg c35a2836c789.jpg ccde87ad029c.jpg fb887964e091.jpg 7f223820819f.jpg daebc051320d.jpg 84c7f8d25bb1.jpg 7b590d1012df.jpg 4a481e5f5b9b.jpg 3222f9ddc790.jpg 85ac32f65d22.jpg 6366c4ae5330.jpg e7f9d8115a0f.jpg b798b0e8e092.jpg 435bbf870d1a.jpg 5e62fcbe9cf2.jpg df8022d6a1b9.jpg 5caa0a3f8830.jpg d2150fcdb9e3.jpg d279cc9cfbaa.jpg 265a329a5399.jpg 1596ea8b10da.jpg 0569d1b23948.jpg 46dc22637038.jpg b6dea9ce1422.jpg 8d0ea7664bd1.jpg 4e3f1b317257.jpg 454f631eda65.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.