Skocz do zawartości

F-15 E Strike Eagle - Academy - 1/72


dark2

Rekomendowane odpowiedzi

Witam !

Chciałbym też spróbować swoich sił, możliwości w konkursie i w tym wątku się zgłaszam, zobaczymy co z tego wyjdzie.

F-15 - od dawna mi się podobał, a wersja E szczególnie. Historia tego samolotu zaczyna się na początku lat siedemdziesiątych (pewnie stąd mój sentyment). Orzeł jest bardzo wszechstronnym narzędziem. W wersji Strike Eagle otrzymał mocniejsze silniczki, dodatkowe zbiorniki paliwa i nowocześniejszą elektronikę. Płatowiec też został wzmocniony - chociaż zewnętrznie tego nie widać. Podstawowych informacji dostarcza wikipedia http://pl.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_F-15_Eagle a szersze info dotyczące konkretnie modelu E zamieszczam troszkę niżej.

 

Model to wynalazek Academy

a7f2da31955451e3.jpg

A tu wszystko porozkładane, pare części luzem.

1b9c041dde8b6d47.jpg

Model przeleżał naście lat, więc pewnie choćby z racji swojego wieku nie jest jakimś cudem techniki. Wypraski wyglądają ciekawie, ale jak się przyjrzeć to części średnio chcą do siebie pasować. Sam model wygląda jak wersja B, dołożono tylko konformiczne zbiorniki i pylony do nich (F15 ma 6 punktów mocowania przy jednym zbiorniku - w modelu jest ich 5). Linie podziału blach czasami nie trafiły we właściwe miejsce. Kształt końcówek płatów i sterów poziomych też nie trafia.

26affec08cfac008.jpg

W planach leży..no może nie do końca - ale się mieści - mam tylko wrażenie że jest minimalnie za krótki - ale to muszę sprawdzić razem ze statecznikami.

Model ma być wykonany w barwach maszyny biorącej udział w wojnie w zatoce. Zamierzam wykorzystać dodatkowy zestaw kalek HDL, który odnalazłem w pudełku z modelem.

Tak wygląda dokładnie ta maszyna

dfa2ffaf31ffb7b8.jpg

Troszkę pomocnej literatury

241cd458dd71321f.jpg

ff2e11bbfe81e5ee.jpg

Pomocne materiały znajdują się też na http://www.f-15estrikeeagle.com/

 

A tu jeszcze parę obrazków i wracam do pracy

df20634cac6284b7.jpg

97796065e2f3dc05.jpg

 

Korzystając z okazji - pozdrawiam wszystkich czytających ! Będę wdzięczny za wszelkie uwagi i podpowiedzi. Zapraszam do komentowania.

Darek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jako, że jest to także mój ulubiony myśliwiec, to z największą ciekawością będę się przyglądał relacji i, w razie możliwości, coś pomagał.

 

Powodzenia!

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za miłe słowa. Czas zabrać się do pracy. Na pierwszy ogień poszło to co zacząłem wiele lat temu - kanały dolotowe do silnika. Lat minęło tyle że farba pożółkła - poza tym chyba biały kolor nie jest chyba całkiem właściwy ?

Swoją drogą F-15 od Academy jest chyba jednym z niewielu modeli w 1/72 który ma tak przyzwoicie rozwiązany temat wlotów.

 

9aac67c64394ff46.jpg

 

Jak widać postanowiłem zalepić wneki na koła - które producent umieścił w tych kanałach.

 

752144848ba3a99a.jpg

 

Użyłem do tego pozostałości po starym modelu vaku - czyli po prostu poliesterynu (czy jak to się piszę ).

 

9b9c0eba527a4abf.jpg

 

Tak mniej więcej ma to wyglądać

 

26eee286bea20ddd.jpg

 

Niestety - nie znalazłem u siebie fotki pokazującej w jakim kolorze są te kanały malowane, a potego typu fotkach http://www.f-15estrikeeagle.com/technology/airframe/general/06.htm mało widać, może ktoś pomoże ?

 

To na dziś tyle nudzenia.

Pozdr.

Darek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem, u mnie będzie to pactra A37 a tak czy inaczej FS 36118 Gunship Gray.

Dzięki za błyskawiczną odp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No nieźle ale do wersji E temu Orłowi z Academy trochę brakuje koła są takie jak u zwykłego F-15 pokrywy komór podwozia głównego są płaskie, brak wszystkich pylonów pod FAST PACKami (one też nie są idealne, niestety ) do poprawienia jest też ten długi pylon pod wlotem, trzeba dorobić nowe "noże" (do rozcinania osłony przy katapultowani) na fotelach, HUDa trzeba zrobić nowego, no i zakończenia kadłuba za dyszami silników powinny inaczej wyglądać pare wlotów jeszcze i chyba to wszystko jak sobie przypomne coś to napisze. Życzę powodzenia przy budowie, będę kibicował i jeżeli zajdzie potrzeba pomagał

 

 

EDITZapomniałem

 

http://www.f-15estrikeeagle.com/

 

Ta strona będzie pomocna w budowie modelu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Link www.f-15estrikeeagle.com jest ciut wyżej - może nie tak wprost - ale zobacz jest.. i o tym braku podwieszeń - też wspominałem.. i nie tylko o tym..

przy okazji - może masz jakieś plany (i możliwość udostępnienia - bardzo byłbym wdzięczny)- bo ja mam wiele, ale wszystko ABCD ..a E posucha.. a to co tu http://www.aviapress.com/viewonekit.htm?AVV-200402 to raz ze troszkę jakość - a dwa - ze ma jakoś mniej linii podziałów blach - a mocno mi sie wydaje że płatowiec jest taki sam..

 

jak już sie odkryłeś ze coś wiesz - to będę Cię męczył...

 

ps.. wiem że model nie jest doskonały - będziemy to odkrywać krok po kroku mam nadzieje że nie zanudzę szanownych czytaczy

pozdro

Darek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Super link - dziękuję bardzo - bardzo ciekawe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postanowiłem troszkę powycinać. Na pierwszy ogień poszły klapy.

 

7d6a03c4b528d06a.jpg

 

A tu już bez klap.

 

c320c94e2ae8991c.jpg

 

Teraz muszę jeszcze wykombinować mocowanie klap. Zastanawiam się też czy wyciąć lotki. Na zdjęciach samolotów zauważyłem że lotki w czasie lu wychylane są przeciwstawnie - natomiast w samolotach parkujących na ziemi obie spuszczone w dół - myślę że model może dość efektownie wyglądać z tak wychylonymi powierzchniami sterowymi. Żeby było ciekawiej stery poziome wychylone bywają nierówno (poniżej fotka znaleziona w sieci)

97fb4b77acc1bb4am.jpg

 

Jak już się bawiłem w wycinanie - to przy okazji dopasowałem połówki skrzydeł (widać przed i po)

6d5165f2d5d89ee1.jpg

 

Na dziś tyle.

Darek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zauważyłem że lotki w czasie lu wychylane są przeciwstawnie - natomiast w samolotach parkujących na ziemi obie spuszczone w dół
Sa to tzw. klapolotki (ang. flaperons). Kiedy trzeba, pelania funkcje klap, kiedy nie trzeba, pelania funkcje lotek. Kiedy klapolotki pelnia funkcje klap (najczesciej przy ladowaniu), to poziome usterzenie plytowe moze przejac czesc funkcji lotek (chociaz jest takie sprytne urzadzenie, ktore sprawia, ze skladowe wychylenia klapy i lotki w klapolotce sa sumowane, wiec pilot w dalszym ciag ma do dyspozycji lotki na skrzydle, choc nie tak efektywne). Dlatego na zdjeciu widzisz klapy i klapolotki w dole, a stery poziome wychylone roznicowo.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zauważyłem że lotki w czasie lu wychylane są przeciwstawnie - natomiast w samolotach parkujących na ziemi obie spuszczone w dół
Sa to tzw. klapolotki (ang. flaperons). Kiedy trzeba, pelania funkcje klap, kiedy nie trzeba, pelania funkcje lotek. Kiedy klapolotki pelnia funkcje klap (najczesciej przy ladowaniu), to poziome usterzenie plytowe moze przejac czesc funkcji lotek (chociaz jest takie sprytne urzadzenie, ktore sprawia, ze skladowe wychylenia klapy i lotki w klapolotce sa sumowane, wiec pilot w dalszym ciag ma do dyspozycji lotki na skrzydle, choc nie tak efektywne). Dlatego na zdjeciu widzisz klapy i klapolotki w dole, a stery poziome wychylone roznicowo.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo nie wiele z tego zrozumiałem

 

Oczywiście chodzi tutaj o moją samolotową ułomność Ale dzisiaj na przykład dowiedziałem się co to są pylony

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Majek - rozumiem, dziękuje - pytanie dodatkowe - za odpowiedni rozdział i sterowanie tymi mechanizmami odpowiada komputer - czy jest to realizowane mechanicznie ?

(robi się wątek edukacyjny )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W F-15 rozdzial sily na poszczegolne elementy wykonawcze realizowany jest calkowicie analogowo, elektro-hydraulicznie. Tym smiesznym gadzetem odpowiadajacym za odpowiednie ustawienie cisnienia w poszczegolnych silownikach odpowiedzialny jest tzw. mikser. Dodatkowo klapolotki poruszaja sie na dwustopniowym zawiasie. Pierwszym stopniem steruje silownik klap, drugim - silownik lotek. Dzieki temu wychylenie sie sumuje i umozliwia klapolotkom prace jednoczesnie jako klapy i jako lotki.

 

To takie pobiezne wyjasnienie, problem jest duzo bardziej zlozony, niz by sie moglo wydawac...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Czas ucieka szybko, muszę się troszkę zacząć streszczać bo tu już koniec roku - a postępu prac nie widać.

Stwierdziłem że modle nie jest za bardzo skomplikowany i postanowiłem sobie dodać parę utrudnień. Na pierwszy ogień poszedł luk działka pokładowego.

31998a798502afd4.jpg

 

Przy okazji wyciąłem też wlot do do układu klimatyzacji oraz wylot. Teraz muszę wymyślić z czego zrobić żaluzje - chyba jakaś puszka posłuży za dawcę - ale nie jestem jeszcze przekonany.

Działko docelowo ma być konstrukcją z igieł. Może ktoś wie gdzie znaleźć jakieś sensowne rysunki w scali M61A1 ? Bo jak już wyciąłem tą klapkę - to muszę pokazać tego Vulcana.

 

Obciąłem też kawałek tyłu - taki mały drobiazg w ramach upodabniania F15E do F15E

e6cfced682ecd575.jpg

 

Klapki upustu powietrza wlotowego będą lekko uchylone - wyciąłem małą szparkę. Wyciąłem też otwory w żaluzji nad wlotem powietrza - ale nie jestem z tego zadowolony - muszę coś z tym jeszcze zrobić

905a5f4369ba6f2f.jpg

 

I to na razie tyle mojej dłubaniny

Korzystając z okazji, jutro już wigilia - Wesołych Świąt, dużo zdrowia, samych modelarskich białych kruków i duuuużooo miejsca na półkach

Darek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postanowiłem troszkę zmodyfikować tablicę przyrządów.

c5dbde77c5e5f643.jpg

"ulepsze" też fotele - na fotce niżej zalepiam skurczowe dziury

eec4fff08041ec97.jpg

 

To takie drobiazgi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postanowiłem troszkę zmodyfikować tablicę przyrządów.
Plan ambitny, ale z wykonaniem troszku gorzej niestety. Ja wiem, ze to 72-ka i malutkie te elemenciki sa, ale mozna by je bylo ciut staranniej wykonac. Jakies to takie zmasakrowane i pozalewane klejem. Ale coz, pierwszes sliwki - robaczywki. Nastepna raza bedzie lepiej.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Majku - dokładnie - zmasakrowane i pozalewane - ale nie martw się oszlifuję, polakieruję... mam nadzieję że z brzydkiego kaczątka jakiś orzeł wyrośnie:).

Tablica jest jeszcze w bardzo zgrubnej postaci i tylko orientacyjnie sobie igłą konturki zaznaczyłem - dostanie szlif - bo i tak te monitorki za bardzo odstają.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sa to tzw. klapolotki (ang. flaperons).

 

Wprawdzie tylko trochę na temat, ale chciałbym prowadzić małe sprostowanie.

Samolot F-15 nie posiada klapolotek. Posiada klapy i oddzielne lotki. Lotki nie posiadają innej funkcji. Jedynie płyty usterzenia poziomego pracując różnicowo spełniają dwie funkcje i posiadają nazwę sterolotek.

Jednoczesne położenie lotek w pozycji dolnej spowodowane jest brakiem ciśnienia w układzie sterowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oj, Imt... Chyba bede polemizowal... Coprawda nie jestem w stanie w tym momencie przywolac konkretnego i rzetelnego zrodla informacji, bo musialbym pogrzebac, ale... Jestem przekonany na 90%, ze F-22 odziedziczyl uklad sterowania (w sensie jego filozofie) po F-15. A Raptor ma klapolotki na 100%. No chyba, ze mi sie cos jednak pomienszalo. Imt, jak masz jakas konkretna informacjie na ten temat, podziel sie, chetnie sie doucze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.