dark2 Napisano 19 Listopada 2007 Share Napisano 19 Listopada 2007 Witam ! Chciałbym też spróbować swoich sił, możliwości w konkursie i w tym wątku się zgłaszam, zobaczymy co z tego wyjdzie. F-15 - od dawna mi się podobał, a wersja E szczególnie. Historia tego samolotu zaczyna się na początku lat siedemdziesiątych (pewnie stąd mój sentyment). Orzeł jest bardzo wszechstronnym narzędziem. W wersji Strike Eagle otrzymał mocniejsze silniczki, dodatkowe zbiorniki paliwa i nowocześniejszą elektronikę. Płatowiec też został wzmocniony - chociaż zewnętrznie tego nie widać. Podstawowych informacji dostarcza wikipedia http://pl.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_F-15_Eagle a szersze info dotyczące konkretnie modelu E zamieszczam troszkę niżej. Model to wynalazek Academy A tu wszystko porozkładane, pare części luzem. Model przeleżał naście lat, więc pewnie choćby z racji swojego wieku nie jest jakimś cudem techniki. Wypraski wyglądają ciekawie, ale jak się przyjrzeć to części średnio chcą do siebie pasować. Sam model wygląda jak wersja B, dołożono tylko konformiczne zbiorniki i pylony do nich (F15 ma 6 punktów mocowania przy jednym zbiorniku - w modelu jest ich 5). Linie podziału blach czasami nie trafiły we właściwe miejsce. Kształt końcówek płatów i sterów poziomych też nie trafia. W planach leży..no może nie do końca - ale się mieści - mam tylko wrażenie że jest minimalnie za krótki - ale to muszę sprawdzić razem ze statecznikami. Model ma być wykonany w barwach maszyny biorącej udział w wojnie w zatoce. Zamierzam wykorzystać dodatkowy zestaw kalek HDL, który odnalazłem w pudełku z modelem. Tak wygląda dokładnie ta maszyna Troszkę pomocnej literatury Pomocne materiały znajdują się też na http://www.f-15estrikeeagle.com/ A tu jeszcze parę obrazków i wracam do pracy Korzystając z okazji - pozdrawiam wszystkich czytających ! Będę wdzięczny za wszelkie uwagi i podpowiedzi. Zapraszam do komentowania. Darek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tleli Napisano 19 Listopada 2007 Share Napisano 19 Listopada 2007 Bardzo ładny wstęp. Solidne przygotowanie artyleryjskie ;) Trzymam kciuki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kermit Napisano 19 Listopada 2007 Share Napisano 19 Listopada 2007 Jako, że jest to także mój ulubiony myśliwiec, to z największą ciekawością będę się przyglądał relacji i, w razie możliwości, coś pomagał. Powodzenia! Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dark2 Napisano 21 Listopada 2007 Autor Share Napisano 21 Listopada 2007 Dziękuję za miłe słowa. Czas zabrać się do pracy. Na pierwszy ogień poszło to co zacząłem wiele lat temu - kanały dolotowe do silnika. Lat minęło tyle że farba pożółkła - poza tym chyba biały kolor nie jest chyba całkiem właściwy ? Swoją drogą F-15 od Academy jest chyba jednym z niewielu modeli w 1/72 który ma tak przyzwoicie rozwiązany temat wlotów. Jak widać postanowiłem zalepić wneki na koła - które producent umieścił w tych kanałach. Użyłem do tego pozostałości po starym modelu vaku - czyli po prostu poliesterynu (czy jak to się piszę ). Tak mniej więcej ma to wyglądać Niestety - nie znalazłem u siebie fotki pokazującej w jakim kolorze są te kanały malowane, a potego typu fotkach http://www.f-15estrikeeagle.com/technology/airframe/general/06.htm mało widać, może ktoś pomoże ? To na dziś tyle nudzenia. Pozdr. Darek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 21 Listopada 2007 Share Napisano 21 Listopada 2007 Kanały są białe. Tylko kolor części przedniej od początku do końca "skośnego ścięcia" jest taki jak kadłuba czyli H125 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dark2 Napisano 21 Listopada 2007 Autor Share Napisano 21 Listopada 2007 Rozumiem, u mnie będzie to pactra A37 a tak czy inaczej FS 36118 Gunship Gray. Dzięki za błyskawiczną odp. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 21 Listopada 2007 Share Napisano 21 Listopada 2007 Nie ma spr. też lubię ten samolot. Mam takiego samego tyle że Tamyia i trzy razy większy boję się go sklejać Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mirage3 Napisano 21 Listopada 2007 Share Napisano 21 Listopada 2007 No nieźle ale do wersji E temu Orłowi z Academy trochę brakuje koła są takie jak u zwykłego F-15 pokrywy komór podwozia głównego są płaskie, brak wszystkich pylonów pod FAST PACKami (one też nie są idealne, niestety ) do poprawienia jest też ten długi pylon pod wlotem, trzeba dorobić nowe "noże" (do rozcinania osłony przy katapultowani) na fotelach, HUDa trzeba zrobić nowego, no i zakończenia kadłuba za dyszami silników powinny inaczej wyglądać pare wlotów jeszcze i chyba to wszystko jak sobie przypomne coś to napisze. Życzę powodzenia przy budowie, będę kibicował i jeżeli zajdzie potrzeba pomagał EDITZapomniałem http://www.f-15estrikeeagle.com/ Ta strona będzie pomocna w budowie modelu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dark2 Napisano 21 Listopada 2007 Autor Share Napisano 21 Listopada 2007 Link www.f-15estrikeeagle.com jest ciut wyżej - może nie tak wprost - ale zobacz jest.. i o tym braku podwieszeń - też wspominałem.. i nie tylko o tym.. przy okazji - może masz jakieś plany (i możliwość udostępnienia - bardzo byłbym wdzięczny)- bo ja mam wiele, ale wszystko ABCD ..a E posucha.. a to co tu http://www.aviapress.com/viewonekit.htm?AVV-200402 to raz ze troszkę jakość - a dwa - ze ma jakoś mniej linii podziałów blach - a mocno mi sie wydaje że płatowiec jest taki sam.. jak już sie odkryłeś ze coś wiesz - to będę Cię męczył... ps.. wiem że model nie jest doskonały - będziemy to odkrywać krok po kroku mam nadzieje że nie zanudzę szanownych czytaczy pozdro Darek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mirage3 Napisano 21 Listopada 2007 Share Napisano 21 Listopada 2007 Wybacz pisałem "ciurkiem" co mi się przypomniało, a co do linka to nie skumałem, że to do tej strony Hmm...plany...plany wersji E są np. w PKL 1/95 można pewnie na Allegro kupić wiem, że mam ale gdzie to już nie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 21 Listopada 2007 Share Napisano 21 Listopada 2007 http://www.airwar.ru/indexe.html <---tu jest mnóstwo planów w dziale "drawings" nie przekopywałem , wiem że F-15 jest Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dark2 Napisano 22 Listopada 2007 Autor Share Napisano 22 Listopada 2007 Super link - dziękuję bardzo - bardzo ciekawe. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dark2 Napisano 22 Listopada 2007 Autor Share Napisano 22 Listopada 2007 Postanowiłem troszkę powycinać. Na pierwszy ogień poszły klapy. A tu już bez klap. Teraz muszę jeszcze wykombinować mocowanie klap. Zastanawiam się też czy wyciąć lotki. Na zdjęciach samolotów zauważyłem że lotki w czasie lu wychylane są przeciwstawnie - natomiast w samolotach parkujących na ziemi obie spuszczone w dół - myślę że model może dość efektownie wyglądać z tak wychylonymi powierzchniami sterowymi. Żeby było ciekawiej stery poziome wychylone bywają nierówno (poniżej fotka znaleziona w sieci) Jak już się bawiłem w wycinanie - to przy okazji dopasowałem połówki skrzydeł (widać przed i po) Na dziś tyle. Darek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Majek Napisano 22 Listopada 2007 Share Napisano 22 Listopada 2007 zauważyłem że lotki w czasie lu wychylane są przeciwstawnie - natomiast w samolotach parkujących na ziemi obie spuszczone w dół Sa to tzw. klapolotki (ang. flaperons). Kiedy trzeba, pelania funkcje klap, kiedy nie trzeba, pelania funkcje lotek. Kiedy klapolotki pelnia funkcje klap (najczesciej przy ladowaniu), to poziome usterzenie plytowe moze przejac czesc funkcji lotek (chociaz jest takie sprytne urzadzenie, ktore sprawia, ze skladowe wychylenia klapy i lotki w klapolotce sa sumowane, wiec pilot w dalszym ciag ma do dyspozycji lotki na skrzydle, choc nie tak efektywne). Dlatego na zdjeciu widzisz klapy i klapolotki w dole, a stery poziome wychylone roznicowo. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Praetorian Napisano 22 Listopada 2007 Share Napisano 22 Listopada 2007 zauważyłem że lotki w czasie lu wychylane są przeciwstawnie - natomiast w samolotach parkujących na ziemi obie spuszczone w dół Sa to tzw. klapolotki (ang. flaperons). Kiedy trzeba, pelania funkcje klap, kiedy nie trzeba, pelania funkcje lotek. Kiedy klapolotki pelnia funkcje klap (najczesciej przy ladowaniu), to poziome usterzenie plytowe moze przejac czesc funkcji lotek (chociaz jest takie sprytne urzadzenie, ktore sprawia, ze skladowe wychylenia klapy i lotki w klapolotce sa sumowane, wiec pilot w dalszym ciag ma do dyspozycji lotki na skrzydle, choc nie tak efektywne). Dlatego na zdjeciu widzisz klapy i klapolotki w dole, a stery poziome wychylone roznicowo. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Majek Napisano 22 Listopada 2007 Share Napisano 22 Listopada 2007 Z czego sie smieje, he? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Praetorian Napisano 22 Listopada 2007 Share Napisano 22 Listopada 2007 Bo nie wiele z tego zrozumiałem Oczywiście chodzi tutaj o moją samolotową ułomność Ale dzisiaj na przykład dowiedziałem się co to są pylony Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dark2 Napisano 22 Listopada 2007 Autor Share Napisano 22 Listopada 2007 Majek - rozumiem, dziękuje - pytanie dodatkowe - za odpowiedni rozdział i sterowanie tymi mechanizmami odpowiada komputer - czy jest to realizowane mechanicznie ? (robi się wątek edukacyjny ) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Majek Napisano 22 Listopada 2007 Share Napisano 22 Listopada 2007 W F-15 rozdzial sily na poszczegolne elementy wykonawcze realizowany jest calkowicie analogowo, elektro-hydraulicznie. Tym smiesznym gadzetem odpowiadajacym za odpowiednie ustawienie cisnienia w poszczegolnych silownikach odpowiedzialny jest tzw. mikser. Dodatkowo klapolotki poruszaja sie na dwustopniowym zawiasie. Pierwszym stopniem steruje silownik klap, drugim - silownik lotek. Dzieki temu wychylenie sie sumuje i umozliwia klapolotkom prace jednoczesnie jako klapy i jako lotki. To takie pobiezne wyjasnienie, problem jest duzo bardziej zlozony, niz by sie moglo wydawac... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dark2 Napisano 23 Grudnia 2007 Autor Share Napisano 23 Grudnia 2007 Czas ucieka szybko, muszę się troszkę zacząć streszczać bo tu już koniec roku - a postępu prac nie widać. Stwierdziłem że modle nie jest za bardzo skomplikowany i postanowiłem sobie dodać parę utrudnień. Na pierwszy ogień poszedł luk działka pokładowego. Przy okazji wyciąłem też wlot do do układu klimatyzacji oraz wylot. Teraz muszę wymyślić z czego zrobić żaluzje - chyba jakaś puszka posłuży za dawcę - ale nie jestem jeszcze przekonany. Działko docelowo ma być konstrukcją z igieł. Może ktoś wie gdzie znaleźć jakieś sensowne rysunki w scali M61A1 ? Bo jak już wyciąłem tą klapkę - to muszę pokazać tego Vulcana. Obciąłem też kawałek tyłu - taki mały drobiazg w ramach upodabniania F15E do F15E Klapki upustu powietrza wlotowego będą lekko uchylone - wyciąłem małą szparkę. Wyciąłem też otwory w żaluzji nad wlotem powietrza - ale nie jestem z tego zadowolony - muszę coś z tym jeszcze zrobić I to na razie tyle mojej dłubaniny Korzystając z okazji, jutro już wigilia - Wesołych Świąt, dużo zdrowia, samych modelarskich białych kruków i duuuużooo miejsca na półkach Darek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dark2 Napisano 25 Grudnia 2007 Autor Share Napisano 25 Grudnia 2007 Postanowiłem troszkę zmodyfikować tablicę przyrządów. "ulepsze" też fotele - na fotce niżej zalepiam skurczowe dziury To takie drobiazgi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Majek Napisano 25 Grudnia 2007 Share Napisano 25 Grudnia 2007 Postanowiłem troszkę zmodyfikować tablicę przyrządów. Plan ambitny, ale z wykonaniem troszku gorzej niestety. Ja wiem, ze to 72-ka i malutkie te elemenciki sa, ale mozna by je bylo ciut staranniej wykonac. Jakies to takie zmasakrowane i pozalewane klejem. Ale coz, pierwszes sliwki - robaczywki. Nastepna raza bedzie lepiej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dark2 Napisano 25 Grudnia 2007 Autor Share Napisano 25 Grudnia 2007 Majku - dokładnie - zmasakrowane i pozalewane - ale nie martw się oszlifuję, polakieruję... mam nadzieję że z brzydkiego kaczątka jakiś orzeł wyrośnie:). Tablica jest jeszcze w bardzo zgrubnej postaci i tylko orientacyjnie sobie igłą konturki zaznaczyłem - dostanie szlif - bo i tak te monitorki za bardzo odstają. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
imt Napisano 27 Grudnia 2007 Share Napisano 27 Grudnia 2007 Sa to tzw. klapolotki (ang. flaperons). Wprawdzie tylko trochę na temat, ale chciałbym prowadzić małe sprostowanie. Samolot F-15 nie posiada klapolotek. Posiada klapy i oddzielne lotki. Lotki nie posiadają innej funkcji. Jedynie płyty usterzenia poziomego pracując różnicowo spełniają dwie funkcje i posiadają nazwę sterolotek. Jednoczesne położenie lotek w pozycji dolnej spowodowane jest brakiem ciśnienia w układzie sterowania. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Majek Napisano 27 Grudnia 2007 Share Napisano 27 Grudnia 2007 Oj, Imt... Chyba bede polemizowal... Coprawda nie jestem w stanie w tym momencie przywolac konkretnego i rzetelnego zrodla informacji, bo musialbym pogrzebac, ale... Jestem przekonany na 90%, ze F-22 odziedziczyl uklad sterowania (w sensie jego filozofie) po F-15. A Raptor ma klapolotki na 100%. No chyba, ze mi sie cos jednak pomienszalo. Imt, jak masz jakas konkretna informacjie na ten temat, podziel sie, chetnie sie doucze. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.