Jump to content

Lavochkin La-5 1/48 Zvezda + dodatki


ksc
 Share

Recommended Posts

Brak porządnej dokumentacji zdjęciowej pozwala na trochę swobodną interpretację kolorystyki i wyposażenia kabiny.

 

Wiem, że to może głupie i nieprofesjonalne podejście do tematu, ale czy w takim wypadku nie warto się posiłkować symulatorem IŁ-2 Sturmovik?

Detale kabin samolotów są dobrze odwzorowane (wyposażenie, kolorystyka, napisy eksploatacyjne).

 

Wzorowanie się na symulatorze to ostateczność, ale poszukam w nim inspiracji.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Złamałem embargo i zamówiłem z Rosji zestaw blaszek fototrawionych No 48016 firmy GoNzA.

9DeiV5Z.jpg

 

Instrukcja montażu jest tak precyzyjna, że przeznaczenie większości elementów jest dla mnie zagadkowe. Oprócz niewielkiej karteczki dołączonej do zestawu, autor udostępnia link do instrukcji bazującej na grafikach z opisu technicznego samolotu Ła-5.

Link to comment
Share on other sites

Klamerki pasow jak na bogato

Zestawik calkiem fajny.

Skolko?

Zestaw blach fajny, ciekawe pomysły z napisami eksploatacyjnymi w postaci kliszy. Jest lepszy niż jego odpowiednik z Eduarda do wersji FN. W tajemnicy przed żoną mogę powiedzieć, że za blaszkę dałem około 12 dolarów + przesyłka.

Link to comment
Share on other sites

Mam jakieś plany poszukam i wyślę na serwer. Może w jakimś zagadnieniu pomogę ?

Edit: Niestety niektóre są (po angielsku i rosyjsku) Link: http://przeklej.org/file/4Yjqzs/Plany.do.La.5.zip

Mam nadzieję że pomogą.

Dziękuję za materiały, cześć już posiadałem, ale w paczce były też nieznane mi publikacje. Na pewno się przydadzą!

Link to comment
Share on other sites

W nowszej wersji symulatora wnętrze jest bliższe oryginałowi znanemu mi z kilku zdjęć:

post-66801-0-53442700-1416870592.jpg

 

filmik:

Dobra, dobra. U siebie na płycie miałem tylko

starą wersję.

Zamiast tego płatnego symulatora polecam darmowego War thundera

Co słychać na warsztacie?

Masz pomysł na ciekwy brudzing kabiny ?

Pytam ponieważ też przymierzam się Ła 5.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Z jakich planów korzystałeś robiąc poprawki (geometrii) w skrzydłach?

 

Prace idą bardzo powoli ze względu na ostatnie dni ładnej pogody w tym roku.

 

Kabinę standardowo zapuściłem czarnym washem, co raczej popsuło wnętrze, gdyż srebrny stracił na połysku. Eksperymentowałem z white spirit firmy Dragon, który okazał się zbyt agresywny i zaczął rozpuszczać srebrną farbę akrylową. Na szczęście nakładanie washa rozpocząłem od mniej widocznych miejsc, w tych bardziej widocznych ucząc się na błędach użyłem terpentyny balsamicznej i na szczęście nie widać aż takich szkód. Na razie nie pokazuję efektu, wypełnię wnętrze drobnymi elementami i dopiero wtedy zamieszczę jakieś zdjęcia. Chciałbym zamknąć kadłub i przejść do kolejnego etapu budowy modelu.

 

Poprawki geometrii opieram na planach znalezionych na rosyjskich forach, między innymi tego rysunku:

post-755-0-60419400-1422474491.jpg

 

Poszukam później tego co udało mi się zebrać i podeślę na priv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Wnętrze wypełniam kolorowymi częściami zalewanymi washem w celu uplastycznienia. Model pokazuje, jak łatwo zamiast efektu brudnego wnętrza uzyskać brudny model.

G7yvjYT.jpg

oNgHGkx.jpg

Po sklejeniu połówek kadłuba i tak będzie trudno dostrzec większość elementów.

nHPFx3y.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Żeby nie było, że nic nie robię udało mi się skleić kadłub z centropłatem.

qetZsBD.jpg

 

Oczywiście nie udało się tego zrobić bez bólu. Pocieniłem ścianki kadłuba w kabinie na tyle że klej mający zespolić kadłub z centropłatem spowodował zapadnięcia miękkiego plastiku. Na ratunek przyszła szpachla, ale ostateczny rezultat będzie widoczny dopiero po pokryciu MrSurfacerem.

6aieGy4.jpg

 

W dalszej kolejności czas na montaż silnika i jego osłon. Już wiem, że będzie to duże wyzwanie ze względów technologicznych. Zdecydowałem się odsłonić jedynie część pokryw, tak że najbardziej widocznym elementem wnętrza będzie sam silnik. Pozostałe elementy traktuję więc trochę symbolicznie. Wykorzystałem produkt rodzimej firmy Karaya. Nie jest on tak finezyjny jak posiadane przeze mnie żywice innych firm (Vector, Aires), ale jak najbardziej ta miniatura jest do zaakceptowania. Czytałem na innych forach, że nie wszystkim udało się go zmieścić wewnątrz kadłuba, ale ponieważ pocieniłem ścianki może mi się to uda bez większych problemów. Na chwilę obecną posiadam już skorygowane łoże silnika i zmontowany pierwszy rząd cylindrów.

5UWtw84.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Przymiarki silnika przed malowaniem i montażem. Było trochę emocji podczas dopasowywania, czasami trzeba iść na kompromis i trochę podpiłować pewne elementy:

LqDOQy9.jpg

aS6cnv4.jpg

 

Poprawiłem też oczywisty błąd zvezdy ze statecznikami poziomymi, które w garbatej wersji Ła-5 są nieco inne niż w późniejszych wersjach Ła-5FN. Ta różnica jest też często pomijana na rysunkach samolotu, ale przykładowe zdjęcia wyraźnie pokazują różnicę:

aIFwwTu.jpg

chkalov84f.jpg

Link to comment
Share on other sites

 

Poprawiłem też oczywisty błąd zvezdy ze statecznikami poziomymi, które w garbatej wersji Ła-5 są nieco inne niż w późniejszych wersjach Ła-5FN. Ta różnica jest też często pomijana na rysunkach samolotu, ale przykładowe zdjęcia wyraźnie pokazują różnicę:

aIFwwTu.jpg

]

Mało kto o tym pamięta robiąc Ła-5. Sądzę że zakończenie steru powinno być bardziej proste.

Jeżeli robisz wczesną ławeczkę to wiatrochron był taki jak a ŁaGG- 3.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Do pomalowania silnika starałem się wykorzystać pełen asortyment farb akrylowych, washy olejnych i filtrów. Oto jaki jest tego efekt:

Z4DWZqz.jpg

FUoXtun.jpg

4L0jBZJ.jpg

N9a5Jq3.jpg

 

Komora silnika została odpowiednio przygotowana na przyjęcie silnika za pomocą czarnego washa i pigmentów:

giIkBra.jpg

 

Przymiarka na sucho (tak, wiem... nie będzie widać):

tTe5jmp.jpg

 

Do wykończenia pozostało dodanie kilku brakujących przewodów - ograniczę się do tych najbardziej widocznych oraz kolektor wydechowy wraz ze skrzelami. Niestety, ale komora silnika w prawdziwym samolocie posiada osłony, które oddzielają ją od kabiny pilota, więc po skompletowaniu wszystkich elementów będzie widać jeszcze mniej niż się teraz wydaje.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Dzień coraz dłuższy, więc powoli czas budzić się ze snu zimowego. Po pokryciu cienką warstwą surfacera 1200 okazało się, że do poprawki są m.in. miejsca łączenia połówek kadłuba i centropłat. Zdjęcia przedstawiają już model pokryty kolejną jego warstwą po poprawieniu największych niedoskonałości.

IWS4Bvv.jpg

CObjp2S.jpg

Kolejny krok to preshading za pomocą czarnej i białej farby.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.