ksc Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 W celach bardziej relaksacyjnych rozpocząłem pracę nad modelem samolotu Ławoczkin La-5 w skali 1/48, odsuwając na chwilę prace nad I-16. Bardzo uboga dokumentacja fotograficzna i brak zachowanych egzemplarzy muzealnych, z wyjątkiem fragmentu kabiny pilota, powoduje, że nie uda mi się zachować wierności w odtworzeniu detali. Będę bazować na radzieckich instrukcjach remontowych i obsługi samolotów ŁaGG-3, Ła-5, Ła-5FN, Ła-7 oraz egzemplarzu muzealnym Ła-7 w Kbely. Idąc na łatwiznę nazbierałem do niego trochę dodatków, które przyspieszą pracę. Model ten traktuję jako wprawkę przed realizacją Ła-5 UTI Zestaw podstawowy: LAVOCHKIN LA-5 1/48 Zvezda 4803 Lista dodatków: Klapy fototrawione (Lavochkin La-5FN landing flaps ZVEZDA, Eduard 48575) Żywiczne wnętrze kabiny pilota (Lavochkin La-5 cockpit set Zvezda A4625) Żywiczny silnik ASh-82 FN (Karaya E4805) Maski (Montex SM48308) Osłona kabiny waku (Pavla V 48-13) Żywiczne koła (BarracudaCast BR48086) Kalkomanie AML (Soviet Aces in Lavochkin La-5's D48014) Zestaw uzbrojenia (648 073 Il-2 weapon set BRASSIN) Żywiczne lotki i powierzchnie sterowe (NEOMEGA 48C73) Model planuję pomalować farbami akrylowymi firmy AKAN. Pracę nad modelem rozpocząłem nad odchudzeniem wnętrza kadłuba i skrzydeł oraz odtworzeniem widocznych z zewnątrz elementów struktury wewnętrznej skrzydeł. Bardzo miękkie tworzywo, z jakiego wykonany jest zestaw wymusza odtworzenie szkieletu skrzydeł w celu zachowania właściwej geometrii. Dźwigary wykonałem z płytek polistyrenowych, w późniejszym czasie uzupełnię je w najcieńszynch miejscach igłami lekarskimi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonathan Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 No to zasiadamy... Wprawdzie mam Lavochkina Zvezdy w wersji FN... ale podobno to już całkiem inne wykonanie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danio Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 No, no , no Zapowiada się ciekawie - będę wiernym kibicem... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ksc Posted February 14, 2016 Author Share Posted February 14, 2016 (edited) No to zasiadamy...Wprawdzie mam Lavochkina Zvezdy w wersji FN... ale podobno to już całkiem inne wykonanie Nie do końca, ponieważ ramki A i B zawierające skrzydła, powierzchnie sterowe, śmigło, kołpak koła, wyposażenie kabiny pilota i silnik pochodzą od modelu La-5FN. Nowe części, które ewidentnie bazują na Ła-5FN, to kadłub, górna część centropłata, osłona silnika, osłona kabiny i pojedyncze elementy wnętrza kabiny pilota. I trzeba przyznać, że wykonano je z jeszcze większą dbałością o detale niż ich odpowiedniki z modelu Ła-5FN. Ciekawostką jest, ze model wydany przez Eduarda jest jeszcze bardziej udoskonalony - zauważyłem nawet ożebrowania na cylindrach silnika. A tymczasem poczyniłem pewne postępy w pracach nad skrzydłami. Standardowo odchudziłem wnętrze skrzydeł: oraz odtworzyłem rant widoczny na fotografiach oryginału: Edited February 14, 2016 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danio Posted February 14, 2016 Share Posted February 14, 2016 Nie widać fotek ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ksc Posted February 14, 2016 Author Share Posted February 14, 2016 Nie widać fotek ! Poprawiłem. Czasami się trzeba namęczyć z Google żeby działało... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UnknownUser Posted February 15, 2016 Share Posted February 15, 2016 Dalej nic nie widać Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karambolis8 Posted February 15, 2016 Share Posted February 15, 2016 Też nie widzę, a chętnie bym popatrzył Google zamyka swoją usługę hostowania fotek, także polecam przesiąść się na inny serwis. IMGUR jest chyba OK, sam korzystam. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ksc Posted April 2, 2016 Author Share Posted April 2, 2016 Też nie widzę, a chętnie bym popatrzył Google zamyka swoją usługę hostowania fotek, także polecam przesiąść się na inny serwis. IMGUR jest chyba OK, sam korzystam. Za namową założyłem konto na IMGUR i dla potomnych wklejam wszystkie poprzednie zdjęcia: A żeby nie było, że nic się nie dzieje, ogłaszam, że zakończyłem już pracę nad odtwarzaniem wnęk podwozia. Jak przyjdzie dobry moment, pokoloruję je na srebrno. Tym samym zaczynam pracę nad wnętrzem kadłuba. Na początek odchudzanie ścianek wewnętrznych. Wpadła mi w rękę czeska żyletka, więc przy okazji odpiłowałem przednią sekcję kadłuba. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karambolis8 Posted April 2, 2016 Share Posted April 2, 2016 No i super. Konkretna robota we wnękach Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ksc Posted May 14, 2016 Author Share Posted May 14, 2016 Odtworzyłem strukturę tylnej części kadłuba. Prawdopodobnie i tak niezbyt wiele z tego będzie widoczne po sklejeniu kadłuba, ale było to silniejsze ode mnie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UnknownUser Posted May 14, 2016 Share Posted May 14, 2016 Aż szkoda że nie będzie tego widać Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikele Posted May 14, 2016 Share Posted May 14, 2016 Przeróbki na bogatości. Nieźle. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ksc Posted May 24, 2016 Author Share Posted May 24, 2016 Nie wszystko złoto co się świeci. Do każdych dodatków żywicznych należy podchodzić z rezerwą i... dokumentacją. W przypadku Ła-5 Aires trochę przedobrzył i chyba części z oryginalnego zestawu są bliższe oryginałowi niż ich żywiczne odpowiedniki i co ważne odzwierciedlają owalny kształt kadłuba. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karambolis8 Posted May 24, 2016 Share Posted May 24, 2016 Świetnie te wszystkie przeróbki wyglądają. A Aires zaliczył wtopę... Choć chyba ten mały górny element chyba lepiej wygląda u Airesa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TReS Posted May 24, 2016 Share Posted May 24, 2016 Zacna robota, wyglada bdb, a co do tego Airesa, choc sam latadeł nie buduje, to oglądam Wasze poczynania z materia, i każdy narzeka na tego Airesa a i tak kupujecie i gruba kasę płacicie a sie okazuje ze to shit jest nic nie pasuje a w tym wypadku lepiej poprawi trochę fabrykę i samemu wyjąc dziury w tej płycie niż dawać kwadratowy prawie ze zamiennik do owalnego kadłuba , WtF?? Jak to jest Panowie i z Tym producentem i Wami?? Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonathan Posted May 24, 2016 Share Posted May 24, 2016 ksc - a napisz jak pasują do siebie dolna cześć i górna skrzydeł. Ja miałem niezły meksyk i zżera mnie ciekawość Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M.A.V. Posted May 26, 2016 Share Posted May 26, 2016 ...Odtworzyłem strukturę tylnej części kadłuba. Prawdopodobnie i tak niezbyt wiele z tego będzie widoczne po sklejeniu kadłuba, ale było to silniejsze ode mnie... Nie ma co owijać w bawełnę - modelarstwo to choroba. Ale za to jaka przyjemna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ksc Posted May 26, 2016 Author Share Posted May 26, 2016 ksc - a napisz jak pasują do siebie dolna cześć i górna skrzydeł.Ja miałem niezły meksyk i zżera mnie ciekawość Dopiero przymierzam się do sklejenia skrzydeł. Musze to zrobić przed ukończeniem prac nad kabiną pilota. Sklejone skrzydła podpowiedzą mi jaki powinien być rozstaw połówek kadłuba w przedniej części. Podglądałem Twoją relację i chyba wiem jaki problem ze złożeniem skrzydeł masz na myśli - zwichrowanie. Prawdopodobnie to jakaś wada form, u siebie również zauważyłem tę przypadłość w obu posiadanych zestawach Ła-5. U mnie jednak wygięcie jest w drugą stronę, co szczególne rzuca się w oczy po wycięciu otworów na klapy - skrzydła są jakby wklęsłe. Jedną z przyczyn problemów jest też bardzo miękkie tworzywo. Ja zdecydowałem się na wstawki z polistyrenu do korekcji wzniosu skrzydeł. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonathan Posted May 27, 2016 Share Posted May 27, 2016 Dziękuję za odpowiedź... No mi w miarę udało się ten problem pokonać. Podglądam dalej. Ciekaw jestem wnęk jak będą u Ciebie finalnie wyglądały. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
djack Posted May 28, 2016 Share Posted May 28, 2016 Odtworzyłem strukturę tylnej części kadłuba. Prawdopodobnie i tak niezbyt wiele z tego będzie widoczne po sklejeniu kadłuba, ale było to silniejsze ode mnie. A nie kusiło Cię, żeby otworzyć ten luk w tylnej części kadłuba? Byłoby wtedy cokolwiek widać z tej świetnej roboty. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ksc Posted May 29, 2016 Author Share Posted May 29, 2016 Odtworzyłem strukturę tylnej części kadłuba. Prawdopodobnie i tak niezbyt wiele z tego będzie widoczne po sklejeniu kadłuba, ale było to silniejsze ode mnie. A nie kusiło Cię, żeby otworzyć ten luk w tylnej części kadłuba? Byłoby wtedy cokolwiek widać z tej świetnej roboty. Owszem, początkowo planowałem, ale wręgi, które zaprojektowała zvezda są przesunięte względem otworu i musiałbym odtwarzać nie część, a całą strukturę wnętrza kadłuba. Inna sprawa, że Ła-5 ma bardzo ładną sylwetkę i szkoda byłoby ją zaburzać przez otwieranie wszystkiego co możliwe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ksc Posted July 9, 2016 Author Share Posted July 9, 2016 Witam po dłuższej przerwie spowodowanej pogodą i... usterką aparatu. Prace we wnętrzu kadłuba powoli idą do przodu. Brak porządnej dokumentacji zdjęciowej pozwala na trochę swobodną interpretację kolorystyki i wyposażenia kabiny. Zakładam, że Ła-5 jest ogniwem ewolucji łączącym LaGG-3 i Ła-5FN i stąd wnętrze będzie przedstawiać coś pośredniego między nimi. Po sklejeniu kadłuba i tak za wiele nie będzie widać: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karambolis8 Posted July 10, 2016 Share Posted July 10, 2016 Świetne to wygląda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleksander z Zalasu Posted July 10, 2016 Share Posted July 10, 2016 Brak porządnej dokumentacji zdjęciowej pozwala na trochę swobodną interpretację kolorystyki i wyposażenia kabiny. Wiem, że to może głupie i nieprofesjonalne podejście do tematu, ale czy w takim wypadku nie warto się posiłkować symulatorem IŁ-2 Sturmovik? Detale kabin samolotów są dobrze odwzorowane (wyposażenie, kolorystyka, napisy eksploatacyjne). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.