Jump to content
ksc

Lavochkin La-5 1/48 Zvezda + dodatki

Recommended Posts

W celach bardziej relaksacyjnych rozpocząłem pracę nad modelem samolotu Ławoczkin La-5 w skali 1/48, odsuwając na chwilę prace nad I-16. Bardzo uboga dokumentacja fotograficzna i brak zachowanych egzemplarzy muzealnych, z wyjątkiem fragmentu kabiny pilota, powoduje, że nie uda mi się zachować wierności w odtworzeniu detali. Będę bazować na radzieckich instrukcjach remontowych i obsługi samolotów ŁaGG-3, Ła-5, Ła-5FN, Ła-7 oraz egzemplarzu muzealnym Ła-7 w Kbely. Idąc na łatwiznę nazbierałem do niego trochę dodatków, które przyspieszą pracę. Model ten traktuję jako wprawkę przed realizacją Ła-5 UTI

 

Zestaw podstawowy:

  • LAVOCHKIN LA-5 1/48 Zvezda 4803

 

Lista dodatków:

  • Klapy fototrawione (Lavochkin La-5FN landing flaps ZVEZDA, Eduard 48575)
  • Żywiczne wnętrze kabiny pilota (Lavochkin La-5 cockpit set Zvezda A4625)
  • Żywiczny silnik ASh-82 FN (Karaya E4805)
  • Maski (Montex SM48308)
  • Osłona kabiny waku (Pavla V 48-13)
  • Żywiczne koła (BarracudaCast BR48086)
  • Kalkomanie AML (Soviet Aces in Lavochkin La-5's D48014)
  • Zestaw uzbrojenia (648 073 Il-2 weapon set BRASSIN)
  • Żywiczne lotki i powierzchnie sterowe (NEOMEGA 48C73)

 

2hBBygR3OQGT3Q6Xr1SvktTVqjUqiHXCseex9FokiOjMy6Yu71ZmI0O7aGatu3tkTzTXLgNg1xCitXcUXoftHEUFVFN1LG3mcrp9NZWRT-HYRRUTY0op_T7mOLTwj71NPpCMtC6UHdQnms7WNumjd7oSBBI0l6gzdTS_3vCGOAutgn2o7ZjGqYHznrHbhMwIlWtx8ga_ZPWSYwUaenO1FLAlin294u6Q8aRY-lLTqQZAHFj5WCpca3WKVDBKruva1q1B2m63ZivSx5-zUmn8OQ0uwey1d_fhay0BBSi9ddV7SEk_9gCVuDjfF8-BDV9ZK8ZX4jUS_sXQKbxkiRNdp8ecDUa9UzArEshxW4wiMxGsqLR1CY1zDXKQKjClgBp90YudkYh_Y1PE540xW3nbq_Bfcimx-nWKZ1PrjDe4GB_9dXVDGbABgLIdVAbJWO5PD7ONHVP7n45IsSSTK3RaHyXF5fJDwpXtQxO0KcL68kDLmTfAJK5Gb8wyvNqRbtZVOImCmljK85cpPlYwKb3-jaPQLXm9ij3p4y99k4ZB37jFFAKNqM8CsEPlPy1VzPfRA9yJ=w800-h530-no

 

Model planuję pomalować farbami akrylowymi firmy AKAN.

 

BxEGWolRyEo_zLYyfTLvtGa-VGsrFy_WPocB5P2-HtOFXlv3Y37UP1GJA98i55MhxFOWUb7UmT2YGsHJJEQY0dV_jTYkk2D7BcjjfjRsvEYLtsPbRfAGtQyCG42ywPf_Bz5eyFNrf_hO-xlBOe4cUg4XIaxEC5VY76QWxPW85rg6KNMVH7-2b3cYD40H8_dYwx34M4VyAzLa5gWb2iaQy2qHTOAQf6bV3nZRRDXwUEURdQzOeumYDf1555-xRkBYIg9THu48rW23_x5AgrVBtnKpH_83uJFVF4295TQGB8yD_DsKbYXraCx89r1f3YvvyFnGPsYZnoSywTQHswqhvMGEQda7tXXAf8Bsk_a6VsmRKptPE77OD2E8KMIOVqR8O9EoMYdbtGLsW-7q5TWis_c4sxZP8oE2YFNA0ZesKofwILvoh3gZUAXpmX4MdEjf31_-e9i9jpkzCdfPDWbzTescyDR8tIA5fEMd2zTvaaMYPN0FpYOsQWFN4sIFtZUuTWj_nvn5rY8_Vc6ZDXczZiStq2ZlG-cHNpjkWtPwPqmc91MXrF9pfTw2JQhits_Jx21q=w800-h530-no

 

Pracę nad modelem rozpocząłem nad odchudzeniem wnętrza kadłuba i skrzydeł oraz odtworzeniem widocznych z zewnątrz elementów struktury wewnętrznej skrzydeł.

Bardzo miękkie tworzywo, z jakiego wykonany jest zestaw wymusza odtworzenie szkieletu skrzydeł w celu zachowania właściwej geometrii. Dźwigary wykonałem z płytek polistyrenowych, w późniejszym czasie uzupełnię je w najcieńszynch miejscach igłami lekarskimi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No to zasiadamy...

Wprawdzie mam Lavochkina Zvezdy w wersji FN... ale podobno to już całkiem inne wykonanie

Share this post


Link to post
Share on other sites
No to zasiadamy...

Wprawdzie mam Lavochkina Zvezdy w wersji FN... ale podobno to już całkiem inne wykonanie

 

Nie do końca, ponieważ ramki A i B zawierające skrzydła, powierzchnie sterowe, śmigło, kołpak koła, wyposażenie kabiny pilota i silnik pochodzą od modelu La-5FN. Nowe części, które ewidentnie bazują na Ła-5FN, to kadłub, górna część centropłata, osłona silnika, osłona kabiny i pojedyncze elementy wnętrza kabiny pilota. I trzeba przyznać, że wykonano je z jeszcze większą dbałością o detale niż ich odpowiedniki z modelu Ła-5FN. Ciekawostką jest, ze model wydany przez Eduarda jest jeszcze bardziej udoskonalony - zauważyłem nawet ożebrowania na cylindrach silnika.

 

A tymczasem poczyniłem pewne postępy w pracach nad skrzydłami. Standardowo odchudziłem wnętrze skrzydeł:

dsv28Hvc9wlEzX-wHlPiwLYLJ5AMbCOsDT4pwW3FeuU0ygnTGEdrLnueg3c2s0gvB3HqclHICQnVjiv-aDPxBSfbWCnUvmp9JAF2-_C6Fm90wFU2TBwNY0831kflyx2AxpS9Kj3hu54s2Clxu2-jbJhYa2__sc5aC3GPP6p0yQfNZVfTfYhi1a_PHCKWzZrgLnbgPUY4xHJpJ6Wx7gbWJfAv_uwWKXryDDpxlZh3GFW-f1MehyPRlpG4mztX9hUVw0VgI4dANeazJI5f5yQ0nb1gSBbI6YxePOYF1px5wXHMy_J7wOAoVw29lHegmOrXl48qq9rlVIno9wX41D80CPotQIDsiRF8E2SENVnz48Y84Ww2xxfNk52FnUBAbC1WXE19CYqxqwAn5O_p0S0Stsx4k21SUFBNIc3iJ8No3a6Tl1K_9ANx-OVfwz1e1oMXLjStu3EhvBmGdYKQ_aBekse4IXUCLnKngBkJqKawzUO5ktvBsZijp0pcjLr6ZTDGOVBAKtf-XxxPKsOMaVDM_rtm2YNZY2dE9s80LTgnysEBq3tvpb8HrI7EnWwcU487rpjm=w800-h530-no

 

oraz odtworzyłem rant widoczny na fotografiach oryginału:

Cew4e8Q11iybbgBYYAAm7jfxWIPwHZDuXQpEaW46e1ycKXyeTpHfUZ6tpFlgQYMzvig-LZC75qPc0fXu63g7w6qpZgZPAC0X34g9nuKvjuZGDtpjGtYw1-C65zIVgZlaGBvxKwsXJKYNT0j6AkxU2e5jO1b3Dou5mbwEByxmzg93Bjvrq6yDAZrOV0StNk9CmTGefnrzuRXvqZUa-v_uDe0f2g2-A3aNc2Ji5peGuk_9Vo-wRQs7Tz7GszT6_JJx80058PI0xHEFRvQVsd5_-crpglP7MUnjw4aa_qkMIcz2cqH0ZWdySVaynKYkGuefTT3ZFpV7vAiskARGJHf6KceYq6AIOZCc7lgY5Ra5KOa8TyAHWhx9BL9jm1oQWH3ouvdDLkGLtqCEPxrBNxth_kEXyUYaE_p-zUk2iyL2Ma83IybzUV8ry4vE7zmr6roJ4VxIFzbFkG6l80LKwGdu_sq_ABZ6Svf_FUuaedLrYAgjTfl58CP8BtVEQJezgfx6rDai6V08Bbz8Jp9O672cJH3hVNukrzH1HOOBJgl1rBJOiRcJ_YveWx0ILoessypEXNYX=w800-h530-no

Edited by Guest

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nie widać fotek !

Poprawiłem. Czasami się trzeba namęczyć z Google żeby działało...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Też nie widzę, a chętnie bym popatrzył Google zamyka swoją usługę hostowania fotek, także polecam przesiąść się na inny serwis. IMGUR jest chyba OK, sam korzystam.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Też nie widzę, a chętnie bym popatrzył Google zamyka swoją usługę hostowania fotek, także polecam przesiąść się na inny serwis. IMGUR jest chyba OK, sam korzystam.

 

Za namową założyłem konto na IMGUR i dla potomnych wklejam wszystkie poprzednie zdjęcia:

x1OtJoP.jpg

NecBQSx.jpg

UGLTDlY.jpg

xkC3E51.jpg

 

A żeby nie było, że nic się nie dzieje, ogłaszam, że zakończyłem już pracę nad odtwarzaniem wnęk podwozia. Jak przyjdzie dobry moment, pokoloruję je na srebrno.

Gtf0Rdu.jpg

mV0DM97.jpg

 

Tym samym zaczynam pracę nad wnętrzem kadłuba. Na początek odchudzanie ścianek wewnętrznych. Wpadła mi w rękę czeska żyletka, więc przy okazji odpiłowałem przednią sekcję kadłuba.

2WM29TJ.jpg

yGWu9it.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Odtworzyłem strukturę tylnej części kadłuba. Prawdopodobnie i tak niezbyt wiele z tego będzie widoczne po sklejeniu kadłuba, ale było to silniejsze ode mnie.

zRK3fJq.jpg

l3OOZa8.jpg

DEubzuC.jpg

r1l2Ypd.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie wszystko złoto co się świeci. Do każdych dodatków żywicznych należy podchodzić z rezerwą i... dokumentacją. W przypadku Ła-5 Aires trochę przedobrzył i chyba części z oryginalnego zestawu są bliższe oryginałowi niż ich żywiczne odpowiedniki i co ważne odzwierciedlają owalny kształt kadłuba.

urzN2Yj.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Świetnie te wszystkie przeróbki wyglądają. A Aires zaliczył wtopę... Choć chyba ten mały górny element chyba lepiej wygląda u Airesa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zacna robota, wyglada bdb, a co do tego Airesa, choc sam latadeł nie buduje, to oglądam Wasze poczynania z materia, i każdy narzeka na tego Airesa a i tak kupujecie i gruba kasę płacicie a sie okazuje ze to shit jest nic nie pasuje a w tym wypadku lepiej poprawi trochę fabrykę i samemu wyjąc dziury w tej płycie niż dawać kwadratowy prawie ze zamiennik do owalnego kadłuba , WtF?? Jak to jest Panowie i z Tym producentem i Wami??

 

 

 

 

Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

ksc - a napisz jak pasują do siebie dolna cześć i górna skrzydeł.

Ja miałem niezły meksyk i zżera mnie ciekawość

Share this post


Link to post
Share on other sites
...Odtworzyłem strukturę tylnej części kadłuba. Prawdopodobnie i tak niezbyt wiele z tego będzie widoczne po sklejeniu kadłuba, ale było to silniejsze ode mnie...

Nie ma co owijać w bawełnę - modelarstwo to choroba. Ale za to jaka przyjemna

Share this post


Link to post
Share on other sites
ksc - a napisz jak pasują do siebie dolna cześć i górna skrzydeł.

Ja miałem niezły meksyk i zżera mnie ciekawość

 

Dopiero przymierzam się do sklejenia skrzydeł. Musze to zrobić przed ukończeniem prac nad kabiną pilota. Sklejone skrzydła podpowiedzą mi jaki powinien być rozstaw połówek kadłuba w przedniej części.

 

Podglądałem Twoją relację i chyba wiem jaki problem ze złożeniem skrzydeł masz na myśli - zwichrowanie. Prawdopodobnie to jakaś wada form, u siebie również zauważyłem tę przypadłość w obu posiadanych zestawach Ła-5. U mnie jednak wygięcie jest w drugą stronę, co szczególne rzuca się w oczy po wycięciu otworów na klapy - skrzydła są jakby wklęsłe. Jedną z przyczyn problemów jest też bardzo miękkie tworzywo. Ja zdecydowałem się na wstawki z polistyrenu do korekcji wzniosu skrzydeł.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dziękuję za odpowiedź...

No mi w miarę udało się ten problem pokonać.

 

Podglądam dalej.

Ciekaw jestem wnęk jak będą u Ciebie finalnie wyglądały.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Odtworzyłem strukturę tylnej części kadłuba. Prawdopodobnie i tak niezbyt wiele z tego będzie widoczne po sklejeniu kadłuba, ale było to silniejsze ode mnie.

A nie kusiło Cię, żeby otworzyć ten luk w tylnej części kadłuba? Byłoby wtedy cokolwiek widać z tej świetnej roboty.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Odtworzyłem strukturę tylnej części kadłuba. Prawdopodobnie i tak niezbyt wiele z tego będzie widoczne po sklejeniu kadłuba, ale było to silniejsze ode mnie.

A nie kusiło Cię, żeby otworzyć ten luk w tylnej części kadłuba? Byłoby wtedy cokolwiek widać z tej świetnej roboty.

 

Owszem, początkowo planowałem, ale wręgi, które zaprojektowała zvezda są przesunięte względem otworu i musiałbym odtwarzać nie część, a całą strukturę wnętrza kadłuba. Inna sprawa, że Ła-5 ma bardzo ładną sylwetkę i szkoda byłoby ją zaburzać przez otwieranie wszystkiego co możliwe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam po dłuższej przerwie spowodowanej pogodą i... usterką aparatu. Prace we wnętrzu kadłuba powoli idą do przodu. Brak porządnej dokumentacji zdjęciowej pozwala na trochę swobodną interpretację kolorystyki i wyposażenia kabiny. Zakładam, że Ła-5 jest ogniwem ewolucji łączącym LaGG-3 i Ła-5FN i stąd wnętrze będzie przedstawiać coś pośredniego między nimi.

jWG76hk.jpg

vMFvlAW.jpg

HsA3jOs.jpg

 

Po sklejeniu kadłuba i tak za wiele nie będzie widać:

oAwpkAP.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Brak porządnej dokumentacji zdjęciowej pozwala na trochę swobodną interpretację kolorystyki i wyposażenia kabiny.

 

Wiem, że to może głupie i nieprofesjonalne podejście do tematu, ale czy w takim wypadku nie warto się posiłkować symulatorem IŁ-2 Sturmovik?

Detale kabin samolotów są dobrze odwzorowane (wyposażenie, kolorystyka, napisy eksploatacyjne).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.