Jump to content
Jacek Kempiński

Lotus 78 w skali 1:10 w budowie

Recommended Posts

Witam . Chciałem przedstawić relacje z budowy Lotusa 78 . Dlaczego właśnie ten model z dwóch powodów ma być RC i zarazem redukcyjny. Model ten ma dużą pojemność gdzie można poupychać części potrzebne aby model był zdalnie sterowany . .Cała karoseria ma byc z aluminium i cienkiej blaszki .

Model buduje według planów

 

gBzr_hva8R4IO0CzhM1JU2M7w3SiyVCR63i3Ls9iTvXQ4mJjpFfbLAYFVqzHh1mrGhqbAUixA5wdZtLjE6_tDqTuzI0QjfYgPFeV6quEgbnL7raElMqiA8m3m1wwOJv4sdKJgw5_IEqMYM1YTWCWHQ8F7ZaBS_Zy6t99fYBzSl5fJQisJ0oZJrojTYbXuwDTCS-hIUoHGQ3Nn9b-MuNfa1oiQ_bAnWvfiHrYii4KicsOUidggFrpQLjXD2yb7zLtF7lpNOw4eIaWSlQuQzDVhMs2sxmZ3IYIk6YjS9jpbV9mqZHPMvgp6DYRXMVrytiGNX2pKtqzP-a7TUTcVEbe3VPy2FfQHFv0apxNOy6B_3J68eSjbI-hpfSqbLC-uW-XKZwGNTRqm8X859KehxER3N3moaPReJa2S9NxcyXYQ5XpFtDxP6cPmunCbbnp8uUJ3tnRbpwkWHv3Mf_oAg73uu2aHOJ03HrVXTw5WUcNX8yBgY1COys5igpO87VjRLj_GXNoTFyjWkWk5wTvlNsabxyhYI0ZoJnM2nUgauOfVvUmI9XBbt5wZnPMG8OTsW_iboDV=w916-h799-no

 

Najpierw wykonałem koła z krążków gumowych które musiałem wytoczyc do odpowiedniego kształtu jak miałem opony następnie wykonałem felgi z pręta aluminiowego .

SqFZMsF8E5XuvATsFMlW7DmzkWQoWeFtWDzi3NovCJKbkI4TD0IWVGoq3iVAeX5Kln66vP4XfWG7UHWzYmwar7SQmOp-dCu4rmOLbZRCSjQn50EIjhn8bSzBUx1SAaRzZpjrNrDvbevo2R5RSFURr-N0WxO2RIH-T1M0eTAq89-Tz7bGfxDgGNiLo_yc8bgpUFtd17JekmfxbC5bU74DSLIme_DzrKr1IUPqHavV2h7iJaG_kFXNpqzJpiNVtnKVev9nl-Vcrt34-2O9siMXd5x7bkAL0fADozcfUjc4QD2BjDRCVU6oZvD5v6K97jtUrxBzfzIcn5A-EqfZ0LgYDNffvbjVwKJDxOTC9HMUpNpZqyvTBbwKeAyjP17tzpL1HAbfPz6qHYIX4SNKjuEOjEoyBuURkiGR-MQw7-9gjgaId3i2MEI9gbquGhdh-h-Tq8G2hHDEEL-Z_bpCJUjWcrPAd0qHZzlHZHvJi8Hf-jbO6kYRzNqkZKd8c5OEehkdzs-fHRBlsMxLvJ8n7kqavEE_4PV0AB7mNHF2LvERWfXHMM3wkppeprz4ShB71c4pWzNT=w1199-h799-no

 

6QMz5ZCUf2nnSNVq2qNSE-H4blxtjW5wnQhhWVs6qIzMeVJSsOoY1u9TbadSYynwiLOT8_Zf22QY224OtT6TtgAExTCgcO5z7AOVGzGABqRYPkpU6B9NiNv0CXwzR1njD5UEKtbeBNSjhRHDMaXTDYjaIZMy_9nTOSRRFHcw1BvdWacmmDtToErk_siUsV7NIXhYHuMZN5RS3wSzZXxLdthcMqf3CB1G99fmuK1Ib38f4StjS1J6rdRi03xODncuVMb54V8c7BNJOC822NyOcdPsWFpVWZpDOHmxFsmKILyExNqLWrusryNR2bgVDktJq2y-ZY1tz5qIvghiX3CxiFTg9GeX_pMzqhY36RLqb5bQjbkiGrybdT2AvayzpDzihY9EVaD3kzIkzGTC5Jw3mZW8GDAVLQ8uIRJ9PAKeAEolO36X2HVe90e5vBnKnW_HdD_BV84m2Bw-IGCU5hjdqg46RXwcrm3UjJpizQLR_kgqK1jb7kLFtmZ31Y1mV8TreSiXPevaHVtgVKPH06IPu6TuMrEvDd4qaRpOQtI8L0Q9ksQ8KsT_B0Mjw7PuL13Btv-Z=w1199-h799-no

 

3wydUPqWXAvsWuvHYeD7K_97aU2YgJQtvsXzP49inO2PjFuyv06dmE2KL1TaiMFuEQ4PFSbdnI0PJeGFuxdu5s-aWUD_nJJJaXSFGUlqO0fiu321EgaaXjt1qShECzoXg5g7iQxTmNyxReFxQ7dqSlVTd6Yc6PgHaB3nsUHYfj8xmUE6v2n6IKpvHdqC0JY9pGvRkKXTTR-EbvcKljzEIjtkKO8phyboxs8j6WcoodYHGl4nU-Tx3bMtN4rfGHHmh8_WYDCyM1Q_BgUksXujiDNDT4L7-EAm8jvHeSLj3rT2hwOn3OFG14ObT1Zm1F0RzruutIhp6az85Msm6SW4nHJ2HZKZS0LjQGjS877SFDIgmGocPkST1JexhZ7hw3O6ObiCrsoD270IuoUizi613W7ddTYv2GM6B6r6MG30wlUvVZcg8wqQ6QoTBGOWvGsPqLtTDWUzHzx9sQSdAGEtAj_763eyT_pF66v_4uqW9lEp4nT5A4zZsGXVA6fIWjzGO65WcT4ue4A9h9ZgHtCOO02oj9vo7lSQWDVnQPDkCwFT91CJAOzoIRiGP6TMxMW6PfJm=w1199-h799-no

 

Ponieważ felgi są skręcane musiałem wykonać śrubki aby je skręcić . Wykonane sa z sześciokąta fi 2 mm a następnie cynkowane

 

SzEt0RHrkGrQHgk5xnEbPRq1OTvH1K6soDN18rexE1jnhb7g564SY1HDs9IPbx7U7SR-y1h85vgBuEe4U3PvU0DH_ew8C1uoga8sKjx51UpVASQnHvTm9VG0lmVNjRlLGl-DlKG0w_bcUCOTn1o7lGWfKYE1QDtmb-UBaAjGL2d754tq8q57xn0V2tlVTkT5sIg_aVLUY01VdI0T_u32GrC5WiktoJ3SwAq0FCk6fgs8Zg8iVDiAx3qQo0MmKXMzEW8c95py11podik5hi1O6Mr4WzY1XBKtp-nSFQCpQkxszVeKyoAxQH6EhcGU1YZnm2uIT8K_02Wb03HtA5euix5J3BQ-eVwcPaHBeKDDfrz-gmMjpF_GHEFqK18Gy6EK8DZGeYp-ur65aELQ6HPTAfM-RGJqm9AzZ42pLrZEjzz2cIASk6KPbpn-NONPmpD_CPkx_hW0qVLx91uCP2aNR_wy3bcaT3GLsaCqJWF-wmIrIGCUoEiKhptQdbS6nH1XwXpPESHfKRkW0zwGDKUVbp0rs114LK0a0_0PcAQsf9UBg7iqP0MhVuZgidLUX1UonUiW=w1199-h799-no

 

Najcięższe zadanie to wykonanie piasty wewnętrznej cały środek jest wypiłowany pilniczkami iglicowymi

 

lhjsRT0m2DUReDvRWBJbrylOymONByLF5CPTTiSUINDn29BFhKpxDRDBQvebMmDRUSsUtfLu1L_yrEMs-w1TqF7Wv0lHXo5xMxXFQPn4IYHUy-VlQldh0hdKioraCuFJysKVwWx3OxyDty820iipQwgB9vfSt-oP_CEreikECrG0AXRCZNLp-ywCXxIDWrLg4ij799RRJAJKuxkeOJbi8L9go-yjpGvAXNA6ce9UVQWM2R3IvtUJygVOXW2kDPyX_SqzmKu6PguF4kPcnJOVeDsiOdeLsYlcNoRWJbyS_JXg24-7crL2EUnxBaZtH228iExWhKQHXfYJuCnfXq6UgypEXsm1aDWa2z1ADfmeqGm3cifzSEhpGDWvpz5aKS_Sk6FBPDzV7Sd0WhKVuldO4-g6MiZFU2Gyu9k5MFKbFPGkYAv3S8mKz6mB152kecu-cPfeK4TdmkxcFipoZzNcqKUBdmrS7CvnAQzU5Ll211RCvYaL90RVx-srskLeisCIwjAPLXAAbxsiC7B98gzoyZlJeGkSjyK-hqhsZbCkVUrXRu6hA290hmWNc-vTXSPQ5M4-=w1199-h799-no

 

teraz mogłem przystąpić do montażu opon piast i koło gotowe .

 

g5S2_nka74KzTCkNDx8wFFgPxsZNLoPUVGfdca64RNaLodGikWBzbYaW3dBfNIvwKmfJkNL6yagj52cNL-QPRUuMK8jmK7kLEn6E_V_FpHVUg6uZBShnggicIcpszn6glmEGUtGPOv0-WE2h7OWMs1mBx1dMSIFQt9NaLqT-6injeqPTE3LrtBK2MKsZVmrptzFtj8e2ikUZYBbMZLI5pn1vIIgoc_rkiIIYZCDwlsvIb0SV_idhElckvQ8QfW-LQBcMI-Syzz0hR3bFNK4EcjA6iC0Fd1w5ZW1aZzlT4VR-zJ_hptnR8CeboMQ4TtFBVqEKRbPNRCOcDBGubZj4dHpAnhG8Y__Le2cdUfirHDurUkrV-BdJaLeqEpgEiSWg_esRsBbMRu76NpIvd80vqFmJQrXqCc2saNzCz25AQIwOpCLo9jSKEVsE4gfELy5lO7htSYtJQ9zzcSNSGyn_ejL07w1b6zZjB0twNiRibfG3obc2n_GTHRqAq0mIg_WL9w06QCBm7XKCpZYYXXL0YSFfBiMSAqq9mnDY7zoExgc2zihlcVDcCNe5jWXI2_ihXnkN=w1199-h799-no

 

A tak wyglądają w rzeczywistości

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Obrazki do poprzedniego posta

f0545162db9a4c7eb16b03f04e1132d0_zpsykxvtw7s.jpg

31_zpsvh8nfsjt.jpg

032_zpsvvnc8z06.jpg

55a6518d84f04ce083bbff1aa73af5ea_zpsax42ujvl.jpg

 

971b4c1f94774e7793077f8ba56a3df1_zpsgliuqeyj.jpg

 

 

Jak mam już koła przystąpiłem do budowy karoserii

 

66918cb2d5d24c1fbcbf88c3b05c1729_zpsrwxa3bcp.jpg

456c14e919524338bad549481983289c_zpsnhvu0vqw.jpg

 

745391ca31a74cf3ac12953c76b642a3_zpskevtdl1a.jpg

a6c70dbd30224b378f765effe411e6b8_zpsqfk38ncw.jpg

8f16487170fa4e6ca904b6cd7c227abe_zps6j60iy6h.jpg

Edited by Guest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Powiedzmy lub nazwijmy je nitami technicznymi aby się karoseria nie rozpadła bo to jest aluminium i nie idzie zlutować . Będą jeszcze długo do czasu szpachlowania i malowania . Zastąpione będą czymś innym .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie napisałem że to ma być model redukcyjno RC.

Jak mam już karoserię mogę przystąpic do budowy silnika a raczej makiety . Silnik wykonam z aluminium .Wykonam go według rysunków silnika od Lotusa

 

09ca0708-770f-4085-ac15-c3a494988ef2_zpsvuqzskwg.jpg

311042a6-b6d6-4359-9726-25aa3f1c0c42_zps4asvudx5.jpg

fbcfab1c-16ba-417a-9868-8da511355530_zpseugurjv4.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

"karambolis8" - trochę cierpliwości musiałem zrobić sprzęgło i koło zamachowe . Sprzęgło wzorowane jest na samochodowym .

 

P1000458_zpskndegedj.jpg

0d371f2a-7a42-4248-9843-ce8958aa28ed_zpspril8ql5.jpg

2506fe26-a561-4237-be04-1b2a9df8c998_zpskqlh5myb.jpg

9e8153d4-853c-4bd4-85cf-447325b23d60_zpskyhtyy6e.jpg

 

Tutaj pokazałem jak działa sprzęgło jeszcze tylko zamocować i odpalać

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niesamowita praca. Ostatnio oglądałem na internecie jak japończycy robią takie cuda. Gdzie się nauczyłeś tak obrabiać metal? Z takimi zdolnościami może kiedyś zbudujesz prawdziwą, małą wyścigówkę lub gokorta?

Pozdramiam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"lastebil" mnie akurat pomogły szkoły i trochę praktyki , przepracowałem na tradycyjnych obrabiarkach jakies 15 lat.

Czas na uruchomienie silnika .

 

Może pokaże budowę modelu co już zrobiłem

 

7905f528-4ad6-4e1f-8bab-e39f95181472_zpsic5syjhc.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak już mamy silnik przystąpiłem do budowy przedniego zawieszenia . Było z nim dużo problemów ale metodą prób i błędów udało się . Najpierw musiałem zbudować przekładnie kierowniczą zębatą gdyż Lotus taką posiada.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam Jacku!

Miło, że relacjonujesz u nas. Zawsze bedzie mozna sie nauczyć nowych technik od bardzo doświadczonego kolegi. Będę zaglądał do tego warsztatu.

 

Pozdrawiam

Christian

Share this post


Link to post
Share on other sites

Serdeczne dzięki za miłe słowa . Tak do końca to ja wszystkiego nie wiem bo czym dalej człowiek w to brnie stawia sobie nowe cele i ta umiejętność wszech wiedzy ucieka . Lubię Was podglądać bo chciał bym aby model był za razem redukcyjny jak i RC. trzeba jednak iść na ustępstwa , ale chciałem że mimo nie trzymania skali dotyczy to mechanizmów podwozia , zachować podobieństwo do oryginału.

Jednak Was zanudzę bo u mnie budowa jakieś 5 lat a już męczę się 2,5 roku ale myślę że już jakieś 70 procent .

Jak powstała karoseria , czas na dodatki osłona kokpitu , komin tylny i przedni spojler .

 

dce92233-78c4-420a-952c-9d8fe2b52d1f_zpsggxaxhba.jpg

3f0e1135-eca5-498f-9555-045bf5a11539_zpsh0tiqqx9.jpg

 

047e6954-c779-4d23-9a05-8c7710b99537_zpsvhuprarc.jpg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak już miałem wykonane podwozie wraz z silnikiem który był potrzebny aby przymocować do niego całe tylne zawieszenie wraz ze skrzynia biegów i tylnym skrzydłem. Zająłem sie przednim zawieszeniem bo ono było najbardziej tajemnicze.

Najpierw dolny wahacz wykonany z aluminium

 

 

 

26baf825-ee42-4849-86d8-79c09df0ee0c_zpskx0s97cb.jpg

 

P1010401_zpseybbvkx3.jpg

 

e50ccd80-0ce7-4e32-a6d3-c54a2bd7387e_zpsyozitiue.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z górnym wahaczem było trochę problemów bo nigdzie nie było wyraźnie pokazane jak jest wygięty i pod jakim kątem przewiercony jest otwór do mocowania . Po paru próbach udało się go wypiłować .

 

73f67b49-b13a-492d-9e2d-46013823d52d_zpsolwzxyox.jpg

 

Powstał z kawałka płaskownika aluminiowego

 

7502aaa9-c760-433e-b6eb-30b0bd8f81cd_zps6oso1bsu.jpg

 

Ponadto trzeba wykonać było stelaż do mocowania tego wahacza . Wykonany jest z rurki 2 mm a w środku wypiłowałem z blaszki 1 mm zarys stelaża co potem zlutowałem razem i przez to otrzymałem bardzo mocną konstrukcję mimo cieniutkich wymiarów

 

9e2e4a34-9558-4b5c-b8eb-75f756fc1713_zpsyqarj7oy.jpg

 

55c2143c-b8e7-4da0-a32f-9ce29d4e67db_zpsl8ir3stb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czy to wszystko będzie ruchome jak prawdziwe zawieszenie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wszystko ma byc ruchome , co prawda nie odwzoruje w skali bo musze mysleć o tym że to ma jeździć

d77671bd-ac62-4146-b0df-cdeabf920862_zps5s0mx08e.jpg

c6688b18-33ae-49a4-abb9-ea3d8cafb90c_zpsxdppbmgt.jpg

30343618-43bd-4c5c-abad-7e5d26305462_zpsnt2uxosl.jpg

b44a61ea-4806-4e08-9219-d0a66d200b91_zpsrxe5enik.jpg

 

 

Musiałem też zrobić mechanizm skrętu listwowy - zębaty

 

Całe przednie zawieszenie wraz z mechanizmem skrętu .Na stelażu z przodu jest chłodnica na stelarzu . Miedzy nimi serwo do skretu musiałem zmieścić

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z podziwem patrze na twoja prace. Opony planujesz zostawic tak jak jest(lekko zuzyte) czy zeszlifujesz na plasko i wypolerujesz zeby sie swiecily jak psu jajca:)(nowki)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki . Ciekawe spostrzeżenie , znalazłem fotkę koła które było zdjęte z maszyny i tak sie nie świeci

029_zps8icxla7b.jpg

 

. Myślę ze to po wielokrotnym używaniu ręce za pewno były od tłuszczu (smarowanie płynem chłodzącym detali przy toczeniu ) .Zapewnie zniknie to jak parę razy dam trochę mocy na koła to się przeszlifują i zrobia sie matowe . Bieżnik pozostanie zużyty bo ta guma miała takie dodatki wewnatrz i nawet mnie sie to podoba tak jak oryginały

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.