daffy Napisano 12 Maja 2017 Share Napisano 12 Maja 2017 Chciałbym zrobić wash na modelu F-4 Phantom. Potrafie już lepiej czy gorzej robić na modelach pojazdów ale samoloty to inna bajka. Szukałem na tym forum informacji na temat washa samolotów ale są tylko do pojazdów. Nie chce tutaj konkretnego wykładu na temat washa ale może ktoś ma jakieś linki do washa ale konkretnie samolotów? Jeśli przeszkadzam to z góry przepraszam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Solo Napisano 12 Maja 2017 Share Napisano 12 Maja 2017 A do jakiego kamuflażu konkretnie chcesz zrobić tego washa? I czy na pewno chodzi Ci o washa, czyli podkreślenie kolorów linii podziału i detali, czy o weathering, czyli odtwarzanie efektów eksploatacyjnych? Jeśli chodzi o wash, to sprawa jest stosunkowo prosta i łatwo to wyjaśnić, jeśli o weatheriong - to są o tym całe książki napisane. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
daffy Napisano 12 Maja 2017 Autor Share Napisano 12 Maja 2017 Chodzi mi o kamuflaż us marine corps. Chodzi mi na pewno o wash, a konkretnie tak jak piszesz o podkreślenie lini podziału blachy i detali. Boje się po prostu że za bardzo że tak się wyraże "wszystko mi się rozmaże" i nic z tego nie będzie. Próbowałem już raz na samolocie ale niestety była to porażka. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Solo Napisano 12 Maja 2017 Share Napisano 12 Maja 2017 No to sprawa jest dość prosta. Po pomalowaniu modelu i położeniu kalkomanii, zabezpieczasz całą powierzchnię błyszczącym lakierem bezbarwnym, ja z reguły używam akrylowego. Po wyschnięciu kładziesz emaliowy wash w postaci albo gotowych tzw. PLW (panel line wash), albo rozcieńczonej farby olejnej. Ja ostatnio używam głównie PLW Ammo of Mig, ma on w swojej ofercie mnóstwo odcieni na każdą okazję. Do Twojego, szarego kamuflażu ja bym użył albo ciemnoszarego, albo ciemnobrązowego washa. Rozprowadzasz ten wash pędzelkiem, jeśli masz dobrze zrobione linie podziału to wystarczy dotykać tylko pędzelkiem w kilku miejscach, a wash sam się rozejdzie w liniach jak i wokół detali. Jeśli nie, to po prostu trzeba kłaść go wzdłuż tych linii, tak aż wszystkie zostaną zabarwione. Czekasz potem aż to podeschnie i wycierasz najzwyczajniej w świecie, ja to robię papierowymi chusteczkami albo ręcznikami. Jeśli coś gdzieś zostaje, wystarczy to przetrzeć zwilżonym (np. white spiritem) pędzelkiem - i gotowe. Po doprowadzeni modelu do zadowalającego poziomu czystości, znowu pokrywasz go lakierem bezbarwnym: satynowym albo błyszczącym, i na to kładziesz weathering, o ile chcesz go w ogóle robić. A jak nie to na tym kończysz prace nad modelem. Ważne w tym wszystkim jest to, żeby wash kłaść na błyszczącej, gładkiej powierzchni. Jeśli byś go położył na macie, to potem starcie go z powierzchni jest bardzo trudne, o ile nie niemożliwe w niektórych przypadkach. Dobrze przygotowana powierzchnia pod wash bardzo ułatwia z nim prace. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
daffy Napisano 12 Maja 2017 Autor Share Napisano 12 Maja 2017 Rozumiem. OK bardzo, bardzo ci dziękuje. Mam tylko jedno pytanie. Ile pi razy oko trzeba czekać aż podeschnie, przed tym wycieraniem papierowym ręcznikiem? Ile mniej więcej minut? No bo jak będzie zbyt świeże to się chyba rozetrze za bardzo. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
daffy Napisano 12 Maja 2017 Autor Share Napisano 12 Maja 2017 Dodam tylko że jak robiłem wash na pojazdach to czekałem jakieś pół godziny a następnie delikatnie zmoczonym pędzelkiem w white spiricie,ścierałem nadmiar washa. Jeszcze jedno dodam że jako emailie stosowałem ostatnio mig jimenez oilbrusher czyli takie jakby "ołówki" czy markery które nakłada się np. w zagłębieniach i detalach modelu. Bardzo fajna rzecz. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Solo Napisano 12 Maja 2017 Share Napisano 12 Maja 2017 Oilbrushery nie za bardzo się nadają do washa, bo są zbyt gęste. To moim zdaniem zdecydowanie produkt do weatheringu i wszelkiego brudzenia. Naturalnie jak się uprzesz i je rozcieńczysz to możesz nimi i washować, ale raczej nie warto. Wash musi być bardzo rzadki, jak woda, żeby się sam rozpływał wzdłuż linii i detali. Co do tego jak długo ma schnąć: ja z reguły czekam godzinę-dwie, czasami nawet krócej, wszystko zależy od tego czy wash zdążył podeschnąć i nie spływa. Nie ma potrzeby czekać aż całkiem zaschnie. Pamiętaj że w przypadku wymywania go z linii podziału trzeba to robić prostopadle do linii, a nie wzdłuż, bo inaczej wymyjesz go całkowicie z miejsca gdzie powinien zostać. Jeszcze co do samych washy do Twojego kamuflażu, rozważ zakup tego zestawu: https://www.mojehobby.pl/products/US-NAVY-GREY-JETS-SET.html Tam są trzy szare washe od jasnego do ciemnego i łatwo dobrać odpowiednią intensywność do konkretnego kamuflażu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
daffy Napisano 12 Maja 2017 Autor Share Napisano 12 Maja 2017 OK dzięki za rady. Spróbuje przyrządzić miksture washa olejnego z farby olejnej van gogha(mam brąz van dyka i czerń kostną) i benzynki do zapalniczek Ronsonola. Dobrze że mi powiedziałeś żebym ścierał prostopadle farbe do lini podziału. Moje pytania się wyczerpały ,jutro spróbuje praktyki. Jeszcze raz dzięki. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
karambolis8 Napisano 12 Maja 2017 Share Napisano 12 Maja 2017 Trochę Ci namieszam. https://www.scalemates.com/profiles/mate.php?id=26926&p=albums&album=30145 Na tym modelu robiłem washa van goghiem prosto z tubki bez rozcieńczania i ścierałem od razu po nałożeniu, nie czekałem na nic. Ale to raczej tak w ramach pokazania, że się da, bo normalnie stosuję rzadkie gotowe washe i robię tak jak Solo. Podstawa to dobry połysk, żeby chropowata faktura nie łapała farby. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Solo Napisano 12 Maja 2017 Share Napisano 12 Maja 2017 No da się, ale czy naprawdę ma to sens? Po co mazać gęstą farbą po całym modelu, jak można zapuszczać punktowo rzadki wash który sam się rozejdzie? Potem dużo mniej pracy ze ścieraniem jest. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
daffy Napisano 13 Maja 2017 Autor Share Napisano 13 Maja 2017 (edytowane) Jeszcze chciałbym się zapytać o wasze doświadczenia w tym czy w modelch samolotów w skali 1:48 łatwiej jest wykonać wash w porównaniu z analogicznie samolotami w skali 1:72? Chodzi mi o wielkość "odstępów" między liniami podziału blachy. Chodzi mi o prace przy przecieraniu farby olejnej. Edytowane 13 Maja 2017 przez Gość Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Solo Napisano 13 Maja 2017 Share Napisano 13 Maja 2017 Dla mnie to nie ma w ogóle znaczenia. W 1:48 jest o tyle gorzej, że z reguły tych linii podziału i detali które trzeba "ołaszować" jest więcej, więc i roboty jest więcej. Sama trudność aplikowania washa i jego ścierania jest podobna w obu skalach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
daffy Napisano 13 Maja 2017 Autor Share Napisano 13 Maja 2017 OK rozumiem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
daffy Napisano 17 Maja 2017 Autor Share Napisano 17 Maja 2017 Jeszcze się chciałem spytać w sprawie kalkomanii i tej "przecierki" farby olejnej. Kiedy mam położyć kalki, przed czy po położeniu washa i przecierki? Bo jak położe najpierw kalki(na wcześniej położony sidolux) a potem wash i zaczne przecierać to obawiam się aby nie zniszczyć lub zetrzeć kalek. Jaka powinna być kolejność? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Bengal Napisano 17 Maja 2017 Share Napisano 17 Maja 2017 ... lakier - kalki - lakier .... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
daffy Napisano 17 Maja 2017 Autor Share Napisano 17 Maja 2017 OK czyli rozumiem że po położeniu kalek, kłade sidolux i wtedy wash. OK choć i tak mam obawy że mimo położenia sidoluxa na kalki, nie zerwać tychże kalek podczas przecierki... No ale zobaczymy w praniu. Dzięki za odpowiedz. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Bengal Napisano 17 Maja 2017 Share Napisano 17 Maja 2017 lakier/sido zabezpieczy kalki przed dalszymi pracami/zabawami/eksperymentami Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
daffy Napisano 17 Maja 2017 Autor Share Napisano 17 Maja 2017 OK wierze. Ale będe musiał sam sprawdzić w praktyce. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Solo Napisano 17 Maja 2017 Share Napisano 17 Maja 2017 OK czyli rozumiem że po położeniu kalek, kłade sidolux i wtedy wash. OK choć i tak mam obawy że mimo położenia sidoluxa na kalki, nie zerwać tychże kalek podczas przecierki... No ale zobaczymy w praniu. Dzięki za odpowiedz. Tysiące modelarzy tak robi od wielu lat, dlaczego Ty miałbyś być tym któremu to zrywa kalki? No bez przesady. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
daffy Napisano 17 Maja 2017 Autor Share Napisano 17 Maja 2017 No tak rozumiem, tylko ja pod względem tej "przecierki" i kalkomanii jestem zielony. Ale skoro wszyscy tak robią to mi się też uda. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Solo Napisano 17 Maja 2017 Share Napisano 17 Maja 2017 To jest proste: na pomalowany model kładziesz błyszczący lakier (ale nie Sidolux, używaj markowych lakierów modelarskich, na przykład Gunze GX-100 albo Tamiya X-22) po to między innymi, żeby kalkomanie dokładnie przylegały do powierzchni. Kalkomanie dobrze potraktować płynem zmiękczającym, np. SOL, wtedy niemalże wtapiają się w powierzchnię modelu. Potem poczekaj aż dobrze to wszystko wyschnie, znowu tryśnij na to lakier bezbarwny błyszczący, żeby powierzchnia była gładka i śliska. I nic się nie stanie. Owszem, nawet wtedy może się zdarzyć że kalkomania się oderwie, ale to raczej tylko wtedy, jeśli nakleisz na nią np. taśmę maskującą i oderwiesz, wtedy to teoretycznie jest możliwe, choć wciąż mało prawdopodobne (mi się zdarzyło kilka razy, byłem nieostrożny). Ale nigdy mi się nie zdarzyło żeby ścierając washa zedrzeć kalki. Przecież tego washa masz ścierać, delikatnie, a nie trzeć zmywakiem jak przypaloną patelnię. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
daffy Napisano 17 Maja 2017 Autor Share Napisano 17 Maja 2017 OK a powiedz mi czy dobry jako lakier błyszczący do washa jest citadel `ardcoat? Tu jest link: http://vanaheim.pl/pl/farby-citadel-technical/3495-ardcoat.html Podobno citadel robi najlepsze farby(no może poza gunze). Tak słyszałem... P.S. Pisze to bo mam na składzie taki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Solo Napisano 17 Maja 2017 Share Napisano 17 Maja 2017 Tego nie powiem Ci, nigdy go nie używałem, może ktoś inny na forum coś wie na ten temat. Obstawiam jednak w ślepo, że jest znacznie lepszy niż Sidolux. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
daffy Napisano 17 Maja 2017 Autor Share Napisano 17 Maja 2017 OK w każdym razie dzięki za rady. pozdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ferret37 Napisano 18 Maja 2017 Share Napisano 18 Maja 2017 Oilbrushery nie za bardzo się nadają do washa, bo są zbyt gęste. To moim zdaniem zdecydowanie produkt do weatheringu i wszelkiego brudzenia.Naturalnie jak się uprzesz i je rozcieńczysz to możesz nimi i washować, ale raczej nie warto. Wcale nie trzeba się upierać. Można tak zrobić bez najmniejszego problemu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.