Jump to content

TS-11 Iskra 1/72 Arma Hobby


ksc
 Share

Recommended Posts

Zbliżają się wakacje, więc przymierzam się do jakiegoś lekkiego tematu na upalne wieczory. Będzie to relacja z cyklu Nigdy za mało rozpoczętych modeli.

 

Na warsztat trafi model samolotu TS-11 iskra - polskiej odpowiedzi na amerykański samolot Bell P-59 Airacomet. Wykonam go w malowaniu jednego z kameleonów z 7. Pułku Lotnictwa Specjalnego MW w Siemirowicach.

 

Bazą do prac będzie zestaw TS-11 'Iskra' R Novax nr 70011 firmy Arma Hobby. Szczerze przyznam, że trochę rozczarowałem się jakością wyprasek. Owszem, jest znaczny postęp w odniesieniu do starego modelu ZTS Plastyk, jednak można byłoby oczekiwać jeszcze wyższej jakości - na przykład równych linii podziału na obłych elementach.

 

Lista dodatków:

  • elementy fototrawione 72084 TS-11 Iskra bis DF Exterior Set firmy Arma Hobby
  • elementy metalowe AM-72-101 TS-11 ISKRA firmy MASTER
  • elementy żywiczne 72119 TS-11 R Novax conversion firmy Arma Hobby
  • fotele żywiczne 72079 TS-11 Iskra bis DF Ejection Seats firmy Arma Hobby
  • koła żywiczne 72085 TS-11 Iskra bis DF Main Wheels firmy Arma Hobby
  • silnik żywiczny 72078 TS-11 Iskra engine set firmy Arma Hobby
  • kalkomanie D72041 TS-11 ISKRA STENCILS
  • kalkomanie D72039 TS-11 ISKRA VOL.3 NAVY UNITS

 

UmNQmBI.jpg

Link to comment
Share on other sites

Za mną już cztery Iskry od Arma Hobby więc pozwolę sobie dorzucić swoje trzy grosze.

Jak już zauważyłeś wypraski mają pewne wady, zwrócę Ci uwagę na kilka z nich.

Cała powierzchnia modelu wymaga wyszlifowania aby pozbyć się delikatnej chropowatej powierzchni jak również miejsc gdzie odbiły się części formy.

 

pR1sZ7I.jpg

Jrbge6u.jpg

kwyJbOO.jpg

wWZhxHO.jpg

PmHrJzt.jpg

 

Brakuje również kilka elementów, których albo nie ma w ogóle (kabina) lub są źle odlane (wnęka podwozia głównego).

 

8tFOsDZ.jpg

9YGYQ26.jpg

 

Jeśli wywiercisz ten otwór tak jak prowadzi zagłębienie to nie trafisz otworem we właściwe miejsce. Radzę nie wiercić tego otworu, a "bąble" które się w niego wkleja pozbawić kołeczka i przykleić na oko, będzie prościej.

 

1Uk6ol7.jpg

 

Z doświadczenia mogę powiedzieć, że model praktycznie nie wymaga szpachlowania, poza oczywiście wszelkiego rodzaju jamkami skurczowymi, wystarczy tylko poświęcić trochę czasu i dopasować elementy. Takim miejscem jest łączenie kadłub-skrzydło. Wystarczy delikatnie usunąć nadmiar plastiku i wszystko pasuje jak należy.

 

Qs2yHYD.jpg

 

Przy sklejaniu połówek skrzydeł trzeba sprawdzać ich geometrię bo mają tendencję do wyginania się ku dołowi.

Jeśli będziesz wklejał hamulce aerodynamiczne to zwróć uwagę, że po wklejeniu dna obu hamulców skrzydło nie łączy się prawidłowo w tym miejscu. Trzeba albo zeszlifować blaszki (tak ja zrobiłem za pierwszym razem) lub osadzić je głębiej. Ta druga metoda jest szybsza.

 

1kjpAbK.jpg

 

Do delikatnej poprawy są także wloty powietrza i brzeg kabiny, z jednej strony jest mała wyrwa.

 

To chyba tyle na tą chwilę

I gratuluję wyboru samolotu. Jak to mawiają, Iskier nigdy za wiele. Będę z ciekawością podglądał jak idzie Ci budowa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Znalazłem w gratach stary niedokończony model iskry z zestawu ZTS Plastyk i posłuży mi jako wprawka przed rozpoczęciem nowego modelu. Przy odpowiednim wkładzie prac własnych może z niego powstać wcale nie dużo gorszy model niż z nowego zestawu. Niestety popełniłem jeden błąd, którego nie da się już poprawić - nieodpowiedni wznios skrzydeł.

 

ZrZTvBA.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.