Skocz do zawartości

Bell P-59 Airacomet 1:72 Special Hobby - Pierwsza rura USAAF


pepociufakers

Rekomendowane odpowiedzi

Kiedy modele sa w malowaniu i czekaja na ostateczne wykończenie, wtedy warsztat wydaje się pusty i aż chce się coś znowu "poskrobać".

A, że u mnie chęć cięcia jest większa od chęci malowania to warsztat szybko zapełnił się, tym razem, pierwszą rurą USA.

P-59 Airacomet to jakaś zapomiana konstrukcja; bo pewnie Me-262 to wszyscy znają, brytyjskiego Meteora pewnie też większość, ale Airacomet to już tak możliwe że troche mniej. Może to i nie dziwne, bo wyprodukowano go w ok. 50 sztukach, używany był głównie do treningu i badań, a i osiągów rewelacyjnych nie miał.

No ale był to pierwszy odrzutowiec USA, a za sprawą Special Hobby można go skleić w skali 1:72, więc trafił u mnie na warsztat, i przy okazji na forum.

 

I na poczatek na sucho zlozylem kadłub i wkleilem z jednej strony elementy kabiny pilotow(latwiej pozycjonować te elementy gdy kadlub już spasowany)

31141561108_8d3fb68342_b.jpg

Pogrzebałem trochę przy skrzydłach, wypełniając ścianki komory podwozia masą Mulliput:

43202581860_3cfb4f582b_b.jpg

 

I jak narazie wygląda to tak:

43202575820_d13278a304_b.jpg

Pierwsze kabinowe szlify:

43202582850_85d7691368_b.jpg

 

I mały "w pudle" już po "wypudłowaniu":

43202580660_1aab661572_b.jpg

43202578980_8bcb7eaf85_b.jpg

 

Pzdr.

Jaro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaryzykuję, że jest to pierwowzór polskiej iskry.

Oj dość ryzykowna teza:). Jeśli chodzi o temat polskiej Iskry to polecam artykuł:

http://www.smil.org.pl/ptl/wyklady/03_TS-11_Iskra.pdf

 

Bardzo ciekawy artykuł. Trzeba wziąć pod uwagę, że czasy kiedy powstawała Iskra to okres zimnej wojny i dostęp do zachodniej technologii był bardzo ograniczony. Nie orientuję się, jak bardzo zaawansowany był wywiad polski w USA w tamtych czasach, ale mimo wszystko widzę duże podobieństwo między TS-11 Iskra i P-59 Airacomet.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaryzykuję, że jest to pierwowzór polskiej iskry.

Oj dość ryzykowna teza:). Jeśli chodzi o temat polskiej Iskry to polecam artykuł:

http://www.smil.org.pl/ptl/wyklady/03_TS-11_Iskra.pdf

 

Bardzo ciekawy artykuł. Trzeba wziąć pod uwagę, że czasy kiedy powstawała Iskra to okres zimnej wojny i dostęp do zachodniej technologii był bardzo ograniczony. Nie orientuję się, jak bardzo zaawansowany był wywiad polski w USA w tamtych czasach,...

 

Jeśli chodzi o układ aerodynamiczny maszyny, to wzorowanie się na innych konstrukcjach jest dość częste, i nawet wywiadu do tego nie trzeba, wystarcza zdjecia, rysunki, dostępne we wszelkiego rodzaju periodykach. Ciekawa też jest historia linia aerodynamicznej następny Iskry czyli Irydy.

No ale powracając do tematu, troche zdjęć z budowy:

31279532638_55081b2b48_b.jpg

44241438955_1ddb79910f_b.jpg

44431436114_7328cc5281_b.jpg

 

I mała zagadka dla chętnych - z jakiego modelu pochodzą silniki na poniższym zdjęciu?:)

Silniki użyte w P-59 były pochodną tych zaprezentowanych tutaj. Przy okazji mała zapowiedź kolejnego warsztatu.

44241441295_bfd5ff4004_b.jpg

 

Pzdr.

Jaro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...
Przy okazji mała zapowiedź kolejnego warsztatu.

 

Gloster Meteor

Tak, tak to Gloster Meteor, czeka w kolejce na warsztat, aby stanąć obok P-59.

 

A tymczasem, trochę szpachli zużyłem

43683620970_5b9ecf8738_b.jpg

44775208164_6dbd2482d9_b.jpg

A po szlifowaniu okazało się, że w rzeczywistości tej szpachli jest potrzebne trochę mniej:

30560343627_c267d23b89_b.jpg

44775204594_e52f3e5724_b.jpg

 

Pzdrex.

Jaro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Jedziemy, a może raczej lecimy z tematem dalej:
Środek:
46190331802_fb319c9e47_b.jpg
44423947950_a1016c13b7_b.jpg

I po fazie szpachlów i szlifów i podkładów ostatecznych Surfacer 1500:
31301978047_b4ef8179ef_b.jpg
45327920945_162e1f4fc1_b.jpg
44423944940_b10f4682c6_b.jpg

Teraz czas na faze polerki i jakiegoś czarnego podkładu pod metalizer.

Na skłądzie mam czarną pactre błyszczącą, ale przymierzam się do czegoś ala czarny podkład Guzne. 

I tu pytanie do szanownego gremium, bywalców forum. 
Czy mieliście może już doczynienia z tym specyfikiem? Warto w niego iść jako podkład pod metalizer(ten który stosuję to: AK Xtreme Metal), czy może poprostu czarną farbę błyszczącą dać?

Pzdr.
Jaro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli myślisz o NMF, to moim zdaniem jeszcze za wcześnie na malowanie. Na powiększeniu zdjęć widać, że trzeba wyrównać fragmenty kadłuba za kabiną, poprawić łączenie skrzydeł i kadłuba, pasowałoby też odtworzyć zaszpachlowane linie podziału, zwłaszcza w okolicach klap na spodzie. Wszelkie niedoskonałości metalik tylko podkreśli. Zdecydowanie warto też użyć czarnego błyszczącego podkładu, a nie farby, głównie z uwagi na efekt dodatkowego wygładzenia powierzchni, którego zwykły czarny lakier lub akryl nie da. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Dzięki Hubert za radę. Troche jeszczę przetarłem powierzchnię. Czarny podkład MR. Hobby przetestuje przy kolejnym modelu, tutaj jako podkład dałem czarną pactrę błyszczącą.

Jako metalizer użyłem specyfiku AK.

W rezultacie:
45616351755_acefcda648_b.jpg
32656595938_c77a860723_b.jpg
I z wg. mnie bardzo dobrym metalizerem AK w tle:
45616348365_5799ce5e81_b.jpg

Może nie jest to mistrzostwo świata, bo powierzchnia gdzieniegdzie miała swoje ułomności(zabrakło cierpliwości do wyłapywania każdej rysy), i po nałożeniu to wyszło, ale mimo wszystko jak dla mnie ok. Kolejny raz przekonuję się też, że ta linia metalizerów AK to świetna sprawa. Praca z nim to sama przyjemność, nie zapycha aerografu, nie potrzeba rozcieńczać, nie śmierdzi za bardzo, także tylko lać i dmuchać.

Teraz kilka zagwostek - czy polerować tą powierzchnie? jeśli tak to czym polerować?
Przy okazji - też macie problem z elektryzowaniem powierzchni i przyciągamiem kurzu przez modele? Może szanowna brać modelarska ma jakiś patent na odelektryzowanie powierzchni? Jakieś chusteczki antystatyczne?

Pzdr.
Jaro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.