Jump to content
Stojkovic

Lancia Delta HF Integrale - 1:24 Hasegawa

Recommended Posts

Co jakiś czas prócz pancernych, na mój stół trafia coś "innego". Po ostatniej przygodzie z Audi Quattro (obecnie przygotowuje podstawke pod ten model) postanowiłem zbudować jedną z ikon rajdowych ery lat '90. 

Lancia Delta HF Integrale z roku 1992, zwana tez "Superdeltą" - mocarny wóz, stylowa sylwetka i ryk silnika. 

Skorzystam z zestawu Hasegawy. 

In-box

Dla tych, którzy chcą sobie przypomnieć jak to fruwało na trasie:

Filowe podsumowanie sezonu WRC 1992

 

Planuję wykonanie oświetlenia LED i podstawki wraz z figurkami kierowców wewnątrz pojazdu.

 

Czego będę od Wass, bardziej doświadczonych potrzebował: 

- pomocy przy ogarnięciu i złożeniu pasów (ten czerwony materiał chyba trzeba pociąć w odpowednie paski?)

- pomocy przy malowaniu (farba + lakierowanie)

- podpowiedzi merytorycznej gdy cos zauważycie

 

Pozdrawiam

beznazwy.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, Stojkovic napisał:

Czego będę od Wass, bardziej doświadczonych potrzebował: 

- pomocy przy ogarnięciu i złożeniu pasów (ten czerwony materiał chyba trzeba pociąć w odpowednie paski?)

W temacie pasów to zależy jakiej masz firmy. Niektóre zestawy jeśli posiadają materiał na pasy to albo jest to cały prostokąt materiału, albo pocięty na kawałki czasem samoprzylepny znajdujący się na arkusiku, albo też gotowe paski odpowiedniej szerokości.

Share this post


Link to post
Share on other sites

W tym zestawie, jak i w standardzie Hasegawy jest jeden cały arkusz materiału. Pytanie czym najsensowniej to ciąć? nożyk, nożyczki czy jak?

1377_1_hasCR15_3.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mam ten zestaw i też niedługo będę go sklejał, więc chętnie będę śledził relację. Mam pytanie: przerabiasz zawieszenie? Ten model ma ogromny problem, mianowicie pierwotnie był sprzedawany w konfiguracji z szutrowego rajdu Portugalii, a kiedy Hasegawa postanowiła wydać go jako egzemplarz z Tour de Corse, po prostu wrzucili do pudełka inne kalkomanie, a model został bez zmian. No i klops, bo teraz mamy samochód z rajdu asfaltowego na szutrowym zawieszeniu. Ja planuję je przerobić na takie jakie powinno być czyli solidną glebę.

PS Aktualnie sklejam Legacy RS z Hasegawy i też chętnie pozyskam porady odnośnie tych pasów.

Edited by riderZ056

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki za info odnośnie czym ciąć, pytanie w jaki sposób? Linijka i mierzyć długość x szerokość? 

Teoretycznie prosta sprawa takie pasy, ale wolę zapytać niż odwalić manianę. 

Co dokładnie i jak trzeba przerobić w zawieszeniu?

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minut temu, Stojkovic napisał:

 

Co dokładnie i jak trzeba przerobić w zawieszeniu?

Z tego co pobieżnie zaglądałem do pudełka, to wszystko :) Muszą być krótsze amortyzatory, a co za tym idzie wahacze pod innym kątem, półosie też trzeba przestawić, nie wiem czy płyta pod silnikiem będzie pasować po obniżce zawieszenia. Tam jest z 0,5 cm za wysoko. Nie wiem jak to zrobić, pewnie będzie trzeba dorabiać nowe części.

Edited by riderZ056

Share this post


Link to post
Share on other sites

To w takim razie ja odpuszczam i jadę z pudła prosto. 

Tym bardziej, że mam kalki z Monte Carlo, a tam jest też asfalt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minut temu, Stojkovic napisał:

 

Tym bardziej, że mam kalki z Monte Carlo, a tam jest też asfalt.

Noo ale... co to zmieni? Musiałbyś mieć kalki z rajdu szutrowego.

Edited by riderZ056

Share this post


Link to post
Share on other sites
52 minuty temu, Stojkovic napisał:

Dzięki za info odnośnie czym ciąć, pytanie w jaki sposób? Linijka i mierzyć długość x szerokość? 

Najpierw trzeba sobie odmierzyć szerokość tak by wycięty pas przeszedł przez klamry. Potem miejsce cięcia zaznaczam rysując linię ołówkiem i tnę z pomocą metalowej linijki. Co do długości to lepiej sobie zrobić je trochę dłuższe i skracać już podczas układania na fotelu.

W kwestii materiału to ze swojej strony polecam również zwykłą najtańszą parasolkę za kilka złotych. Materiał z nich ma fajny splot, dobrze się układa, dostaniesz wszystkie kolory w jakich są pasy i jedna taka parasolka starczy dożywotnio na pasy w konkretnym kolorze :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 godziny temu, riderZ056 napisał:

Ten model ma ogromny problem, mianowicie pierwotnie był sprzedawany w konfiguracji z szutrowego rajdu Portugalii, a kiedy Hasegawa postanowiła wydać go jako egzemplarz z Tour de Corse, po prostu wrzucili do pudełka inne kalkomanie, a model został bez zmian. No i klops, bo teraz mamy samochód z rajdu asfaltowego na szutrowym zawieszeniu. 

Ja po prostu jadę z pudła, chce się nieco zrelaksować przy tym projekcie, a przerabianie zawieszenia czy zakup ekstra kalek po prostu sprowadza mnie na ścieżkę merytoryki brrrr…

Dzięki za podpowiedź w sprawie pasów. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

W tak zwanym międzyczasie zakupiłem zestaw kierowców co by wnętrze uzupełnić i nadać sens planowanej podstawce z Lancią.

Ostatnio, przy budowie Audi wyszła mi ta załoga tak:

m7zyhy.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 24.11.2018 o 21:16, Stojkovic napisał:

Ja po prostu jadę z pudła, chce się nieco zrelaksować przy tym projekcie, a przerabianie zawieszenia czy zakup ekstra kalek po prostu sprowadza mnie na ścieżkę merytoryki brrrr…

Witam, dawno mnie nie było na tym forum.

Jeśli chodzi o materiał na pasy który daje Hasegawa to jest to bardziej folia niż materiał który w dodatku ma jakby trochę połysku, osobiście używam do pasów roletę okienną ale w przypadku gdy będziesz robił model z załogą może ona być ciut za sztywna.

Zastanów się dobrze nad decyzją w sprawie zawieszenia, wbrew pozorom nie jest to aż tak trudne, wiem bo sam przez to przechodziłem i uważam to za jedyne rozsądne rozwiązanie -  ten model z asfaltowymi kołami na szutrowym zawieszeniu wygląda pokracznie - dużo czasu nie trzeba poświecić żeby znaleźć sobie zdjęcia modelu w necie - prosty przykład z pierwszy z brzegu

zawieszenie bez zmian

lancia_10.jpg

a tu po zmianie zawieszenia

8aabf11s-1920.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
48 minut temu, Madmax napisał:

 

Zastanów się dobrze nad decyzją w sprawie zawieszenia, wbrew pozorom nie jest to aż tak trudne, wiem bo sam przez to przechodziłem i uważam to za jedyne rozsądne rozwiązanie -  ten model z asfaltowymi kołami na szutrowym zawieszeniu wygląda pokracznie - dużo czasu nie trzeba poświecić żeby znaleźć sobie zdjęcia modelu w necie

 

O, to może podrzucisz jakieś wskazówki, na co zwrócić uwagę i jak się do tego zabrać?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja także będę wdzięczny za jakiś opis tego co i jak zmienić by było mniej "pokracznie".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z opisem ciężko bo budowałem ten model bardzo dawno temu i mam już zestaw na ponowne zbudowanie tego modelu ale to za kiedyś. Ogólnie w pierwszej kolejności musicie wyciąć podwozie oraz elementy zawieszenia oraz koła i przy pomocy np. taś maskujących (albo słabego kleju) złożyć je w całość oraz nałożyć karoserię  -  następnie przy pomocy suwmiarki zmierzyć odległość między oponą i nadkolem (wyjdzie coś koło 2-3mm) - następnie o taką wartość należy skrócić kolumnę zawieszenia (ja dodatkowo po skróceniu nawierciłem ją i włożyłem mały kawałek drutu żeby kolumna zawieszenia była bardziej sztywna i mniej podatna na jakieś uszkodzenia. Z tego co pamiętam to wahacze i półośki były tylko podcinane i wyginane a nie skracane. Cała reszta elementów podwozia płyty osłaniające, wydech itp. tam nie ma nic do ruszania. Tyle z grubsza.

Edited by Madmax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spróbuję się do tego jakoś przymierzyć. Ostatecznie i tak od spodu modelu nikt oglądał raczej nie będzie, więc ryzyko powikłań niewielkie.

Dostosuje go do asfaltu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zacząłem przeróbki.

Zawieszenie trzeba obniżyć o jakieś 1 milimetr względem fabrycznych elementów.

Zacząłem od obniżenia elementów zawieszenia z amortyzatorami.

Etap 1:

- skrócenie o 1 mm

48950878_1810803145696314_5827952178911772672_n.thumb.jpg.a0fa54461e49e3fc916750d190dec2be.jpg

Etap 2:

Nawiercenie wiertłem i wstawienie wzmocnienia z drutu i sklejenie na CA - drut daje możliwość regulacji gdyby było coś nieco za dużo spiłowane.

48416576_369341033635426_200996072791736320_n.thumb.jpg.b280d650e5c509489d2eb5b45afb43e9.jpg

Porównanie wysokości z nieprzerobionymi jeszcze przednimi elementami:

49301903_303539573601392_4197917583619391488_n.thumb.jpg.b3fd93fcdc256c22db0f735c462f7b67.jpg

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zawieszenie już przerobione.

Skróciłem tylne amortyzatory wraz z drążkami.

W skrocie proces:

- przód: trzeba skrócić amortyzatory, podciąć i wygiąć drążek napędowy i odciąć wachacze:

48995952_280477469487481_4801513230629339136_n.thumb.jpg.2dba8f31090b6ab2d9db7e3aa82872ae.jpg

49508096_2538020639558652_7511723094319300608_n.jpg.ee47d50db426cbf2c7f4453f73d7f137.jpg

- tył:

dopasować drążęk napędowy do piast i usztywnienie z rurek:

49206290_240406426876837_7806662677538799616_n.jpg.9ad321bfbbdd18895aec5914f11f753c.jpg49419741_1319918371481442_6700435387359166464_n.jpg.b03c04f8ce071654e7a7a13b3018259c.jpg49438603_210250996581383_3739285367841357824_n.jpg.899a90cec29ed038fbf5a3a1f065582a.jpg

poniżej lewa strona podcięta i wygięta, prawa fabrycznie

49206288_1674690109298353_3095257594491568128_n.jpg

 

teraz można już na spokojnie kontynuować.

Edited by Stojkovic

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kasta oklejona, jako że jest to moja druga rajdówka na poważnie, jestem umiarkowanie zadowolony.

Są miejsca, które nie wyszły idealnie i jest to raczej jeszcze moja niewiedza jak oswajać duże płaty kalek na zakamarkach. Micro set i sol sporo pomogły, ale idealnie nie jest.

Walczymy dalej :)

 

65918753_2211544192296409_2039009739223859200_n.jpg

66061549_1084756641709567_1784530856761622528_n.jpg

66063172_413132399293016_6887329042408669184_n.jpg

66263224_372282076823744_2007668997792727040_n.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wrzucam lepsze zdjęcia, co by nie zakłamywac rzeczywistości - jest tak sobie. Myślę, że przy czwartym lub piątym modelu rajdówki będę lepiej kładł kalki.

Szczególnie zaskoczyły mnie wloty powietrza na masce - chcąc lekko podciąć kalkę w tym miejscu miałem "babola" bo kalka się porwała i trzeba było maskować naddatkiem z nadkoli.

Uszczelki okien tez z aero po maskowaniu trzeba robić, bo ręka w miarę pewna i stabilna, ale gdzieniegdzie nie da rady tak idealnie tego pomalować - przynajmniej w moim przypadku.

Co więcej w instrukcji nie ma słowa o tym, że trzeba spiłować kawałek plastikowej wypustki pod wersje cywilną (prostokąt z plakietką na tylnej klapie) - dostrzegłem to dopiero kładąc kalki... nie ładnie Hasegawa!

65999806_2545393185491846_655884593211113472_n.jpg

66204115_2545393348825163_4540861634054193152_n.jpg

66336886_2545392848825213_4140063815796523008_n.jpg

66753559_2545393012158530_6065317841492508672_n.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak w wolnej chwili udało mi się znaleźć w Polsce zestaw waloryzacyjny Studio27 do Lancii Delty HF Integrale.

Nie dopatrzyłem jedynie, że Delty miały dwa typy oświetlenia:

ZLA831AB000585534_25_vga-640x456.jpg.6a6eba023dca5be86056733c11e9f260.jpg

lancia-delta-S3603355-3.jpg.9f481413fba58969d018431c5c318368.jpg

Superdelta miała ten drugi typ, ja natomiast mam obudowy z tego pierwszego.

Nic to, najważniejsze, że grille pasują i będą wymienione :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak się zastanawiam... gdzie w PL trafić takie ciekawy zestawy waloryzacyjne? Przypadek jakiś?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kupiłem w Banzai, ale naszukałem się w bardzo wielu miejscach... no na ebay te zestawy od 350 do 550 + przesyłka bywają.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.