Skocz do zawartości

Panther G oraz Jagdpanther - ostatnie dni wojny oraz


jacus1944

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)

Trochę zmodyfikowalem plany i nazwe tematu, poniewaz postanowilem najpierw zbudowac Jagdpanthere z 130 Panzer Lehr Regiment, o ile jest to rzetelna informacja...budowe bede opierac o ponizsze zdjecia...z tego co wyczytalem w teorii jest to pojazd z poznego okresu produkcyjnego z uwagi na to, ze nie posiada stelazu na narzedzia na bocznych plytach, tlumiki poznego typu z oslonami, jednak nie ma zdjec potwierdzajacych "wysoki wentylator" czy pozne kolo napinajace. W oparciu o powyzsze jestem zmuszony opierac sie na domyslach co do powyzszego czy raczej analogii do innych pojazdow o tych samych cechach. Bede wdzieczny za komentarze co do merytoryki, bo wiadomo, ze na forum sa specjalisci od Jagdpanther. Do budowy uzyje zestawu Meng G1, w ktorym znajde pozna oslone jarzma, plyte nadsilnikowa i pozne kolo napinajace zapozycze od Panthery G z RFM, a oslony wentylatorow kupie od Voyagera albo Griffon Model oraz zestaw blach od Abera. Z grubsza taka konfiguracja...jezeli gdzies popelnilem blad w merytoryce  bede wdzieczny za korekte:-)

3c63a4a241bbc2451614cba50f6bbac7_104147.jpg

3c63a4a241bbc2451614cba50f6bbac7_104146.jpg

3c63a4a241bbc2451614cba50f6bbac7_104143.jpg

3c63a4a241bbc2451614cba50f6bbac7_104142.jpg

677a7e07ec2577e3431ad867047415bd_104047.jpg

2fb5e10d45eeed9b6626c860a2cad5df_104227.jpg

Edytowane przez jacus1944
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 52
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

27 minut temu, gustlik napisał:

823 to g2, posiada wysoki wentylator, pozne wydechy. Narzedzia rownież posiada, z tym że są one z tylu i nad silnikiem. Zobacz sobie w instrukcji do g2 dragona.

 

 

 

 

 

Masz moze zdjecia pokazujace lewa burte tego wozu? W oparciu o brak stelazy narzedziowych na prawej burcie i przeniesienie ich na plyte nadsilnikowa i tylna plyte "nadbudowki" oraz pozne wydechy z oslonami mozemy sugerowac sie, ze to pozna wersja, ale super byloby to potwierdzic zdjeciami, ktorych ja nie mam:-/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 months later...

Kombinacji w wątku było dużo włącznie z porzuceniem modelarstwa, jednak jak się okazało zaledwie na kilka miesięcy:-) zakupilem ponownie, sprzedany jakiś czas temu, zestaw Pantery G RFM 5018 z blaszkami Voyager, ale tym razem zestawem early i dlatego powstanie wóz z bitwy w Ardenach z poniższego zdjęcia. Kamuflaż widoczny całkiem nieźle i w dodatku dość fajnie uwypuklony koloryzacją (zdjęcia umieszczam tylko do dyskusji). Panowie z tego miejsca prośba o więcej info na temat tego pojazdu, czy wiadomo z jakiej jednostki pochodził i gdzie został zniszczony? Czy dobrze widzę, że pojazd ma "wysoki wentylator", na moim monitorze trudno dostrzec czy ucho lewara jest połączone z osłonami rur wydechowych, natomiast co do osłon kolektorów to wydaje mi się, że widzę tam kant. Gdyby ucho lewara było połaczone z osłonami rur wydechowych, osłony kolektorów były kanciaste, a "wentylator jest wysoki" to mamy tutaj do czynienia z klasyczną produkcją z września '44? Co do samego modelu to obecnie poskładałem jedynie wannę z górą kadłuba i czekam na potwierdzenie okresu produkcji Pantery ze zdjęcia:-)

27368937_1782606845375949_6455921111385547596_o.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie spotkałem informacji o tym czołgu ani innego zdjęcia, więc tylko zinterpretuję to, co widzę: Jest to pojazd z Daimler-Benz (specyfika malowania), ale raczej późniejszy niż z 9.44. Bowiem rzeczywiście (chyba) ma ów „wysoki wentylator”, a na zastosowanie tego w D-B przed 10.44. brak jakichkolwiek potwierdzeń. Natomiast raczej nie ma połączenia klamry z mocowaniami rur, gdyż w D-B zarzucono je bodajże już na etapie zimmeritowania, a ten egzemplarz wygląda na goły, co by potwierdzało opcję powrześniową (10, 11.44.). Na wieży są mocowania płytek „antygazowych”, ale nie ma jeszcze zaczepów dla zapasowych kół wprowadzonych w 12.44. Jakość zdjęcia nie pozwala na pełne określenie, co właściwie ma ten wóz na sobie, więc są uzasadnione te „chyba” i „raczej”. Osłony kolektorów rur są praktycznie nieczytelne, a jak na złość od ok. 9/10.44. w D-B mogły być, wedle mojej orientacji, w każdym z trzech spotykanych wariantów - klasyczne odlewane ustępowały sukcesywnie spawanym lub nowym odlewanym. Jak by nie było, to pojazd z serii średnich czasowo i wybór zestawu „early Panther G” może nie być najlepszy, ale nie przesądzam. Zachęcałbym do przejrzenia zestawów fotografii czołgu w Grandmenil, bo to jakby „bliźniak” przybliżający różne szczegóły produkcji D-B z czasu produkcji, jaki sugeruję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak Pantera z Grandmenil ma odlewane osłony kolektorów...pod tym linkiem jest mnóstwo dobrych fotografii tego pojazdu

https://nonsolopanzer.com/2015/04/17/panther-ausf-g-grandmenil/#jp-carousel-5538

co ciekawe wcięcie w przednim pancerzu pod peryskopem kierowcy ma półokrągły kształt, a nie trapezowaty. Myślałem, że półokrągły charakterystyczny był dla produkcji z roku '45...dziękuję za pomoc?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 18.12.2018 o 22:43, jacus1944 napisał:

...ale zamowilem juz ABTEILUNG 502 ABT601 - Panther External Appearance & Design Changes, ... .

Z tej fotografii czas produkcji możesz określić dość dokładnie (miesiąc) po systemie malowania. 
Wiedząc kiedy została wyprodukowana resztę można dopasować już bez większych problemów. 
Odpowiedzi na pytania o malowanie tej maszyny szukaj w tej książce którą zamówiłeś. Od strony 214 zaczyna się dział poświęcony malowaniom Panter 
produkcji Daimler-Benz. Na stronie 220 autorzy pokazują malowanie Pantery z października 1944 roku stosowane w Baimler-Benz.
Dlaczego tylko z października 1944 roku? Odpowiedz jest dość prosta - od listopada 1944 roku zaprzestali malowania Panter w systemie "Ambush".

Pozdrawiam
Krzysztof

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Krzysztof niestety rzuciłem słowa na wiatr...krótko po tym poście odnośnie książki wyprzedałem całe dobro modelarskie, a książka nigdy do mnie nie dotarła. Minęło kilka miesięcy i pasja okazała się silniejsza, więc walczę dalej i niestety pytań będę zadawać jednak więcej...poratujesz po raz kolejny kilkoma zdaniami?:-) Jestem ciekawy Twojej opinii co do podcięcia w przedniej płycie pod wizjerem kierowcy, trapezowate czy może półokrągłe oraz osłon kolektorów? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, jacus1944 napisał:

Jestem ciekawy Twojej opinii co do podcięcia w przedniej płycie pod wizjerem kierowcy, trapezowate czy może półokrągłe oraz osłon kolektorów? 

1.Podcięcie pod wizjerem kierowcy - 
Zmiana ta wprowadzona w lipcu 1944 roku - weszła w życie również w Daimler-Benz.
Zmiana ta nie dotyczyła tylko zmiany wycięcia w czołowym pancerzu - z kanciatego na okrągły - tak na marginesie.
Jeśli budujesz swój model z zestawu RFM 5018 Pantera G Early/Late to jeśli chodzi o peryskop kierowcy we wczesnej wersji to takowego w nim nie ma.
Jest od razu w wersji z lipca 1944 roku.

2.Pancerne osłony rur wydechowych są na pewno odlewane.
Jest fotka przedstawiająca Panterę produkcji Daimler-Benz z końca września/początku października 1944 roku z osłonami odlewanymi wczesnymi.
Natomiast ta z 18 października 1944 roku ma już wersję ściętą. 
Którą wersję mogła mieć Pantera którą chcesz wykonać? Tak na 100% nikt nie wie jaką wersję ma ta Pantera ze zdjęcia.
Ja budując ten model zrobiłbym tak - odlewane pancerne osłony w wersji ściętej oraz wycięcie okrągłe. 
Oczywiście te z zestawu są do koniecznej poprawki - wersja ścięta.

Pozdrawiam
Krzysztof

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, jacus1944 napisał:

... mówisz o osłonach takich jak na zdjęciu?

Tak miałem na myśli właśnie te osłony. 
Te w modelu wydają się być takie zupełnie proste - jak obcięte z prostej rury. Do tego ten skos jest moim zdaniem zbyt ostry, krótki i za płaski.
Popatrz na te osłony w Panterze z 18-10-1944 roku.
Dodatkowo załamania powinny być mocno zaokrąglone.

4 godziny temu, jacus1944 napisał:

... o co dokładnie chodzi z wycięciem okrągłym i co dokładnie jest do poprawki?

Ty pisałeś - "... trapezowate czy może półokrągłe... .", Ja pisałem - "... z kanciatego na okrągły... ." - piszemy o tym samym.
Problem by był jeśli byś robił wersję wczesną - trapezową / kanciatą, z tego zestawu RFM 5018.
Podczas zmiany kształtu wycięcia/podcięcia zmieniono też trochę przedni pancerz i umiejscowienie samego peryskopu.
W modelu dla wersji z października jest dobrze.

Pozdrawiam
Krzysztof

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, jacus1944 napisał:

Krzysztof chodzi o tę fotografię?

Nie, nie chodzi o tę fotkę.Choć na niej też jest Pantera ze stajni Daimler-Benz.
Jak popatrzysz na osłony w niej zainstalowane to wygląda jakby miał dwie wersje osłon.
Trzeba pamiętać jednak że to są fotki czarno/białe średniej jakości.

 

19 godzin temu, meser262 napisał:

Popatrz na te osłony w Panterze z 18-10-1944 roku.

Napisałem może trochę zbyt ogólnie - przepraszam.
Dokładnie chodzi mi o Panterę która obecnie jest pomnikiem we wsi Grandmenil w Belgii.
Pantera ta wyprodukowana właśnie 18-X-1944 roku przez Daimler-Benz - Nr. podwozia - Fgst.124830.
Przydzielony do 2./SS-Pz.Rg.5 w listopadzie - gdzie służył w 1 Plutonie z numerem na wieży 214.
Na niej dokładnie widać jak wyglądały w/w osłony pancerne. 
Fotki kolorowe - zrobione z bliska świetnie pokazują jak powinny te osłony wyglądać.582389378_01-panther-grandmenil-widokoglny.thumb.jpg.df6aa5040f011c7de7570badd32079be.jpg

352244569_02a-panther-grandmenil-widokpojedynczy.thumb.jpg.026047ae9bcd18024630fbbe0314ea15.jpg

1318458774_02b-panther-grandmenil-widokpojedynczy.thumb.jpg.0515ad14c77942b850b17b8ac307ad1a.jpg

1922300892_02c-panther-grandmenil-widokpojedynczy.thumb.jpg.36d0b5f561b8d70d33a4a0ca6754036a.jpg

872101372_03-panther-grandmenil-dprosty.jpg.46b7e845fa02cd8e4fbe0b1f72756020.jpg

Doskonale widoczna dolna część tej osłony - zaokrąglona i rozszerzająca się ku górze.1438260183_04-panther-grandmenil-widokzboku.jpg.a8fc5cfc0fbdf0875b7fe8bc022f1519.jpg

Widok z boku - ten skos nie jest taki "kańciaty".

Pozdrawiam

Krzysztof

Fotki zamieszczone tylko w celach dyskusji.

Edytowane przez meser262
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Krzysztof wielkie dzięki! Prawdopodobnie przerobię osłony, ale nie te, których zdjęcie wkleiłem, ale te odlewane bez skosu. Będę musiał dorobić kołnierz, zakryć otwor na śrubę po lewej i usunąć pin po prawej w dolnej części i popracować papierem ściernym, ale wydaje mi sie, że ich kształt i śruby lepiej odzwierciedlają oryginał.

20190925_193727.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety nie chodziłem do technikum i nie miałem zajęć z pracy z pilnikiem:-) udało mi się uzyskać taki oto efekt, który z profilu całkiem jest podobny do oryginału, ale nie dałem rady wyszlifować tego charakterystycznego rozszerzenia ku górze. Dorobilem też "kołnierz" okalający miejsce łączenia kolektora z rurą i nawierciłem ją.

20190926_201501.jpg

20190926_201533.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

RBModel 35B06 zwróć uwagę, że jest dedykowany do Tamiyi. Do Dragona odpowiednia jest 35B06D. Do RFM pasuje tylko ta pierwsza, przed chwilą sprawdziłem :)

Jakościowo moim zdaniem montuj RB.

Edytowane przez enten
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 26.09.2019 o 19:16, jacus1944 napisał:

 ... nie dałem rady wyszlifować tego charakterystycznego rozszerzenia ku górze.

Bardzo fajnie wygląda bok i przód.:super:Ważną cechą jest też prosty wydech od dołu.Jak u Ciebie to wyszło?

Pozdrawiam

Krzysztof

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...

Zakończylem montaż tyłu Pantery. Zrezygnowałem z jednego zasobnika, co prawda na zdjęciu archiwalnym brakuje dwóch, ale nie sposób ustalić czy to efekt uszkodzeń w walce czy szabru. W oparciu o fotki eksponatu z Kubinki byłem pewiem, że mocowania brakującego zasobnika umieściłem za wysoko, ale patrząc na fotki z Bovington wydaje mi sie, że tak może zostać. Nie pasuje mi podpórka lewara, bo zarówno w Kubince jak i Bovington lewar oparty jest o niewiele odstający od pancerza wspornik, a tymczasem Voyager zapodał "ogromną blachę" wspornika, którą zamontowałem, a ewentualną przeróbkę wykonam po komentarzu znawców. Klamrę zamykającą lewar w uchwycie zamontuję na etapie malowania, kiedy będzie już w niej lewar.

20191027_194310.jpg

44476470_128303-001.thumb.jpg.c9f0429ebe5967f2907d6f1c2a6aa7a9.jpg

 

bovington-panther-tank-rear.jpg

Edytowane przez jacus1944
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.