Jump to content

Hiszpański galeon - Aoshima 1/100


Recommended Posts

CSQfOv5.jpg

 

Galeon -Żaglowy okręt wojenny lub statek handlowy, ce:bip:ący się wysoką, zwężającą się ku górze nadbudówką rufową oraz galionem – figurą na dziobie okrętu, z reguły uzasadniającą jego nazwę. Okres dominacji galeonów przypadał na XVI–XVII w., choć funkcjonowały jeszcze w XVIII w.

BUDOWA

Galeony były jednostkami  zazwyczaj 3-masztowymi, z żaglami rejowymi na fokmaszcie i grotmaszcie oraz pod bukszprytem, oraz żaglem łacińskim na bezanmaszcie. Zdarzały się  też galeony 4 masztowe ( czwarty masz miał ożaglowanie łacińskie  i nazywał się bonaventura). Uzbrojenie składało się  od kilkunastu (galeony małe i handlowe) do ponad setki dział różnych wagomiarów i kalibrów, najczęściej niewielkich.

DANE TECHNICZNE

długość całk. – 30-55 m

szerokość – 7-14 m

zanurzenie - 5 m

tonaż - 100 -700 ( największe do 2300) ton

HISTORIA

Nazwa „galeon” pojawiła się już w XII wieku. Odnosiła się wtedy do niewielkiej galery wykorzystywanej do zadań rozpoznawczo-patrolowych w dużych flotach wojennych. Pomijając problemy natury terminologicznej (w przeszłości jedna i ta sama kategoria statków mogła być różnie nazywana), można  powiedzieć tylko tyle, że galeon właściwy, czyli taki, jak obecnie go definiujemy, pojawił się w XVI w. Stało się to w związku z koniecznością zaspokojenia potrzeb największych ówczesnych potęg morskich (Hiszpanii, Portugalii, Francji i Anglii). Wszystkie te państwa chciały dysponować jednostkami pływającymi zwrotnymi, szybkimi i na tyle mocnymi, by mogły one pływać po wymagających trasach transoceanicznych.

Galeony powstały w drodze ewolucji karak, zmierzającej do poprawienia ich własności żeglugowych przez nadanie smuklejszych kształtów, bazując na doświadczeniach z budowy mniejszych karawel. Pierwsze galeony, mające jeszcze wiele cech karak, pojawiły się na początku XVI wieku w państwach śródziemnomorskich. Klasa galeonów ukształtowała się w połowie XVI wieku. Głównymi cechami odróżniającymi je od karak były smuklejsze kształty kadłuba, znacznie niższa nadbudówka dziobowa (forkasztel) i smuklejsza, wysoka, zwężająca się ku górze nadbudówka rufowa o konstrukcji schodkowej. Na samej rufie w nadbudówce umieszczano kabiny dowódcy i oficerów, często przeszklone i bogato zdobione z zewnątrz. Nadbudówka dziobowa została nieco cofnięta ku rufie, a dziób upodobnił się do dziobów galer i przybrał formę galionu, z platformą ułatwiającą obsługę takielunku na dziobie - kosz dziobowy.

Galeony konstruowane w Hiszpanii od ostatnich lat XVI wieku, były statkami zaprojektowanymi z myślą o trudnych warunkach żeglugi transoceanicznej: miały wytrzymałe i wielkie kadłuby przeznaczone do przewożenia dużej ilości ładunku oraz dużą powierzchnię żagli.
W tym samym czasie Anglicy, Holendrzy i Szwedzi budowali galeony o bardziej wystylizowanych kształtach, z mniejszymi nadbudówkami dziobowymi i rufowymi, bardzo wytrzymałe, sterowne i poza wszystkim, potężnie uzbrojone. Angielscy, holenderscy i szwedzcy budowniczowie nie musieli spełniać specyficznych wymagań, jakie stawiano stoczniom hiszpańskim; w przypadku tych ostatnich najważniejsze było powiększenie ładowności, nawet kosztem pogorszenia innych parametrów konstrukcyjnych.

 

Bohaterem warsztatu będzie model firmy Aoshima w skali 1/100

7YV1tnk.jpg

Oczywiście tych bzdurnych flag  i oznaczeń  na żaglach nie będzie. Jak widać na artboxie będzie to ten rzadszy typ galeonu, czyli 4-masztowy. Zdjęcia wyprasek

37E8u6o.jpg

Jo6FgpG.jpg

mkYP4MV.jpg

QUykFxa.jpg

6pb6gOt.jpg

UC7gUet.jpg

jGbpOLE.jpg

Widać, że wypraski mają ładny detal. Rysunek drewna jest piękny i co najważniejsze na poszyciu dennym sięga aż do stępki. Z tego też względu nie przewiduję tu żadnego wiercenia i gwoździowania. W tym modelu duży nacisk mam zamiar położyć na ożaglowanie i takielunek.

 

 

 

 

 

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
  • Replies 73
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dzisiaj zabawa w przedszkolaka. Kredki w dłoń i malujemy deski.Żeby nadać trochę plastyczności pokładom, trzeba subtelnie wycieniować deski gdyż pokład nie może mieć wszystkich desek tej samej barwy.

Żeby wszystkim, którzy zamierzają śledzić dalszą relację z budowy galeonu 17 wieku łatwiej było zrozumieć to o czym piszę, rozpoczynam cykl „wykładów” na temat  galeonów . Rozpocznę od konstrukcji kad

1.       Przekrój podłużny Rysunek przedstawia przekrój podłużny galeonu z początku 17 wieku. Rysunek ten pozwoli zapoznać się z najważniejszymi częściami żaglowca. Na pewno wszyscy słyszeli taki

Posted Images

22 godziny temu, Marcin Rogoza napisał:

Skąd będziesz czerpał dokumentację?

a więc tak:

1. Plany Modelarskie nr 31 - Wodnik

2. Plany Modelarskie nr 46 - Vasa

3. Plany Modelarskie nr 78 - Mayflower

4. Peter Kirsch -  The Galeon The Great Ships  Of The  Armada  Ara

5. Wojna na morzu - Hiszpańskie Galeony 1530 - 1690

6.R.C.Anderson - The Rigging Of Ships In The Days Of The Spritsail Tompast 1600 -1720

7.R.C. Anderson - Seventeenth Century Rigging

8. Wolfram zu Monfeld - Historic Ship Model

9.Rolf Hoeckel - Modellbau vo Schiffen des 16. und 17 Jahrhunders

10. M. Boczar - Galeona Zygmunta Augusta, próba rekonstrukcji

11. A. Konstam - Galeony hiszpańskie 1530 - 1690

12. K.H. Marquardt -  V.O.C. Tender DUYFKE, 1603-1606

13. B. Landstrom - The Royal Warship Vasa

14.Plany galeonów hiszpańskich, angielskich, holenderskich, szwedzkich

15. internet

To, że część literatury dotyczy  innych państw, nie ma znaczenia . Olinowanie  galeonów było bardzo podobne. Tu chodzi raczej o zakres dat, czyli początek wieku XVII.

Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...

 Czas coś podłubać przy galeonie. Najpierw trzeba pozbyć się na burtach, furtach działowych oraz galionie wszelkich imitacji zamocowań do lin. Tak więc "golimy". Później w te miejsca zostaną wklejone stalowe oczka z kółkami.

QyNAjpd.jpg

WrevzhK.jpg

FB1cn9l.jpg

7OPiQ62.jpg

mmlLLD0.jpg

 Walka z okienkami na rufie. "Plastikowe" okienka zostały wycięte. Zastąpi je siatka Abera o oczkach 1,0 x 1, 0 mm. Szkło będzie z przezroczystej foli lub z Micro Cristal Kleara.

vRiGDOw.jpg

eZYKmSs.jpg

G9BzNb7.jpg

wZLb6zE.jpg

Galeon, który wykonuję jest oparty na planach Vincenzo Lusciego, które pokazują galeon z roku 1607. Na planach widać, ze jufersy są OKRĄGŁE a co najmniej do roku 1640 powinny być TRÓJKĄTNE. Która forma jufersa jest w takim razie prawidłowa.? Z podobną sytuacja spotkałem się już przy Golden Hind i Mayflower. Też mam plany z okrągłymi i trójkątnymi jufersami.

oBuqaWW.jpg

Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...

Powoli czas zabrać się za malowanie. Na razie  w przygotowaniu tylko burty. 

OJ4sKuz.jpg

Wykorzystane kolory w kolejności jak na zdjęciu ( na razie jeszcze nie położony FOLK ART nr 817)

t89LUTS.jpg

Kolory burt  jakie mam zamiar uzyskać :

F0WbXXd.jpg

Taki wymyśliłem sobie schemat malowania :

Bvq3kmr.jpg

Tam  gdzie są te zielono-białe trójkąty, cześć będzie zamieniona na kolor biało-niebieski.

A tu w powiększeniu fragmenty malowania z których będę chciał skorzystać. Jest to składanka fragmentów z kilku galeonów:

1. Galeon "San Mateo"

nKLOiDw.jpg

2. Galeon" Nuestra Senora De Atocha"

yT2ud3p.jpg

3.Galeon "San Felipe"

czEaUWw.jpg

4. i na końcu mój chwilowo odłożony na później "Golden Hind"

onFIlc5.jpg

NBoDyPY.jpg

W przygotowaniu jest też parę innych elementów. Wszystkie pokłady są na razie zakończone na etapie koloru Vallejo 71. 074.

2NLHb70.jpg

Nie zdecydowałem się jeszcze na kolor pokładów. Byc może będę chciał  uzyskać taki kolor jaki jest na współczesnej replice VOC Batavia:

hOg3iYj.jpg

lub Duyfken:

xhSbDkE.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 3
Link to post
Share on other sites

Na bogato.  :super:

Jak by kolega więcej pracował nad modelem a mniej w internecie siedział to by może na sylwka 2021/22 jakieś wodowanie by było :haha:

Link to post
Share on other sites

"Drewno" na burtach się pomalowało. Zostało jeszcze pomiędzy najniższą odbojnicą a linią wodną, ale to pomaluje po sklejeniu kadłuba i wyznaczeniu linii wodnej. Ponieważ po końcowym malowaniu Folk Artem 817 kolor mi się za bardzo nie podobał, to wszystko przetarłem farbą dla plastyków Vandyke Brown 403 serii Van Gogh. Zawiasy furt działowych czarna Hataka (seria niebieska). Tą samą farbą przetarte metodą suchego pędzla wszystkie gwoździe.

D3a4bSA.jpg

Kt1Fz4R.jpg

rzAktyp.jpg

ep7mgRb.jpg

4aiAsgd.jpg

z2thBRO.jpg

HZgt66S.jpg

KIkhQCq.jpg

La00m3C.jpg

t4lEtaE.jpg

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Te burty to są w trakcie malowanie jeszcze, rozumiem? 

Generalnie efekt drewna genialny. 

Edited by bazylms
Link to post
Share on other sites
13 godzin temu, bazylms napisał:

Te burty to są w trakcie malowanie jeszcze, rozumiem? 

Generalnie efekt drewna genialny. 

Tak jak pisałem wcześniej całe drewno na burtach zostało pomalowane. To co widać  jako żółte będzie malowane na kolory mniej więcej zgodnie z tym schematem

Bvq3kmr.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Czas wybrać kolory na pas burtowy. Ma być żółty i czerwony jak w galeonie San Mateo. Zrobiłem sobie taką krzyżówkę kolorów i coś tam wybiorę.

nKLOiDw.jpg

La00m3C.jpg

WvkRymD.jpg

 

 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, lesio-69 napisał:

Zrobiłem sobie taką krzyżówkę kolorów i coś tam wybiorę.

Cholercia, niezła paleta :hmmm:

Link to post
Share on other sites

Padło na H329/H3.

Do koloru białego ( całe szczęście tylko jeden odcień H11) jeszcze będą krzyżówki z zielonym i niebieskim

Link to post
Share on other sites

Z krzyżówki kolorów żółto/czerwony został wybrany schemat H329/H3. Dzisiaj zabrałem się za wyznaczenie linii wodnej. Najpierw chciałem być sprytny i polówki kadłuba przykleiłem sobie do monitora, bo nie chciało mi się ich składać, ale nie za bardzo zdało to egzamin. Trzeba było złożyć kadłub, zamocować w podstawce montażowej i dopiero wyznaczyć linię wodną.

hyttzGD.jpg

T3Nuqlu.jpg

iL3NZQy.jpg

Link to post
Share on other sites

Czas zabrać się za maskowanie "sierżantów" na burcie. Najpierw przymiarki i rozrysowywanie na papierze milimetrowym układu, a potem żmudne wyklejanie. Już jak się opanuje technikę wyklejania to idzie całkiem szybko.Jeszcze ze dwa wieczory i wykleję drugą burtę. Pomalowałem również pas pomiędzy linią wodą a wodnicą.

nKLOiDw.jpg

iEmmT3L.jpg

UJPE1gt.jpg

IRxacob.jpg

K3ipksn.jpg

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
9 godzin temu, Szydercza Gała napisał:

Mam tylko nadzieje że 'odcukierkowisz' potem te śliczne kolorki :wink:

Oczywiście, że tak. Jeszcze nie wiem jak. Czy najpierw jakiś filtr, potem wasch i jaki kolor ? Chciałbym też wykonać na tych kolorkach trochę "zadziorów", bo przecież drewno się nie obija.:D

Liczę na Twoją pomoc w tej sprawie. 

Link to post
Share on other sites

Na takie kolorki łoszofiltr musi być brązowy, poekspetymentuj na boku, bo masz przecież tych brązowych olejów od groma, szedłbym raczej w stronę Van Dyk'a albo palonej umbry, siena może byc za lekka i za czerwonawa. To powinno zdusić i zmatowić te kolory z waty cukrowej. Możesz tez wetrzeć trochę olejów w rodzaju Tan, żeby zasymulowac płowienie farby, ale tu patrz poniżej. Jesli chodzi o mechaniczne uszkodzenia to chyba zalezy czym oni to malowali, czy to pokrywało drewno tylko na powierzchni jak olejna ( wtedy jakieś purche i odpryski ) czy bardzej wsiąkało w drewno i je barwiło ( w tym wypadku raczej rysy tam gdzie coś się mogło ocierać o burtę i zedrzeć do koloru surowego drewna )

Edited by Szydercza Gała
Link to post
Share on other sites

Farba taka czy inną i tak wsiąkała w drewno dopiero na zewnątrz tworząc warstwę jakąś. W tym przypadku to bardziej ozdoba niż impregnacja. Na pewno nie zapomnij zaczadzic tych kolorów tam są działa na całej burcie więc wiesz 😉

Link to post
Share on other sites
 
 
"Sierżanty" pomalowane. Na razie wygląda to cukierkowo, ale później dojdą jakieś washe i przestanie to tak bić po oczach. Na białych pasach będą zielone i niebieskie trójkąty. Aby wyróżnić furty działowe na "sierżantach" pomaluję zawiasy na czarno i w obrzeża zapuszczę czarną farbę.
n7aBtZO.jpg
lvfCCZ9.jpg
MDTbQtC.jpg
efXOS91.jpg
kpEKG1N.jpg
  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Wiem że zaraz bedzie że wredny ciul jestem i sie czepiam i na pewno zaraz znajda sie obrońcy uciśnionych, ale to jest.......... koszmarnie wręcz krzywe.

Zapewne nie malowali tego z suwmiarką w ręku, ale to już chyba przesada. Co gorsza nie specjalnie nawet mam pomysł co możnaby z tym zrobić, mycie do plastiku tylko tej części kadłuba nie bedzie łatwe........

Link to post
Share on other sites
9 godzin temu, Szydercza Gała napisał:

koszmarnie wręcz krzywe.

chłopie oni malowali to na wzburzonym morzu po racji grogu to co sie dziwisz :)  ... a na poważnie to troszkę krzywe ale może autor miał coś na myśli a my nie wiemy :)

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.