PiterATS Napisano 3 Kwietnia 2008 Share Napisano 3 Kwietnia 2008 Witam No tak, kilka modeli czeka na dokończenie, ale postanowiłem powoli zabrać się za budowę T-34 z Trumpetera. Już teraz chcę uprzedzić, że budowa będzie posuwała się dość wolno. Jest to związane z budową innych modeli, oraz z tego że model posiada całą masę błędów merytorycznych i uproszczeń, które trzeba poprawić. Na początek dokumentacja, jaką się będę posiłkował: - Instrukcja techniczna wojsk pancernych -czołg T-34/85M- opis i użytkowanie (wyd. MON); - Sprawdzenie i ocena stanu technicznego czołgu T-34/85 (wyd. MON); - W-2 Diesel (wyd. Machinoexport- Vsesojuznoje Objedinenije, SSSR Moskva)- katalog części; - Podręcznik kierowcy-mechanika drugiej klasy z 1945r; - T-34 mityczna broń (wyd. Armagedon); - The T-34 russian battle tank (wyd. MBI); - T-34- Model Fan Encyclopedia (wyd. Ajaks); - T-34 (wyd. Rossagraph); - T-34 (wyd. Broniekolekcja); - Seria Tankomaster; - T-34 in action (wyd. Squadron Signal); - Własne oględziny i pomiary różnych T-34, znajdujących się głównie w Poznaniu oraz na terenie całego kraju; - Internet; Jak już wspomniałem wyżej model nie jest wolny od wad, co przy skali 1/16, w większości nie powinno mieć miejsca. Wiele detali jest uproszczonych i niezgodnych z rzeczywistością. Zdarzają się tutaj również wręcz kuriozalne błędy, co dotyczy np. radiostacji. W tej relacji będę krok po kroku przedstawiał co należy poprawić, aby wykonać w miarę poprawny model T-34/85 z fabryki 183. Mam również pewne plany co do głębokiej waloryzacji silnika i skrzyni biegów, ale o tym później. Przy zdjęciach będę umieszczał podpisy aby było wiadomo skąd one pochodzą. Koniec tego gadania, przechodzimy do rzeczy: 1. Na początek zmontowałem kadłub wraz z wnękami zawieszenia i zawieszeniem. Zaszpachlowałem linię łączenia tylnej płyty: …oraz dwa włazy, których nigdy w T-34/85 nie było. Nie wiem skąd Trumpek je wytrzasnął: Zawieszenie: 2. Ponieważ mój model będzie miał zdejmowaną płytę silnika, musiałem wykonać otwory we wnękach zawieszenia nr IV i V, bo producent je zaślepił: Źródło: instrukcja montażu modelu Tak to wygląda w rzeczywistości: Źródło: „T-34 Mityczna broń” 3. Wyszpachlowany zadek, czekający na wyszlifowanie: 4. Dalej zabrałem się za wnęki zawieszenia i ścianki w przedziale bojowym. Zlikwidowałem wszystkie przewody i odciąłem tylne fragmenty ścianek, znajdujące się między wnękami zawieszenia nr III a ścianą działową kadłuba- coś takiego nigdy nie było stosowane. Źródło: instrukcja montażu modelu I jeszcze porównanie z rzeczywistością: Źródło: „T-34 Mityczna broń” 5. Prawy mech. napinania i zawieszenie nr I: 6. Lewy mech. napinania wraz z zawieszeniem. Tutaj zamiast wklejać całą ścianę cz. E18 wraz z osłoną sprężyny, wkleiłem tylko samą osłonę, odcinając ją od reszty. Osłonę zaznaczyłem na czerwoną ramką: Źródło: instrukcja montażu modelu Nie wiedzieć czemu Trumpek sugeruje wklejenie całej ściany E18 i tym samym zaślepienie wnęki nad lewym błotnikiem obok stanowiska kierowcy. Natomiast w rzeczywistości była tam dziura: Źródło: materiały własne Ponadto producent źle rozmieścił tam elementy wyposażenia. W efekcie zabrakło miejsca dla przycisku startera elektrycznego, zaznaczonego na powyższym zdjęciu kółkiem. Tak więc oprócz osłony sprężyny, reszta części E18 nadaje się, w najgorszym razie, do kosza, a w najlepszym do wtórnego przerobu. 7. Następnie wkleiłem pedały sprzęgła i hamulca, dźwignię ręcznej pompy ukł. paliwowego, lewą dźwignię kierowania oraz dźwignię zmiany biegów, którą uzupełniłem o cięgno mech. blokującego: 8. I ostatni element, czyli tablica światła dyżurnego, ze zmienionym mocowaniem: Tablicę tą przytwierdziłem do wykonanych we własnym zakresie głowic mocujących sprężyny zawieszenia. Takie głowice będą znajdowały się na pozostałych wnękach. To na razie tyle. Kolejne zdjęcia nie wiem kiedy będą, ale na pewno będą Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ar2r Napisano 3 Kwietnia 2008 Share Napisano 3 Kwietnia 2008 No ładny rumak... Widzę że model zapowiada się imponująco ze względu na rozmiar i zgodność historyczną. Pzdr Ar2r Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tornado Napisano 3 Kwietnia 2008 Share Napisano 3 Kwietnia 2008 Siadam w pierwszym rzędzie bo już widzę, że będzie co podziwiać Pytanko - w zestawie jest silnik Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PiterATS Napisano 3 Kwietnia 2008 Autor Share Napisano 3 Kwietnia 2008 Pytanko - w zestawie jest silnik Jest wszystko Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TomaszDudek Napisano 3 Kwietnia 2008 Share Napisano 3 Kwietnia 2008 Witaj widać że bardzo poważnie potraktowałeś model sądząc po skali i twoim zaangarzowaniu model bę dzie w 100% odzwierciedlał oryginał. Kiedyś znalazłem bardzo ciekawą relację z budowy tego modelu niestety linka niemam i momo poszukiwań przez ich wyszukiwarke nie znalazłem jesli komuś się uda prosze o wrzucenie linku Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PiterATS Napisano 12 Listopada 2008 Autor Share Napisano 12 Listopada 2008 Witam Nieśmiało, po dłuższej przerwie, chciałbym pokazać, co ostatnio zrobiłem. Obecnie postanowiłem zabrać się za doprowadzenie do porządku podłogi przedziału napędowego, w tym przypadku łoża silnika. Trumpek proponuje coś takiego: Ponieważ nijak ma się to do rzeczywistości, posługując się zdjęciami i rysunkami wystrugałem sobie takie cuś: Jeszcze porównanie obu elementów: Jak widać różnica jest kolosalna I łoże wklejone do kadłuba. Później dojdą jeszcze spawy: Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JŚ Napisano 12 Listopada 2008 Share Napisano 12 Listopada 2008 Fajna i dokładna relacja - podoba mi się. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz Napisano 12 Listopada 2008 Share Napisano 12 Listopada 2008 Będzie z tego niezła monografia... Brawo Piter... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
krzychu-onisk Napisano 12 Listopada 2008 Share Napisano 12 Listopada 2008 wow!!! ale bydle Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Chudziutki Napisano 12 Listopada 2008 Share Napisano 12 Listopada 2008 Pięknie się zapowiada Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PiterATS Napisano 13 Listopada 2008 Autor Share Napisano 13 Listopada 2008 Kolejny element, czyli podpora skrzyni biegów. Trumpeter proponuje, by skrzynię oprzeć na zaznaczonym w kółko elemencie C22: Źródło: instrukcja montażu modelu Element ten jest tylko w połowie prawidłowy. Powinien on być o połowę niższy, co widać na tym rysunku (element z numerem 11): Źródło: Instrukcja techniczna- czołg T-34/85 … i być przymocowany do poprzecznej listwy, której w ogóle nie uwzględniono, a która powinna być: Źródło: internet Tak to wygląda po sklejeniu: Jak widać wkleiłem też dwa tylne wsporniki dla końcówek hamulców taśmowych. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PiterATS Napisano 26 Lutego 2009 Autor Share Napisano 26 Lutego 2009 Witam Ostatnio postanowiłem dla odmiany podłubać trochę przy Teciaku. Zrobiłem nową przegrodę kadłuba. To co proponuje Trumpeter przedstawia powojenną wersję przegrody, no i jest ona za gruba: …zaślepiłem od tyłu wnęki zawieszenia w przedziale napędowym, oraz z chusteczek higienicznych wykonałem pokrowce osłaniające wieszaki sprężyn: …dokleiłem obrotowe urządzenie stykowe: …oraz wykonałem od podstaw rzeczy, których w ogóle nie ma w modelu, czyli: - Osłony osi wahaczy: - Podnóżek pedału gazu: - Wałek wyrównawczy cięgien: Pozostała jeszcze do zrobienia dźwignia ręcznej regulacji przepustnicy paliwa i wnętrze kadłuba idzie do pomalowania podstawowymi kolorami, przed dalszym wyposażaniem. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bigmodel Napisano 26 Lutego 2009 Share Napisano 26 Lutego 2009 Witam. Oj nie korć, nie korć. Bo mi moje T-34 ki spokoju nie dają W T34 z mutrą dam sobie spokój z kompletnym przerabianiem/poprawianiem wnętrza. Poprawie tylko to co będzie widać. Ale przy 85 tce to chyba wezmę z Ciebie przykład i pojadę po całości A wracając do wnętrza to piknie, piknie. Pozdrawiam Jacek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
szogun Napisano 26 Lutego 2009 Share Napisano 26 Lutego 2009 Przyglądam się relacji uważnie, na mojej półce czeka ten sam model Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PiterATS Napisano 26 Lutego 2009 Autor Share Napisano 26 Lutego 2009 moje T-34 ki Czy to przejęzyczenie w poście, czy rzeczywiście masz w swoim zbiorach T-34 z Trumpka w liczbie mnogiej Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bigmodel Napisano 26 Lutego 2009 Share Napisano 26 Lutego 2009 Witam Czy to przejęzyczenie w poście, czy rzeczywiście masz w swoim zbiorach T-34 z Trumpka w liczbie mnogiej Nie to nie przejęzyczenie. Jedna - T34/76.wz.42 sklejona. Robi się T34/76 z wieżą typu mutra z kopułką dc-y i w pudle leży i czeka T34/85 model 1944 - zavod 174 Pozdrawiam Jacek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PiterATS Napisano 26 Lutego 2009 Autor Share Napisano 26 Lutego 2009 To może zamieścisz zdjęcia tego gotowego T-34 i tego w budowie? Jestem ciekaw jak on Tobie wychodzą. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bigmodel Napisano 26 Lutego 2009 Share Napisano 26 Lutego 2009 Witam. Tu możesz zobaczyć T34/76.wz 42 http://news.webshots.com/album/154417281Alclbw Wyszedł troszkę za ciemny, troche przedobrzyłem z brudzeniem. A tu są zdjęcia T34/76 z mutrą. Praktycznie cała góra wieży zrobiona od podstaw.Kopółka dc y skopiowana z 85 tki i poprawiona. Zdjęcia wnętrza musze dopiero zrobić. Pozdrawiam Jacek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gościu Napisano 27 Lutego 2009 Share Napisano 27 Lutego 2009 Wyszedł troszkę za ciemny, a gdzie tam, jest ok..problem w tym że za szybko rzuciłeś jasne..co powoduje wiekszą wyrazistszość zieleni. Jak dół dosyfisz nieco ciemniej to złudzenie powinno pójść w niepamięć. PiterATS Tylko pozazdrościć umiejętności i przede wszystkim chęci...jako leń klasy 1 Wam to mówię Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dweler Napisano 27 Lutego 2009 Share Napisano 27 Lutego 2009 faaajny,ladna faktura stali na wiezy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PiterATS Napisano 27 Lutego 2009 Autor Share Napisano 27 Lutego 2009 No i pięknie, modele I klasa. Podobają mi się zwłaszcza gąsienice. Mam w związku z tym pytanie do Ciebie odnośnie nich. Jak wiesz zawiasy w ogniwkach posiadają te badziewne nacięcia na osie sąsiednich ogniw, do połączania na wcisk. U Ciebie widzę, że zawiasy zrobiłeś jako pełne tulejki. Jak pozbyłeś się tych nacięć? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bigmodel Napisano 27 Lutego 2009 Share Napisano 27 Lutego 2009 Witam Podobają mi się zwłaszcza gąsienice. Mam w związku z tym pytanie do Ciebie odnośnie nich. Jak wiesz zawiasy w ogniwkach posiadają te badziewne nacięcia na osie sąsiednich ogniw, do połączania na wcisk. U Ciebie widzę, że zawiasy zrobiłeś jako pełne tulejki. Jak pozbyłeś się tych nacięć? Te gąsienice to są żywiczne odlewy. Znajomy przerobił/poprawił gąski Trumpetera i zrobił żywiczne gąsienice, tak jak mają wyglądać. Z porządną fakturą odlewu, numerami odlewu itp. Bez tych badziewnych nacięć. Tylko pozazdrościć umiejętności i przede wszystkim chęci...jako leń klasy 1 Wam to mówię mój T34 z mutrą stoi już na półce od roku i czeka na wene twórczą Pozdrawiam Jacek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PiterATS Napisano 1 Marca 2009 Autor Share Napisano 1 Marca 2009 Jakoś nie widzę tutaj żywicznych gąsienic, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę spory ciężar modelu, który w moim przypadku wzrośnie jeszcze sporo, z uwagi na władowanie do wnętrza kabli, rurek, przewodów itp. Będzie więc to spora sterta drutów, a to swoje na pewno będzie ważyło. Wracając do modelu, w międzyczasie, gdy maluje się kadłub, postanowiłem wziąć się za wieżę, a konkretnie za armatę. I już na wstępie trzeba tutaj pochwalić Trumpetera. Wykonał tutaj kawał dobrej roboty- armata jest odwzorowana po prostu bezbłędnie. Właściwie trzeba ją tylko uzupełnić o przewody instalacji elektrycznej magnetycznych elektrospustów armaty i km-u, ale to zrobię po jej pomalowaniu. Kilka zdjęć: I jeszcze widoki z założoną na sucho maską jarzma, która w dalszej fasie budowy zyska zacniejszą fakturę odlewu: Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
skala72 Napisano 1 Marca 2009 Share Napisano 1 Marca 2009 Powiem szczerze, po tej skali i dokładności z jaką jest zrobiony, oczekuję, że będzie jeździł i strzelał, jak pod Studziankami. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PiterATS Napisano 2 Marca 2009 Autor Share Napisano 2 Marca 2009 Jeździć już jeździ, bo ma pracujące podwozie, a co do strzelania, to nie jestem w stanie zrobić tak małej amunicji Kolejnym elementem, za jaki się zabrałem jest kadłub wieży. W kwestii merytorycznej nie można tutaj nic zarzucić- kolejny pozytyw ze strony Trumpka. Mamy więc tutaj wszystko co powinna mieć wieża, produkowana pod koniec 1944r. w fabryce nr 183. Ale jak to bywa nie ma tak łatwo i trzeba nieco popracować nad fakturą, która jest za słaba. Fakturę wykonałem za pomocą szpachli, w którą, zaraz po nałozeniu, uderzałem twardym pędzlem, pod kątem prostym. Potem położyłem podkład z gęstego Humbrola. Kolejnym etapem będzie wykonanie faktury odlewu, ale we wnętrzu wieży. By ułatwić sobie prace na montażem wnętrza odciąłem jej strop, który przykleję na sam koniec. Na zdjęciach może się wydawać, że faktura odlewu jest za mocna, ale to wina zdjęć Macro. W realu jest ok. Poza tym na fotkach farba jest jeszcze miejscami mokra. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.