Skocz do zawartości

T-34/85 [Trumpeter, 1/16]


PiterATS

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

No tak, kilka modeli czeka na dokończenie, ale postanowiłem powoli zabrać się za budowę T-34 z Trumpetera.

 

Już teraz chcę uprzedzić, że budowa będzie posuwała się dość wolno. Jest to związane z budową innych modeli, oraz z tego że model posiada całą masę błędów merytorycznych i uproszczeń, które trzeba poprawić.

 

Na początek dokumentacja, jaką się będę posiłkował:

- Instrukcja techniczna wojsk pancernych -czołg T-34/85M- opis i użytkowanie (wyd. MON);

- Sprawdzenie i ocena stanu technicznego czołgu T-34/85 (wyd. MON);

- W-2 Diesel (wyd. Machinoexport- Vsesojuznoje Objedinenije, SSSR Moskva)- katalog części;

- Podręcznik kierowcy-mechanika drugiej klasy z 1945r;

- T-34 mityczna broń (wyd. Armagedon);

- The T-34 russian battle tank (wyd. MBI);

- T-34- Model Fan Encyclopedia (wyd. Ajaks);

- T-34 (wyd. Rossagraph);

- T-34 (wyd. Broniekolekcja);

- Seria Tankomaster;

- T-34 in action (wyd. Squadron Signal);

- Własne oględziny i pomiary różnych T-34, znajdujących się głównie w Poznaniu oraz na terenie całego kraju;

- Internet;

 

Jak już wspomniałem wyżej model nie jest wolny od wad, co przy skali 1/16, w większości nie powinno mieć miejsca. Wiele detali jest uproszczonych i niezgodnych z rzeczywistością. Zdarzają się tutaj również wręcz kuriozalne błędy, co dotyczy np. radiostacji. W tej relacji będę krok po kroku przedstawiał co należy poprawić, aby wykonać w miarę poprawny model T-34/85 z fabryki 183. Mam również pewne plany co do głębokiej waloryzacji silnika i skrzyni biegów, ale o tym później.

Przy zdjęciach będę umieszczał podpisy aby było wiadomo skąd one pochodzą.

 

Koniec tego gadania, przechodzimy do rzeczy:

 

1. Na początek zmontowałem kadłub wraz z wnękami zawieszenia i zawieszeniem. Zaszpachlowałem linię łączenia tylnej płyty:

 

th_DSC00722.jpg

 

…oraz dwa włazy, których nigdy w T-34/85 nie było. Nie wiem skąd Trumpek je wytrzasnął:

 

th_DSC00718.jpg th_DSC00721.jpg

 

Zawieszenie:

 

th_DSC00724.jpg th_DSC00725.jpg

 

2. Ponieważ mój model będzie miał zdejmowaną płytę silnika, musiałem wykonać otwory we wnękach zawieszenia nr IV i V, bo producent je zaślepił:

 

th_02.jpg Źródło: instrukcja montażu modelu

th_DSC00727.jpg

 

Tak to wygląda w rzeczywistości:

 

th_04.jpg Źródło: „T-34 Mityczna broń”

 

3. Wyszpachlowany zadek, czekający na wyszlifowanie:

 

th_DSC00726.jpg

 

4. Dalej zabrałem się za wnęki zawieszenia i ścianki w przedziale bojowym. Zlikwidowałem wszystkie przewody i odciąłem tylne fragmenty ścianek, znajdujące się między wnękami zawieszenia nr III a ścianą działową kadłuba- coś takiego nigdy nie było stosowane.

 

th_01.jpg Źródło: instrukcja montażu modelu

th_DSC00728.jpg th_DSC00729.jpg

 

I jeszcze porównanie z rzeczywistością:

 

th_05.jpg Źródło: „T-34 Mityczna broń”

 

5. Prawy mech. napinania i zawieszenie nr I:

 

th_DSC00730.jpg

 

6. Lewy mech. napinania wraz z zawieszeniem. Tutaj zamiast wklejać całą ścianę cz. E18 wraz z osłoną sprężyny, wkleiłem tylko samą osłonę, odcinając ją od reszty. Osłonę zaznaczyłem na czerwoną ramką:

 

th_03.jpg Źródło: instrukcja montażu modelu

th_DSC00731.jpg

 

Nie wiedzieć czemu Trumpek sugeruje wklejenie całej ściany E18 i tym samym zaślepienie wnęki nad lewym błotnikiem obok stanowiska kierowcy. Natomiast w rzeczywistości była tam dziura:

 

th_06.jpg Źródło: materiały własne

 

Ponadto producent źle rozmieścił tam elementy wyposażenia. W efekcie zabrakło miejsca dla przycisku startera elektrycznego, zaznaczonego na powyższym zdjęciu kółkiem.

 

Tak więc oprócz osłony sprężyny, reszta części E18 nadaje się, w najgorszym razie, do kosza, a w najlepszym do wtórnego przerobu.

 

7. Następnie wkleiłem pedały sprzęgła i hamulca, dźwignię ręcznej pompy ukł. paliwowego, lewą dźwignię kierowania oraz dźwignię zmiany biegów, którą uzupełniłem o cięgno mech. blokującego:

 

th_DSC00732.jpg th_DSC00733.jpg

 

8. I ostatni element, czyli tablica światła dyżurnego, ze zmienionym mocowaniem:

 

th_DSC00734.jpg

 

Tablicę tą przytwierdziłem do wykonanych we własnym zakresie głowic mocujących sprężyny zawieszenia. Takie głowice będą znajdowały się na pozostałych wnękach.

 

To na razie tyle. Kolejne zdjęcia nie wiem kiedy będą, ale na pewno będą

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj widać że bardzo poważnie potraktowałeś model sądząc po skali i twoim zaangarzowaniu model bę dzie w 100% odzwierciedlał oryginał.

Kiedyś znalazłem bardzo ciekawą relację z budowy tego modelu niestety linka niemam i momo poszukiwań przez ich wyszukiwarke nie znalazłem jesli komuś się uda prosze o wrzucenie linku

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 months later...

Witam

 

Nieśmiało, po dłuższej przerwie, chciałbym pokazać, co ostatnio zrobiłem.

 

Obecnie postanowiłem zabrać się za doprowadzenie do porządku podłogi przedziału napędowego, w tym przypadku łoża silnika.

 

Trumpek proponuje coś takiego:

 

th_DSC01969.jpg th_DSC01973.jpg

 

Ponieważ nijak ma się to do rzeczywistości, posługując się zdjęciami i rysunkami wystrugałem sobie takie cuś:

 

th_DSC01970.jpg th_DSC01972.jpg th_DSC01974.jpg th_DSC01975.jpg

 

Jeszcze porównanie obu elementów:

 

th_DSC01976.jpg

Jak widać różnica jest kolosalna

 

I łoże wklejone do kadłuba. Później dojdą jeszcze spawy:

 

th_DSC01977.jpg

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolejny element, czyli podpora skrzyni biegów.

 

Trumpeter proponuje, by skrzynię oprzeć na zaznaczonym w kółko elemencie C22:

 

th_07.jpg Źródło: instrukcja montażu modelu

 

Element ten jest tylko w połowie prawidłowy. Powinien on być o połowę niższy, co widać na tym rysunku (element z numerem 11):

 

th_08.jpg Źródło: Instrukcja techniczna- czołg T-34/85

 

… i być przymocowany do poprzecznej listwy, której w ogóle nie uwzględniono, a która powinna być:

 

th_09.jpg Źródło: internet

 

Tak to wygląda po sklejeniu:

 

th_DSC01979.jpg th_DSC01980.jpg

Jak widać wkleiłem też dwa tylne wsporniki dla końcówek hamulców taśmowych.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months later...

Witam

 

Ostatnio postanowiłem dla odmiany podłubać trochę przy Teciaku.

 

Zrobiłem nową przegrodę kadłuba. To co proponuje Trumpeter przedstawia powojenną wersję przegrody, no i jest ona za gruba:

 

th_DSC02143.jpg th_DSC02144.jpg

 

…zaślepiłem od tyłu wnęki zawieszenia w przedziale napędowym, oraz z chusteczek higienicznych wykonałem pokrowce osłaniające wieszaki sprężyn:

 

th_DSC02145.jpg

 

…dokleiłem obrotowe urządzenie stykowe:

 

th_DSC02150.jpg

 

…oraz wykonałem od podstaw rzeczy, których w ogóle nie ma w modelu, czyli:

- Osłony osi wahaczy:

 

th_DSC02146.jpg

th_DSC02147.jpg

 

- Podnóżek pedału gazu:

 

th_DSC02148.jpg

 

- Wałek wyrównawczy cięgien:

 

th_DSC02149.jpg

 

Pozostała jeszcze do zrobienia dźwignia ręcznej regulacji przepustnicy paliwa i wnętrze kadłuba idzie do pomalowania podstawowymi kolorami, przed dalszym wyposażaniem.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

 

Oj nie korć, nie korć. Bo mi moje T-34 ki spokoju nie dają

W T34 z mutrą dam sobie spokój z kompletnym przerabianiem/poprawianiem wnętrza. Poprawie tylko to co będzie widać.

Ale przy 85 tce to chyba wezmę z Ciebie przykład i pojadę po całości

 

A wracając do wnętrza to piknie, piknie.

 

Pozdrawiam

Jacek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Czy to przejęzyczenie w poście, czy rzeczywiście masz w swoim zbiorach T-34 z Trumpka w liczbie mnogiej

 

Nie to nie przejęzyczenie.

Jedna - T34/76.wz.42 sklejona.

Robi się T34/76 z wieżą typu mutra z kopułką dc-y i w pudle leży i czeka T34/85 model 1944 - zavod 174

 

Pozdrawiam

Jacek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

 

Tu możesz zobaczyć T34/76.wz 42

 

http://news.webshots.com/album/154417281Alclbw

 

Wyszedł troszkę za ciemny, troche przedobrzyłem z brudzeniem.

 

A tu są zdjęcia T34/76 z mutrą.

Praktycznie cała góra wieży zrobiona od podstaw.Kopółka dc y skopiowana z 85 tki i poprawiona.

Zdjęcia wnętrza musze dopiero zrobić.

 

th_IMG_1569.jpg th_IMG_1566.jpg

 

th_IMG_1570.jpg th_IMG_3047.jpg

 

th_IMG_3055.jpg

 

 

Pozdrawiam

Jacek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyszedł troszkę za ciemny,

a gdzie tam, jest ok..problem w tym że za szybko rzuciłeś jasne..co powoduje wiekszą wyrazistszość zieleni.

 

Jak dół dosyfisz nieco ciemniej to złudzenie powinno pójść w niepamięć.

 

PiterATS

 

 

Tylko pozazdrościć umiejętności i przede wszystkim chęci...jako leń klasy 1 Wam to mówię

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i pięknie, modele I klasa. Podobają mi się zwłaszcza gąsienice. Mam w związku z tym pytanie do Ciebie odnośnie nich. Jak wiesz zawiasy w ogniwkach posiadają te badziewne nacięcia na osie sąsiednich ogniw, do połączania na wcisk. U Ciebie widzę, że zawiasy zrobiłeś jako pełne tulejki. Jak pozbyłeś się tych nacięć?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Podobają mi się zwłaszcza gąsienice. Mam w związku z tym pytanie do Ciebie odnośnie nich. Jak wiesz zawiasy w ogniwkach posiadają te badziewne nacięcia na osie sąsiednich ogniw, do połączania na wcisk. U Ciebie widzę, że zawiasy zrobiłeś jako pełne tulejki. Jak pozbyłeś się tych nacięć?

 

Te gąsienice to są żywiczne odlewy.

Znajomy przerobił/poprawił gąski Trumpetera i zrobił żywiczne gąsienice, tak jak mają wyglądać. Z porządną fakturą odlewu, numerami odlewu itp. Bez tych badziewnych nacięć.

 

Tylko pozazdrościć umiejętności i przede wszystkim chęci...jako leń klasy 1 Wam to mówię

 

mój T34 z mutrą stoi już na półce od roku i czeka na wene twórczą

 

Pozdrawiam

Jacek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakoś nie widzę tutaj żywicznych gąsienic, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę spory ciężar modelu, który w moim przypadku wzrośnie jeszcze sporo, z uwagi na władowanie do wnętrza kabli, rurek, przewodów itp. Będzie więc to spora sterta drutów, a to swoje na pewno będzie ważyło.

 

Wracając do modelu, w międzyczasie, gdy maluje się kadłub, postanowiłem wziąć się za wieżę, a konkretnie za armatę. I już na wstępie trzeba tutaj pochwalić Trumpetera. Wykonał tutaj kawał dobrej roboty- armata jest odwzorowana po prostu bezbłędnie. Właściwie trzeba ją tylko uzupełnić o przewody instalacji elektrycznej magnetycznych elektrospustów armaty i km-u, ale to zrobię po jej pomalowaniu. Kilka zdjęć:

 

th_DSC02151.jpg th_DSC02152.jpg th_DSC02153.jpg th_DSC02154.jpg th_DSC02155.jpg th_DSC02156.jpg

 

I jeszcze widoki z założoną na sucho maską jarzma, która w dalszej fasie budowy zyska zacniejszą fakturę odlewu:

 

th_DSC02157.jpg th_DSC02158.jpg th_DSC02159.jpg

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiem szczerze, po tej skali i dokładności z jaką jest zrobiony, oczekuję, że będzie jeździł i strzelał, jak pod Studziankami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeździć już jeździ, bo ma pracujące podwozie, a co do strzelania, to nie jestem w stanie zrobić tak małej amunicji

 

Kolejnym elementem, za jaki się zabrałem jest kadłub wieży. W kwestii merytorycznej nie można tutaj nic zarzucić- kolejny pozytyw ze strony Trumpka. Mamy więc tutaj wszystko co powinna mieć wieża, produkowana pod koniec 1944r. w fabryce nr 183. Ale jak to bywa nie ma tak łatwo i trzeba nieco popracować nad fakturą, która jest za słaba. Fakturę wykonałem za pomocą szpachli, w którą, zaraz po nałozeniu, uderzałem twardym pędzlem, pod kątem prostym. Potem położyłem podkład z gęstego Humbrola. Kolejnym etapem będzie wykonanie faktury odlewu, ale we wnętrzu wieży. By ułatwić sobie prace na montażem wnętrza odciąłem jej strop, który przykleję na sam koniec.

Na zdjęciach może się wydawać, że faktura odlewu jest za mocna, ale to wina zdjęć Macro. W realu jest ok. Poza tym na fotkach farba jest jeszcze miejscami mokra.

 

th_DSC02160.jpg th_DSC02161.jpg th_DSC02162.jpg th_DSC02163.jpg th_DSC02164.jpg th_DSC02165.jpg

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.