Jump to content

Polikarpov I-152 Special Hobby i Polikarpov I-153 ICM 1:48


ksc
 Share

Recommended Posts

Rozpoczynam nowy warsztat z perspektywą realizacji projektu na lata 2020-2025 ? Tym razem na biurko trafiły miniatury kolejnych samolotów ze stajni Polikarpowa. Prace nad nimi postaram się prowadzić równolegle, ponieważ są to samoloty bardzo zbliżone do siebie i liczę, że może uda mi się wykorzystać żywiczne kopie najlepiej odwzorowanych elementów.

Tak prezentują się pudełka:

a8KMLn4l.jpg

Link to comment
Share on other sites

Pierwsze koty za płoty, podstawowe elementy wyciąłem z ramek i wstępnie obrobiłem. Model I-153 mimo komputerowego projektowania form ma szereg błędów i niedoróbek. Część została poprawiona w późniejszym zestawie modelu tego samego samolotu w skali 1/32. Zdecydowałem się poprawić to co najbardziej rzuca się w oczy.

Lewa połówka kadłuba:

A64Bpgcl.jpg

  • 1), 2) - model posiada wypukłe odwzorowania powierzchni, które nie są widoczne w prawdziwym samolocie, należy je całkowicie zeszlifować i odtworzyć linie podziału blach
  • 3), 4), 5) - wypukłości w miejscu otworów w prawdziwym samolocie, należy je rozwiercić
  • 6), 7), 9)  - przesadnie wypukłe pokrywy, z całą pewnością je trochę podszlifuję
  • 8) - otwór odwzorowany jako wgłębienie

 

Prawa połówka kadłuba:

nRmXROgl.jpg

  • 1), 2) - wypukłości przedstawiają otwory w prawdziwym samolocie, należy je rozwiercić
  • 3) - linia podziału blach, która wypada w miejscu pokrycia płóciennego, do zaszpachlowania
  • 4) - ta pokrywa istnieje tylko po lewej stronie kadłuba, należy ją zeszlifować i odtworzyć fakturę płóciennego poszycia
  • 5) - wypukłość do zeszlifowania
  • 6) - otwór odwzorowany jako wgłębienie
Link to comment
Share on other sites

Skorygowałem już część z wymienionych błędów:

YKZoA31l.jpg

7Llpkmml.jpg

Przy okazji odchudziłem kadłub, bo grube brzegi otworów w modelu zawsze wyglądają nierealistycznie.

Staram się przyspieszyć prace wykorzystując gotowe dodatki. Tym razem zmontowałem elementy wnętrza kabiny z żywicznego zestawu vectora:

qJptZaQl.jpg

Niestety, kolejna rzecz do poprawy. Instrukcja do żywic zakłada wykorzystanie kratownicy z oryginalnego zestawu. Jej pręty są jednak zbyt grube, a po odchudzeniu kadłuba zbyt mocno odstają od burt kabiny. Prawdopodobnie podmienię na chudsze jedynie część z nich.

IatXBXAl.jpg

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I-152 to model starszej daty, z cała pewnością formy nie były projektowane komputerowo, co nie znaczy jednak, że jest gorszy. Tutaj prace idą troszkę wolniej, na razie odchudziłem wnętrze kadłuba.

rOXlJ6ql.jpg

2Khg1zWl.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

W ramach porządków przedświątecznych odnalazłem model, który ze względu na inne obowiązki porzuciłem prawie pół roku temu. Przed odłożeniem do kartonu udało mi się odtworzyć z plastikowych pręcików strukturę wewnętrzną kadłuba.

 

qfWJdCHl.jpg

 

eINqW0ul.jpg

 

TXrsYjal.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
7 godzin temu, yardo napisał:

Jak Kolega wykonuje odchudzanie kadłuba ?

W znaczeniu jaką techniką? Zawsze bałem się frezów., bo w literaturze ostrzegają, że od temperatury plastik się topi. Posiadam bardzo prymitywną wiertarkę przeznaczoną do płytek drukowanych - bez regulacji obrotów. Przy jej pomocy zgrubnie odchudzam wnętrze, ale w zasadzie tylko te najgrubsze miejsca. Dzięki takiemu podejściu nigdy jeszcze nie uszkodziłem modelu. Następnie przechodzę do narzędzi, które dają mi największa kontrolę - skalpeli. Przy ich pomocy boczną krawędzią ostrza zeskrobuję plastik. Mam ostrza o różnych kształtach - płaskie, łukowate, półokrągłe. Po takiej pracy wiórki latają po całym pokoju, ale praca zauważalnie idzie do przodu. Na koniec wygładzam model za pomocą papierów ściernych gradacji 600, 800, 1200 - najlepszy efekt uzyskuję jak papier jest mokry. Modelarstwo to trochę oszustwo - najważniejsze, żeby ścianki były odchudzone w okolicach otworów, w innym przypadku konstrukcja byłaby zbyt wiotka. Zawsze trzeba przewidzieć, w jaki sposób złączymy ze sobą połówki kadłuba. Odchudzona krawędź może nie wystarczyć do trwałego połączenia. Dlatego w niewidocznych miejscach mocuję wstawki wzmocnione igłami.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.