Skocz do zawartości

P-51B Mustang - North American, Hobby 2000, 1:72


alienus

Rekomendowane odpowiedzi

19 minut temu, marek d napisał:

Ja łudziłem się że sklejający wiedzą co sklejają

Życie jest pełne niespodzianek i lubi zaskakiwać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

E tam, to tylko kwestia ustawienia poprzeczki. Przytłaczająca większość modelarzy nie wie co skleja, tylko w innym miejscu jest granica. Jak jesteśmy w kabinie, czy przy napędzie, to zaraz pojawiają się 'te skrzyneczki', czy 'takie kabelki'. W zasadzie każdy ma swoją granicę. Jak jest otwartość na info to chyba nie ma problemu.

 

Bic Mac należy do tych lepiej udokumentowanych tematów. Oczywiście nie wszystko jest na tacy, ale można odtworzyć ogólny układ i sporo szczegółów.  Ze dwa zdjęcia po zamalowaniu pasów inwazyjnych pokazują fragmenty samolotu, ale z istotnymi detalami: sposób zamalowania okolic kodu dywizjonu, scoreboard i 'tabliczka znamionowa', oszklenie (wrzucałem tu tę fotę), a także część zużycia pasów na pokrywie podwozia, skąd można też dokładnie przenieść układ pasów na skrzydłach, a tym samym umiejscowienie plam ich zamalowania.

Ogólny wygląd po zamalowaniu D-Day stripes trzeba przenieść z innych samolotów grupy i tu, być może, trzeba będzie samemu trochę pokombinować z obmalowaniem litery kodowej.

Cały nos (dzioby to, panie, w marynarce) z noseartem włącznie, jest pięknie obfotografowany w wersji nówka sztuka i w wersji wyeksploatowany. Zupełnie nie wiem skąd pomysł na biały nos.

Samolotom, które miały fabrycznie naniesione theatre markings na ogół nie usuwano tych oznaczeń. Można spokojnie przyjąć zatem, że czarne pasy na usterzeniu poziomym, pozostały nieruszone.

Inną kwestia jest, jak autor zamierza podejść do odtwarzania tych szczegółów malowania. Trochę tu jest do kombinowania i niekoniecznie zawsze z górki.

 

Aha, i pamiętajmy, że profile boczne, boxarty, to produkt komercyjny, nie dokumentacja. One co najwyżej mogą zgadzać się z materiałem źródłowym. Szczególnie profile z instrukcji to często tylko mapa do nakładania kalkomanii ze schematycznie zaznaczonym malowaniem. Te pokazane w tym wątku akurat niekoniecznie się zgadzają.

Edytowane przez greatgonzo
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Plan może być tylko jeden 😉 najpierw projekt na komputerze, weryfikacja z fociami z googla potem konsultacje społeczne i poprawki błędów które przeoczyłem a na końcu przeniesienie na model właściwy. 
Bardzo fajny pomysł z tym przeniesieniem pasów z pokrywy podwozia - super!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze o kołpaku.

W czasie, gdy zamalowano już pasy, samolot miał wymieniony kołpak. Pomysł na żółty kolor wydaje mi się być naciągany. W tym okresie dywizjony grupy przyjęły oznaczenia polegające na malowaniu kołpaka i pasa za nim na swój kolor. Żółty należał do 381st FS. Oczywiście przy takich zmianach występuje zawsze chaos, a chaos w oznaczaniu jednostek w IX AF w ogóle, to jest zupełnie inny poziom masakry. Jednak pomalowanie samolotu wprost w  barwy sąsiedniego dywizjonu to rzecz niespotykana. Kołpak powinien być czerwony, ale ewidentnie nie był. Moim zdaniem to zwyczajnie nowy kołpak w NMF.  Pewnie ktoś bardziej siedzący w 363rd FG byłby konkretniejszy... .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Narysował żem ja tj na zdjęciu widział, następnie wzbogacę to o dodatki z D-Day . Rysowane na wersji P51-B-10-NA, oznaczenia na skrzydłach dałem 'na czuja' bądź 'na oko' jak kto woli 😉 

 

image.thumb.png.9b0819f92b6b6e7fc383af2489d63285.png 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Dzień dobry, jest takie fajne zdjęcie jak 363 była malowana: 

 

image.png.cd21f6c55a93c05ae243a48670897714.png

źródło: https://www.americanairmuseum.com/unit/309

 

Z niego też czerpałem inspirację i naniosłem analogiczne zmiany malowania z D-Day swoje malunki,
zmieniłem też owiewkę 😉 
i wyszło tak:

image.png.98f7697d72342ff0e373e305d54e64be.png

 

 

Końce usterzenia poziomego także pomalowałem dodatkowo na biało (nie wiem czy słusznie)  zarówno z góry jak i z dołu, wydaje mi się że na zdjęciu jest to również na biało. Całość wygląda w sumie fajnie, ale czy poprawnie... nie wiem... może :) 

 

Edytowane przez alienus
edit1: przesunięte numery na ogonie, zmiana koloru metalu przy wylotach silnika - na zdjęciach wszystkie mają tam ewidentnie ciemniejszy (inny) metal niż na reszcie samolotu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Dobry wieczór,

na dziś wrzucam śmigło, trochę je obtłukłem z każdej strony żeby takie za nowe i za ładne nie było, oraz rury spalinowe - były rury dodatkowe kupione spoza zestawu, ale przy wycinaniu się pokruszyły, więc skończyło się na rurach od KP - tyle że nawierciłem im otwory by bardziej jak rury wyglądały 😉  no to focie:

 

IMG_20210306_001444.jpg.a31613c6040f46b2d32d869538f440a5.jpg

 

IMG_20210306_001140.jpg.c98a5b582c1295996ae82c6748d01bcb.jpg

 

Żeby nie było że wszystko od KP takie piękne to wrzucam kalki do porównania, z lewej Hase z prawej KP.

 

IMG_20210306_000745.jpg.8c3cc03db8b4d7553b05d247ff9607cb.jpg


Na kalkach KP w BigMac Junior to nawet nie wiadomo czy to "Junior" pod spodem jest napisane czy coś innego, po czesku - no dramat normalnie!

 

Dla porównania oryginał:

 

image.png

Edytowane przez alienus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Cześć,

Prawie dwa miesiące minęły więc wypadało by coś napisać co tam nowego na warsztacie. Ostatnio było trochę czasu by podłubać więc bez przydługich wstępów opisuję co zaszło.

 

Na pierwszy ogień poszedł celownik optyczny, bo to co było w zestawie to taki żal trochę, a wyglądało to tak:

 

image.png.93d58d3b4c9ba558198686ed32716987.png

 

nie mogę zrozumieć czemu nie zrobili celownika z przezroczystego tworzywa, no więc zrobiłem go sam. I wyszło to tak:

 

image.png.b700afaf0a20280ddcef297cabf00164.png

image.png.7c859a1227ccb7dacc1113548f90bf14.png

image.png.734b33eacbdc45e0526cf4bf598e287c.png    

 

Dołożyłem także przewody paliwowe z drutu 0.15mm.

 

image.png.1df07a4239eb7a69c89d96ecf0ec4e2c.png

 

 

Myślę więc sobie, że kabina jest już okay, i będę się przymierzał do złożenia kadłuba w całość.
Jednak trochę przykro mi było jak złożyłem na sucho kadłub i zakryłem wszystko owiewką i...... mało co z tego przez szybkę można było dojrzeć. Zdecydowałem więc się na karkołomny krok, aby zrobić kabinę z częściowo otwartą owiewką. Jako że miałem dwie owiewki (jedna została z zestawu Hase) więc pokroiłem obie by zrobić potrzebne części :) Przyznam że ciąłem z duszą na ramieniu ale się udało.


image.png.1a56b2f95243fe052acca0768ca577e7.png


Mniej więcej tak to ma wyglądać na końcu (montaż na sucho):

 

image.png.9d7d4828cd57c6351b568570bb2e3021.png

 

To z kolei pociągnęło za sobą potrzebę dodatkowych zmian w kabinie tj.: doszły prowadnice do kabiny wewnątrz jak i na zewnątrz kadłuba, również i korbka to przesuwania kabiny oraz prowadnice na środkowej części owiewki. Większość wykonałem z elementów fototrawionych - przerobionych oczywiście do potrzeb.

 

image.png.5883a1da0b9dae41691f6935753b27c0.png

 

image.png.d80065c796e251293851455e3ef19873.png 

(tu również widać dodaną zieloną rurę - chyba jest to wąż z powietrzem, ale nie chcę gafy znów strzelić, więc nazywam to "zieloną rurą" :) , oraz małą słodką czarną skrzyneczką z przełączniczkami 😉 )

 

image.png.344ee02d98a41790d69f40442eb55643.png

 

image.png.d85aa27f2c82b56ca4487079d6081360.png

 

image.png.8d93b74f4e8ee75b49fd545fea6ec6f8.png

 

image.thumb.png.a800ea208daf495531036a67a5e48e2d.png

 

 

Tak więc kadłub przed zamknięciem wygląda jak następuje:

 

image.png.42a5d4ce4ae0dcc7e3c5b55daabfba1d.png

 

image.png.a2e9e022622ef16781ea5884716e1b2f.png

 

 

Jak widać z lewej założyłem także osłony tylnego koła. Próbowałem tam zrobić wash zgodnie z prawidłami sztuki (bo zawsze robię po swojemu 😜 ) tak więc poszedł lakier błyszczący na farbę a na niego Model Wash of Vallejo, a potem po wyschnięciu próbowałem nadmiar usunąć patyczkami w rozcieńczalniku Pactra A0 bądź samą wodą jednak wash jak beton, nie puszcza ani trochę. Muszę mieć rozcieńczalnik Vallejo by to puściło czy jak? Chętnie posłucham porad :) Nie chcę tego moim cleanerem traktować bo on jest na tyle mocny że zejdzie i podkład. Po prawej "kratka" washowana "po mojemu" czyli zwykła czarna Pactra mieszana z wodą na oko, nakładana bez żadnych lakierów prosto na farbę a nadmiar myty póki jeszcze wszystko mokre. 

 

image.png.e98901ad3e52dabd0a0035e7be2ab0fc.png

 

 

Pozdrawiam,

Paweł

 

Edytowane przez alienus
  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozpocząłem eksperymenty z kolorami oraz uszkodzeniami na kadłubie. Za cel doświadczalny obrałem skrzydła co zostały z zestawu Hasegawy. Najpierw poszedł biały podkład z puszki Tamki a potem srebrna Pactra A71. Kryje słabo więc jest jakieś 6 warstw napędzlowałem 😕 Trochę mnie martwi to krycie, i zamówiłem farbę od Tamki dla porównania. Blachy wyszły tak jak niżej, trochę widać smugi:

image.thumb.png.3d1d8e11066b7e01efa6a094c718ec69.png

i jeszcze inne swiatło:

image.thumb.png.024f8b9e381ded69ba13a1a8997f8bb8.png

 

Na to dałem 2 warstwy lakieru błyszczącego (pędzlem) od Tamki, na to potem MIG Chipping Fluid i na to 5 warst białego Pactra A47. Też wezmę biały z Tamki by sprawdzić czy się jakoś lepiej zachowuje.

Wyszły takie pasy:

image.png.30330381195022fde93270fce3b750bf.png

 

Tak jak instrukcja nakazuje zacząłem wykałaczką (ten pasek na dole) ale potem przesiadłem się na szczoteczkę do zębów (górne paski). Szczoteczka rządzi :D !! Trochę za bardzo chyba jednak tarłem bo miejscami i metal zjechałem no ale efekt nie powiem mi się podoba - szczególnie pasek z samej góry wyszedł super :) Też takie przejechanie całego paska szczoteczką i zebranie za grubej farby i jej smug zdecydowanie poprawia jego wygląd, również do wniosków dołożę że ruchy wzdłuż paska a nie w poprzek dają bardziej naturalny efekt a skrobanie wykałaczką to chyba sobie odpuszczę bo zbyt duże te ubytki powstają i mają zbyt wyraźną krawędź.

 

image.png.b0ea24330670f8f11dfcc8cc6db2ef7d.png

 

Spróbuję jeszcze wmalować czarne pasy i powtórzyć proces - zobacze czy mi taśma nie odklei całkiem białego 😉

...potem kolejny raz lakier na pasy i zacznę eksperymenty z washem. Na końcu jeszcze i satynowy lakier z puszki na wszystko...  i zobaczymy co wyjdzie. A wnioski już przeniosę na model docelowy.

 

Pozdrawiam,

Paweł

 

 

 

 

 

  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ktoś się orientuje może od kiedy takie lusterka były montowane na owiewkach?

Zestaw jest w nie wyposażony ale nie mam żadnych papierów czy moja maszyna takowe posiadała po przeróbce na Malcolm Hood czy też nie.


image.png.ba0857bb62cd3368554027ac2d4dc253.png

 

Domyślam się że na pewno musieli przesunąć antenę, by była w innym miejscu z czysto praktycznych powodów  tj. przesuwana owiewka by się po prostu nie otworzyła. Trochę śmieszne że instrukcja KP twierdzi że antena powinna być w miejscu tam gdzie na obrazku w wersji ze szklarnią 😛 przecież to nonsens:

image.png.009aecb6fd22ac027529ad30dd6d3e98.png

 

Ciekawe jest też że maszyna na zdjęciu wyżej ma pomalowane "komory na koła" na interior green - fajnie to wygląda więc też tak zrobię :) 

 

Eksperymenty dobiegły końca, przecierki i linie już jakoś wychodzą więc biorę się za model właściwy.

Próbowałem coś nitować ale nie szło mi to więc w tym modelu sobie tę technikę odpuszczę. 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardziej owszem.  Tak trochę. Nie wchodząc w szczegóły skomplikowanej historii malowania wnęk podwozia P-51:

- dźwigar skrzydła ZCY

-drobne elementy konstrukcyjne ZCY. Trudno powiedzieć, czy wszystkie - na tym etapie produkcji obecność ZCY we wnękach była minimalna, ale kto wie dokładnie co to znaczy? Trzeba jakoś logicznie i ujdzie.

-reszta NMF.

-przewody, jak to przewody.

 

Antenowo OK. To nie jedyne rozwiązanie, stosowane w USAAF, ale najpopularniejsze  i tu akurat właściwe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kleju kleju, i jest antena :)

Przytnę na długość po sklejeniu kadłuba. Dodałem też pierwsze blaszki tu i ówdzie.

Widać także nieśmiałą próbę poprawienia paru nitów (8) mikro wiertarką 😉 

 

image.png.878a05a00c27934b55e7a3064b1f0528.png

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Z czytanek na necie i oględzin zdjęć wychodzi mi na to że wheel bay powinien wyglądać mniej więcej tak:

 

image.png.be39124a6039ab7e991f29e8f36650ed.png

 

image.png.157792e4abb490f99dbd738483e0d2d4.png

 

image.png.73e3978ae645ccb3755144aec7340c0b.png

 

Czyli bardziej żółto-zielono przemieszane z aluminium.
Swoją drogą ciekawa historia z tym kolorami wnętrz w samolotach USA z WW2.


Czytanka dla zainteresowanych :) http://www.ipmsstockholm.org/magazine/2004/01/stuff_eng_interior_colours_us.htm

 

 

 

Edytowane przez alienus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uważaj z tą szwedzką stroną. Bardzo dobry ogólny przewodnik, ale w szczegółach historia bywa jeszcze 'ciekawsza'.

Ostrożnie też ze zdjęciami. Wszystkie to wersja D, a i tak bez opisu: 'co, jak, kiedy i gdzie' trudno wnioskować o ich wartości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiem jak to w starym porzekadle "jak się nie ma co się lubi, to się lubi co się ma" :) 
Sztukuję z tego co znajdę, a oryginalnym wrakiem p51b niestety nie dysponuję😉 Zresztą gdzie bym go parkował :D 
Widzę że te malowania na biało to szkoła już nowoczesna żeby ślady oleju było widać, więc żółto aluminiowy wydaj się najbardziej poprawny. Kolejna zagadka to lampa lądowania - czy w mojej maszynie akurat taka była czy nie, też nie wiadomo. Hase dorzucił do zestawu, KP już nie - za to dali lusterko na owiewkę... zwariować idzie :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a wygląda to tak u Hase:

(myślę żeby to na jakimś elemencie fototrawionymi przymocować, ale to już po malowaniu skrzydła żeby nie przeszkadzało - na razie to "na sucho' to przytwierdzę)

 

image.png.b8c827df622ffd85326d9311ea7922de.png

 

image.png.66de1bd60b4262f2689c9b25601d7753.png

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hejka,

Siedzę przy niedzielnej kawce i mam straszną rozkminę z kolorami :) i proszę o dobre rady! :D 
Co do wnęk na koła to myślę by coś takiego namalować, nie wiem na ile to by było poprawne :hmmm:.  Generalnie mieszanka Zinc Chromate Yellow z Aluminum, a na to jeszcze wrzuce troche kabli w srebrnym, białym i czarnym by nie było tak płasko.

 

image.png.0b238493ccba4e93148bdd97afc2aec8.png

 

Z kolei skoro te wnęki mają być w kolorze Zinc Chromate Yellow, zacząłem się zastanawiać na pozostałymi w kadłubie czy ich także nie przemalować:

i tak:

 

image.thumb.png.579d0920198ffe267f0c58e9a2b99053.png

 

1. Myślę zmienić na aluminium tyle że dobrze okopcić zamiast czarnego, w sumie czemu wlot miałby być czarny?
2. Tę wnękę i tak zasłoni fototrawiony znów w aluminium z delikatnym washem (również bez kopcenia)
3. Wylot myślę zostawić w czarnym

4. Boki na kadłubie oraz klapkę regulująca przepływ znów w aluminium z delikatnym washem (z lekkim kopceniem)
5. Wnęka na tylne koło raczej do przemalowania na Zinc Chromate Yellow bo będzie dziwnie jak ona będzie w interior green a komory na skrzydłach w innym kolorze - chyba :) ?
 

Pozdrawiam i miłej niedzieli

 

 

 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.