Skocz do zawartości

P-51B Mustang - North American, Hobby 2000, 1:72


alienus

Rekomendowane odpowiedzi

A jak zmienię X20 na X20A to problem się nie rozwiąże? W sumie ten rozcienczlnik oparty jest alkohol i jest dedykowany. X20 w sumie to używam do czyszczenia tacek z farby więc nie dziwota że rozpuszcza poprzednie warstwy 😉

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kup Vallejo Air (tak, Air) albo Hatakę Blue a nie się męczysz z tą Tamiyą. Włożyłeś już sporo pracy i pieniędzy w ten model, więc jedna farba za 9-10 PLN nie zrobi różnicy w budżecie, a efekt na pewno będzie lepszy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

30 minut temu, piotr2498 napisał:

X20 jest to rozcieńczalnik do farb olejnych a X20A jest przeznaczony do farb akrylowych którym jest na przykład X-16 z Tamki.  

Żeby doprecyzować: samo X-16 czy XF-16 oznacz tylko kolor i rodzaj powierzchni. Może być to zarówno emalia (kwadratowa buteleczka) albo akryl (okrągła). Tak już to Tamiya mądrze wymyśliła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przetestuję Hatake na skrzydle na którym już testy robiłem wcześniej w tym wątku.  Jak będzie dużo ładniej to przemaluje, ba jak będzie podobnie to zostanie jak jest. No i zmywacz wamodu może też sobie sprawdzę przy okazji jak działa,  na razie zmywanie robiłem głòwnie X20 albo cleanerem stolarskim.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 hours ago, pepociufakers said:

Dawno dawno temu, kiedy nie miałem aerografu, a bardzo chciałem pomalować model na fajny metaliczny kolor, użyłem tego:

Vallejo Liquid 70790

Farba o przyjemnym zapachu alkoholu, przy lekkiej wprawie daje się ładnie kłaść na model pędzlem.

Pzdr.

Jaro

Ten przyjemny zapach alkoholu  brzmi kusząco 😀 le chyba jednak zostanę z Hataką bo wszyscy co pędzlem to słyszę ze Hataka i Hataka. Aero to sobie sprawie dopiero jak pędzlem będę umiał bo nie siada się do ciężarówki jak się gubisz w Punto 😀

 

18 hours ago, Fixer said:

Kup Vallejo Air (tak, Air) albo Hatakę Blue a nie się męczysz z tą Tamiyą. Włożyłeś już sporo pracy i pieniędzy w ten model, więc jedna farba za 9-10 PLN nie zrobi różnicy w budżecie, a efekt na pewno będzie lepszy.

Hataka ma pewnie swój thinner, czy też  Tamkowy x20a będzie okay? A może woda demineralizowana po prostu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akurat Hataki przyznam, że nie używałem, Vallejo Air natomiast można rozcieńczać wodą lub alkoholem. Ja najczęściej dawałem  rozcieńczony denaturat. X20A bym odradzał.

Vallejo Liquid, które proponuje @pepociufakers też może być dobrym pomysłem, bo mam tylko że inny kolor. Też ładnie nakłada się pędzlem prosto z butli, ale trzeba często mieszać. Do czyszczenia pędzli w tym wypadku najlepsza jest moim zdaniem IPA.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mustang już po myciu w Laquer Thinner Tamki, zeszło wszystko a miejscami też szpachla puściła więc poprawki nanoszę.
W między czasie testowe skrzydło już pociągnięte Hataką Blue pięć warstw, 2x lakier błyszczący i lekki szary wash.
Lakier był trochę za gęsty i docelowo muszę go z wodą 1:1 pomieszać. 
Hatakę rozcieńczam zgodnie z instrukcją 20:80 (https://www.hataka-hobby.com/en_US/n/3) i wychodzi elegancko.

Jako że znów mogę poszpachlować 😉 to przesunąłem jedną  linię co okazała się iść krzywo a także wydłubałem wszystkie 3 blaszki od korków paliwa -  nawierciłem większą średnicą i wkleiłem z powrotem, także będzie szczelina w którą spokojnie sobie wash wejdzie oraz nie będzie problemu przy malowaniu. Po poprzednim podkładzie miejscami korki wyszły równo ze skrzydłem, tak więc jest okazja by to od razu naprawić.

 

 

image.thumb.png.8a29b0e1fe508bde31570cc48013db3b.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanawiam się czemu wyważasz już otarte drzwi?

Metalic czy srebro, na tak dużej powierzchni, zawsze wyjdzie słabo z pędzla. Czemu nie spojzysz w kierunku szpraju?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

50 minutes ago, Moses said:

Zastanawiam się czemu wyważasz już otarte drzwi?

Metalic czy srebro, na tak dużej powierzchni, zawsze wyjdzie słabo z pędzla. Czemu nie spojzysz w kierunku szpraju?

Nie pomyślałem  o tym 😀 

To jak z tym że gdy stoisz przy tablicy to nie widzisz całego równania, a z daleka lepiej widać 😉

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba nieuchronnie człowiek zmierza do aerografu  czy tego chce czy nie 😉 Zamów po puszce na najważniejsze 2-3 kolory + podkład tak dla 2-3 modeli i kompresorek już masz w tej cenie. A o ekologii i tych wyrzuconych puszkach nie wspomnę. A fukawka dla amatora to droga być nie musi. Pozatym trochę farbek, chemii i lakier od tamki już mam więc się nada jak ta lala🤔 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie wątpliwie uzywając aerografu bedziesz miał bardzo duzy skok jakosciowy tego co robisz, no i dodatkowo poszerza Ci sie wachlarz technik jakie mozesz uzyc aby model był bardziej efektowny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Dzień dobry,

 

Po małej przerwie i urlopie wrzucam skrzydełko testowe w XF-16 z Lacquer Thinner 50:50 na oko. 
Nie jest to wielki krok naprzód dla ludzkości, ani też dla modelu... no ale że moje pierwsze psikanie aerografem więc nie mógłbym nie wrzucić :D 
5 minut malowania, 30 minut czyszczenia i szukania co zrobiłem źle, że powietrze wraca do pojemnika z farbą, ale już ogarnięte :D 

Drugą połówkę zapsikałem na czarno pod test pre-shadingu.
Pozdrawiam,

Paweł

 

image.thumb.png.1db5e71e9ec482c85e75b64dfe2f90e1.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i wygląda to źle...

Zainwestuj w C008 od Mr.Hobby, chyba najlepsza farbka na początek przygody z "metalowymi" powierzchniami.  Tania, sporo wybacza i daje całkiem niezłe efekty.

Edytowane przez arhtus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 hours ago, arhtus said:

No i wygląda to źle...

Zainwestuj w C008 od Mr.Hobby, chyba najlepsza farbka na początek przygody z "metalowymi" powierzchniami.  Tania, sporo wybacza i daje całkiem niezłe efekty.

 

A coś z akryli bardziej polecisz? Rozważam Gunze seria H + leveling thinner, bądź  Hataka... na metalizery chyba za zielony jestem jeszcze :D  
XF-16 próbowałem jeszcze z większym rozcieńczeniem (10 kropli thinner na 5 kropli farby) + retarder (1 kropla, i psikane na 20-psi) ale efekt w sumie taki sam - podejrzewam że farba ma po prostu taki duży pigment.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

55 minut temu, alienus napisał:

XF-16

To jest matowe aluminium . I jak byś nie rozcieńczał to i tak będzie odrobinę "ziarniste" bo po prostu taką ma fakturę. Pytanie (może głupie, nie czytałem całego wątku) - czy psikasz to na powierzchnię pokrytą lakierem połyskiem lub podkładem czarnym w połysku? Jeżeli nie ma tej warstwy w połysku to sobie daruj szukanie dobrego efektu

Tak wygląda XF 16 psikane na połysk:

 

DSCF3321.thumb.JPG.62c5c0063905b2e9e2055b4a150bb9ea.JPG.89b88d55592286be4336f1eff98d2184.JPG

 

a tak C008

 

DSCF3664.thumb.JPG.de46ea27872f915e18439560362921ec.JPG.9f783c9e47d9e1185901d7d96d3e2c92.JPG

 

Aha, i po farbach serii C dobrze fukawę przeczyścić Tool cleanerem lub odpowiednikiem produkowanym przez Wamod

I jak wiadomo "C" TROCHĘ śmierdzi  :mrgreen:

 

Na moim Mustangu cieniowane C008 wyszło tak:

DSCF3350.thumb.JPG.f7c78445a40c4e43ba89218a1292d652.JPG.28a86ab0f279e51cda2824673c92b7eb.JPG

z jedną uwagą - model pokryty jest już półpołyskiem C181

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Psiknąłem jeszcze Hataką Aluminium (z seri Blue do pędzla), może za bardzo rozcieńczyłem, ale test wyszedł jak widać. Zdecydowanie lepiej niż Tamką moim zdaniem. Tym razem bez podkładu testowanie było...

 

no i właśnie... jak rozwiązać problem dawania podkładu za każdym razem gdy coś testuję i zmywam w kółko wamodem.
Jakieś dobre praktyki? Nie chcę zaśmiecić świata milionem puszek po podkładzie, a tanie to to też wcale nie jest 😕 
Zgaduje że uśmiechnąć się chyba muszę do MrSurfacera + Leveling Thinner co w sumie koreluje się z zakupami do serii Gunze. 
 

 

image.png.91ccda53774787fd91dc52f9ef4f7aae.png

 

porównanie obu, tak będzie chyba lepiej widać jak bardzo ziarnista ta Tamka wyszła:

image.png.2b4d5f6dfe3caa32f3c8273a6587d2b4.png 

 

19 minutes ago, abtb said:

czy psikasz to na powierzchnię pokrytą lakierem połyskiem lub podkładem czarnym w połysku? Jeżeli nie ma tej warstwy w połysku to sobie daruj szukanie dobrego efektu

 

Psikam generalnie na sam podkład. Jeszcze nie trafiłem na info żeby lakier dawać na podkład pod farbę.
Co do czarnego podkładu to jedni chwalą a inni mówią że nie ma różnicy... może to bardziej kwestia połysku samego.
Raczej do malowania z wysokim połyskiem to słyszałem żeby raczej matowić podkład papierem:hmmm:

Tak jak tu: https://www.youtube.com/watch?v=LWeD0Si2gGQ

 

Generalnie mój plan na Mustanga jest mniej więcej taki:

- Podkład
- Farba bazowa (aluminum)
- Może jakaś próba cieniowania paneli
- Lakier błyszczący

- (opcjonalnie tutaj przepolerować Finishing Polish, choć nie wiem czy to dobry moment?)

- Wash na linie

- Chipping fluid

- Pasy inwazyjne w mat + odrapania

- Kalki (+płyn przed i po)

- Poprawki wash

- Lakier satynowy na finito

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, alienus napisał:

no i właśnie... jak rozwiązać problem dawania podkładu za każdym razem gdy coś testuję i zmywam w kółko wamodem.

Nie testuj na modelu. Na model idzie to co już wiesz i umiesz. Weź skrzydło ze zbędnego zestawu, starego modelu, albo inny kawałek plastiku. Nie maluj całości. Kolejne testowane farby kładź pasami obok siebie na jednym podkładzie. Przy innych testach idea jest ta sama.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja maluję sobie płytki zwykłego hipsu podkładem i potem na nich testuję. Wtedy nie musisz nic zmywać.
Po podkładzie koniecznie daj warstwę czarnej błyszczącej farby. To konieczne żeby ładnie wyglądało aluminium.  Może być GX2 od gunze lub tamka np LP-1. Im bardziej lustrzana powierzchnia tym ładniej metalizer będzie się błyszczał i lepiej wyglądał. 

Na twoim miejscu nieco zmieniłbym kolejność prac. 
Pomaluj kolorem bazowy i zrób modulacje paneli. 
Na to nałóż chipping fluid i pomaluj pasy inwazyjne. Później zeskrob farbę. 
Dopiero jak skończysz tą zabawę polakieruj lakierem błyszczącym. Potem kalki, kolejna warstwa glossa i dopiero wash, 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest i C8 na testowe skrzydełko, (pod spodem podkład oraz czarna pactra błyszcząca przetarta papierkiem).

Jak na moje standardy kolorek wyszedł idealnie, trochę to ciężko na zdjęciu uwiecznić.

A zapaszki po farbie nadal jeszcze czuć 😉  

 

Pozdrawiam!

 

image.thumb.png.2363791ff0ed8cf97621cbf2e87dd721.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.