Jump to content

Malowanie okrętów podwodnych proj. 941


filipsg
 Share

Recommended Posts

Właśnie zmierza do mnie model Typhoona w 1:1250 i zastanawiam się... jak tę bestię w końcu pomalować? 🤔 Schematy malowania dostępne w sieci różnią się znacząco, a na większości dostępnych zdjęć kadłub jest tak usyfiony, że ciężko cokolwiek z nich wnioskować... 

Przy takiej skali najchętniej pomalowałbym go na czarno i czerwono bez białego pasa na linii wodnej, ale nie widzę dowodów na taki schemat 😉 

Edited by filipsg
Link to comment
Share on other sites

  • filipsg changed the title to Malowanie okrętów podwodnych proj. 941
  • 3 months later...

jakoś mi umknął ten temat.....

sprawa jest bardziej skomplikowana bo "tajfuny" miały dwie linie wodnice, co więcej nie rozgraniczały one kolorystyki "czarno/czerwonej".

Na starych czarno białych fotkach to trudno dostrzec ale tu to dobrze widać: wodowanie po generalnym remoncie TK-208 Dimitrij Donskoj  (który trwał ponad ...12 lat)

aku-1.jpg.3aff944277229f1194e99be9b6387ffc.jpg

tu od dziobu trochę obraz zaburza pomazana na czerwono obudowa  sonaru, często widać iż ma ona inny kolor niż reszta podwodnej części kadłuba ale na współczesnych okrętach to złudzenie - obudowa nie jest stalowa ale wykonana z wielowarstwowego włókna szklanego na którym farba pod wpływem eksploatacji inaczej się odbarwia niż na reszcie kadłuba.

Tu widok od rufy tego samego osobnika z tego samego remontu:

aku-2.jpg.58d12d9c16870aaadd1676cdf7449d10.jpg

a tutaj dobrze widać że te białe wodnice nie miały nic wspólnego z podziałem kolorystycznym :

aku-3.jpg.be893928620f2563bff1b520b271e65c.jpg

czemu były dwie?  sprawa jest prosta - jedna była dla okrętu w konfiguracji bojowej czyli załadowanego rakietami, druga dla "pustego" (czyli jak na powyższym zdjęciu - gołym okiem widać że oba okręty nie są "uzbrojone")

Choć w zasadzie to w 1250 chyba ciężko Ci będzie zrobić linie bo one miały regulaminowo 25cm szerokości.

 

A co do barwników to ja kiedyś analizowałem temat kolorystycznie i wyszło mi tak :

- dolna cześć kadłuba : AV 71.084

- górna część kadłuba : AV 71.052 - to nie jest czarny z tego powodu, iż tajfuny miały na sobie gumową powłokę anechoiczną która nie była pokrywana farbą wiec malowanie tej części czernią nawet matową będzie pewnym przekłamaniem.

 

Acha - numery farbek to oczywiście akryle od Vallejo  :szczerbol:

 

Edited by M.A.V.
Link to comment
Share on other sites

  • Super Moderator
22 minuty temu, M.A.V. napisał:

czemu były dwie?  sprawa jest prosta - jedna była dla okrętu w konfiguracji bojowej czyli załadowanego rakietami, druga dla "pustego" (czyli jak na powyższym zdjęciu - gołym okiem widać że oba okręty nie są "uzbrojone")

Po co zatem malowane są te linie, skoro i tak wiadomo ile czego załadować? Przecież nie wciągną na pokład dodatkowych 5 pocisków, 15 ton nadplanowego żarcia czy też dodatkowych 5 beczek pianki do golenia..... Hmmm....? Będę wdzięczny za nakreślenie :)

Link to comment
Share on other sites

A choćby po to żeby od razu z daleka było widać czy coś się niedobrego z okrętem stojącym  w porcie nie dzieje. Np. nie złapał przecieku połączonego z jednoczesną awarią systemów wykrywania tego typu zdarzeń.

Link to comment
Share on other sites

6 godzin temu, Marcin Rogoza napisał:

Po co zatem malowane są te linie, skoro i tak wiadomo ile czego załadować?   (...)   Będę wdzięczny za nakreślenie :)

Jeśli mam być szczery to nie mam zielonego pojęcia :hmmm:

Wcale bym się nie zdziwił jakby to była jakaś ruska fantazja.....   

siły podwodne NATO już od dawna tych linii nie malują co można zobaczyć na fotkach jednostek chociażby europejskich (angielskich, francuskich czy hiszpańskich). A u "Iwana" po staremu ---->  najnowsze świeżo zwodowane okręty mają wodnice, i to niezależnie czy nosiciele pocisków balistycznych czy okręty myśliwskie :

955.thumb.jpg.60394196cb1c640122af952be16aa100.jpg

 

885.jpg.435b697a63ee24e9f3d6664cb07d998c.jpg

 

by the way - chińczycy też już na swoich okrętach od pewnego czasu tego nie malują

Edited by M.A.V.
Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, filipsg napisał:

dziękuję!

polecam się   :piwo:

jak co to wal od razu PW bo na ogólnym to mi może umknąć, a akurat do 941 to mam materiałów na kg / GB   :haha:

by the way - jeśli chcesz zrobić porządnego Tajfuna to tylko w 350, ale jeśli chcesz podchodzić do tematu ortodoksyjnie to muszę Cię rozczarować bo analizowałem temat dokładnie i wygląda to tak: w planach "siedzi" najlepiej ten z MikroMira, ale "platforma" przy kiosku jest za szeroka i za długa od dziobu, ten od HB jest bardziej dopracowany do składania, kiosk ma lepszy ale za to rufę i stery trzeba korygować.

Po te stare wpusty Alangera (też w 350) czy Revella (w 400) to  nawet nie ma się co schylać bo to wyroby "tajfunopodobne".

Tu masz porównanie : górny Alanger / dolny MikroMir  , widać że nawet taki podstawowy parametr jak długość kadłuba się nie zgadza

tajfun.jpg.0bde776f98a472a968317990a61d95dd.jpg

 

Edited by M.A.V.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.