Skocz do zawartości

Supermarine Spitfire Mk I, Tamiya 1/48


Juffre

Rekomendowane odpowiedzi

Hej, w ramach odpoczynku po dużym "dżecie" postanowiłem zbudować coś łatwiejszego. Wybór padł na nowego Spita Mk 1 od Tamki. 

image.thumb.png.f28247c553526be75544f4445beb7807.png

Model planuję wykonać w pudełkowym malowaniu z otwartą owiewką i bocznymi drzwiczkami. W zestawie do modelu znajdują się maski i metalowe blaszki do waloryzacji kokpitu. Skłaniam się do budowy prosto z pudła. Być może skuszę się na żywiczne wydechy od Eduarda  - no ale to pieśń przyszłości :)

Tymczasem rozpocząłem pierwsze cięcia. Standardowo prace zaczynam od zbudowania kokpitu - a jest co budować. Zestaw składa się z 3 ramek + oszklenie z czego połowa części znajduje się właśnie w kokpicie. Jak na razie nie natrafiłem na żadne problemy. Wszystko pasuje do siebie idealnie. Trzeba jedynie pamiętać o usunięciu szwu po łączeniu formy. Miłym zaskoczeniem jest jakoś instrukcji. Wszystkie kroki są bardzo precyzyjnie opisane. Każdy detal ma przedstawiony schemat malowania co uproszcza pracę :)  Foteczki poniżej:
DSC02674-1.thumb.jpg.c70526b86a7a17b501796736945640bd.jpg

 

DSC02683-1.thumb.jpg.af1fcb91b09ff5c6b7da5fe97e49cb2b.jpg

 

DSC02693-1.thumb.jpg.2712650962d5919dab4a61f777f97b98.jpg

 

untitled.thumb.jpg.51d61622628c6b3ad6693afbfc61a9ca.jpg


 

  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej, drobna aktualizacja kokpitu :)
Pomalowałem i poprzyklejałem na miejsce drobnice. Niedługo zajmę się lakierowaniem i washowanie.

Mam pytanie do bardziej interesujących się Spitkami. Jak to było z kolorami wnęka podwozia i goleni?
Golenie opisywane są jako aluminium. Chce je pomalować White Aluminium. Będzie dobrze czy szukać czegoś innego?

Czy całe wnęki były malowane na kolor spodu samolotu?  Znalazłem taką fotkę. Widać tylko miejsce w którym chowało się kółeczko i faktycznie jest tam Sky. 
 image.thumb.png.401dd17773677c0a6aa268f14ff70595.png
 

A teraz foteczki z postępu prac :
 

DSC02719-1.thumb.jpg.e652d541b1915c40e6fa439dbb91f7fb.jpgDSC02712-1.thumb.jpg.c82cdf061afca9d4c947d6d7cb5fc3d9.jpgDSC02707-1.thumb.jpg.cb76218ecea3be46e99c9b50b4a8f4fd.jpgDSC02701-1.thumb.jpg.a94ec3f268f7cc267e85241468712d5a.jpg

  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

638 raczej.

Podwozie - tak zupełnie na pewno to nie wiadomo. Powiedziałbym  wnęka koła w kolorze spodu, a wnęka na goleń malowana na srebrno. Golenie i wnętrza pokryw raczej srebrne, ale kolor spodu też niewykluczony.

 

Fotel jaki wybrałeś - mało prawdopodobny. Tu lepiej pasowałby metalowy fotel i raczej bez magazynku na race. Jeśli magazynek to w parze idzie pistolet sygnałowy, a przynajmniej olstro z boku fotela.

Jeszcze coś dopisze, ale teraz dzwonią, że muszę lecieć :).

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, greatgonzo napisał:

638 raczej.

Podwozie - tak zupełnie na pewno to nie wiadomo. Powiedziałbym  wnęka koła w kolorze spodu, a wnęka na goleń malowana na srebrno. Golenie i wnętrza pokryw raczej srebrne, ale kolor spodu też niewykluczony.

 

Fotel jaki wybrałeś - mało prawdopodobny. Tu lepiej pasowałby metalowy fotel i raczej bez magazynku na race. Jeśli magazynek to w parze idzie pistolet sygnałowy, a przynajmniej olstro z boku fotela.

Jeszcze coś dopisze, ale teraz dzwonią, że muszę lecieć :).

Dzięki wielkie! Widzę że posiadasz imponującą wiedzę na temat Sptiów. Sreberko to Gunze C8 czy może aluminium?

Tamka nie daje foteli do wyboru, jest tylko ten ze skórzanym obiciem

Edytowane przez Juffre
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Metalowy też miał tapicerkę.

Blachy okrywające przewody na lewej burcie raczej nie czarne - Grey Green. Blacha osłaniająca przewody w kierunku nosa na zespole dźwigni chowania podwozia też raczej Grey Green.

Na lewej burcie za fotelem w modelu jest coś co zapewne imituje zbiorniczek płynu hydrauliki chowania podwozia. Powinien być większy, wystawać ponad krawędź ramy okna i aluminiowy w kolorze. I powinien być zamontowany na przeciwległej burcie. Tylko, że to w samolotach z ręcznym napędem mechanizmu wciągania i wysuwania podwozia. Kiedy mechanizm podłączono do napędzanej  silnikiem pompy, zbiornik przeniesiono do nosowej części samolotu.

Na zdjęciach nie sposób dopatrzeć się anten radia TR.9D. Wprawdzie zdjęcia są marne, ale w tym czasie stosowano już TR.1133 - radio VHF  nie wymagające anteny drutowej. Rzecz w tym, że w modelu jest sterownik radia HF.

Napis na drzwiach kabiny powinien być w układzie dwurzędowym: MAKE | SURE | DOOR IS  w pierwszym rzędzie i LOCKED | BEFORE  | FLIGHT pod nim.  Gdzie | to żeberko drzwiczek. I to samo odwrócone na dole drzwiczek (czy tam na górze, zależy jak patrzeć).

 

Srebrny to farba uzyskana przez mieszanie drobinek aluminium z osnową. Gunze C8 nie stosowano.

 

Edyta:

Korekta: dla tego okresu napis na drzwiczkach będzie jednak raczej OK tak jak jest.

Edytowane przez greatgonzo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Idąc dalej skleiłem ze sobą połówki kadłuba. Trochę się rozpędziłem i z pośpiechu nie zrobiłem fotek tuż przed zamknięciem 😞
Tak jak mówi @greatgonzo wnęki przy kołach w kolorze spodu, wnęki goleni pomalowane sreberkiem :)

Zrobiłem pasowanie skrzydeł. Lewa część siadła idealnie, z prawą są problemy. Musiałem spiłować wnętrze skrzydeł, żeby połówki chciały się dopasować. 
Mam tylko nadzieję, że po złożenia kadłuba ze skrzydłami nie dostanę wielkiej szpary :D

Zapraszam na foteczki:

DSC02721-1.thumb.jpg.04f0e3d7dc290622e6a7d86605f7aab1.jpgDSC02733-1.thumb.jpg.e48170e199cf3e0ba8125fc75de87bbd.jpgDSC02729-1.thumb.jpg.d6fb03bf9d137626e2ecf3e0d89b8860.jpg

 

EDIT:

Ogólnie mam plan, żeby jako podkładu użyć srebrnej C8. Widziałem u KFS taki sposób malowania, podobno na takiej powierzchni wychodzą ładniejsze kolory. 
Na płytce HIPSU pomalowanej C8 położyłem 3 kolory. Gunze C026, C368 i Tamkową XF-21. 
Rezultaty poniżej. Jak na razie skłaniam się ku C026.
DSC02747-1.thumb.jpg.bca01dcb6160a259e228cba33de9969f.jpg

Edytowane przez Juffre
  • Like 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@piotr2498
Jak malujesz C8 to w sumie będe miał parę pytanek :)

Zauważyłem, że C8 uwydatnia każdą rysę, każdą niedoskonałość powierzchni. Nie ma właściwie żadnych właściwości wypełniających. Jak przygotowujesz powierzchnię przed położeniem podkładu. Szlifujesz czymś? Polerujesz?
Jakimi warstwami malujesz C8? Zrobiłem sobie test. Rozcieńczyłem 1:3 na korzyść rozcieńczalnika i malowałem transparentnymi, bardzo cienkimi warstwami. Ciśnienie 0.7bar. Powierzchnia po pomalowaniu była szorstka. Gdy próbowałem malować grubiej to na malowanej powierzchni robuły mi się takie "oczka"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

C08 na  powierzchni bez żadnego polerowania i szlifowania jest ok, o ile powierzchnia ta nie ma żadnych wad fabrycznych. Radzę skupić się na dokładnej obróbce miejsc szpachlowania i szlifowania, gdyż nawet jeśli na zwykłym plastiku wydają się ok, to na C08 mogą być już widoczne defekty (czasami farba bazowa jednak zakrywa te miejsca i jest znowu ok, zależy od intensywności "skazy"). A jeśli chodzi o rozcieńczanie, to rozcieńczam w proporcjach ok 1;2 na korzyść rozcieńczalnika (MLT),wtedy jest fajna warstwa kryjąca i po wyschnięciu powierzchnia jest gładka w dotyku, nawet miejsca które przypadkowo zalałem farbą się ładnie wyrównują.  

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może w tym roku zdążę zabrać się za Spita, ale 1:72, tak czy inaczej z chęcią pośledzę postępy!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Juffreże spita I to było różnie. Dużo czytałem na brytyjskich forach od osnie malowania wnętrza itp. Ta raczej było wszędzie I był ustalony kolor ale jak brakło to mieszali co mieli aby pomalować na sztukę. Z wnękami też różnie bywało. Pamiętaj że Spit wchodził do produkcji seryjnej tuż przed BOB-em a w czasie bombardowań też nie było łatwo utrzymać ciągłość produkcji więc często robiono/malowano na sztukę aby szybko uzupełniać braki.

Wiem iż nie wszyscy znawcy się z tym zgodzą ale takie realia były na każdym froncie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Początek seryjnej produkcji Spitfire to połowa 1938.

3 godziny temu, kzugaj napisał:

często robiono/malowano na sztukę aby szybko uzupełniać braki.

Czyli jak?

Twierdzenie dość popularne  wśród modelarzy, ale przez lata studiowania historii samolotu (nie tylko tego) nie udało mi się dowiedzieć co oznacza. Jak realistycznie wpisuje się w  proces produkcyjny samolotu,  jak się ma do dywersyfikacji produkcji?  Która to jest ta farba, co była zamiast tej właściwej i skąd się wzięła? Czy oznacza to, że latały Spitfire  wymalowane w  Yellow Bahama, czy ograniczamy się do problemu odstępstw tonalnych związanych z różnymi źródłami zaopatrzenia?

Czasami mam wrażenie, że  magazyny lakierni, w tym przypadku, brytyjskich wytwórni lotniczych z okresu IIwś  wypełnione były wszystkim oprócz regulaminowych farb MAP.

 

Reasumując - poproszę o materiał dowodowy na poparcie tezy.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 godzin temu, greatgonzo napisał:

Początek seryjnej produkcji Spitfire to połowa 1938.

Czyli jak?

Twierdzenie dość popularne  wśród modelarzy, ale przez lata studiowania historii samolotu (nie tylko tego) nie udało mi się dowiedzieć co oznacza. Jak realistycznie wpisuje się w  proces produkcyjny samolotu,  jak się ma do dywersyfikacji produkcji?  Która to jest ta farba, co była zamiast tej właściwej i skąd się wzięła? Czy oznacza to, że latały Spitfire  wymalowane w  Yellow Bahama, czy ograniczamy się do problemu odstępstw tonalnych związanych z różnymi źródłami zaopatrzenia?

Czasami mam wrażenie, że  magazyny lakierni, w tym przypadku, brytyjskich wytwórni lotniczych z okresu IIwś  wypełnione były wszystkim oprócz regulaminowych farb MAP.

 

Reasumując - poproszę o materiał dowodowy na poparcie tezy.

 

Trochę kolegę poniosło z tym Yellow Bahama. 

 

Chdzilo bardziej o odcien koloru a nie totalnie inne kolory

 

Jak będę miał chwilę to poszukam wątku w którym była o tym mowa. 

 

EDIT. 

 

Poczytaj ten wątek no chyba że jest on ci znany. 

 

https://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/234925615-spitfire-interior-colours/page/2/

 

A tutaj akurat masz fragment o mieszaniu farb i potencjanych różnicach w odcieniu. No może info przekazane metoda na gębę aczkolwiek bardzo prawdopodobne. 

Nie wspomnę tu o możliwości użycia innego rozpuszczalnika czy benzyno/nafto podobnych produktów które również mogły wpłynąć na kolor. 

 

Screenshot_20210828-210938_Chrome.thumb.jpg.163383ee40dac32fff05981d504c9d69.jpg

Edytowane przez kzugaj
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To wszystko prawda. Ale to uzasadnienie brzmi jednak inaczej niż

Cytat

często robiono/malowano na sztukę aby szybko uzupełniać braki.

 Te sytuacje to nie był standard. To znaczy oczywiście rzecz się powtarzała w różnych okolicznościach i w różnych krajach, jednak rzadko był to typowy spontan, gdzie trzeba było coś nagle zaradzić na poziomie malarza. Na ogół rzecz się rozgrywała na linii zamawiający - wykonawca, w ostateczności w samej wytwórni, ale oficjalną wewnętrzną instrukcją. Dodatkowo, takie kłopotliwe, czy nieszablonowe okresy są na ogół dość konkretnie rozpoznawalne. Np.  wprowadzenie  Sky type S, czy Medium Sea Grey, jeśli rozmawiamy tylko o RAF.  Chodzi o to, że nie należy takich sytuacji traktować, jako uniwersalnych, bo dla konkretnego samolotu w konkretnym czasie odstępstwo od regulaminowego malowania może być zupełnie nierealne. Moim zdaniem lepiej mieć gotową podkładkę, gdy chce się przedstawić nieregulaminowe kolory na samolocie i raczej niech nie będzie to, że przecież 'mogli malować czym mieli pod ręką'.

Zaznaczam, że nie posądzam Cię o takie podejście. Po prostu ono się czasem pojawia, a Tobie zdarzyło się napisać na tyle ogólnie, że skojarzyło mi się to z nim, tym podejściem. To jest taka teza-wytrych, tyleż kusząca, co ryzykowna.

 

A Spitfire, jak to Spitfire - sam w sobie jest źródłem licznych wątpliwości, także w temacie  malowania.

 

Kwestię chipów i różnic odcieni na poziomie dostawców farb tutaj pomijam, bo to zupełnie inny temat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@greatgonzoFaktycznie masz racje źle to sformułowałem. Na swoja obronę takiego sformułowania  dodam iż pisałem to podczas powrotu z wakacji po ok 7h za kółkiem. 

 

Generalnie chodziło mi o to iż takie odstępstwa występowały w zasadzie wszędzie (lotnictwo, pancerka czy na okrętach). Szczególnie w warsztatach polowych na froncie. 

 

@Juffresorki za mały off top

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.