Wymysl Napisano 24 Listopada 2021 Share Napisano 24 Listopada 2021 Miałem. W tamtym czasie nie było specjalnie wyboru (chyba tylko Frog/Novo miał wcześniej Mustanga z Allisonem?). Słabe spasowanie: połówki kadłuba jeszcze jakoś uszły, ale góra i dół skrzydeł to masakra. Wszystkie elementy bardzo grube. Znów przy częściach skrzydeł przeszkadzało to najbardziej. Na pewno teraz szukałbym alternatywy jak koledzy sugerują. Jeśli chodzi o model Italeri to ma on ten sam płat co ich model P-51D. Jak będziesz robił model z 309-tego to nie sugeruj się instrukcją malowania, bo nie odpowiada ona aktualnej wiedzy o tym samolocie. Załączam recenzję tego modelu z epoki (Aeroplan 4/96). Autor sugeruje czeskie korzenie i wydaje mi się, że faktycznie coś takiego samego od czeskiego producenta widziałem (co innego niż te bardziej współczesne MPM i SH), ale muszę sprawdzić. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greatgonzo Napisano 24 Listopada 2021 Share Napisano 24 Listopada 2021 W skrzydłach dwa reflektory. W lewym i prawym. Dodatkowo w lewym skrzydle fotokarabin za kloszem. Z anteną jest większy kłopot. Nie jestem pewien jakie wyposażenie radiowe miały jednostki rozpoznawcze RAF. Jeżeli nie montowano jakiegoś radia (np. ze względu na dalekie loty nad morzem) wymagającego anteny drutowej to w czasie gdy 309ty otrzymał Mustangi taka antena byłaby zbędna. Ale są zdjęcia, gdzie ona wyraźnie jest. Jeżeli radia nie różniły się od tego co latało na myśliwcach, to oznacza to (czytaj - opinia Radka), że zdjęcia z drutami pochodzą z okresu szkolenia, gdy można było korzystać z przestarzałego operacyjnie sprzętu. Są też fotki, gdzie anteny drutowej w ogóle nie widać. Dodatkowo niewykluczone, że MkI z 309go wyposażono w IFF MkII, a to oznaczałoby dwa druty od stateczników poziomych do kadłuba. Na zdjęciach się nie dopatrzyłem, ale znowu w grę wchodzi okres przezbrojenia. Zdjęć w sumie jest jak na lekarstwo, jakościowo są jakie są, toteż podpieram się standardami RAF i tym, co można zapakować do samolotu. A w MkI można było jeszcze sporo upchać. Na jednym zdjęciu potrafię dopatrzeć się IFF MkIII, ale biorąc je za źródło trzeba pamiętać, że to radio przenosi nas w 1943 rok. Na tym samym zdjęciu dość wyraźnie nie widać też anteny drutowej. Pewnie już ktoś wspomniał - Mustangi MkI jeździły na slickach. Podstawowym problemem pozostaje chwyt powietrza. Powtarzam, bo wyklucza to P-51A i A-36 jako bazę do konwersji, o ile ktoś nie planuje w tym miejscu konkretnego skraczyku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
grrzesiek28 Napisano 24 Listopada 2021 Share Napisano 24 Listopada 2021 Cytat Podstawowym problemem pozostaje chwyt powietrza. Powtarzam, bo wyklucza to P-51A i A-36 jako bazę do konwersji, o ile ktoś nie planuje w tym miejscu konkretnego skraczyku. Hej. Mógłbyś rozwinąć o który chwyt chodzi na górnej części kadłuba czy pod? Dzięki z góry Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greatgonzo Napisano 24 Listopada 2021 Share Napisano 24 Listopada 2021 (edytowane) 15 godzin temu, greatgonzo napisał: Główna różnica, między MkI/P-51, a późniejszymi 'Allisonami' to chwyt powietrza pod kadłubem. Przy tym do gaźnika też jest zasadzka. Pisałem też w innym wątku: Cytat Inna jest konfiguracja skrzydeł - dodatkowy reflektor do lądowania i zupełnie inaczej umieszczony fotokarabin, właściwe do tego panele dostępowe, porty uzbrojenia w skrzydłach, wyrzutniki łusek, pitot... . Dochodzi jeszcze oświetlenie i trzeba by zajrzeć do kabiny. Inny jest trochę chwyt powietrza do gaźnika, a przynajmniej powinien być. Nie wiem, czy zestaw to uwzględnia - w A-36/P-51A oczekujemy uchylanej klapki zapewniającej ominięcie filtra. Warto też sprawdzić, czy taki konkretny polski Mustang nie ma aby jeszcze tego chwytu w wersji krótkiej. Raczej nie ma, ale warto sprawdzić. No i najważniejsze - kompletnie inny kształt i inna konstrukcja chwytu powietrza do chłodnicy. Edytowane 24 Listopada 2021 przez greatgonzo Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
grrzesiek28 Napisano 24 Listopada 2021 Share Napisano 24 Listopada 2021 Tzn? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greatgonzo Napisano 24 Listopada 2021 Share Napisano 24 Listopada 2021 Inny kształt, inna konstrukcja. W P-51/MkI chwyt był regulowany, z ruchomą dolną częścią opuszczaną jak żuchwa. W P-51A/A-36 chwyt jaki znamy z P-51B/C. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
grrzesiek28 Napisano 24 Listopada 2021 Share Napisano 24 Listopada 2021 Dzięki bardzo. Nie miałem o tym pojęcia. Jakoś zawsze myślałem, że do serii B/C były jednakowe pod tym względem. Tym bardziej kolejny punkt by czekać na wypust Eduarda i na razie odpuścić zakupy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
myszaty Napisano 24 Listopada 2021 Autor Share Napisano 24 Listopada 2021 15 minut temu, grrzesiek28 napisał: odpuścić zakupy I tak za bardzo nie ma w czym wybierać... Ten modelfarb to był rodzynek za kilkanaście złociszy na allegro...na dodatek bez przesyłki ( gratis). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kopernik Napisano 24 Listopada 2021 Share Napisano 24 Listopada 2021 17 godzin temu, myszaty napisał: W tym zestawie jest szkiełko na foto i sam aparat ( albo coś co miało nim być ) ale to tylko kwadratowy kawałek polistyrenu z wypustką. Da sie zrobić wg obrazka z instrukcji. Może w wolnej chwili dasz radę wkleić ten obrazek z instrukcji ( + całą instrukcję ) i zbliżenie na kluczowe części ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
myszaty Napisano 24 Listopada 2021 Autor Share Napisano 24 Listopada 2021 Prąciem... i glutek z ramki + szkiełko. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kopernik Napisano 24 Listopada 2021 Share Napisano 24 Listopada 2021 Ooo Panie ! Dla porównania wklejam te elementy z wspominanego już tu zestawu SH. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greatgonzo Napisano 24 Listopada 2021 Share Napisano 24 Listopada 2021 Z tego zestawu radio i fotel nie do wykorzystania w MkI. Co za tym idzie prawa burta też, o ile zgodna z resztą wyposażenia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
myszaty Napisano 24 Listopada 2021 Autor Share Napisano 24 Listopada 2021 O panie...no robi różnicę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kopernik Napisano 24 Listopada 2021 Share Napisano 24 Listopada 2021 30 minut temu, greatgonzo napisał: Z tego zestawu radio i fotel nie do wykorzystania w MkI. Co za tym idzie prawa burta też, o ile zgodna z resztą wyposażenia. O panie ! Radio i fotel jakoś może da się zastąpić, burty w tej skali przez zamkniętą kabinę nie będzie widać . A jakie są uwagi do ważnych elementów zestawu decydujących o rozpoznawalności i wierności danej wersji ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greatgonzo Napisano 25 Listopada 2021 Share Napisano 25 Listopada 2021 Nie wiem, może nie ma. Zdefiniuj te ważne i decydujące elementy, bo sam nie wymyślę, które to są te ważniejsze świnie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
myszaty Napisano 25 Listopada 2021 Autor Share Napisano 25 Listopada 2021 Oba artboxy mają anteny drutowe, zmowa czy co??? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wymysl Napisano 25 Listopada 2021 Share Napisano 25 Listopada 2021 16 godzin temu, greatgonzo napisał: Inny kształt, inna konstrukcja. W P-51/MkI chwyt był regulowany, z ruchomą dolną częścią opuszczaną jak żuchwa. W P-51A/A-36 chwyt jaki znamy z P-51B/C. Nie wiem, czy w P-51A i w Apaczu chwyt nie był regulowany, ale kształtu na pewno nie miał takiego jak P-51B/C. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greatgonzo Napisano 25 Listopada 2021 Share Napisano 25 Listopada 2021 Słuszna poprawka mojej niedbałości i nadmiernego uogólnienia. W P-51A/A-36 chwyt powietrza do chłodnicy miał tę samą zasadę konstrukcyjną jak te znane z P-51B/C. Był stały, bez opuszczanej 'żuchwy', ale różnił się kształtem od swojego następcy. Dzięki. Apacz, to A-36? Jak pisałem występowanie anteny drutowej na MkI z 309go jest potwierdzone zdjęciami. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kopernik Napisano 25 Listopada 2021 Share Napisano 25 Listopada 2021 17 godzin temu, greatgonzo napisał: Nie wiem, może nie ma. Zdefiniuj te ważne i decydujące elementy, bo sam nie wymyślę, które to są te ważniejsze świnie. Może takie jak kadłub, skrzydła, podwozie, śmigło, oszklenie, w sumie części główne . Czyli wszystko to co widać w modelu eksponowanym w gablocie, bez możliwości wyjmowania go i zaglądania w różne dziury. Tak jak napisałem wcześniej "... decydujących o rozpoznawalności i wierności danej wersji ?" Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greatgonzo Napisano 25 Listopada 2021 Share Napisano 25 Listopada 2021 A nie, ja pisałem o zestawie żywicznym na zdjęciu powyżej i o tym, co udało mi się dojrzeć. Zestawu do budowy modelu samolotu na oczy nie widziałem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wymysl Napisano 25 Listopada 2021 Share Napisano 25 Listopada 2021 10 godzin temu, greatgonzo napisał: Jak pisałem występowanie anteny drutowej na MkI z 309go jest potwierdzone zdjęciami. Czy obecność drutu to tak jak w Spitfire'ach radio KF? Jeśli tak to Mustangi w 1943 miały bez drutu (radio UKF - znalazłem wzmiankę w ORB). Na zdjęciach, na których drut jest jest ewidentnie widoczny można zauważyć tuż za masztem takie zgrubienie (izolator?). Na innych fotkach, nawet jeśli nawet drut byłby niezauważalny, to ono powinno być, a nie ma (np. AM214/C). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greatgonzo Napisano 26 Listopada 2021 Share Napisano 26 Listopada 2021 (edytowane) Wszystko prawda (tylko przy HF zrobiła się literówka). Ja tylko mam wątpliwość, czy rozpoznawcze samoloty nie korzystały z dodatkowego wyposażenia radiowego wymagającego anteny drutowej. To mogło być montowane na potrzeby konkretnych misji. Nie wiem, nie znam się na takich jednostkach RAF. Edytowane 26 Listopada 2021 przez greatgonzo Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wymysl Napisano 27 Listopada 2021 Share Napisano 27 Listopada 2021 (edytowane) Raczej nie. Do rozpoznania jako takiego w ogóle radio nie było potrzebne ( patrz Spitfire'y PR), natomiast jeśli chodzi o współpracę z wojskami lądowymi to UKF jest wzmiankowane właśnie w kontekście współdziałania z artylerią. KF ->krótkie fale->wysoka częstotliwość ->high frequency->HF Edytowane 27 Listopada 2021 przez Wymysl Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greatgonzo Napisano 27 Listopada 2021 Share Napisano 27 Listopada 2021 Mnie chodzi o specyfikę samych lotów, np. długodystansowe loty nad morzem. Takie rzeczy wpływały na wyposażenie radiowe samolotów na dalekim wschodzie, stąd w ogóle takie podejrzenie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
myszaty Napisano 27 Listopada 2021 Autor Share Napisano 27 Listopada 2021 Zacząłem się zastanawiać jaki cel przyświecał decyzjom że samolot rozpoznawczy nie musi mieć radia?!? W momencie gdy najważniejsze było szybkie przekazanie informacji o ruchach wroga. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.