Jump to content

Spitfire Mk.XII 1:72


martinello
 Share

Recommended Posts

Witam

Przymierzam się do tematu modelu Spitfire Mk.XII w skali 1:72

 

Planuję wykorzystać jako dawcę nosa ten model -> https://www.scalemates.com/kits/abc-modelfarb-7205-supermarine-spitfire-xii--203836

 

Problem z resztą płatowca. W dyskusji na niebieskim forum -> https://www.pwm.org.pl/viewtopic.php?f=857&t=14634&hilit=Spitfire+XII&start=30  Koledzy dużo wpisów poświęcili kadłubowi samolotu od ściany ogniowej do usterzenia. Kłopot ze skrzydłami - mają być z Vb, Vc  czy jeszcze inne?

Dodatkowo czytałem gdzieś, że XII miała zmienione podwozie główne, co skutkowało np. brakiem "bąbli" na górnej stronie płata.

 

Może ktoś pomóc z informacjami "startowymi" do projektu ?

Link to comment
Share on other sites

Uzupełnię...

Recenzja modelu -> https://www.e-rav.pl/old/modele/recenzje/spitfire/index.html

Plan mam taki:

- Spitfie VC Airfixa z korektą płatów - np.  pokrywy działek jak w późnej IXc

- dodatki - np. wydechy żywiczne od XiV

 

No, chyba że polecacie jakiś lepszy model niż Airfix -> https://www.mojehobby.pl/products/Supermarine-Spitfire-Mk.Vc-38475796.html

 

Link to comment
Share on other sites

W przeszłości były jeszcze takie modele XII:

1. Merlin Models

IMG_8915.thumb.JPG.cff92dc2482c5eb0d867e3affa4ab263.JPGIMG_8916.thumb.JPG.07dd32d24895e947f4588636fc4fc04d.JPG

i

2 . MNews

P1070202.thumb.JPG.f2a046cf7a4aff0e187b8c1795ea108a.JPGP1070205.thumb.JPG.bf73ab8435bfe974280578f399d69969.JPG

I nie polecam żadnego.

Był jeszcze CMR  Xtrakit, ale tych nie miałem w łapach.

Link to comment
Share on other sites

5 godzin temu, martinello napisał:

czytałem gdzieś, że XII miała zmienione podwozie główne, co skutkowało np. brakiem "bąbli" na górnej stronie płata.

 

To raczej nie ma sensu. Niekoniecznie czuje się mocny w dwunastki, ale nie kojarzę, żeby latały ze skrzydłem B. Jeżeli przyjmujemy skrzydło uniwersalne, to jakakolwiek rozmowa o owiewkach kół na górze płata mija się z celem, bo cechą skrzydła uniwersalnego jest m.in. to, że te owiewki nie występują.

Zmieniona geometria podwozia pojawiła się przy Mk V - przesunięto je do przodu zmieniając kąt zaklinowania. Może to o to chodziło? Ale to nie ma nic wspólnego z 'bąblami'.

 

Pozostaje jeszcze pamiętać o zbiornikach paliwa w skrzydłach.

Link to comment
Share on other sites

Istniał jeszcze kadłub vacu do Mk XII z Aerocluba (z dodatkami z białego metalu), a do reszty zalecano Airfixa Mk.I lub Mk.V (z przeróbkami) - patrz-> The Supermarine Spitfire Part 2: Griffon Powered

image.thumb.jpeg.5cfc0ad91e7d6ebe65389d2842a9a75e.jpeg

 

i jeszcze konwersja Paragon Design 

image.thumb.jpeg.b149853a30501e21cca574cab8874a1d.jpeg

dla zestawu Hasegawy Mk VII/IX

Link to comment
Share on other sites

47 minut temu, Wojtek59 napisał:

To niestety 48

30 minut temu, letalin napisał:

Hmmm - spróbuję poszukać po świecie

Link to comment
Share on other sites

Xtrakit miał przynajmniej dobre kalkomanie. No ale po tylu latach to pewnie by sie rozleciały.  Sam model nic specjalnego. Kleiłem  XII z Airfixa Mk V i z nosem od  Frog Novo.  

Link to comment
Share on other sites

Dzięki wszystkim za pomoc i inspirację.

Po przeanalizowaniu materiałów, oraz posiadanych modeli plan jest taki:

- płatowiec - Eduard Mk.IX early z korektami głownie płata w okolicy niesymetrycznej chłodnicy oleju. Mam jakiś nadmiarowy płat od V z modelu KP jako dawcę.

- przód kadłuba - z nadmiarowego kadłuba modelu Seafire Sworda lub modelu MNews - zobaczę który będzie lepiej pasował do kadłuba Eduarda.

- kalkomanie - MNews

Do dokupienia wydechy (mam nadzieję, że z modelu XIV będą pasować)

Link to comment
Share on other sites

6 godzin temu, Maxy napisał:

Xtrakit miał przynajmniej dobre kalkomanie. No ale po tylu latach to pewnie by sie rozleciały.  Sam model nic specjalnego. Kleiłem  XII z Airfixa Mk V i z nosem od  Frog Novo.  

A jak ci pasowało jedno do drugiego ? 

Link to comment
Share on other sites

19 godzin temu, martinello napisał:

Ja tylko cytowałem :)

Ależ ja nie sugeruję kogo należy ukamieniować. :)

 

Nieco męczyło mnie to podwozie  i postudiowałem trochę materiały.  Jedyna rzecz jaką znalazłem to modyfikacja polegająca na wprowadzeniu goleni z nożycami. Rzecz dotycząca szeregu różnych 'mark' i, w tym przypadku, czasu już po wojnie.

Link to comment
Share on other sites

W artykule z Aeroplana powtórzona jest teza o zmianie połączenia goleni z pokrywami co powoduje, że golenie razem z kołami "idą" w dół i nie trafiają już w górny obrys płata. Chyba trzeba by porównać podwozie z Mk. I i np. Mk. IX

 

Link to comment
Share on other sites

Jak pasowało?

To był stary Airfix Mk V, nie nowy z wklęsłymi liniami. Z tego co pamietam, bo to był rok mniej więcej ukazania sie w/w Aeroplana, były róznice w przekroju kadłuba. Oczywiście trzeba dodać spiczasty ster kierunku. Kołpak Novo zmienic na 4 łopatowy, nowe rury wydechowe jak we wczesnych Spitfirach Mk IX, (chyba z Matchboxa).  Tylne podwozie . Oczywiście cały był przeryty na nowo bo oba dawcy byli wypukli.image.jpeg.96fd5e5e428e2562e4e781b87700c0b8.jpeg

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fajnie wyszedł...

 

A ja wpadłem na jeszcze inny pomysł - wykorzystać ten model, który właśnie chciałem sprzedać:

image.jpeg.315e44135cf3039a16053fcef065384e.jpeg

Myślę, że prościej będzie zmienić linie podziału w miejscu "łamania skrzydeł" i przerobić wlot do gaźnika niż łączyć sekcje kadłuba.

 

Przy okazji - jakby ktoś polował na któregoś z seafire'ów z tego zestawu to proszę o kontakt. Kupiłem sobie a potem stwierdziłem, że pięć modeli naraz to za dużo :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

23 godziny temu, greatgonzo napisał:

Który to aeroplan?

Różnica między MkI, a MkV i późniejszymi jest oczywista. Poczytałbym co tam piszą.

Dywagacje kadłubowe W. Matusiaka:

image.thumb.jpeg.941a09b4110739c0aea670bd150fbf37.jpeg

image.thumb.jpeg.5c8099d9f929cdb7e28335ef4c9813e9.jpeg

 

Oraz o pasus o samym skrzydle i przetłoczeniu:

image.thumb.jpeg.6606ce0e0a3aa4a922385238e57fbbb9.jpeg

Nie wiem, co miał na myśli. Podejrzewam, że to może być błąd redakcji tekstu i wyszło coś innego niż zamierzone.

Chociaż zacząłem się pod tym kątem przyglądać zdjęciom i zacząłem widzieć przetłoczenie (choć tak na prawdę to chyba linia nitów od luku koła) 😉

 

Link to comment
Share on other sites

Dzięki.

Nie no, w kwestii przetłoczenia pisze jasno. Skrzydło C = brak przetłoczenia, tak jak wspomniałem wcześniej.

Z resztą jest większy kłopot, bo nie udało mi się zrozumieć, czy pierwsze egzemplarze też miały płaskie nitowanie kadłuba, czy jeszcze załapały się na nity wypukłe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.