martinello Posted August 5, 2022 Share Posted August 5, 2022 Witam Przymierzam się do tematu modelu Spitfire Mk.XII w skali 1:72 Planuję wykorzystać jako dawcę nosa ten model -> https://www.scalemates.com/kits/abc-modelfarb-7205-supermarine-spitfire-xii--203836 Problem z resztą płatowca. W dyskusji na niebieskim forum -> https://www.pwm.org.pl/viewtopic.php?f=857&t=14634&hilit=Spitfire+XII&start=30 Koledzy dużo wpisów poświęcili kadłubowi samolotu od ściany ogniowej do usterzenia. Kłopot ze skrzydłami - mają być z Vb, Vc czy jeszcze inne? Dodatkowo czytałem gdzieś, że XII miała zmienione podwozie główne, co skutkowało np. brakiem "bąbli" na górnej stronie płata. Może ktoś pomóc z informacjami "startowymi" do projektu ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinello Posted August 5, 2022 Author Share Posted August 5, 2022 Uzupełnię... Recenzja modelu -> https://www.e-rav.pl/old/modele/recenzje/spitfire/index.html Plan mam taki: - Spitfie VC Airfixa z korektą płatów - np. pokrywy działek jak w późnej IXc - dodatki - np. wydechy żywiczne od XiV No, chyba że polecacie jakiś lepszy model niż Airfix -> https://www.mojehobby.pl/products/Supermarine-Spitfire-Mk.Vc-38475796.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wojtek59 Posted August 5, 2022 Share Posted August 5, 2022 W przeszłości były jeszcze takie modele XII: 1. Merlin Models i 2 . MNews I nie polecam żadnego. Był jeszcze CMR Xtrakit, ale tych nie miałem w łapach. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greatgonzo Posted August 5, 2022 Share Posted August 5, 2022 5 godzin temu, martinello napisał: czytałem gdzieś, że XII miała zmienione podwozie główne, co skutkowało np. brakiem "bąbli" na górnej stronie płata. To raczej nie ma sensu. Niekoniecznie czuje się mocny w dwunastki, ale nie kojarzę, żeby latały ze skrzydłem B. Jeżeli przyjmujemy skrzydło uniwersalne, to jakakolwiek rozmowa o owiewkach kół na górze płata mija się z celem, bo cechą skrzydła uniwersalnego jest m.in. to, że te owiewki nie występują. Zmieniona geometria podwozia pojawiła się przy Mk V - przesunięto je do przodu zmieniając kąt zaklinowania. Może to o to chodziło? Ale to nie ma nic wspólnego z 'bąblami'. Pozostaje jeszcze pamiętać o zbiornikach paliwa w skrzydłach. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinello Posted August 5, 2022 Author Share Posted August 5, 2022 12 minut temu, greatgonzo napisał: To raczej nie ma sensu... Ja tylko cytowałem 28 minut temu, Wojtek59 napisał: 2 . MNews I nie polecam żadnego. No właśnie tego mam. I dziwną potrzebę zrobienia XII Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wojtek59 Posted August 5, 2022 Share Posted August 5, 2022 Istniał jeszcze kadłub vacu do Mk XII z Aerocluba (z dodatkami z białego metalu), a do reszty zalecano Airfixa Mk.I lub Mk.V (z przeróbkami) - patrz-> The Supermarine Spitfire Part 2: Griffon Powered i jeszcze konwersja Paragon Design dla zestawu Hasegawy Mk VII/IX Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wojtek59 Posted August 5, 2022 Share Posted August 5, 2022 6 godzin temu, martinello napisał: Kłopot ze skrzydłami - mają być z Vb, Vc czy jeszcze inne? Wg Spitfire - the History Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinello Posted August 5, 2022 Author Share Posted August 5, 2022 Dzieki. Usilnie staram się upolować Aeroplan nr 2/96. Czy jest lepszy model (dostępny teraz) VC niż Airfix ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wojtek59 Posted August 5, 2022 Share Posted August 5, 2022 A jak wygląda dostępność modelu Tamiyi ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinello Posted August 5, 2022 Author Share Posted August 5, 2022 Niestety, nieosiągalna u nas... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wojtek59 Posted August 5, 2022 Share Posted August 5, 2022 A tu: https://www.mojehobby.pl/products/Supermarine-Spitfire-Mk.Vb-Trop.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinello Posted August 5, 2022 Author Share Posted August 5, 2022 To 48, 72 niedostępna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
letalin Posted August 5, 2022 Share Posted August 5, 2022 może szybciej będzie zdobyć tego https://www.scalemates.com/kits/xtrakit-xk72006-supermarine-spitfire-mkxii--137920 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinello Posted August 5, 2022 Author Share Posted August 5, 2022 47 minut temu, Wojtek59 napisał: A tu: https://www.mojehobby.pl/products/Supermarine-Spitfire-Mk.Vb-Trop.html To niestety 48 30 minut temu, letalin napisał: może szybciej będzie zdobyć tego https://www.scalemates.com/kits/xtrakit-xk72006-supermarine-spitfire-mkxii--137920 Hmmm - spróbuję poszukać po świecie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maxy Posted August 6, 2022 Share Posted August 6, 2022 Xtrakit miał przynajmniej dobre kalkomanie. No ale po tylu latach to pewnie by sie rozleciały. Sam model nic specjalnego. Kleiłem XII z Airfixa Mk V i z nosem od Frog Novo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinello Posted August 6, 2022 Author Share Posted August 6, 2022 Dzięki wszystkim za pomoc i inspirację. Po przeanalizowaniu materiałów, oraz posiadanych modeli plan jest taki: - płatowiec - Eduard Mk.IX early z korektami głownie płata w okolicy niesymetrycznej chłodnicy oleju. Mam jakiś nadmiarowy płat od V z modelu KP jako dawcę. - przód kadłuba - z nadmiarowego kadłuba modelu Seafire Sworda lub modelu MNews - zobaczę który będzie lepiej pasował do kadłuba Eduarda. - kalkomanie - MNews Do dokupienia wydechy (mam nadzieję, że z modelu XIV będą pasować) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinello Posted August 6, 2022 Author Share Posted August 6, 2022 6 godzin temu, Maxy napisał: Xtrakit miał przynajmniej dobre kalkomanie. No ale po tylu latach to pewnie by sie rozleciały. Sam model nic specjalnego. Kleiłem XII z Airfixa Mk V i z nosem od Frog Novo. A jak ci pasowało jedno do drugiego ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greatgonzo Posted August 6, 2022 Share Posted August 6, 2022 19 godzin temu, martinello napisał: Ja tylko cytowałem Ależ ja nie sugeruję kogo należy ukamieniować. Nieco męczyło mnie to podwozie i postudiowałem trochę materiały. Jedyna rzecz jaką znalazłem to modyfikacja polegająca na wprowadzeniu goleni z nożycami. Rzecz dotycząca szeregu różnych 'mark' i, w tym przypadku, czasu już po wojnie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinello Posted August 6, 2022 Author Share Posted August 6, 2022 W artykule z Aeroplana powtórzona jest teza o zmianie połączenia goleni z pokrywami co powoduje, że golenie razem z kołami "idą" w dół i nie trafiają już w górny obrys płata. Chyba trzeba by porównać podwozie z Mk. I i np. Mk. IX Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greatgonzo Posted August 6, 2022 Share Posted August 6, 2022 Który to aeroplan? Różnica między MkI, a MkV i późniejszymi jest oczywista. Poczytałbym co tam piszą. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinello Posted August 6, 2022 Author Share Posted August 6, 2022 2/96 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maxy Posted August 7, 2022 Share Posted August 7, 2022 Jak pasowało? To był stary Airfix Mk V, nie nowy z wklęsłymi liniami. Z tego co pamietam, bo to był rok mniej więcej ukazania sie w/w Aeroplana, były róznice w przekroju kadłuba. Oczywiście trzeba dodać spiczasty ster kierunku. Kołpak Novo zmienic na 4 łopatowy, nowe rury wydechowe jak we wczesnych Spitfirach Mk IX, (chyba z Matchboxa). Tylne podwozie . Oczywiście cały był przeryty na nowo bo oba dawcy byli wypukli. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinello Posted August 7, 2022 Author Share Posted August 7, 2022 Fajnie wyszedł... A ja wpadłem na jeszcze inny pomysł - wykorzystać ten model, który właśnie chciałem sprzedać: Myślę, że prościej będzie zmienić linie podziału w miejscu "łamania skrzydeł" i przerobić wlot do gaźnika niż łączyć sekcje kadłuba. Przy okazji - jakby ktoś polował na któregoś z seafire'ów z tego zestawu to proszę o kontakt. Kupiłem sobie a potem stwierdziłem, że pięć modeli naraz to za dużo 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wymysl Posted August 7, 2022 Share Posted August 7, 2022 23 godziny temu, greatgonzo napisał: Który to aeroplan? Różnica między MkI, a MkV i późniejszymi jest oczywista. Poczytałbym co tam piszą. Dywagacje kadłubowe W. Matusiaka: Oraz o pasus o samym skrzydle i przetłoczeniu: Nie wiem, co miał na myśli. Podejrzewam, że to może być błąd redakcji tekstu i wyszło coś innego niż zamierzone. Chociaż zacząłem się pod tym kątem przyglądać zdjęciom i zacząłem widzieć przetłoczenie (choć tak na prawdę to chyba linia nitów od luku koła) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greatgonzo Posted August 7, 2022 Share Posted August 7, 2022 Dzięki. Nie no, w kwestii przetłoczenia pisze jasno. Skrzydło C = brak przetłoczenia, tak jak wspomniałem wcześniej. Z resztą jest większy kłopot, bo nie udało mi się zrozumieć, czy pierwsze egzemplarze też miały płaskie nitowanie kadłuba, czy jeszcze załapały się na nity wypukłe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.