Skocz do zawartości

Spitfire Mk.XII 1:72


martinello

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Przymierzam się do tematu modelu Spitfire Mk.XII w skali 1:72

 

Planuję wykorzystać jako dawcę nosa ten model -> https://www.scalemates.com/kits/abc-modelfarb-7205-supermarine-spitfire-xii--203836

 

Problem z resztą płatowca. W dyskusji na niebieskim forum -> https://www.pwm.org.pl/viewtopic.php?f=857&t=14634&hilit=Spitfire+XII&start=30  Koledzy dużo wpisów poświęcili kadłubowi samolotu od ściany ogniowej do usterzenia. Kłopot ze skrzydłami - mają być z Vb, Vc  czy jeszcze inne?

Dodatkowo czytałem gdzieś, że XII miała zmienione podwozie główne, co skutkowało np. brakiem "bąbli" na górnej stronie płata.

 

Może ktoś pomóc z informacjami "startowymi" do projektu ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uzupełnię...

Recenzja modelu -> https://www.e-rav.pl/old/modele/recenzje/spitfire/index.html

Plan mam taki:

- Spitfie VC Airfixa z korektą płatów - np.  pokrywy działek jak w późnej IXc

- dodatki - np. wydechy żywiczne od XiV

 

No, chyba że polecacie jakiś lepszy model niż Airfix -> https://www.mojehobby.pl/products/Supermarine-Spitfire-Mk.Vc-38475796.html

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W przeszłości były jeszcze takie modele XII:

1. Merlin Models

IMG_8915.thumb.JPG.cff92dc2482c5eb0d867e3affa4ab263.JPGIMG_8916.thumb.JPG.07dd32d24895e947f4588636fc4fc04d.JPG

i

2 . MNews

P1070202.thumb.JPG.f2a046cf7a4aff0e187b8c1795ea108a.JPGP1070205.thumb.JPG.bf73ab8435bfe974280578f399d69969.JPG

I nie polecam żadnego.

Był jeszcze CMR  Xtrakit, ale tych nie miałem w łapach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, martinello napisał:

czytałem gdzieś, że XII miała zmienione podwozie główne, co skutkowało np. brakiem "bąbli" na górnej stronie płata.

 

To raczej nie ma sensu. Niekoniecznie czuje się mocny w dwunastki, ale nie kojarzę, żeby latały ze skrzydłem B. Jeżeli przyjmujemy skrzydło uniwersalne, to jakakolwiek rozmowa o owiewkach kół na górze płata mija się z celem, bo cechą skrzydła uniwersalnego jest m.in. to, że te owiewki nie występują.

Zmieniona geometria podwozia pojawiła się przy Mk V - przesunięto je do przodu zmieniając kąt zaklinowania. Może to o to chodziło? Ale to nie ma nic wspólnego z 'bąblami'.

 

Pozostaje jeszcze pamiętać o zbiornikach paliwa w skrzydłach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Istniał jeszcze kadłub vacu do Mk XII z Aerocluba (z dodatkami z białego metalu), a do reszty zalecano Airfixa Mk.I lub Mk.V (z przeróbkami) - patrz-> The Supermarine Spitfire Part 2: Griffon Powered

image.thumb.jpeg.5cfc0ad91e7d6ebe65389d2842a9a75e.jpeg

 

i jeszcze konwersja Paragon Design 

image.thumb.jpeg.b149853a30501e21cca574cab8874a1d.jpeg

dla zestawu Hasegawy Mk VII/IX

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

47 minut temu, Wojtek59 napisał:

To niestety 48

30 minut temu, letalin napisał:

Hmmm - spróbuję poszukać po świecie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Xtrakit miał przynajmniej dobre kalkomanie. No ale po tylu latach to pewnie by sie rozleciały.  Sam model nic specjalnego. Kleiłem  XII z Airfixa Mk V i z nosem od  Frog Novo.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki wszystkim za pomoc i inspirację.

Po przeanalizowaniu materiałów, oraz posiadanych modeli plan jest taki:

- płatowiec - Eduard Mk.IX early z korektami głownie płata w okolicy niesymetrycznej chłodnicy oleju. Mam jakiś nadmiarowy płat od V z modelu KP jako dawcę.

- przód kadłuba - z nadmiarowego kadłuba modelu Seafire Sworda lub modelu MNews - zobaczę który będzie lepiej pasował do kadłuba Eduarda.

- kalkomanie - MNews

Do dokupienia wydechy (mam nadzieję, że z modelu XIV będą pasować)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Maxy napisał:

Xtrakit miał przynajmniej dobre kalkomanie. No ale po tylu latach to pewnie by sie rozleciały.  Sam model nic specjalnego. Kleiłem  XII z Airfixa Mk V i z nosem od  Frog Novo.  

A jak ci pasowało jedno do drugiego ? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 godzin temu, martinello napisał:

Ja tylko cytowałem :)

Ależ ja nie sugeruję kogo należy ukamieniować. :)

 

Nieco męczyło mnie to podwozie  i postudiowałem trochę materiały.  Jedyna rzecz jaką znalazłem to modyfikacja polegająca na wprowadzeniu goleni z nożycami. Rzecz dotycząca szeregu różnych 'mark' i, w tym przypadku, czasu już po wojnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W artykule z Aeroplana powtórzona jest teza o zmianie połączenia goleni z pokrywami co powoduje, że golenie razem z kołami "idą" w dół i nie trafiają już w górny obrys płata. Chyba trzeba by porównać podwozie z Mk. I i np. Mk. IX

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak pasowało?

To był stary Airfix Mk V, nie nowy z wklęsłymi liniami. Z tego co pamietam, bo to był rok mniej więcej ukazania sie w/w Aeroplana, były róznice w przekroju kadłuba. Oczywiście trzeba dodać spiczasty ster kierunku. Kołpak Novo zmienic na 4 łopatowy, nowe rury wydechowe jak we wczesnych Spitfirach Mk IX, (chyba z Matchboxa).  Tylne podwozie . Oczywiście cały był przeryty na nowo bo oba dawcy byli wypukli.image.jpeg.96fd5e5e428e2562e4e781b87700c0b8.jpeg

 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajnie wyszedł...

 

A ja wpadłem na jeszcze inny pomysł - wykorzystać ten model, który właśnie chciałem sprzedać:

image.jpeg.315e44135cf3039a16053fcef065384e.jpeg

Myślę, że prościej będzie zmienić linie podziału w miejscu "łamania skrzydeł" i przerobić wlot do gaźnika niż łączyć sekcje kadłuba.

 

Przy okazji - jakby ktoś polował na któregoś z seafire'ów z tego zestawu to proszę o kontakt. Kupiłem sobie a potem stwierdziłem, że pięć modeli naraz to za dużo :)

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 godziny temu, greatgonzo napisał:

Który to aeroplan?

Różnica między MkI, a MkV i późniejszymi jest oczywista. Poczytałbym co tam piszą.

Dywagacje kadłubowe W. Matusiaka:

image.thumb.jpeg.941a09b4110739c0aea670bd150fbf37.jpeg

image.thumb.jpeg.5c8099d9f929cdb7e28335ef4c9813e9.jpeg

 

Oraz o pasus o samym skrzydle i przetłoczeniu:

image.thumb.jpeg.6606ce0e0a3aa4a922385238e57fbbb9.jpeg

Nie wiem, co miał na myśli. Podejrzewam, że to może być błąd redakcji tekstu i wyszło coś innego niż zamierzone.

Chociaż zacząłem się pod tym kątem przyglądać zdjęciom i zacząłem widzieć przetłoczenie (choć tak na prawdę to chyba linia nitów od luku koła) 😉

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki.

Nie no, w kwestii przetłoczenia pisze jasno. Skrzydło C = brak przetłoczenia, tak jak wspomniałem wcześniej.

Z resztą jest większy kłopot, bo nie udało mi się zrozumieć, czy pierwsze egzemplarze też miały płaskie nitowanie kadłuba, czy jeszcze załapały się na nity wypukłe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.