Skocz do zawartości

RWD 14 Czapla


Luljan

Rekomendowane odpowiedzi

Czołem,


Może ktoś wie lub ma zdjęcia, które pomogą w temacie okienek w Czapli. Chodzi mi o dwa na spodzie kadłuba i to coś okrągłe na lewej burcie na wysokości karabinu. Tam były szybki, to było zaślepione, czy też jest to zagadka? Z góry dzięki dzięki za informacje.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli te okienka miałyby służyć do fotografowania, to szyba jest mało praktyczna. Co zrobisz, kiedy np. śnieg oblepi szkło? Albo mgła osadzi się od zewnątrz?
Usługi przetarcia okienka (dolnego) raczej nie zamówisz. Czyli raczej jakieś pokrywy na przelotowe otwory, przez które można też wyrzucić łuski...

Edytowane przez KayFranz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niby tak, ale zobacz na to zjecie:

 

9D2A4BE0-E7B3-43B0-98EE-BA4BC151200A.jpeg

 

Nie jest super, ale okienko centralne wyglada na przeszklone, a to niżej,  na zaślepione. Tylko czy to prawda? Nie bardzo wierzę w otwarte na stałe to centralne,  ze względu  na opory powietrza. 
Może tam za szkłem miał być aparat, a to zaślepione to w istocie inspekcja do jego obsługi. Natomiast demontaż czy inne prace to już z kabiny obserwatora. Ale nie ma zdjęć z widokiem na podłogę, wiec nie można być tego pewnym. No jest kłopot z interpretacją.

Edytowane przez Luljan
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dobrze, dzięki. Bo tak sobie pomyślałem wcześniej, że to szkło tam to bez sensu. Zgadzam się. Jest za nisko nad ziemią, łatwo o uszkodzenie, zabrudzenie itp. Czyli jak sądzisz. Powinny być  Twoim zdaniem zaślepione i zamalowane kolorem spodu? I wtedy można to traktować jako klapki dostępowe? 
A wiesz coś o tym czymś okrągłym na lewej burcie? Na jednych fotkach tego nie ma a na rumuńskiej czapli jest.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co kojarzę Czapla mogła być wyposażona w ręczny lub WBUDOWANY aparat fotograficzny, była też wyposażona w chowany pod kadłubem reflektor. Może to miejsca na ich montaż ? Lukgraph w swoim modelu wykonał te otwory.

czapla.jpg

Edytowane przez kopernik
dodane zdjęcia
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 hours ago, em said:

 

A czy musiało być szkło? Wystarczy przesuwny kawałek metalu,złapiesz odsuniesz  i fotografujesz...

 

Dokładnie, właśnie chodzi o interpretację. Nie mam dostępu do lepszych zdjęć, wiec szkła nie będzie, będzie zaślepione i w kolorze.

 

1 hour ago, kopernik said:

Lukgraph w swoim modelu wykonał te otwory.

Właśnie sobie buduję 48, stąd  te pytania. Ale nie sądzę, żeby aparat miał być na burcie montowany. A jeżeli nawet, to też należy to zostawić zamknięte w przypadku braku aparatu.

No to wyglada, że mam już plan, choć twardych dowodów brak o ile w ogóle ktoś je ma 😂.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety zmartwię cię, nie jest to prawda. Sprawdź. Były w burtach owszem, ale wiele było centralnie. Przecież to jest logiczne. Przelatujesz i masz teren pod samolotem. Idealnie.

Edytowane przez Luljan
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak napisałem prawie wszystkie, co nie znaczy, że wszystkie. Właściwie, to nie potrafię tak na szybko wymienić samolotu z którego robiono zdjęcia centralnie. Wbrew pozorom, nie jest to najlepsze rozwiązanie ( jestem fotografikiem z zawodu. Lekcji o fotografii lotniczej raczej nie opuszczałem. A jednego roku, ( w szkole, lata 80) załapałem się na zajęcia praktyczne przy łączeniu zdjęć lotniczych na zlecenie MON. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mosquito, U2, P-38. Jak się popatrzy na montowanie kamer , to one są pod pewnym kątem względem osi samolotu, to prawdopodobnie spełnia warunki o których mówisz. A zatem, w czapli być może do montażu aparatu był otwór nieco z boku na spodzie,  oraz ten na burcie. Centralny  jako inspekcyjny. Kto wie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 15.01.2023 o 00:01, kopernik napisał:

Wbrew pozorom, nie jest to najlepsze rozwiązanie ( jestem fotografikiem z zawodu. Lekcji o fotografii lotniczej raczej nie opuszczałem. A jednego roku, ( w szkole, lata 80) załapałem się na zajęcia praktyczne przy łączeniu zdjęć lotniczych na zlecenie MON. 

Nie wiem czemu tak zapamiętałeś. Wszystko zależy od tego co i  w jakich warunkach chce się sfotografować. Samoloty używane w Polsce w latach 80-tych też miały możliwość robienia zdjęć pionowych (Iskra, Limy, zasobnik KKR-1 dla Su-20).

Lekkie odchylenie od pionu to raczej w celu pokrycia większego obszaru przy większej liczbie aparatów. Np. w Spitfire'ach, w zależności od konfiguracji, było ono maksymalnie do 10 stopni dla dwóch kamer "pionowych", dla porównania do zdjęć skośnych było to 77 stopni. Przy jednym aparacie pionowym odchylenia nie było.

Taki Karaś mógł mieć zamontowany aparat do zdjęć pionowych KW, a do innych był aparat ręczny KR.

Potezy mogły mieć aparaty zamontowane pionowo, albo ukośnie. Tu można zobaczyć, jak to wyglądało: http://www.weu1918-1939.pl/aparat-gaumont/

W dniu 14.01.2023 o 11:02, KayFranz napisał:

Jeśli te okienka miałyby służyć do fotografowania, to szyba jest mało praktyczna.

Karaś pod aparatem miał przeszklone okienko, ale otwierane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.