Luljan Napisano 13 Stycznia 2023 Share Napisano 13 Stycznia 2023 Czołem, Może ktoś wie lub ma zdjęcia, które pomogą w temacie okienek w Czapli. Chodzi mi o dwa na spodzie kadłuba i to coś okrągłe na lewej burcie na wysokości karabinu. Tam były szybki, to było zaślepione, czy też jest to zagadka? Z góry dzięki dzięki za informacje. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KayFranz Napisano 14 Stycznia 2023 Share Napisano 14 Stycznia 2023 (edytowane) Jeśli te okienka miałyby służyć do fotografowania, to szyba jest mało praktyczna. Co zrobisz, kiedy np. śnieg oblepi szkło? Albo mgła osadzi się od zewnątrz? Usługi przetarcia okienka (dolnego) raczej nie zamówisz. Czyli raczej jakieś pokrywy na przelotowe otwory, przez które można też wyrzucić łuski... Edytowane 14 Stycznia 2023 przez KayFranz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Luljan Napisano 14 Stycznia 2023 Autor Share Napisano 14 Stycznia 2023 (edytowane) Niby tak, ale zobacz na to zjecie: Nie jest super, ale okienko centralne wyglada na przeszklone, a to niżej, na zaślepione. Tylko czy to prawda? Nie bardzo wierzę w otwarte na stałe to centralne, ze względu na opory powietrza. Może tam za szkłem miał być aparat, a to zaślepione to w istocie inspekcja do jego obsługi. Natomiast demontaż czy inne prace to już z kabiny obserwatora. Ale nie ma zdjęć z widokiem na podłogę, wiec nie można być tego pewnym. No jest kłopot z interpretacją. Edytowane 14 Stycznia 2023 przez Luljan Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KayFranz Napisano 14 Stycznia 2023 Share Napisano 14 Stycznia 2023 5 godzin temu, Luljan napisał: okienko centralne wyglada na przeszklone Na kopii o lepszej jakości wcale tak nie wygląda. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Luljan Napisano 14 Stycznia 2023 Autor Share Napisano 14 Stycznia 2023 Bardzo dobrze, dzięki. Bo tak sobie pomyślałem wcześniej, że to szkło tam to bez sensu. Zgadzam się. Jest za nisko nad ziemią, łatwo o uszkodzenie, zabrudzenie itp. Czyli jak sądzisz. Powinny być Twoim zdaniem zaślepione i zamalowane kolorem spodu? I wtedy można to traktować jako klapki dostępowe? A wiesz coś o tym czymś okrągłym na lewej burcie? Na jednych fotkach tego nie ma a na rumuńskiej czapli jest. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
em Napisano 14 Stycznia 2023 Share Napisano 14 Stycznia 2023 A czy musiało być szkło? Wystarczy przesuwny kawałek metalu,złapiesz odsuniesz i fotografujesz... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kopernik Napisano 14 Stycznia 2023 Share Napisano 14 Stycznia 2023 (edytowane) Z tego co kojarzę Czapla mogła być wyposażona w ręczny lub WBUDOWANY aparat fotograficzny, była też wyposażona w chowany pod kadłubem reflektor. Może to miejsca na ich montaż ? Lukgraph w swoim modelu wykonał te otwory. Edytowane 14 Stycznia 2023 przez kopernik dodane zdjęcia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Luljan Napisano 14 Stycznia 2023 Autor Share Napisano 14 Stycznia 2023 2 hours ago, em said: A czy musiało być szkło? Wystarczy przesuwny kawałek metalu,złapiesz odsuniesz i fotografujesz... Dokładnie, właśnie chodzi o interpretację. Nie mam dostępu do lepszych zdjęć, wiec szkła nie będzie, będzie zaślepione i w kolorze. 1 hour ago, kopernik said: Lukgraph w swoim modelu wykonał te otwory. Właśnie sobie buduję 48, stąd te pytania. Ale nie sądzę, żeby aparat miał być na burcie montowany. A jeżeli nawet, to też należy to zostawić zamknięte w przypadku braku aparatu. No to wyglada, że mam już plan, choć twardych dowodów brak o ile w ogóle ktoś je ma . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kopernik Napisano 14 Stycznia 2023 Share Napisano 14 Stycznia 2023 Właściwie, to chyba prawie wszystkie aparaty były montowane na burcie. Zdjęcia po kątem są zdecydowanie bardziej wartościowe dla wywiadu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Luljan Napisano 14 Stycznia 2023 Autor Share Napisano 14 Stycznia 2023 (edytowane) Niestety zmartwię cię, nie jest to prawda. Sprawdź. Były w burtach owszem, ale wiele było centralnie. Przecież to jest logiczne. Przelatujesz i masz teren pod samolotem. Idealnie. Edytowane 14 Stycznia 2023 przez Luljan Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kopernik Napisano 14 Stycznia 2023 Share Napisano 14 Stycznia 2023 Jak napisałem prawie wszystkie, co nie znaczy, że wszystkie. Właściwie, to nie potrafię tak na szybko wymienić samolotu z którego robiono zdjęcia centralnie. Wbrew pozorom, nie jest to najlepsze rozwiązanie ( jestem fotografikiem z zawodu. Lekcji o fotografii lotniczej raczej nie opuszczałem. A jednego roku, ( w szkole, lata 80) załapałem się na zajęcia praktyczne przy łączeniu zdjęć lotniczych na zlecenie MON. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wymysl Napisano 14 Stycznia 2023 Share Napisano 14 Stycznia 2023 16 minut temu, kopernik napisał: Właściwie, to nie potrafię tak na szybko wymienić samolotu z którego robiono zdjęcia centralnie Karaś, Spitfire... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Luljan Napisano 14 Stycznia 2023 Autor Share Napisano 14 Stycznia 2023 Mosquito, U2, P-38. Jak się popatrzy na montowanie kamer , to one są pod pewnym kątem względem osi samolotu, to prawdopodobnie spełnia warunki o których mówisz. A zatem, w czapli być może do montażu aparatu był otwór nieco z boku na spodzie, oraz ten na burcie. Centralny jako inspekcyjny. Kto wie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Artur D. Napisano 15 Stycznia 2023 Share Napisano 15 Stycznia 2023 Nie wiem czy pomogę, ale znalazlem u siebie na dysku takie dwa zdjęcia 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wymysl Napisano 19 Stycznia 2023 Share Napisano 19 Stycznia 2023 W dniu 15.01.2023 o 00:01, kopernik napisał: Wbrew pozorom, nie jest to najlepsze rozwiązanie ( jestem fotografikiem z zawodu. Lekcji o fotografii lotniczej raczej nie opuszczałem. A jednego roku, ( w szkole, lata 80) załapałem się na zajęcia praktyczne przy łączeniu zdjęć lotniczych na zlecenie MON. Nie wiem czemu tak zapamiętałeś. Wszystko zależy od tego co i w jakich warunkach chce się sfotografować. Samoloty używane w Polsce w latach 80-tych też miały możliwość robienia zdjęć pionowych (Iskra, Limy, zasobnik KKR-1 dla Su-20). Lekkie odchylenie od pionu to raczej w celu pokrycia większego obszaru przy większej liczbie aparatów. Np. w Spitfire'ach, w zależności od konfiguracji, było ono maksymalnie do 10 stopni dla dwóch kamer "pionowych", dla porównania do zdjęć skośnych było to 77 stopni. Przy jednym aparacie pionowym odchylenia nie było. Taki Karaś mógł mieć zamontowany aparat do zdjęć pionowych KW, a do innych był aparat ręczny KR. Potezy mogły mieć aparaty zamontowane pionowo, albo ukośnie. Tu można zobaczyć, jak to wyglądało: http://www.weu1918-1939.pl/aparat-gaumont/ W dniu 14.01.2023 o 11:02, KayFranz napisał: Jeśli te okienka miałyby służyć do fotografowania, to szyba jest mało praktyczna. Karaś pod aparatem miał przeszklone okienko, ale otwierane. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.