Jump to content

Kawasaki Ki-100-I Ko 1/72 - Fine Molds


Zadra
 Share

Recommended Posts

Przymierzam się do pracy nad modelem Ki-100 Tony w wersji Ko (aka Fast Back) od Fine Molds.

image.png.d5153133010af9ebcda9836ca7d25c3b.png

Trochę riserczu już zrobiłem i prawdopodobnie zdecyduję się na malowanie pudełkowe (Akeno Kyodo Hiko Shidan) ze względu na atrakcyjny wygląd. Druga opcja którą rozważam to malowanie maszyny nr 078 z 59 Hiko Sentai, bo w necie dostępne jest całkiem dobrej jakości zdjęcie tego konkretnego samolotu.  Swoją drogą może ktoś wie jak mogły powstać te ciemne plamy widoczne pod numerem?

image.png.07df1320dac0f0559d71b0c500a4c83a.png

 

To mój pierwszy warsztat na forum i traktuję to trochę jak eksperyment. Zobaczymy, czy starczy mi samodyscypliny,  aby wrzucać regularnie relację z postępu. Modelarz ze mnie wciąż przedszkolny, więc nie obiecuję wysokiego poziomu wykonania ani profesjonalnych fotek. No, ale zakładam, że to nie zbrodnia i pomoże mi to podnieść "skilla". Mam plan przećwiczyć tu kilka sztuczek, których nigdy jeszcze nie robiłem, więc efekt może być różny. Model będzie "z pudełka", bo i dodatków do niego na rynku jest niewiele, ale może jakieś niewielkie modyfikacje na własną rękę spróbuję zrobić.

 

Stay tuned :) 

Edited by Zadra
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, panDespota said:

Budowałem jakiś czas temu wersję z niskim grzbietem. Bardzo przyjemny w budowie. Nie pamiętam aby były jakieś problemy. Powodzenia! 

Tak widziałem relację z innego forum :) Czy ta zielona farba od Vallejo to była ta IJA Olive Green?

https://acrylicosvallejo.com/en/product/model-air-en/ija-olive-green-71286/

Link to comment
Share on other sites

  • Zadra changed the title to Kawasaki Ki-100-I Ko 1/72 - Fine Molds
1 godzinę temu, Zadra napisał:

Tak widziałem relację z innego forum :) Czy ta zielona farba od Vallejo to była ta IJA Olive Green?

https://acrylicosvallejo.com/en/product/model-air-en/ija-olive-green-71286/

 

Już nie pamiętam, ale z tego co czytam w wątku warsztatowym to był to ija olive green. Zupełnie inny kolor wychodzi niż to co producent pokazuje na stronie, ale to już norma 🙂

 

1 godzinę temu, Xmen napisał:

Podstawa to hinomaru malowane a nie kalkomania.Proste do ogarnięcia a efekt o wiele lepszy.

 

Oj tak, tak. Popieram i polecam. Cyrkiel Olfy i jakaś taśma albo folia. Sam używam Oramask 810. Prostszych znaków przynależności państwowej nie ma i raczej nie będzie 😀

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Xmen said:

Podstawa to hinomaru malowane a nie kalkomania.Proste do ogarnięcia a efekt o wiele lepszy.

Dokładnie taki jest plan :) To jedna z technik którą planowałem wypróbować przy tym modelu. Cyrkiel już zamówiony.

Link to comment
Share on other sites

Pierwsze cięcia, szlify i klejenie za mną. Póki co kokpit, który pomalowałem czarnym podkładem. Będę malował farbami Vallejo, więc mam nadzieję czarny podkład nada farbie IJA Olive Green pożądanego ciemniejszego wyglądu.

 

Pierwsze wrażenie mam takie, że model odbiega od jakości z jaką do tej pory się spotykałem. Głównie póki co kleiłem Airfixy, Tamiye czy Armę i pierwsze co się rzuca w oczy to dużo twardszy plastik. Nadlewek trochę było ale mam nadzieję że po sklejeniu kadłuba trochę się to rozpuści, a resztę dam radę zeszlifować.

 

Link to comment
Share on other sites

On 4/23/2023 at 6:31 PM, panDespota said:

 

Już nie pamiętam, ale z tego co czytam w wątku warsztatowym to był to ija olive green. Zupełnie inny kolor wychodzi niż to co producent pokazuje na stronie, ale to już norma 🙂

 

 

Oj tak, tak. Popieram i polecam. Cyrkiel Olfy i jakaś taśma albo folia. Sam używam Oramask 810. Prostszych znaków przynależności państwowej nie ma i raczej nie będzie

A w jaki sposób udało Ci się tym cyrklem wyciąć koło o właściwej średnicy? Robiłem wczoraj przymiarkę i wyglada na to że nie da rady wyciąć koła o tak małej średnicy jak czerwone koło z hinomaru 😕 Ale może to ja czegoś nie ogarniam :)

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, Zadra napisał:

A w jaki sposób udało Ci się tym cyrklem wyciąć koło o właściwej średnicy? Robiłem wczoraj przymiarkę i wyglada na to że nie da rady wyciąć koła o tak małej średnicy jak czerwone koło z hinomaru 😕 Ale może to ja czegoś nie ogarniam :)

 

Kojarzę że na jakimś modelu średnica była tak mała, że cyrkiel tego nie ogarnął. Nie pamiętam już dokładnie, ale możliwe też że na Ki-100 małe okręgi wycinałem na ploterze. Kupę czasu już zleciało od budowy. Jak Ci się bardzo nie śpieszy to po długim weekendzie możliwe że będę się widział z kumplem i jak ma ploter na chodzie z nowym nożem to mogę Ci takie kółka wyciąć i wysłać. 

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, Zadra napisał:

Robiłem wczoraj przymiarkę i wyglada na to że nie da rady wyciąć koła o tak małej średnicy jak czerwone koło z hinomaru

 

A jaka średnica Ci wyszła?

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, zaruk said:

 

A jaka średnica Ci wyszła?

Najmniejsze koło jakie trzeba wyciąć to ok. 8mm, a minimalny promień cyrkla Olfy to 5mm, więc o 1mm za mało.

 

1 hour ago, panDespota said:

 

Kojarzę że na jakimś modelu średnica była tak mała, że cyrkiel tego nie ogarnął. Nie pamiętam już dokładnie, ale możliwe też że na Ki-100 małe okręgi wycinałem na ploterze. Kupę czasu już zleciało od budowy. Jak Ci się bardzo nie śpieszy to po długim weekendzie możliwe że będę się widział z kumplem i jak ma ploter na chodzie z nowym nożem to mogę Ci takie kółka wyciąć i wysłać. 

Nie spieszy się, bo i tak planowałem wyjechać, więc dopiero po majówce wznowie prace. Pokombinuję jeszcze może znajdę jakąś nakrętkę lub coś podobnego od czego uda się wyciąć odpowiedni rozmiar. W razie totalnej klęski dam znać :)

Link to comment
Share on other sites

7 godzin temu, Zadra napisał:

Najmniejsze koło jakie trzeba wyciąć to ok. 8mm, a minimalny promień cyrkla Olfy to 5mm, więc o 1mm za mało.

 

Przeczytaj, proszę, ten wątek:

 

https://modelwork.pl/topic/49244-wycinanie-małych-otworów-w-maskach/#comments

 

Ja kupiłem tego chińczyka, bywa w sklepach, jest na aliexpres.

Edited by zaruk
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

W dniu 22.04.2023 o 23:09, Zadra napisał:

Swoją drogą może ktoś wie jak mogły powstać te ciemne plamy widoczne pod numerem?

Do budowy ki-100 użyto kadłubów ki-61. Ki-61 posiadał zbiornik za kabiną pilota. Strzelam że plamy mogły powstać przy tankowaniu maszyny lub w wyniku nieszczelności układu. 

 

Zbiornik w kadłubie sprawiał Japończykom sporo problemów przy manewrach w pionie dlatego często do misji bojowych ki61 był pusty lub całkowicie demontowany.

 

Na zdjęciu zaznaczam miejsce wlewu paliwa. Dla porównania dodam zdjęcie z podobnym zabrudzeniem na ki61.

 

IMG_20230429_094513.jpg

IMG_20230429_094439_edit_39935022232967.jpg

Edited by bsnt3k
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Kokpit pomalowany, lekko złoszowany i "obdrapany" suchym pędzlem. W sumie dopiero na fotkach zobaczyłem, że coś dziwnego stało się z prawą połówką kadłuba i w miejscu gdzie kładłem wash (zmieszany brązowy i zielony z Vallejo) wyszedł jakiś biały osad. Będę to pewnie jeszcze poprawiał.

W ramach poszerzania horyzontów wzbogaciłem kokpit  o pasy z taśmy maskującej i przewody z drutu cynowego. Nie wyszło może idealnie, ale zawsze to chyba  lepiej niż golas z pudełka :)

Przy okazji eksperymentowałem ze zdjęciami i wyciągnąłem w tym celu 15-letnią lustrzankę. Niestety odmówiła posłuszeństwa i nie chce się połączyć ze współczesnym macbookiem :glupek: Póki nie zakupię jakiegoś adaptera do karty CF foty będą z telefonu.

IMG_8841 copy.jpeg

 

IMG_8843 copy.jpeg

 

IMG_8845 copy.jpeg

Edited by Zadra
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Z tymi obiciami to bym po krawędziach jechał, to były miejsca najbardziej narażone na urazy. A tutaj wygląda na to, że najbardziej zdzierały farbę podeszwy butów pilota. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Mój eksperyment z prowadzeniem dziennika budowy raczej się nie powiódł, ale głównie z tego powodu, że na okres letni zarzuciłem modelarstwo w ogóle. No, ale mamy już kalendarzową jesień, więc uśmiechnąłem się znów do mojego Japończyka. Od ostatniego wpisu udało mi się:

  • Zamknąć połówki kadłuba i skleić skrzydła. Tu niestety spotkała mnie niemiła niespodzianka, bo okazało się, że zestaw nie był idealnie spasowany i musiałem położyć trochę szpachli w miejscu łączenia skrzydła z kadłubem. Miejsce bardzo niewdzięczne do szlifowania, więc niestety nie udało mi się tego idealnie gładko zrobić.
  • Zaszpachlowałem i zeszlifowałem linie łączenia kadłuba.
  •  Za pomocą nożyka Tamiya poprowadziłem zatarte linie podziału. Posiłkując się też monografią od Kagero wyznaczyłem nowe linie podziału w górnej części kadłuba, których producent nie odwzorował. To była dla mnie nowość i niestety stwierdzam, że nie jestem wirtuozem tego narzędzia. Pierwsza próba skończyła się totalną porażką i musiałem wszystko szpachlować, szlifować i ryć na nowo. Ostateczny efekt nie jest doskonały, ale jak dla mnie już akceptowalny.
  • Wyciąłem maski na owiewkę z taśmy Tamiya. To też było ciekawe doświadczenie, bo do tej pory korzystałem jedynie z gotowych masek. Następnie pomalowałem owiewkę na "oliwkę" tak aby wewnętrza warstwa farby zgadzała się z kolorem wnętrza kokpitu.
  • Wkleiłem owiewkę na Contacta Clear od Revella i całość pociągnąłem szarym podkładem w spraju od Vallejo.

W następnym kroku mam zamiar dorobić trochę nitowania. Muszę przyznać, że po moim doświadczeniu z ryciem linii podziału trochę się tego obawiam, ale trudno na czymś trzeba się uczyć. Może polecicie jakąś "grubszą" taśmę, która pomogłaby w utrzymaniu linii nitów pod kontrolą? Myślę nad taśmą izolacyjną, ale akurat dzieci ją do czegoś wykorzystały :)

 

Załączam kilka zdjęć do dokumentacji.

 

 

IMG_0828.jpg

 

IMG_0830.jpg

 

IMG_0831.jpg

 

IMG_0834.jpg

Edited by Zadra
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Xmen said:

To połączenie kadłub kadłub tak zostanie?

Sprawdź czy nie ma zapadnięć tworzywa na bokach kadłuba.W moim były i to widoczne.

A które połączenie masz na myśli? Możesz to jakaś strzałka na zdjęciu pokazać?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Zważywszy na czas jakim ostatnio dysponuję musiałem trochę okroić projekt jeżeli chodzi o ambicje i przyspieszyć nieco działania. Zrezygnowałem więc z nitowania, poszpachlowałem łączenia tak jak umiejętności mi na to pozwoliły i przystąpiłem do malowania.

  • Najpierw całość pociągnąłem warstwą srebrnej farby akrylowej Humbrola. Taka mi została po jakimś starszym projekcie, ale wbrew obawom jak to się zachowa w areografie nie było tragicznie. Dół zostanie już taki, bo zgodnie z moją wiedzą od spodu samoloty te nie były malowane. Rozważam jeszcze delikatne spryskanie kilku paneli jakimiś innymi odcieniami żeby całość nie wyglądała monotonnie.
  • Górną część spryskałem płynem do "odprysków" Mig-a. Robię to pierwszy raz, więc ciekaw jestem efektów na późniejszych etapach.
  • Lotki, które były kryte płótnem pomalowałem kolorem IJN Medium Grey (nie wiem czy prawidłowy, ale spośród farb, którymi dysponowałem ten odcień pasował mi najbardziej do tego co widziałem w monografii Kagero).
  • Następnie zamaskowałem co trzeba i górę spryskałem delikatną warstwą IJA Olive Green Vallejo. Następnie lekko przyciemnioną kroplą czarnej farby mieszanką starałem się zrobić preszejding wzdłuż linii podziału i całość spryskałem raz jeszcze warstwą "oliwki". Preszejding wyszedł mam wrażenie ciut zbyt widoczny, ale może po naniesieniu washy, lakieru itd. efekt nie będzie tak bił po oczach.

Następne kroki w planach to malowanie oznakowań i sprawdzenie skuteczności płynu do chippingu.

 

 

IMG_1496.jpg

 

IMG_1499.jpg

 

IMG_1501.jpg

 

IMG_1502.jpg

 

IMG_1504.jpg

Edited by Zadra
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Zgodnie z planem udało mi się zmodyfikować barwę wybranych paneli na spodzie i wymalować hinomaru. Dzięki Wam za podpowiedzi odnośnie modyfikacji cyrkla Olfy, dzięki temu udało się wyciąć odpowiednio małe kółka. Pewnie nie idealne, ale po odklejeniu szablonów wywołało u mnie efekt wow :)

 

W następnym kroku biorę się za malowanie żółtych pasów na krawędziach natarcia oraz oznakowań jednostki.

 

 

 

IMG_1511.jpg

 

IMG_1530.jpg

 

IMG_1520.jpg

 

IMG_1526.jpg

Edited by Zadra
Link to comment
Share on other sites

Oj to łączenie skrzydło-kadłub jednak boli. Nie rezygnuj. Zaszpachluj to po całości, na bogato, żeby było z czego ścierać, potem drobny papier i jedziesz do skutku, na gładko. na końcu zaznacz linię łączenia. Uda się. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.