Skocz do zawartości

[R]Me Bf109 F-4 1:72 Eduard


Rzeznik

Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry. 

Ruska mewa skończona to bierzemy na warsztat kolejne latało. Tym razem szkop. Jestem pod ogromnym wrażeniem wyprasek, budowa zapowiada się przyjemnie. Wątek zakładam przede wszystkim dlatego, bo liczę na merytoryczne wsparcie znających się na temacie kolegów. Malowanie jakie wybrałem:

kamo.thumb.png.5d25c3be96501808bf72c705ef72dc9b.png

 

i na początek troszkę nieśmało:

P1056876.thumb.jpg.3823a6c8532960e12a372ea8a4bf3605.jpgP1056880.thumb.jpg.925c11579519e40861f0ac7eef110533.jpgP1056882.thumb.jpg.db20dbe93fb35677550a41c3e6af7389.jpg

 

Czy dysponuje ktoś i byłby na tyle uprzejmy by się podzielić fotkami kokpitu wersji F?

 

Pozdrawiam!

 

  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, Adamo722 napisał:

Miałem na myśli fotki kokpitu rzeczywistych maszyn. I owszem, jest tego pełno, ale najczęściej zdjęcia ukazują wnętrze Gustawów, a gdy znajdę fotografie podpisane jako pochodzące z F nie mam wiedzy by zweryfikować, czy to prawda, bo nieraz różnią się od siebie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kokpit Bf 109 F i Bf 109 G-2 był bardzo podobny z dwiema różnicami: panel z dwoma zegarami na prawej burcie w wersji F był ułożony poziomo, w G pionowo i w nieco innym miejscu (widać na wyżej zamieszczonych zdjęciach); w wersji F mógł być montowany inny fotel (czy w ogóle fotel bo standardowo od wersji F do K było to tylko siedzisko). Oczywiście drobnych różnic może być więcej, piszę z pamięci, a moja wiedza w tym temacie też nie jest kompletna czy nieskończona... 😉

Edit: sprawdź jeszcze rozkład zegarów na tablicy.

Edytowane przez RogerM
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, Rzeznik napisał:

Miałem na myśli fotki kokpitu rzeczywistych maszyn. I owszem, jest tego pełno, ale najczęściej zdjęcia ukazują wnętrze Gustawów, a gdy znajdę fotografie podpisane jako pochodzące z F nie mam wiedzy by zweryfikować, czy to prawda, bo nieraz różnią się od siebie. 

Dla odmiany wrzucam ci zdjęcie kokpitu wczesnego Bf109F-2, masz w nim inny fotel, o którym wspominał RogerM. Jest to pierwszy zdobyty przez Brytoli Friedrich, konkretnie maszyna Rolfa Pingela. Samolot lądował awaryjnie na brzuchu, ale dość szybko go naprawiono i gruntownie przetestowano:

Kabina_F-2_Pingel.thumb.jpg.4dff6d7af984de3d5f4cdad9ef81507b.jpg

 

Tutaj jeszcze klatka z filmu, gdzie ładnie widać kokpit maszyny Pingela:

003.JPG.f5011495c33de944a9b671fd5afcd269.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzień dobry.

 

Dziękuję bardzo za materiały i informacje.  Prace poszły delikatnie do przodu:P1056999.thumb.jpg.bd1afc8f3d12a7466e3d88e6c8c4330f.jpgP1057001.thumb.jpg.3b4fb8588d03d4875471d971d95ce2df.jpg

 

Od podstaw zrobiłem to podwójne koło do operowania powierzchniami sterowymi płatów.  Jak widać wash jeszcze świeży. Tę kwestię muszę jeszcze dopracować.

 

No i burty:

P1057002.thumb.jpg.3e2ea340bf321f6bd24cf5224123b788.jpgP1057003.thumb.jpg.86e5ac875968c1b22b171fc22f11e94a.jpg

 

A burcie prawej dodałem drutu imitujące przewody instalacji tlenowej, a na lewej pomodziłem trochę przepustnicę oraz oczywiście musiałem usunąć wspominane wcześniej "koło sterowe".

 

A tak wygląda złożone na sucho:

P1057005.thumb.jpg.ce0f11917d2c28ebe4e8abbeab73806d.jpgP1057006.thumb.jpg.48362aa40b20a0cdf4f863b3169d8d4c.jpg

 

Wszelakie sugestie mile widziane :)

 

Pozdrawiam. 

 

  • Like 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i fajnie to wygląda, co do sugestii to na żółtej rurce przydała by się wstawka w miejscu pomalowanym na między szaro z czegoś przezroczystego.  Może być wyciągnięta ramka ,tak aby średnica pasowała.  Tam był przepływomierz. 

Edytowane przez Marek K
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, Rzeznik napisał:

Od podstaw zrobiłem to podwójne koło do operowania powierzchniami sterowymi płatów. 

Brawo.... ale te koła pełniły nieco inne funkcje: jedno regulowało kąt zaklinowania statecznika poziomego, a drugie odpowiadało za wypuszczanie klap, no i Bf 109 miał jeden płat 😉

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Adamo722 napisał:

Chyba mocowanie pasów powinno być do fotela nie półki za nim wink3

A właśnie, że do półki, a cały "fotel" to siedzisko i wyprofilowana blacha oparcia. Autor nieco za daleko do tyłu przykleił te mocowania, powinny być w wycięciach blachy-oparcia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 godzin temu, Marek K napisał:

No i fajnie to wygląda, co do sugestii to na żółtej rurce przydała by się wstawka w miejscu pomalowanym na między szaro z czegoś przezroczystego.  Może być wyciągnięta ramka ,tak aby średnica pasowała.  Tam był przepływomierz. 

 

widziałem to na fotkach i zastanawiałem się co to do cholery jest. Nie będzie z tym problemu bo ta rurka jest wykonana z przezroczystego tworzywa. Teraz już wiem dlaczego :)

 

13 godzin temu, RogerM napisał:

A właśnie, że do półki, a cały "fotel" to siedzisko i wyprofilowana blacha oparcia. Autor nieco za daleko do tyłu przykleił te mocowania, powinny być w wycięciach blachy-oparcia.

Pewnie uda się to poprawić, bo te pasy-blaszki trzymają się na słowo honoru.

 

13 godzin temu, RogerM napisał:

Brawo.... ale te koła pełniły nieco inne funkcje: jedno regulowało kąt zaklinowania statecznika poziomego, a drugie odpowiadało za wypuszczanie klap, no i Bf 109 miał jeden płat 😉

Oj tam, oj tam 

 

19 godzin temu, Adamo722 napisał:

Chyba mocowanie pasów powinno być do fotela nie półki za nim wink3

Tak chyba było w Emilach

Edytowane przez Rzeznik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poczekaj jeszcze z tą zmianą położenia mocowań pasów, coś sprawdzam ... Nie mogę znaleźć pewnego rysunku ale jeśli producent dał takie mocowanie pasów to pewnie takie też było stosowane, jednak (o sklerozo) robiłem model F-2 i tam było coś takiego jak na zdjęciu. I teraz pytanie czy były stosowane obie wersje, czy od którejś wersji weszło mocowanie charakterystyczne dla G, czy to jest do tego wyższego fotela...????

 

post-140-0-99991300-1366027373.jpg

Edytowane przez RogerM
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sam robię teraz BF i chętnie podpatrzę co u Ciebie. Szkoda że nie ma relacji z tego jak robiłeś od podstaw to podwójne koło. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzień dobry,

 

W dniu 26.10.2023 o 17:05, RogerM napisał:

Poczekaj jeszcze z tą zmianą położenia mocowań pasów, coś sprawdzam ... Nie mogę znaleźć pewnego rysunku ale jeśli producent dał takie mocowanie pasów to pewnie takie też było stosowane, jednak (o sklerozo) robiłem model F-2 i tam było coś takiego jak na zdjęciu. I teraz pytanie czy były stosowane obie wersje, czy od którejś wersji weszło mocowanie charakterystyczne dla G, czy to jest do tego wyższego fotela...????

 

post-140-0-99991300-1366027373.jpg

 

Dzięki za zaangażowanie. Pasy zostały już ostatecznie zamontowane tak jak to pokazał @Muśtax

 

@kozbornZapraszam. Będzie mi bardzo miło. Co to kół to nie ma wielkiej filozofii. Za pręt o średnicy 2,5mm nawinąłem kilka zwojów drutu miedzianego 0,4mm i przeciołem tak by uzyskać kółka. W AutoCAD rozrysowałem krzyżaki i je wydrukowałem, a następnie wyciąłem i wkleiłem w druciane kółka. Jako dystans między jednym a drugim kołem wykorzystałem kółeczko wycięte z bristolu przy pomocy skróconej igły lekarskiej. 

 

 

Grobing zaliczony, więc można coś pokleić. Złajałem się skrzydłami. no i tutaj pierwsza nieprzyjemność. Na końcach skrzydeł są dość spore jamy skurczowe.  Dodatkowo te powierzchnie są dość bogato nitowane. Powalczyłem tym chwile:

P1057011.thumb.jpg.2c14ca2aebb8eacfcf1900381fe376d3.jpg

 

A także wymalowałem wnęki podwozia, dodałem jakieś elementy, które po sklejeniu skrzydeł będą mało widoczne ale jednak:

P1057007.thumb.jpg.d30ab7681b8fcc354572df8e094ce685.jpg 

 

Ten wash to tak na pałe na razie zrobiony :)

 

Co do kadłuba to zamknąłem go i wkleiłem wnętrze. Dodałem także rury wydechowe oraz taką fajna trąbkę. Pewnie jakiś muzykant tym samolotem latał. Rury wydechowe troszkę podążyłem:

P1057014.thumb.jpg.96620efbedee38191ff022dd766f2842.jpg

 

 

P1057019.thumb.jpg.13c9da851b2ff25671ad1cbb2f4f0888.jpg

P1057020.thumb.jpg.a530fb7527295dda4f366bab9a32957b.jpg

 

P1057021.thumb.jpg.47695f7c45622530d82a89df1d781fa4.jpg

 

Dopiero po wykonaniu fotek zorientowałem się, że celownik podał z sił i wisi :) Wiem ze całość nie wygląda zbyt estetycznie ale łączenie połówek kadłuba psiknąłem podkładem by ocenić jak wyszło. 

 

A teraz ciekawostka, która może się przydać komuś. Przy okazji modzenia luf MG17 z igły lekarskiej odkryłem, że po rozhartowaniu nag płomieniem zapalniczki stają sie dośc plastyczne. I dzięki temu dało mi się wykonać imitację stożkowego tłumika płomienia. Ale po takim zabiegu można je wyginać czy płaszczyć. Całość wyszła tak (dużym zaskoczeniem dla mnie było to, że jedna lufa jest cofnięta, myślałem, że były na sztywno zainstalowane😞

P1057025.thumb.jpg.49ea420a3d93a8d56a7e7e6373ff9c56.jpg

 

 

I przymiarka na sucho:

 

P1057027.thumb.jpg.ca0f9ec2224ff52db775eddd3c3a361f.jpg

 

Czy ta (parząc na zdjęcie) lewa lufa nie jest schowana zbyt głęboko?

 

A teraz mam cała listę pytań które mnie nurtują:

Zakładając, że robię model w konfiguracji "naziemnej" to czy jakieś podstawy merytoryczne będzie miało to, że słoty będą wysunięte, a czy wylot wlotu (xD) sprężarki oraz wyloty wlotów (xD 2) chłodnic mogą być pootwierane? Nie wiem czy wyraziłem się jasno ale moja niewiedza nie pozwala mi inaczej tego wyrazić. 

 

A także na jaki kolor malować wnętrza tych wlotów? RLM76? Czy w przypadku wlotu do sprężarki wnętrze będzie żółte? A jak ta sprawa się ma w przypadku powierzchni pod slotami oraz we wnękach MG17?

 

Pozdrawiam!

 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Rzeznik napisał:

Czy ta (parząc na zdjęcie) lewa lufa nie jest schowana zbyt głęboko?

Jest dobrze, a prawa  (a właściwie lewa wink4) trochę zezuje.

 

4 minuty temu, Rzeznik napisał:

Zakładając, że robię model w konfiguracji "naziemnej" to czy jakieś podstawy merytoryczne będzie miało to, że słoty będą wysunięte, a czy wylot wlotu (xD) sprężarki oraz wyloty wlotów (xD 2) chłodnic mogą być pootwierane? Nie wiem czy wyraziłem się jasno ale moja niewiedza nie pozwala mi inaczej tego wyrazić. 

Sloty jak najbardziej mogą być wysunięte. Reszta też może być w różnych konfiguracjach, ale popatrz na zdjęcia z epoki w sieci i dopiero jakąś wybierz.  To pod spodem silnika to chłodnica oleju i klapka jak najbardziej może być otwarta.

 

14 minut temu, Rzeznik napisał:

A także na jaki kolor malować wnętrza tych wlotów?

RLM02 i pod slotami też. Wlot do chłodnicy oleju może być RLM02, albo zapaćkany żółtym. Jak malowali pistoletem, to raczej był żółty. Jak z pędzla, mógł być 02. Rynienki przed MG w kolorze kamuflażu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, barszczo napisał:
8 godzin temu, Rzeznik napisał:

A także na jaki kolor malować wnętrza tych wlotów?

RLM02 i pod slotami też. Wlot do chłodnicy oleju może być RLM02, albo zapaćkany żółtym. Jak malowali pistoletem, to raczej był żółty. Jak z pędzla, mógł być 02. Rynienki przed MG w kolorze kamuflażu.

02 pod slotami nie, chyba, że masz kolorowe zdjęcie i wyraźnie widać  kolor 02.

Edytowane przez RogerM
Poprawa literówki
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wcinając się pomiędzy dyskurs kolorystyczny, ja bym troszeczkę zeszlifował imitację spoiny na chwycie powietrza do sprężarki. W tej skali to wygląda jak wygięty płaskownik dospawany do całości 😉 w swoim beefie kiedyś dawno temu robiłem taki szew przyklejając kawałek rozciągniętej nad ogniem ramki - do uzyskania dowolna potrzebna średnica.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, RogerM napisał:

02 pod slotami nie, chyba, że masz kolorowe zdjęcie i wyraźnie widać  kolor 02

Cała wewnętrzna konstrukcja skrzydła była w kolorze 02. Nie sądzę żeby nanoszono kamuflaż przy wysuniętych slotach, przestrzeń pod nimi powinna zostać w kolorze 02. Tutaj skrzydło od Emila, cały nosek pod slotem w 02:

post-1221-0-94968900-1400102257.thumb.jpg.a86d7322bb175ae5047a5ad426e3dc8e.jpg

 

Tutaj co prawda cz.b. i z Gustawa, ale wyraźnie widać inny odcień pod slotem:

Bf109G-6_c.jpg.5e299a171b8fbf136591ac39981823f6.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 godziny temu, barszczo napisał:

Jest dobrze, a prawa  (a właściwie lewa wink4) trochę zezuje.

A wiem, wiem.  To się poprawi. 

 

23 godziny temu, barszczo napisał:

(...) Rynienki przed MG w kolorze kamuflażu.

A te pod lufami, czyli już w jakby w głębi kadłuba? Pewno RLM02

 

Dziękuję @barszczo za wszelakie informacje, dużo mi to pomogło. I zapamiętam, że to chłodnica oleju :)

 

18 godzin temu, jachud3 napisał:

Wcinając się pomiędzy dyskurs kolorystyczny, ja bym troszeczkę zeszlifował imitację spoiny na chwycie powietrza do sprężarki. W tej skali to wygląda jak wygięty płaskownik dospawany do całości 😉 w swoim beefie kiedyś dawno temu robiłem taki szew przyklejając kawałek rozciągniętej nad ogniem ramki - do uzyskania dowolna potrzebna średnica.

Postaram się coś z tym zrobić.

 

@barszczo@RogerMco do kolorów pod slotami to zdania ekspertów są podzielone :D Dzięki za informacje  Panowie. Jak znam życie to niekiedy było malowane na kamuflaż, a innym razem pozostawał RLM02. 

Edytowane przez Rzeznik
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, Rzeznik napisał:

@barszczo@RogerMco do kolorów pod slotami to zdania ekspertów są podzielone :D Dzięki za informacje  Panowie. Jak znam życie to niekiedy było malowane na kamuflaż, a innym razem pozostawał RLM02. 

Nie upieram się, pewnie masz rację 😉 Natomiast jeśli będziesz robił otwarte klapy chłodnic skrzydłowych to zwróć uwagę, że w wersji F górna miała podwójną blachę:

 

24eea0d6cc78144e209928e7d5971617b1387fc4.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja tam idę w RLM02, raz kozie smierć... Zwłaszcza że moje malowanie  i tak bazuje na RLM02. 

Edytowane przez kozborn
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.