Skocz do zawartości

B-24H Airfix 1/72


HKK

Rekomendowane odpowiedzi

Premiera oficjalnie zapowiedziana na wiosnę 2024 (Kwiecień?) . 

F_Airfix_announce_an_exciting_new_range_of_model_kits_for_2024_join_us_as_Airfix_Workbench_reviews_some_of_the_many_modelling_highlights.jpg

 

G_Airfix_welcome_the_newly_tooled_Consolidated_B_24H_Liberator_heavy_bomber_to_the_new_2024_scale_model_kit_range_exclusive_designer_interview.jpg

T_Airfix_welcome_the_newly_tooled_Consolidated_B_24H_Liberator_heavy_bomber_to_the_new_2024_scale_model_kit_range_exclusive_designer_interview.jpg

 

Od pewnego czasu dostępne są również foty próbnych wtrysków.

M_Airfix_welcome_the_newly_tooled_Consolidated_B_24H_Liberator_heavy_bomber_to_the_new_2024_scale_model_kit_range_exclusive_designer_interview.jpg

 

O_Airfix_welcome_the_newly_tooled_Consolidated_B_24H_Liberator_heavy_bomber_to_the_new_2024_scale_model_kit_range_exclusive_designer_interview.jpg

ZB_Airfix_welcome_the_newly_tooled_Consolidated_B_24H_Liberator_heavy_bomber_to_the_new_2024_scale_model_kit_range_exclusive_designer_interview.jpg

WIęcej tu: https://uk.airfix.com/community/blog-and-news/workbench/b-24-liberator-retribution-skies

Pokazano go również w Norymberdze:

NEW! EDUARD AIRFIX ITALERI... NÜRNBERG Live🎥 - YouTube

 

Póki co, jest trochę za mało materiałów żeby powiedzieć coś pewnego o jakości i poprawności zestawu. Ale na podstawie tego co widać, można pokusić się o pewne wstępne oceny, które mogą jednak ulec zweryfikowaniu gdy zestaw się ukaże.

 

Po pierwsze, mamy w końcu  zestaw z którego można zbudować wersję H bez kompromisów i scratcha. Oczywiście było szereg szczegółów różnicujących serie i warianty, ale wygląda na to, że serie od H5 do H15 wszystkich wytwórni (Consolidated, Douglas i Ford) można zrobić praktycznie z pudła. I dobrze, bo w odróżnieniu od wersji J nie ma tutaj aż takiej różnorodności wariantów. A np. w przypadku zestawu Hasegawy okazuje się, że wybór dostępnych odmian wersji J jest dość ograniczony.

Pokuszono się o oddanie wnętrza. Oczywiście dla jednych będzie ono zupełnie zbędne, dla innych nie dość szczegółowe. Ale dobrze że jest, bo zarówno rezygnacja z niego jak i wzbogacenie o detale nie wymaga specjalnego wysiłku. To akurat w nowych modelach Airfixa bardzo mi odpowiada.

Wieżyczka tylna jest w odmianie A6B. Gdyby przewidziano również wersję A6A, wtedy można by było zbudować model wczesnej serii H1. Cała przenia część kadłuba jest zaprojektowana jako osobny moduł. Więc w połączeniu z wieżyczką A6A Airfix mógłby w przyszłości wypuścić wersję D. A także wersję J szeregu serii. Z drugiej strony, zestaw B-17 Airfixa również jest zaprojektowany pod kątem różnych wersji, a skończyło się na późnych seriach B-17G.

Miejsce pod podłogą za kabiną pilotów nadaje się do umieszczenia obciążenia dziobu. Tam znajdowało się przejście z komory bombowej do przedniego przedziału (przez komorę podwozia!) ale jest tak słąbo widoczne, że da się pogodzić z jego brakiem.

Generalnie, jestem na tak. Brakowało w 1/72 nowego modelu B-24 szczególnie z przednią wieżyczką. Hasegawa w wersji B-24J jest całkiem w porządku, ale dość pusta w środku. Ale przede wszystkim, trudno dostępna i droga.

W miarę pojawiania się nowych informacji będę uzupełniał wątek.

 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)
3 godziny temu, BRAVO112 napisał:

podejrzewam, ze ten model tez nie bedzie tani...

W preorderze jest za 40 funtów w UK. To nie najgorzej zważywszy, że Hasegawa kosztuje ok 50 (jeszcze niedawno było 70). W Europie może być odwrotnie, bo Hasegawę można w tej chwili kupić za 200 PLN. 

Tak czy inaczej, jak na dzisiejsze ceny i rozmiary modelu, to nie spodziewam się afery na forum w stylu "nowości Army, czyli kto gupi ten kupi"

Edytowane przez HKK
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 21.02.2024 o 10:54, HKK napisał:

Wieżyczka tylna jest w odmianie A6B. Gdyby przewidziano również wersję A6A, wtedy można by było zbudować model wczesnej serii H1. Cała przenia część kadłuba jest zaprojektowana jako osobny moduł. Więc w połączeniu z wieżyczką A6A Airfix mógłby w przyszłości wypuścić wersję D. A także wersję J szeregu serii. Z drugiej strony, zestaw B-17 Airfixa również jest zaprojektowany pod kątem różnych wersji, a skończyło się na późnych seriach B-17G.

I tego się obawiam. Polityka Airfixa jest chyba właśnie taka, że nie-brytyjskie samoloty i śmigłowce wydają wydają w jednej-dwóch zbliżonych wersjach.  Tak że nie spodziewam się od nich polskiego Liberatora. ☹️. Pozostaje wersja J z Hasegawy i przeróbka wersji nosowej (dobrze, że jest szklarnia w komplecie) + kalki Techmodu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

31 minut temu, JJ62 napisał:

Pozostaje wersja J z Hasegawy i przeróbka wersji nosowej (dobrze, że jest szklarnia w komplecie) + kalki Techmodu.

No, ale to nie wystarczy. Zostaje jeszcze kwestia wszystkich przeróbek B-24 do brytyjskiej wersji GR III lub V.  Akurat Hasegawa i Eduard coś takiego oferowały:

Cloud Zoom small image

Boxart Riders in the Sky 1944 2121 Eduard

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do zmiany bodajże wieżyczka ogonowa na Boulton - Paul, kadłub głęboki od J, za to szklarnia nietypowa - taka jak od wcześniejszych wersji (bezwieżyczkowych) ale do głębokiego kadłuba, przynajmniej w niektórych egzemplarzach - "Neciuk", Smierć wychodząca z zasobnika. Mam rację, czy coś pokręciłem? Wieżyczkę można podebrać również z zestawu Pavli do Liberatorów przeciwpodwodnych, choć nie wiem czy ten zestaw jest jeszcze dostępny. 

BrmHWOdRnQEE2_SvHdxzwR_BTt1ewJ64btoWSKoQ

 

Edytowane przez socjo1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam tę wersję Liberatora Mk. III/V Coastal Command, ale ona jest z wieżyczką Boulton Paul. O wieżyczce A-6A poniżej.

Hasegawowska wersja J Liberatora ma w komplecie osłonę do wersji J, nieużywaną w pudełkowej wersji  (podobna do D, nie jestem pewny czy taka sama wymiarowo). Korekty wymaga też przeźroczysty przód kadłuba (czerwone linie).

1251_1_hasE29_1.jpg.e88387e2b3ba0bf0c5b8a55e5a8d3669.jpg

Były wersje J z taką osłoną i wieżyczką tylną A-6A.  Latali na tej wersji  Polacy w 1586 Eskadrze.

41407_tch72163-5.thumb.jpg.6ad6950d48af2397be727c61107c5eee.jpg

Czy Waszym zdaniem potrzebne są jeszcze jakieś zmiany w tym Liberatorze?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, socjo1 napisał:

szklarnia nietypowa - taka jak od wcześniejszych wersji (bezwieżyczkowych) ale do głębokiego kadłuba, przynajmniej w niektórych egzemplarzach - "Neciuk"

Tak miały praktycznie wszystkie znane polskie Mk. VI. Jest jedno znane zdjęcie samolotu bez szklarni, który prawdopodobnie jest z grupy przekazanych do dywizjonu przez 15AF (wśród nich były też B-24H).

43.jpg.6f3ba6953bc474e475134b9a19e0b9e5.jpg

https://www.polishairforce.pl/dyw301zdj.html

Edytowane przez Wymysl
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, JJ62 napisał:

Były wersje J z taką osłoną i wieżyczką tylną A-6A.  Latali na tej wersji  Polacy w 1586 Eskadrze.

A skąd ta informacja? Bo jeżeli tylko ze schematu Techmod-u, to  za mało wiarygodna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy opracowaniu tego zestawu brał udział p. Krzysztof Sikora z Minirepliki. I to dla mnie jest jakąś tam gwarancją wiarygodności. Są pokazane egzemplarze z wieżyczką Bolton-Paul i takie z wieżyczką A-6A. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, JJ62 napisał:

podobna do D, nie jestem pewny czy taka sama wymiarowo

Szklarnia od D nie nadaje się bezpośrednio do polskiego Mk. VI. W tym drugim  była wyższa i w dolnej części miała inne ramy oszklenia.

Edytowane przez Wymysl
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 27.02.2024 o 12:51, letalin napisał:

D miał niższy kadłub w pierwszej sekcji, niż Mk.VI przebudowany z J. Szklarnia musiała być wyższa i ta różnica jest widoczna gołym okiem.

Zgadza się, ale w komplecie B-24J jest pełna szklarnia od wersji J. Pasuje co do mm💪

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie Wymysł kontra Sikora, tylko Wymysł kontra Ty🙂. B-24J nie miały szklarni. Szklarnie miały Mk. VI, które były na bazie J, ale przerobione. I to tylko te polskie.  Hasegawa nie daje szklarni do J, tylko to są te same ramki co w ich modelu D. Jeśli szklarnia pasuje do kadłuba J to jest to błąd ich modelu.

Edytowane przez Wymysl
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piszesz, że nie miały szklarni, ale jednak miały... Zaiste kręte są drogi logiki.

Zobacz sobie materiał K. Sikory w Replice i czytaj ze zrozumieniem: nomenklatura oznaczania tych egzemplarzy była jednak B-24J. 

21 minut temu, Wymysl napisał:

Jeśli szklarnia pasuje do kadłuba J to jest to błąd ich modelu.

Co w takim razie (Twoim zdaniem) było z przodu kadłuba w polskich MK. VI, które były na bazie J, ale przerobione (cyt.)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, JJ62 napisał:

Zgadza się, ale w komplecie B-24J jest pełna szklarnia od wersji J. Pasuje co do mm💪


Jak dopasowałeś co do milimetra nososzklarnię dedykowaną B-24D  (element F23) do nosa B-24J (elementy J1+J2) przygotowanego pod instalację wieżyczki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A nie jest tak, że model Hasegawy ma oddzielny nos i to co Kol.  @JJ62 bierze za nos do wersji J (głęboki, przystosowany do obrotowej wieżyczki), jest nosem do wersji D (płytszy, ze "szklarnią")? 

Edytowane przez socjo1
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może, żeby zakończyć dyskusję na tym etapie, bo widzę że kwitów na pewne tezy brak:

1 godzinę temu, caughtinthemiddle napisał:


Jak dopasowałeś co do milimetra nososzklarnię dedykowaną B-24D  (element F23) do nosa B-24J (elementy J1+J2) przygotowanego pod instalację wieżyczki?

Nic nie dopasowałem tylko zmierzyłem i wysokość jest taka sama (być może jest to błąd modelu jak pisze Wymysł). W poście z poniedziałku niezdarnie zakreśliłem linie, wg których trzeba wykonać korektę tej sekcji kadłuba. I tyle wg mnie, może będzie zonk, jak przejdę do rzeczy - wtedy na forum posypię głowę popiołem .

@Wymysl: Brak mi materiałów (zdjęć, rysunków ) o tej wersji J, przebudowanej przez/dla Polaków. Adres www, który podałeś wiele nie wnosi. Może trzeba by się skontaktować z p. Krzysztofem Sikorą, który temat polskich Liberatorów badał od dawna. Spróbuję 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, socjo1 napisał:

A nie jest tak, że model Hasegawy ma oddzielny nos i to co Kol.  @JJ62 bierze za nos do wersji J (głęboki, przystosowany do obrotowej wieżyczki), jest nosem do wersji D (płytszy, ze "szklarnią")? 


Każdy model ma swój nos, przy czym właściwe elementy (ramka J w B-24J/F-7A, ramka G w B-24D/Mk.III-V) występują tylko w stosownych wydaniach -  wspólna jest ramka F.
De facto to jest jedna forma, ale na produkcji oni wstawiają odpowiednio zaślepki i wtryskują tylko to, co jest potrzebne dla danej wersji.
B-24J:
https://www.mojehobby.pl/zdjecia/0/7/7/1251_1_hasE29_1.jpg
F-7A:
https://www.mojehobby.pl/zdjecia/5/9/1/8089_1_has02114_1.jpg
B-24D:
https://www.mojehobby.pl/zdjecia/1/2/2/1266_1_hasE28_9.jpg
a tutaj prawie wszystkomająca wypraska z edkowego Riders in the Sky:

2121_03.jpg

Edytowane przez caughtinthemiddle
  • Like 1
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.