HKK Napisano 21 Lutego Share Napisano 21 Lutego Premiera oficjalnie zapowiedziana na wiosnę 2024 (Kwiecień?) . Od pewnego czasu dostępne są również foty próbnych wtrysków. WIęcej tu: https://uk.airfix.com/community/blog-and-news/workbench/b-24-liberator-retribution-skies Pokazano go również w Norymberdze: Póki co, jest trochę za mało materiałów żeby powiedzieć coś pewnego o jakości i poprawności zestawu. Ale na podstawie tego co widać, można pokusić się o pewne wstępne oceny, które mogą jednak ulec zweryfikowaniu gdy zestaw się ukaże. Po pierwsze, mamy w końcu zestaw z którego można zbudować wersję H bez kompromisów i scratcha. Oczywiście było szereg szczegółów różnicujących serie i warianty, ale wygląda na to, że serie od H5 do H15 wszystkich wytwórni (Consolidated, Douglas i Ford) można zrobić praktycznie z pudła. I dobrze, bo w odróżnieniu od wersji J nie ma tutaj aż takiej różnorodności wariantów. A np. w przypadku zestawu Hasegawy okazuje się, że wybór dostępnych odmian wersji J jest dość ograniczony. Pokuszono się o oddanie wnętrza. Oczywiście dla jednych będzie ono zupełnie zbędne, dla innych nie dość szczegółowe. Ale dobrze że jest, bo zarówno rezygnacja z niego jak i wzbogacenie o detale nie wymaga specjalnego wysiłku. To akurat w nowych modelach Airfixa bardzo mi odpowiada. Wieżyczka tylna jest w odmianie A6B. Gdyby przewidziano również wersję A6A, wtedy można by było zbudować model wczesnej serii H1. Cała przenia część kadłuba jest zaprojektowana jako osobny moduł. Więc w połączeniu z wieżyczką A6A Airfix mógłby w przyszłości wypuścić wersję D. A także wersję J szeregu serii. Z drugiej strony, zestaw B-17 Airfixa również jest zaprojektowany pod kątem różnych wersji, a skończyło się na późnych seriach B-17G. Miejsce pod podłogą za kabiną pilotów nadaje się do umieszczenia obciążenia dziobu. Tam znajdowało się przejście z komory bombowej do przedniego przedziału (przez komorę podwozia!) ale jest tak słąbo widoczne, że da się pogodzić z jego brakiem. Generalnie, jestem na tak. Brakowało w 1/72 nowego modelu B-24 szczególnie z przednią wieżyczką. Hasegawa w wersji B-24J jest całkiem w porządku, ale dość pusta w środku. Ale przede wszystkim, trudno dostępna i droga. W miarę pojawiania się nowych informacji będę uzupełniał wątek. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
BRAVO112 Napisano 21 Lutego Share Napisano 21 Lutego 40 minut temu, HKK napisał: trudno dostępna i droga. podejrzewam, ze ten model tez nie bedzie tani... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sjr Napisano 21 Lutego Share Napisano 21 Lutego z tego co widziałem preorder cena to około 195 PLN Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
HKK Napisano 21 Lutego Autor Share Napisano 21 Lutego (edytowane) 3 godziny temu, BRAVO112 napisał: podejrzewam, ze ten model tez nie bedzie tani... W preorderze jest za 40 funtów w UK. To nie najgorzej zważywszy, że Hasegawa kosztuje ok 50 (jeszcze niedawno było 70). W Europie może być odwrotnie, bo Hasegawę można w tej chwili kupić za 200 PLN. Tak czy inaczej, jak na dzisiejsze ceny i rozmiary modelu, to nie spodziewam się afery na forum w stylu "nowości Army, czyli kto gupi ten kupi" Edytowane 21 Lutego przez HKK Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JJ62 Napisano 26 Lutego Share Napisano 26 Lutego W dniu 21.02.2024 o 10:54, HKK napisał: Wieżyczka tylna jest w odmianie A6B. Gdyby przewidziano również wersję A6A, wtedy można by było zbudować model wczesnej serii H1. Cała przenia część kadłuba jest zaprojektowana jako osobny moduł. Więc w połączeniu z wieżyczką A6A Airfix mógłby w przyszłości wypuścić wersję D. A także wersję J szeregu serii. Z drugiej strony, zestaw B-17 Airfixa również jest zaprojektowany pod kątem różnych wersji, a skończyło się na późnych seriach B-17G. I tego się obawiam. Polityka Airfixa jest chyba właśnie taka, że nie-brytyjskie samoloty i śmigłowce wydają wydają w jednej-dwóch zbliżonych wersjach. Tak że nie spodziewam się od nich polskiego Liberatora. . Pozostaje wersja J z Hasegawy i przeróbka wersji nosowej (dobrze, że jest szklarnia w komplecie) + kalki Techmodu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
HKK Napisano 26 Lutego Autor Share Napisano 26 Lutego 31 minut temu, JJ62 napisał: Pozostaje wersja J z Hasegawy i przeróbka wersji nosowej (dobrze, że jest szklarnia w komplecie) + kalki Techmodu. No, ale to nie wystarczy. Zostaje jeszcze kwestia wszystkich przeróbek B-24 do brytyjskiej wersji GR III lub V. Akurat Hasegawa i Eduard coś takiego oferowały: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
socjo1 Napisano 26 Lutego Share Napisano 26 Lutego (edytowane) Do zmiany bodajże wieżyczka ogonowa na Boulton - Paul, kadłub głęboki od J, za to szklarnia nietypowa - taka jak od wcześniejszych wersji (bezwieżyczkowych) ale do głębokiego kadłuba, przynajmniej w niektórych egzemplarzach - "Neciuk", Smierć wychodząca z zasobnika. Mam rację, czy coś pokręciłem? Wieżyczkę można podebrać również z zestawu Pavli do Liberatorów przeciwpodwodnych, choć nie wiem czy ten zestaw jest jeszcze dostępny. Edytowane 26 Lutego przez socjo1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JJ62 Napisano 26 Lutego Share Napisano 26 Lutego Mam tę wersję Liberatora Mk. III/V Coastal Command, ale ona jest z wieżyczką Boulton Paul. O wieżyczce A-6A poniżej. Hasegawowska wersja J Liberatora ma w komplecie osłonę do wersji J, nieużywaną w pudełkowej wersji (podobna do D, nie jestem pewny czy taka sama wymiarowo). Korekty wymaga też przeźroczysty przód kadłuba (czerwone linie). Były wersje J z taką osłoną i wieżyczką tylną A-6A. Latali na tej wersji Polacy w 1586 Eskadrze. Czy Waszym zdaniem potrzebne są jeszcze jakieś zmiany w tym Liberatorze? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wymysl Napisano 26 Lutego Share Napisano 26 Lutego (edytowane) 2 godziny temu, socjo1 napisał: szklarnia nietypowa - taka jak od wcześniejszych wersji (bezwieżyczkowych) ale do głębokiego kadłuba, przynajmniej w niektórych egzemplarzach - "Neciuk" Tak miały praktycznie wszystkie znane polskie Mk. VI. Jest jedno znane zdjęcie samolotu bez szklarni, który prawdopodobnie jest z grupy przekazanych do dywizjonu przez 15AF (wśród nich były też B-24H). https://www.polishairforce.pl/dyw301zdj.html Edytowane 26 Lutego przez Wymysl Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
HKK Napisano 26 Lutego Autor Share Napisano 26 Lutego Godzinę temu, JJ62 napisał: Były wersje J z taką osłoną i wieżyczką tylną A-6A. Latali na tej wersji Polacy w 1586 Eskadrze. A skąd ta informacja? Bo jeżeli tylko ze schematu Techmod-u, to za mało wiarygodna. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JJ62 Napisano 26 Lutego Share Napisano 26 Lutego Dlatego się pytam... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JJ62 Napisano 26 Lutego Share Napisano 26 Lutego Przy opracowaniu tego zestawu brał udział p. Krzysztof Sikora z Minirepliki. I to dla mnie jest jakąś tam gwarancją wiarygodności. Są pokazane egzemplarze z wieżyczką Bolton-Paul i takie z wieżyczką A-6A. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wymysl Napisano 26 Lutego Share Napisano 26 Lutego 21 minut temu, HKK napisał: A skąd ta informacja? Bo jeżeli tylko ze schematu Techmod-u, to za mało wiarygodna. Zajrzyj tu: https://www.polishairforce.pl/dyw301zdj.html 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wymysl Napisano 26 Lutego Share Napisano 26 Lutego (edytowane) 1 godzinę temu, JJ62 napisał: podobna do D, nie jestem pewny czy taka sama wymiarowo Szklarnia od D nie nadaje się bezpośrednio do polskiego Mk. VI. W tym drugim była wyższa i w dolnej części miała inne ramy oszklenia. Edytowane 26 Lutego przez Wymysl 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JJ62 Napisano 27 Lutego Share Napisano 27 Lutego Dzięki, ale jak mawiał tow. Lenin: "ufaj ale sprawdzaj", przymierzę co tam w pudle i porównam z foto i planami Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
letalin Napisano 27 Lutego Share Napisano 27 Lutego D miał niższy kadłub w pierwszej sekcji, niż Mk.VI przebudowany z J. Szklarnia musiała być wyższa i ta różnica jest widoczna gołym okiem. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JJ62 Napisano 29 Lutego Share Napisano 29 Lutego W dniu 27.02.2024 o 12:51, letalin napisał: D miał niższy kadłub w pierwszej sekcji, niż Mk.VI przebudowany z J. Szklarnia musiała być wyższa i ta różnica jest widoczna gołym okiem. Zgadza się, ale w komplecie B-24J jest pełna szklarnia od wersji J. Pasuje co do mm 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wymysl Napisano 29 Lutego Share Napisano 29 Lutego 24 minuty temu, JJ62 napisał: Zgadza się, ale w komplecie B-24J jest pełna szklarnia od wersji J. Pasuje co do mm Ale B-24J nie miały szklarni, więc co to jest? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JJ62 Napisano 29 Lutego Share Napisano 29 Lutego No to słowo przeciwko słowu: Wymysł kontra Krzysztof Sikora. Komu wierzyć? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wymysl Napisano 29 Lutego Share Napisano 29 Lutego (edytowane) Nie Wymysł kontra Sikora, tylko Wymysł kontra Ty. B-24J nie miały szklarni. Szklarnie miały Mk. VI, które były na bazie J, ale przerobione. I to tylko te polskie. Hasegawa nie daje szklarni do J, tylko to są te same ramki co w ich modelu D. Jeśli szklarnia pasuje do kadłuba J to jest to błąd ich modelu. Edytowane 29 Lutego przez Wymysl Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JJ62 Napisano 29 Lutego Share Napisano 29 Lutego Piszesz, że nie miały szklarni, ale jednak miały... Zaiste kręte są drogi logiki. Zobacz sobie materiał K. Sikory w Replice i czytaj ze zrozumieniem: nomenklatura oznaczania tych egzemplarzy była jednak B-24J. 21 minut temu, Wymysl napisał: Jeśli szklarnia pasuje do kadłuba J to jest to błąd ich modelu. Co w takim razie (Twoim zdaniem) było z przodu kadłuba w polskich MK. VI, które były na bazie J, ale przerobione (cyt.)? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
caughtinthemiddle Napisano 29 Lutego Share Napisano 29 Lutego Godzinę temu, JJ62 napisał: Zgadza się, ale w komplecie B-24J jest pełna szklarnia od wersji J. Pasuje co do mm Jak dopasowałeś co do milimetra nososzklarnię dedykowaną B-24D (element F23) do nosa B-24J (elementy J1+J2) przygotowanego pod instalację wieżyczki? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
socjo1 Napisano 29 Lutego Share Napisano 29 Lutego (edytowane) A nie jest tak, że model Hasegawy ma oddzielny nos i to co Kol. @JJ62 bierze za nos do wersji J (głęboki, przystosowany do obrotowej wieżyczki), jest nosem do wersji D (płytszy, ze "szklarnią")? Edytowane 29 Lutego przez socjo1 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JJ62 Napisano 29 Lutego Share Napisano 29 Lutego Może, żeby zakończyć dyskusję na tym etapie, bo widzę że kwitów na pewne tezy brak: 1 godzinę temu, caughtinthemiddle napisał: Jak dopasowałeś co do milimetra nososzklarnię dedykowaną B-24D (element F23) do nosa B-24J (elementy J1+J2) przygotowanego pod instalację wieżyczki? Nic nie dopasowałem tylko zmierzyłem i wysokość jest taka sama (być może jest to błąd modelu jak pisze Wymysł). W poście z poniedziałku niezdarnie zakreśliłem linie, wg których trzeba wykonać korektę tej sekcji kadłuba. I tyle wg mnie, może będzie zonk, jak przejdę do rzeczy - wtedy na forum posypię głowę popiołem . @Wymysl: Brak mi materiałów (zdjęć, rysunków ) o tej wersji J, przebudowanej przez/dla Polaków. Adres www, który podałeś wiele nie wnosi. Może trzeba by się skontaktować z p. Krzysztofem Sikorą, który temat polskich Liberatorów badał od dawna. Spróbuję Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
caughtinthemiddle Napisano 29 Lutego Share Napisano 29 Lutego (edytowane) 2 godziny temu, socjo1 napisał: A nie jest tak, że model Hasegawy ma oddzielny nos i to co Kol. @JJ62 bierze za nos do wersji J (głęboki, przystosowany do obrotowej wieżyczki), jest nosem do wersji D (płytszy, ze "szklarnią")? Każdy model ma swój nos, przy czym właściwe elementy (ramka J w B-24J/F-7A, ramka G w B-24D/Mk.III-V) występują tylko w stosownych wydaniach - wspólna jest ramka F. De facto to jest jedna forma, ale na produkcji oni wstawiają odpowiednio zaślepki i wtryskują tylko to, co jest potrzebne dla danej wersji. B-24J: https://www.mojehobby.pl/zdjecia/0/7/7/1251_1_hasE29_1.jpg F-7A: https://www.mojehobby.pl/zdjecia/5/9/1/8089_1_has02114_1.jpg B-24D: https://www.mojehobby.pl/zdjecia/1/2/2/1266_1_hasE28_9.jpg a tutaj prawie wszystkomająca wypraska z edkowego Riders in the Sky: Edytowane 29 Lutego przez caughtinthemiddle 1 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.