Skocz do zawartości

JGSDF AH-1S Cobra - konwersja ze Special Hobby Hi-Tech kit AH-1G skala 1:32


Marudek

Rekomendowane odpowiedzi

Hej,

Rozpocząłem kolejny model :) Tym razem to będzie japońska Cobra w malowaniu a maską Hannya z pokazów lotniczych Kisarazu.

 

1.thumb.jpg.3abc37a4299aef8676d78adb476f0208.jpg

DSC01730_R_20130516205416.jpg.1ec3ae9312516419bc6bd77b9380b29c.jpg

 

Przerobienie wersji AH-1G na AH-1S (produkowanej w FUJI Heavy Industries w Japonii w ramach umowy licencyjnej) nie będzie łatwe. Prościej byłoby przerobić wersję AH-1F na AH-1S.  Poniżej prezentuję zmiany jakie trzeba będzie zrobić:

 

499834329_Rnice.thumb.jpg.d8ade117c745c009ccbe2a8ba4e23ab8.jpg

 

1 i 4 Celowniki:                                                  AH-1S: HUD, HSS, TSU                                                                                           AH-1G: M73 Pantograph    

2. Uzbrojenie:                                                     AH-1S: M197 Gatling                                                                                              AH-1G: M134 Minigun + Granatnik M129       

     Wyrzutnie TOW                                          AH-1S: TAK                                                                                                                   AH-1G:  NIE              

3. Owiewka:                                                         AH-1S: kanciasta                                                                                                       AH-1G:  wyoblona   

5. Czujniki i sensory jak np. 

RWR (Radar Warning Receiver)             AH-1S: TAK                                                                                                                   AH-1G:  NIE

6. Osłony silnika i przekładni

kierujące ciepło w stronę rotora            AH-1S: TAK                                                                                                                   AH-1G:  NIE
7. Chłodzenie wylotu spalin                      AH-1S: TAK                                                                                                                   AH-1G:  NIE

8. Wirnik ogonowy.                                         AH-1S: strona prawa                                                                                               AH-1G: strona lewa/prawa 

 

Do tego planuję otworzyć kilka pokryw i pokazać co jest w środku :mrgreen: Aktualnie mam narysowane i wydrukowane kalki Z pomocą obiektywu Google przetłumaczyłem sobie napisy eksploatacyjne :cool:

 

Kalki.jpg.28749270cb6053805bbe10863bc978a5.jpg

 

No i rysuję w 3D części do konwersji np Gatling :) 

 

2.thumb.png.70e6ff76aae8cc676f9240476d65c2a0.png

1.thumb.png.cae33f8651120af339ccf245e035a1aa.png

 

Jedynie lufy wymienię w nim na produkt Master, w którego lufach brakuje części, którą zaznaczyłem na niebiesko. Wydrukuję więc takie paciorki i nasunę na lufy.

 

3.png.976a5591f08145cdb66242997939aeef.png

 

 

 

 

 

 

 

 

Edytowane przez Marudek
  • Like 8
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć!

Jest to góra roboty, chętnie popatrzę jak Ci to będzie szło. Podpowiem, że może przydał by ci się Mały Modelarz w którym jest opracowanie japońskiej Cobry, 9/94 albo 9/2001:

 

Ogłoszenia - Sprzedam, kupię na OLX.pl

 

Skala zbliżona, wiele wymiarów będziesz mógł zdjąć prosto z części, może z niewielką korektą.

 

Przy okazji na liście różnic brakuje jeszcze łopat wirnika głównego - w starej Cobrze są łopaty typu Bell 540, a w nowej zwężane na końcach łopaty Kaman K747. to by był pierwszy punkt, w którym Mały Modelarz by Ci pomógł.

 

To życzę powodzenia w budowie i pozdrawiam

 

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej,

Wielkie dzięki za doping i sugestie. pmroczko - jak dotąd korzystałem jedynie z wycinanki Kartonowej kolekcji i wlazłem na minę projektując osłonę wydechu (profil od strony wręgi 50). Zupełnie nie pasowała do modelu Special Hobby. Na zdjęciu niżej na żółto zaznaczyłem obrys tej wręgi.

 

2112937663_640px-JGSDF_AH-1S(73455)_T53-K-703_turboshaft_engine_exhaust_left_rear_view_at_Asia_and_The_Pacific_Ocean_Trade_Center_March_10_2013kopia.jpg.abaaad5512e4e713a36c6c42258be6e7.jpg

 

Dlatego odrysowałem profile odciętych części z modelu SH i narysowałem nową osłonę.

 

20240903_175120.jpg.1a4db0cce2423dd55de4c63b53534d85.jpg

 

Teraz tak to wygląda:

 

1.thumb.png.ccd385fc179c6dde74f380c3023d9436.png

 

Niebieska część jest oddzielna, żeby było łatwiej malować. Zobaczymy jak przypasuje wydruk.

 

Wielkie dzięki, że zwróciłeś moją uwagę na łopaty wirnika. W ogóle o tym nie pomyślałem :mrgreen: Potem na spokojnie przyjrzę się tym z zestawu SH i sprawdzę czy da się je łatwo przerobić na Kaman K747. Niezależnie od tego czy będę przerabiał łopaty z modelu SH, czy rzeźbił  od zera - wycinanki z MM i KK na pewno się przydadzą :)

 

 

Docelowo planuję otworzyć kabinę strzelca i schowek pod kabiną pilota:

 

551200726_640px-JGSDF_AH-1S(73472)_nose_section_left_side_view_at_Camp_Shinodayama_April_16_2017.jpg.9ecb435ba7ef87651f0380d29dd066fe.jpg

2075953700_640px-JGSDF_AH-1S(73472)_magazine_bay_at_Camp_Shinodayama_April_16_2017.jpg.b4bc39b94b244414ca99c3a5052da3db.jpg

 

I przekładnię z silnikiem:

 

stock-photo-iwakuni-japan-may-a-close-up-of-the-powerful-engine-of-a-bell-cobra-attack-helicopter-1148476118.thumb.jpg.a91ad5a3ea733c57b93f97b78a200f8f.jpg

 

Druga strona modelu będzie pozamykana - tam wystarczy groźna maska Hannya :)

 

 

 

 

  • Like 5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Warto wspomnieć, że tam pod kabiną jest schowek tylko wtedy, kiedy nie ma tam zasobnika z amunicją do działa. W Poznaniu kiedyś widziałem jak Redbullowcy wyjęli stamtąd rower...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej,

Dzięki pmroczko za to info. Faktycznie na zdjęciach amerykańskich AH-1F widać to pudło:

 

df-st-86-07646.thumb.jpg.d888c5fcc9c18984b144a9eb7ae94523.jpg

 

Ale plecak moro, jakiś kocyk i odsłonięte ścianki wydają mi się ciekawsze. Dlatego narysowałem sobie przednią i tylną ściankę tego przedziału - no i wewnętrzną część klapy.

 

3.jpg.d6749706fdcdd49253b7c94b9773983c.jpg

 

Jeśli coś pójdzie nie tak - to zawsze mogę wrócić do opcji ze skrzynią.

 

Mam już Gatlinga z lufami wziętymi z zestawu Vulcan od Mastera. Narysowałem to tak, żeby supporty wydruku wypadły w miejscach niewidocznych po złożeniu.

 

1.jpg.b2c1af5027c69263b0d87f3f3b73b277.jpg

2.jpg.d0bb65052230171c062c275da095de30.jpg

 

 

  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, Marudek napisał:

Hej,

Dzięki pmroczko za to info. Faktycznie na zdjęciach amerykańskich AH-1F widać to pudło:

 

df-st-86-07646.thumb.jpg.d888c5fcc9c18984b144a9eb7ae94523.jpg

 

Ale plecak moro, jakiś kocyk i odsłonięte ścianki wydają mi się ciekawsze. Dlatego narysowałem sobie przednią i tylną ściankę tego przedziału - no i wewnętrzną część klapy.

 

3.jpg.d6749706fdcdd49253b7c94b9773983c.jpg

 

Jeśli coś pójdzie nie tak - to zawsze mogę wrócić do opcji ze skrzynią.

 

Mam już Gatlinga z lufami wziętymi z zestawu Vulcan od Mastera. Narysowałem to tak, żeby supporty wydruku wypadły w miejscach niewidocznych po złożeniu.

 

1.jpg.b2c1af5027c69263b0d87f3f3b73b277.jpg

2.jpg.d0bb65052230171c062c275da095de30.jpg

 

 

Z tym działkiem cos poszło nie tak.... Jeżeli wziąłeś lufy z vulcana 🤔 Są inne proporcje. Raz że lufki w cobrach się zbiegają, a inna kwestia to stosunek grubości do długości...  U ciebie są równolegle i... za grube? 

 

Spójrz tu, wkleiłeś wcześniej 

 

image.png.8bb0e48df13cc99bf4e9f8f6881c7f9e.png

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć!

Namawiam, żeby popatrzeć na "real thing" podczas pracy:

 

M197Gatling.jpg      M197.jpg

 

Przy okazji, to działo nazywa się M197, gdyby ktoś chciał pogooglować.

 

Życzę powodzenia w dalszych pracach i pozdrawiam

 

Paweł

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Mitrandir te lufy, które rysowałem - są zrobione zupełnie na oko. Natomiast te z Vulcana różnią się jedynie brakiem "paciorków", które prawdopodobnie mają za zadanie ułatwić odkręcenie luty.

 

M61 Vulcan:
- Barrel length    59.8 in (1.52 m)

- Caliber    20 mm (0.787 in)

- Barrels    6-barrel (progressive RH parabolic twist, 9 grooves)

 

M197 Gatling gun

- Barrel length    1,524 millimetres (60.0 in)

- Caliber    20 mm

- Barrels    3-barrel (progressive RH parabolic twist, 9 grooves)

 

Jak podaje Wikipedia "M197 jest w zasadzie lżejszą wersją działa General Electric M61 Vulcan, z trzema lufami zamiast sześciu. Jego maksymalna szybkostrzelność wynosi jedną czwartą szybkostrzelności Vulcan, głównie po to, aby ograniczyć odrzut w przypadku lekkich samolotów i śmigłowców. Używa amunicji 20 mm z serii Vulcan M50 i PGU."

 

Ja rozumiem to tak, że lufy są identyczne. Od  Vulcana odjęto 3 lufy, zmniejszono szybkostrzelność żeby nie naruszyć lekkiej konstrukcji śmigłowca. Amunicja, kaliber i ilość rowków jest dokładnie ta sama. Zatem zostaję przy lufkach Mastera. Przez pomyłkę mam też ich Gatlinga w 1:72 i lufy te różnią się od luf Vulcana jedynie skalą :) Nie sądzę, żeby drukowane lufy wyszły lepiej niż te toczone więc zostanę przy nich. Może jedynie "paciorki" cofnę nieco do tyłu.  

Edytowane przez Marudek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadzam się z kolegami powyżej... powinieneś wstawić właściwe dla M197 lufy jeśli skupiasz się na wszystkich detalach które chcesz stworzyć. Zawsze duża częścią wagi przeróżnej "broni" jest lufa , często są odchudzane w ten właśnie sposób... lub podobny😑....

Wikipedia bym się nie sugerował bo tam często są popisane różne dziwne bzdety , natomiast jak kolega Paweł pisze analizuj zdjęcia tego co chcesz stworzyć na modelu.

Ponadto warto sprawdzić strony producentów bo często są specyfikacje podane do wglądu publicznego.

 

Bądź masz tu gotowca na MojeHobby :

Screenshot_20240913_133412_Chrome.jpg

Edytowane przez Bikernytzu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Marudek napisał:

Właśnie tak zrobiłem - to ta sama lufa :) Chyba że ktoś znajdzie rysunek z wymiarami i udowodni, że się mylę :wink:

Mam własnych tematów dużo do analizowania a cobra nie jest jednym z nich ...moim zdaniem wystarcza zdjęcia,  gdzie widać wszystko.

 Fakt pierwsze zdjęcie jakie masz w tym wątku przyznaje Ci słuszności ale... Jednak biorąc pod uwagę brak zasobnika z amunicja ....być może jest to tylko atrapa na śmigłowcu . Zdarza się to często na śmigłowcach z demobilu więc pytanie czy jest on w czynnej służbie....

 Może być to jakaś inna wersja np. Japońska badz ichniejsze lufy ktore sa elementem wymiennym jak by nie bylo ... nie wnikam jak już pisałem ze względu na nawał swojej pracy z drobnica natomiast Kibicuje gdyż uwielbiam oglądać Twoje prace ...

 Moja sugestia ... rób tak jak masz na zdjeciach danej maszyny jednak nie wrzucaj zdjęć amerykańskich śmigłowców bo zaczynają się te tematy "gryść"  czyli się nie zgadzają ze soba 😉

Trzymam kciuki i podgladam

 

P.S. Powiększ mocno pierwsze  zdjęcie , są ztoczone i po 3 żłobiebia na każdej z luf

Screenshot_20240913_134729_Chrome~3.jpg

Czyli jednak jest w służbie (patrz czujniki opromieniowania ) lufy są  do "ostrej amunicji" jak się dobrze przyjrzeć. koledzy mają słuszność....

Edytowane przez Bikernytzu
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rysując swojego M197 wzorowałem się na tym rysunku:

 

Leonardo-Gatling-20_drawing.thumb.jpg.9796ec4ab62e15a2622d486b3210155d.jpg

 

I na fotkach upgrade'u Metallic Details:

 

54944_rd.thumb.jpg.cb24bc937831c0e99280346eabeac4ba.jpg

 

Nie kupowałem tego dodatku, bo doszedłem do wniosku, że sam to narysuję lepiej. - tu są jedynie 4 części, a ja mam M197 w 7 częściach - nie licząc "paciorków" na lufy. Dodatkowo nigdzie nie znalazłem fotek tego jak pakowany jest Gatling firmy MD - czy sprzedają go razem z supportami, a jeśli tak to jak są one umiejscowione? Master zrobił takie lufy do M197 w skali 1:48:

 

AM_48_056_01.jpg.7f7d09f786fd9d69d74cf2bcbd512296.jpg

 

I nie widzę różnicy z tymi od Vulcana w 32 - poza brakiem wspomnianych wcześniej "paciorków" (nie znam fachowej nazwy tej części lufy).

 

3150_rd.jpg.fa9fd2022d1956d20dae44ae99ebcb5b.jpg

 

Poza tym, ba tym zdjęciu japońskiej Cobry (wnioskuję z kamuflażu) widać M197 bez koszyka z lewej strony - prawdopodobnie wyrzutnika łusek:

 

M197.jpg.3b21128c942d5de15ebd74830222bd68.jpg

 

Ale inna japońska Cobra ma tą część na swoim M197 - uznałem to za interesujący detal i chciałem mieć w swoim modelu :)

 

1.thumb.jpg.3c4beea56fc478630a766fff1cc06f51.jpg

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, Marudek napisał:

Rysując swojego M197 wzorowałem się na tym rysunku:

 

Leonardo-Gatling-20_drawing.thumb.jpg.9796ec4ab62e15a2622d486b3210155d.jpg

 

I na fotkach upgrade'u Metallic Details:

 

54944_rd.thumb.jpg.cb24bc937831c0e99280346eabeac4ba.jpg

 

Nie kupowałem tego dodatku, bo doszedłem do wniosku, że sam to narysuję lepiej. - tu są jedynie 4 części, a ja mam M197 w 7 częściach - nie licząc "paciorków" na lufy. Dodatkowo nigdzie nie znalazłem fotek tego jak pakowany jest Gatling firmy MD - czy sprzedają go razem z supportami, a jeśli tak to jak są one umiejscowione? Master zrobił takie lufy do M197 w skali 1:48:

 

AM_48_056_01.jpg.7f7d09f786fd9d69d74cf2bcbd512296.jpg

 

I nie widzę różnicy z tymi od Vulcana w 32 - poza brakiem wspomnianych wcześniej "paciorków" (nie znam fachowej nazwy tej części lufy).

 

3150_rd.jpg.fa9fd2022d1956d20dae44ae99ebcb5b.jpg

 

Poza tym, ba tym zdjęciu japońskiej Cobry (wnioskuję z kamuflażu) widać M197 bez koszyka z lewej strony - prawdopodobnie wyrzutnika łusek:

 

M197.jpg.3b21128c942d5de15ebd74830222bd68.jpg

 

Ale inna japońska Cobra ma tą część na swoim M197 - uznałem to za interesujący detal i chciałem mieć w swoim modelu :)

 

1.thumb.jpg.3c4beea56fc478630a766fff1cc06f51.jpg

 

Wygląda jak by producent nie dotoczył... na zdj sklepowym jest....

Edytowane przez Bikernytzu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja sobie poszukałem lufy od Vulcana (M61 Vulcan barrel) i znalazłem np. takie foto:

 

Original U.S. 20mm M61 Vulcan Barrel – International Military Antiques

Albo takie (duża rozdzielczość):

 

https://www.1919a4.com/attachments/129197/

 

Myślę, że wykorzystanie lufy od Vulcana jest jak najbardziej OK, pytanie tylko, czy ta którą kupiłeś jest poprawna wymiarowo. Może pomaluj ją na ciemny kolor, będzie wyglądała na cieńszą. No i te pogrubienia pod klucz (żeby o koralach nie pisać) by musiały być bliżej komory zamkowej. A sama komora zamkowa nawet ma 6 otworów pod lufy i tylko trzy zamontowane lufy... Vulcan już prawie 70 lat jest używany to przez ten czas niektóre rzeczy się mogły pozmieniać...

 

A ten "koszyk" o którym piszesz z prawej strony to prawie na pewno jest delinker - czyli urządzenie które wyciąga naboje z taśmy i podaje je do samego działa. To że go nie ma pokazuje wyraźnie, że ten śmigłowiec nie mógł strzelać z działa a lufy pewnie zostawili, żeby środek ciężkości się zgadzał. To by się też zgadzało z pustym zasobnikiem amunicyjnym.

 

Życzę powodzenia w budowie i pozdrawiam

 

Paweł

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O - wielkie dzięki za fachowe wyjaśnienia. Też mi się wydaje, że pomalowany i z nałożonymi kalkami będzie się prezentował należycie - przedtem jednak pogrubienia pod klucz przesunę nieco do tyłu  :piwo:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.