Skocz do zawartości

Jak malować linie podziału kolorów kamuflażu na np. samolotach?


Tomasz_Dusza

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

Chciałem się spytać jak malujecie np. samoloty gdy kamuflaż jest wielobarwny a konkretnie chodzi mi o linie podziału kolorów kamuflażu. Czy malujecie od ręki kolory czy maskujecie tak aby wyszły bardzo ostre linie podziału kolorów??? Bo nie wiem czy dobrze robie, ale ja miękim ołówkiem rysuje na modelu linie podziałów kolorów a potem "od ręki" maluje. Maluje mocno rozrzedzoną farbą na niskim ciśnieniu. Efekt jest różny. Ale czy taka technika jest prawidłowa?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim skromnym doświadczeniem: wałeczki z patafixu, bluetaca lub tym podobnych mas i przestrzeń między nimi wypełniona papierem/taśmą maskującą lub maskolem. Albo maski z papieru/taśmy maskującej podklejone na podstawkach z wymienionych mas tak aby nie dotykały modelu.

Jeśli dajesz radę z ręki to szacun. Ja zawsze mam obawę, że pryśnie odrobinę nie tam gdzie potrzeba.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przede wszystkim,  zależy jak to wyglądało na oryginale. Jeśli malowano kamuflaż od masek (jak np. w RAF) to mają być ostre granicę kolorów i malowanie z ręki jest błędne. W przeciwnym wypadku, to zależy od skali. Trudniej zrobić z ręki przekonujące przejścia w 1/72 niż w 1/32 oczywiście.

Wg mnie, w 1/72 wymaga to naprawdę dobrze atomizującej się farby i precyzyjnego aerografu. Sprzęt nie jest absolutnie kluczowy, ale im lepszy aero, tym łatwiej. 

Co do ryzyka przy malowaniu z ręki, to praca drobną plamką dobrze rozpylonej i rozrzedzonej farby zawęża margines błędów, a poszerza możliwości poprawek.

A jak ktoś woli malowanie kryjącymi warstwami bez specjalnej precyzji, to maski z plasteliny, patafixu itp. załatwiają sprawę.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli metoda malowania, jak zawsze, zależna jest od docelowego efektu. A to oznacza, że ten efekt trzeba znać. Jeżeli ostateczny efekt będzie udany, to nie ma znaczenia, czym maskowano i czy maskowano w ogóle.

Może być tak, że przy malowaniu jednego modelu trzeba użyć kilku sposobów.

Przykład:

Spitfire RAF. Fabrycznie kamuflaż malowany od masek - ostre krawędzie. Granica góra/dół malowana z ręki - łagodne przejście, ale z regulaminową tolerancją szerokości łączenia.

Jeśli przemalowywany/naprawiany w MU to kamuflaż od masek, jeśli dany MU je miał (ostre krawędzie), lub z ręki, jeśli ich nie miał  (rozmyte łączenia). Jeśli malowanie odbywało się w ramach stacji, to łączenia kolorów z ręki (rozmyte). Oznacza to, że na jednym samolocie mogły być przejścia ostre, rozmyte, ale bardzo staranne i rozmyte z dużą tolerancją. To przykłady nie wyczerpujące całej puli okoliczności i możliwych efektów. Ta pula rozszerzy się jeszcze bardziej, gdy będziemy chcieli odwzorować lakiernicze niedoskonałości.

 

W praktyce oznacza to, że wato próbować różnych metod maskowania i różnych sposobów pracy bez niego (ciśnienia, rozcieńczanie, odległość od malowanej powierzchni). Do zastosowania na modelu wybierać metodę najlepiej odpowiadającą zamierzonym efektom.

Edytowane przez greatgonzo
  • Like 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeżeli to  pytanie  padło  to chciałbym  się  się podłączyć z moim problemem/obserwacją -otóż co jakiś czas  widzę zarówno  w tutorialach (filmiki)  jak i czasem na żywo malowanie  wzdłuż linii przejścia- czyli  jest  jakaś  krzywa i dokładnie leci  się  po tej  krzywej   a potem  wypełnia  pole i powstaje  taki  efekt ,że  potem w  kamuflażu  ta  krzywa  jest widoczna w kontraście  do  nieco  inaczej  malowanego  wypełnienia. Szczególnie  jak  jest jakiś  presheding.  Podstawowe  pytanie: czy  potraficie ze  zdjęć  wywnioskować ,że tak  robiono w "naturze" i powstawały  takie efekty... czy jest  to efekt czysto  modelarski ? Muszę  przyznać  ,że mnie ten  sposób  malowania  niepokoi i jakoś   razi. Ale  może  się mylę.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Dzięki... na  jetach mam wrażenie zupełnie innego koloru na obrysie.  Dolne  zdjęcie  obrazuje,ze raz jest  raz nie ma?Albo to  kwestia obróbki foto  ,że  drugi "4080"  jest rozmyty  jako tło. Ale  jeszcze raz dziękuję

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie jest inny kolor, to jest bardziej matowa i grubsza warstwa farby na obrysie, nakładanej wolniej i bardziej precyzyjnie, a potem wypełnienie na szybko, cieńszą warstwą. Czasem też bardziej podciągnięte w HDR

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.