Skocz do zawartości

RWD-8 "trzeci prototyp"


CrazyPillow

Rekomendowane odpowiedzi

Jak podaje p. A. Glass w książeczce "TBiU nr 72 samolot szkolno-łącznikowy RWD-8" (skąd też zaczerpnąłem poniższy obrazek): w 1933 r. zbudowano trzy dalsze (po dwóch wcześniejszych prototypach) egzemplarze RWD-8. Trzeci samolot tego typu o nr fabr. 64 i znakach rejestracyjnych SP-ALB była maszyna wyposażona w silnik Hermes II z cylindrami stojącymi a nie wiszącymi (tak samo jak drugi prototyp SP-AKN). Przyznam, że od razu ten rysunek przykuł moją uwagę i pojawiła się chęć zbudowania tego modelu chociaż w skali 1:72, bazując na niezbyt wyrafinowanym (ale i całkiem dokładnym jak na tą skalę) zestawie ZTS-u.

Po wnikliwej analizie w/w książeczki, doszedłem do konkluzji, że samolot ten miał kilka cech, różniących go od "typowych" RWD-8 (ok, wiem, że była wersja PWS (wojskowa) i DWL(aeroklubowa) i stanowiły same w sobie odrębne standardy). Ale nasz SP-ALB różnił się jednak od innych maszyn RWD-8 takimi cechami:

  • zwężone końcówki skrzydeł (charakterystyczne dla pięciu pierwszych zbudowanych RWD-8
  • wyższy ster kierunku
  • silnik Hermes II z wiszącymi cylindrami (moja ulubiona cecha, chociaż wiem, że dla pilotów całkiem to bez sensu)
  • owiewki kół

Wszystko to sprawia, że na nielicznych zdjęciach samolot ten prezentuje się bardzo oryginalnie. Niestety nie znalazłem żadnego jego modelu w sieci. Czego o "zwykłych" RWD-8 nie można powiedzieć (i dobrze). Więc chociaż jeden model tego samolotu nie zawadzi, zwłaszcza, że moim zdaniem naprawdę fajnie wygląda.

rwd-8_3_01.jpg

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć!

Jak już kilka razy pisałem - to jest właśnie dobre zadanie dla modelarza - pokazać coś trudnego do pokazania w inny sposób. O ile nie wyjdą jakieś dotychczas nieznane materiały archiwalne, to co do szczegółów pewnie jesteśmy skazani na domysły... I te domysły, po starannym zbadaniu tematu dobrze jest przedstawić w postaci modelu. Także życzę powodzenia i pozdrawiam

Paweł

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra, zestaw ZTS-u kupiłem sobie już wcześniej, teraz trzeba będzie delikatnie go przerobić: z kadłuba odciąć silnik, z płata odciąć lotki, ze steru kierunku górną część (powyżej statecznika). Owiewki kół pożyczę z RWD-6 (też ZTS). Zostały mi w skrzynce z niewykorzystanymi częściami. Na razie wrzucam fotkę części, żeby było wiadomo z czego startujemy.

rwd-8_3_02.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lotki zesztukowane, kółka pożyczone bez wiedzy i zgody z RWD-6, szczyt statecznika pionowego wyszlifowany z polistyrenu 2mm. Myślę nad silnikiem. Chyba druk 3D, bo część zwarta, więc nie powinno być kłopotu z wydrukiem. Jest tylko jeden problem: RWD-6 miał koła fi450 mm, a RWD-8 fi500 mm. Trzeba będzie troszkę doszpachlować i dorzeźbić. Ten mały rozmiar kół z RWD-6 gołym okiem będzie widać.

rwd-8_3_05.jpg

  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

35 minut temu, CrazyPillow napisał:

Trzeba będzie troszkę doszpachlować i dorzeźbić. Ten mały rozmiar kół z RWD-6 gołym okiem będzie widać.

Jak masz możliwość to wydrukuj koła fi 500mm. Obetnij te stare 450-tki, przetnij nowo wydrukowane tak w połowie, doszlifuj i przyklej do osłon. Powinno pójść szybciej niż szpachlowanie i szlifowanie

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rysunek na silnik zrobiony (trochę kanciaty, ale resztę się doszlifuje. Kółka spróbuję doszpachlować, bo te 50 mm na średnicy (25 mm na promieniu) w realu to w 1:72 to 0,34 mm. Wystarczy nałożyć cienką warstewkę i ładnie obrobić. Jak nie wyjdzie spróbuję dokleić te oryginalne, z zestawu. Ale może da się prościej.

rwd-8_3_06.jpg

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak zwykle niezawodny PLA dał radę. Na to szpachla Wamodu i polerka. Wygląda średnio, bo szpachla weszła pomiędzy nierówności wydruku, ale pod palcem czuć lustro. Po pomalowaniu się przekonam. Mam nadzieję, że na tą szpachlę będę mógł nakleić owiewki. Conieco z kabiny też już wstępnie zrobiłem.

rwd-8_3_07.jpg

rwd-8_3_08.jpg

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawa opcja: silnik z drukowanego  polilaktydu PLA pokryty szpachlą na polistyren (bo trzyma się nierówności) z przyklejonymi owiewkami z polistyrenu (bo się trzyma szpachli). Wszystko mocno się trzyma i nijak nie chce odpaść. Owiewki zostały mi z midelu ZTS (KP?) MiG-19 😄. Skrzydło sklejone, pomiędzy płatem a lotką wkleiłem cienki pasek białego polistyrenu (jako tylny dźwigar). Ster wysokości również sklejony, podobnie jak kadłub.

rwd-8_3_09.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Wymysl napisał:

Obrys skrzydła robisz na podstawie czego?

Wszystko robię na podstawie książeczki TBiU nr 72 A. Glassa, wyd. MON z 1981 r. Z jakiegoś źródła trzeba finalnie skorzystać. Kolega Wojtek59 polecał nowszą książkę, z tego co widziałem w sieci tam pokazują nieco inny układ owiewek osłony silnika oraz troszkę ostrzejsze zakończenie skrzydeł. Ale na któreś źródło muszę się zdecydować, a pod to wspomniane miałem opracowaną robotę. Cóż, dole i niedole modelarza....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, RogerM napisał:

Czyli opierasz się na starszym i mniej dokładnym opracowaniu (TBiU).... Twój model, Twój wybór.

Raczej dostępność źródeł. Ale od czego jest forum? Wystarczy wrzucić i od razu wychodzą rzeczy, których człowiek nie przewidział, nie wiedział lub nie zwrócił uwagi pomimo zrobienia wcześniejszego researchu i przemyślenia tematu. Będę musiał skołować sobie tą nowszą publikację, bo dosyć dokładnie opisano tam SP-AKN (pierwszy prototyp z silnikiem z cylindrami stojącymi), jest też parę fotek z przodu, pokazujących szczegóły maski silnika. I też to nie wygląda jak w TBiU. Niestety ja jako troszkę starszy modelarz trochę przespałem te nowsze publikacje. Przy następnych pracach trzeba je jednak będzie poważnie przestudiować. Fajnie, że teraz wychodzą takie książki. Chociaż te publikacje z lat 80-tych to też było coś, bo przedtem to nic nie było, tylko "samoloty LWP".

A tak na marginesie, SP-ALB chyba w 38 lub 39r. przebudowano i dostał "normalny" silnik. Tak że długo nie polatał z tym silnikiem. Zresztą i tak długo nie polatał, bo wybuchła wojna 🤔.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajnie że powstaje coś czego w formie modelu nigdy nie było. Poniżej wrzucam ci dwie fotki drugiego prototypu z silnikiem Hermes, a na końcu SP-ALB który budujesz. Zwróć uwagę na malowanie które ma się nijak do rysunku który wrzuciłeś na początku. Może zdjęcia ci się przydadzą:

1008898_470187833066806_272961229_o.jpg.c3e36c98479d8c716e8e6c5809d6ce36.jpg

 

62599_354922731285930_374171143_n.jpg.2c079ef8191b863b66233817f865b785.jpg

 

PIC_1-G-1662.jpg.eb08c23a608305e92a171feb38a286db.jpg

  • Like 1
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, barszczo napisał:

Może zdjęcia ci się przydadzą:

Dzięki, dzięki, dzięki. Super. Barszczo, jesteś wielki. Na zdjęciu SP-ALB widać, że numer "24" jest  na dolnej powierzchni skrzydeł. Na górnej chyba nie, bo numer startowy w RWD-6 SP-AHN numer "06" był tylko na dole - chyba chodziło o identyfikację samolotu zawodniczego z dołu.

 

Widać też nieco ciemniejszy odcień na silniku (być może szczotkowane alu) i chyba nieco ciemniejsze owiewki kół. Do tego owiewki chyba mają coś namalowane (pasy, chyba czerwoną farbą) na przedniej części owiewek. Do tego widać rury wydechowe po prawej stronie kadłuba, no i ogromny wlot do chłodzenia cylindrów też po prawej. To trzeba będzie przerobić. W sumie to zdjęcie jest także na stronie 5, zeszytu nr 72 TBiU, ale niestety tak małe i w takiej jakości, że dla takiego wariata jak ja, robiącego model, to tam nie widać szczegółów.

 

Układ otworów na przedzie maski wzorowałem na zdjęciu ze str 2 TBiU (SP-AKN), no bo AKN i ALB miały silnik Hermes II, ale okazuje się, że nie, że gucio. SP-AKN ma dosyć szeroki, raczej pionowy otwór w górnej, centralnej części maski, a w SP-ALB jest podłużny, poziomy.

 

I taka niepewność o malowanie: w SP-AKN zastrzały i "patyki" podwozia (wahacz i amortyzator) wydają się pomalowane na inny kolor. Oczywiście to może być efekt cienia, ale na pierwszym i drugim zdjęciu widać to ewidentnie. Chyba czerwień, no bo barwy narodowe (srebrny😉 i karmazyn) Mam wrażenie, że to samo jest na zdjęciu ostatnim z SP-ALB. Jak uważacie?

 

I jeszcze jeden szczegół: z opisu w TBiU wywnioskowałem, że SP-ALB miał lotki bezszczelinowe. Może to moje kiepskie zrozumienie tekstu. Na tym zdjęciu widać jak byk, że miał lotki typu friese - ewidentnie widać "róg" skrzydła, czyli koniec lotki jest ścięty i nie dochodzi do końca rozpiętości - do poprawy. 

 

Coś też mi majaczy na stateczniku pionowym. Chyba jakieś logo, wydaje mi się, że logo AP (przekręcona szachownica o 45 stopni i wpisany w nią żółty samolot). Mogłoby też być logo LOPP, ale nie wygląda na to, bo ono było bardziej okrągłe.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.