CrazyPillow Posted October 30 Share Posted October 30 Jak podaje p. A. Glass w książeczce "TBiU nr 72 samolot szkolno-łącznikowy RWD-8" (skąd też zaczerpnąłem poniższy obrazek): w 1933 r. zbudowano trzy dalsze (po dwóch wcześniejszych prototypach) egzemplarze RWD-8. Trzeci samolot tego typu o nr fabr. 64 i znakach rejestracyjnych SP-ALB była maszyna wyposażona w silnik Hermes II z cylindrami stojącymi a nie wiszącymi (tak samo jak drugi prototyp SP-AKN). Przyznam, że od razu ten rysunek przykuł moją uwagę i pojawiła się chęć zbudowania tego modelu chociaż w skali 1:72, bazując na niezbyt wyrafinowanym (ale i całkiem dokładnym jak na tą skalę) zestawie ZTS-u. Po wnikliwej analizie w/w książeczki, doszedłem do konkluzji, że samolot ten miał kilka cech, różniących go od "typowych" RWD-8 (ok, wiem, że była wersja PWS (wojskowa) i DWL(aeroklubowa) i stanowiły same w sobie odrębne standardy). Ale nasz SP-ALB różnił się jednak od innych maszyn RWD-8 takimi cechami: zwężone końcówki skrzydeł (charakterystyczne dla pięciu pierwszych zbudowanych RWD-8 wyższy ster kierunku silnik Hermes II z wiszącymi cylindrami (moja ulubiona cecha, chociaż wiem, że dla pilotów całkiem to bez sensu) owiewki kół Wszystko to sprawia, że na nielicznych zdjęciach samolot ten prezentuje się bardzo oryginalnie. Niestety nie znalazłem żadnego jego modelu w sieci. Czego o "zwykłych" RWD-8 nie można powiedzieć (i dobrze). Więc chociaż jeden model tego samolotu nie zawadzi, zwłaszcza, że moim zdaniem naprawdę fajnie wygląda. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pmroczko Posted October 31 Share Posted October 31 Cześć! Jak już kilka razy pisałem - to jest właśnie dobre zadanie dla modelarza - pokazać coś trudnego do pokazania w inny sposób. O ile nie wyjdą jakieś dotychczas nieznane materiały archiwalne, to co do szczegółów pewnie jesteśmy skazani na domysły... I te domysły, po starannym zbadaniu tematu dobrze jest przedstawić w postaci modelu. Także życzę powodzenia i pozdrawiam Paweł 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CrazyPillow Posted October 31 Author Share Posted October 31 Dobra, zestaw ZTS-u kupiłem sobie już wcześniej, teraz trzeba będzie delikatnie go przerobić: z kadłuba odciąć silnik, z płata odciąć lotki, ze steru kierunku górną część (powyżej statecznika). Owiewki kół pożyczę z RWD-6 (też ZTS). Zostały mi w skrzynce z niewykorzystanymi częściami. Na razie wrzucam fotkę części, żeby było wiadomo z czego startujemy. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CrazyPillow Posted November 2 Author Share Posted November 2 Czasu ostatnio nie za wiele, ale udało się puścić piłkę 0,3 mm w ruch (moja ulubiona) i oddzielić te części, które podlegają przeróbce. Zawsze coś. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frankie Posted Monday at 07:48 PM Share Posted Monday at 07:48 PM Kibicuję. I życzę wytrwałości. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wojtek59 Posted Monday at 08:03 PM Share Posted Monday at 08:03 PM W tej książeczce znajdziesz trochę informacji: 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CrazyPillow Posted Monday at 09:34 PM Author Share Posted Monday at 09:34 PM Lotki zesztukowane, kółka pożyczone bez wiedzy i zgody z RWD-6, szczyt statecznika pionowego wyszlifowany z polistyrenu 2mm. Myślę nad silnikiem. Chyba druk 3D, bo część zwarta, więc nie powinno być kłopotu z wydrukiem. Jest tylko jeden problem: RWD-6 miał koła fi450 mm, a RWD-8 fi500 mm. Trzeba będzie troszkę doszpachlować i dorzeźbić. Ten mały rozmiar kół z RWD-6 gołym okiem będzie widać. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skarczu Posted Monday at 10:13 PM Share Posted Monday at 10:13 PM 35 minut temu, CrazyPillow napisał: Trzeba będzie troszkę doszpachlować i dorzeźbić. Ten mały rozmiar kół z RWD-6 gołym okiem będzie widać. Jak masz możliwość to wydrukuj koła fi 500mm. Obetnij te stare 450-tki, przetnij nowo wydrukowane tak w połowie, doszlifuj i przyklej do osłon. Powinno pójść szybciej niż szpachlowanie i szlifowanie 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CrazyPillow Posted Tuesday at 07:00 PM Author Share Posted Tuesday at 07:00 PM Rysunek na silnik zrobiony (trochę kanciaty, ale resztę się doszlifuje. Kółka spróbuję doszpachlować, bo te 50 mm na średnicy (25 mm na promieniu) w realu to w 1:72 to 0,34 mm. Wystarczy nałożyć cienką warstewkę i ładnie obrobić. Jak nie wyjdzie spróbuję dokleić te oryginalne, z zestawu. Ale może da się prościej. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CrazyPillow Posted Wednesday at 08:43 PM Author Share Posted Wednesday at 08:43 PM Dzisiaj próbowałem wydrukować silnik, ale ten nieszczęsny HIPS ciągle zatykał ekstruder. Jutro spróbuję z PLA. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CrazyPillow Posted 14 hours ago Author Share Posted 14 hours ago Jak zwykle niezawodny PLA dał radę. Na to szpachla Wamodu i polerka. Wygląda średnio, bo szpachla weszła pomiędzy nierówności wydruku, ale pod palcem czuć lustro. Po pomalowaniu się przekonam. Mam nadzieję, że na tą szpachlę będę mógł nakleić owiewki. Conieco z kabiny też już wstępnie zrobiłem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.