CrazyPillow Napisano 30 Października Share Napisano 30 Października Jak podaje p. A. Glass w książeczce "TBiU nr 72 samolot szkolno-łącznikowy RWD-8" (skąd też zaczerpnąłem poniższy obrazek): w 1933 r. zbudowano trzy dalsze (po dwóch wcześniejszych prototypach) egzemplarze RWD-8. Trzeci samolot tego typu o nr fabr. 64 i znakach rejestracyjnych SP-ALB była maszyna wyposażona w silnik Hermes II z cylindrami stojącymi a nie wiszącymi (tak samo jak drugi prototyp SP-AKN). Przyznam, że od razu ten rysunek przykuł moją uwagę i pojawiła się chęć zbudowania tego modelu chociaż w skali 1:72, bazując na niezbyt wyrafinowanym (ale i całkiem dokładnym jak na tą skalę) zestawie ZTS-u. Po wnikliwej analizie w/w książeczki, doszedłem do konkluzji, że samolot ten miał kilka cech, różniących go od "typowych" RWD-8 (ok, wiem, że była wersja PWS (wojskowa) i DWL(aeroklubowa) i stanowiły same w sobie odrębne standardy). Ale nasz SP-ALB różnił się jednak od innych maszyn RWD-8 takimi cechami: zwężone końcówki skrzydeł (charakterystyczne dla pięciu pierwszych zbudowanych RWD-8 wyższy ster kierunku silnik Hermes II z wiszącymi cylindrami (moja ulubiona cecha, chociaż wiem, że dla pilotów całkiem to bez sensu) owiewki kół Wszystko to sprawia, że na nielicznych zdjęciach samolot ten prezentuje się bardzo oryginalnie. Niestety nie znalazłem żadnego jego modelu w sieci. Czego o "zwykłych" RWD-8 nie można powiedzieć (i dobrze). Więc chociaż jeden model tego samolotu nie zawadzi, zwłaszcza, że moim zdaniem naprawdę fajnie wygląda. 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pmroczko Napisano 31 Października Share Napisano 31 Października Cześć! Jak już kilka razy pisałem - to jest właśnie dobre zadanie dla modelarza - pokazać coś trudnego do pokazania w inny sposób. O ile nie wyjdą jakieś dotychczas nieznane materiały archiwalne, to co do szczegółów pewnie jesteśmy skazani na domysły... I te domysły, po starannym zbadaniu tematu dobrze jest przedstawić w postaci modelu. Także życzę powodzenia i pozdrawiam Paweł 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
CrazyPillow Napisano 31 Października Autor Share Napisano 31 Października Dobra, zestaw ZTS-u kupiłem sobie już wcześniej, teraz trzeba będzie delikatnie go przerobić: z kadłuba odciąć silnik, z płata odciąć lotki, ze steru kierunku górną część (powyżej statecznika). Owiewki kół pożyczę z RWD-6 (też ZTS). Zostały mi w skrzynce z niewykorzystanymi częściami. Na razie wrzucam fotkę części, żeby było wiadomo z czego startujemy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
CrazyPillow Napisano 2 Listopada Autor Share Napisano 2 Listopada Czasu ostatnio nie za wiele, ale udało się puścić piłkę 0,3 mm w ruch (moja ulubiona) i oddzielić te części, które podlegają przeróbce. Zawsze coś. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Frankie Napisano 4 Listopada Share Napisano 4 Listopada Kibicuję. I życzę wytrwałości. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wojtek59 Napisano 4 Listopada Share Napisano 4 Listopada W tej książeczce znajdziesz trochę informacji: 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
CrazyPillow Napisano 4 Listopada Autor Share Napisano 4 Listopada Lotki zesztukowane, kółka pożyczone bez wiedzy i zgody z RWD-6, szczyt statecznika pionowego wyszlifowany z polistyrenu 2mm. Myślę nad silnikiem. Chyba druk 3D, bo część zwarta, więc nie powinno być kłopotu z wydrukiem. Jest tylko jeden problem: RWD-6 miał koła fi450 mm, a RWD-8 fi500 mm. Trzeba będzie troszkę doszpachlować i dorzeźbić. Ten mały rozmiar kół z RWD-6 gołym okiem będzie widać. 3 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
skarczu Napisano 4 Listopada Share Napisano 4 Listopada 35 minut temu, CrazyPillow napisał: Trzeba będzie troszkę doszpachlować i dorzeźbić. Ten mały rozmiar kół z RWD-6 gołym okiem będzie widać. Jak masz możliwość to wydrukuj koła fi 500mm. Obetnij te stare 450-tki, przetnij nowo wydrukowane tak w połowie, doszlifuj i przyklej do osłon. Powinno pójść szybciej niż szpachlowanie i szlifowanie 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
CrazyPillow Napisano 5 Listopada Autor Share Napisano 5 Listopada Rysunek na silnik zrobiony (trochę kanciaty, ale resztę się doszlifuje. Kółka spróbuję doszpachlować, bo te 50 mm na średnicy (25 mm na promieniu) w realu to w 1:72 to 0,34 mm. Wystarczy nałożyć cienką warstewkę i ładnie obrobić. Jak nie wyjdzie spróbuję dokleić te oryginalne, z zestawu. Ale może da się prościej. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
CrazyPillow Napisano 6 Listopada Autor Share Napisano 6 Listopada Dzisiaj próbowałem wydrukować silnik, ale ten nieszczęsny HIPS ciągle zatykał ekstruder. Jutro spróbuję z PLA. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
CrazyPillow Napisano 8 Listopada Autor Share Napisano 8 Listopada Jak zwykle niezawodny PLA dał radę. Na to szpachla Wamodu i polerka. Wygląda średnio, bo szpachla weszła pomiędzy nierówności wydruku, ale pod palcem czuć lustro. Po pomalowaniu się przekonam. Mam nadzieję, że na tą szpachlę będę mógł nakleić owiewki. Conieco z kabiny też już wstępnie zrobiłem. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
CrazyPillow Napisano 9 Listopada Autor Share Napisano 9 Listopada Ciekawa opcja: silnik z drukowanego polilaktydu PLA pokryty szpachlą na polistyren (bo trzyma się nierówności) z przyklejonymi owiewkami z polistyrenu (bo się trzyma szpachli). Wszystko mocno się trzyma i nijak nie chce odpaść. Owiewki zostały mi z midelu ZTS (KP?) MiG-19 . Skrzydło sklejone, pomiędzy płatem a lotką wkleiłem cienki pasek białego polistyrenu (jako tylny dźwigar). Ster wysokości również sklejony, podobnie jak kadłub. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wymysl Napisano 9 Listopada Share Napisano 9 Listopada Obrys skrzydła robisz na podstawie czego? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
CrazyPillow Napisano 9 Listopada Autor Share Napisano 9 Listopada 3 godziny temu, Wymysl napisał: Obrys skrzydła robisz na podstawie czego? Wszystko robię na podstawie książeczki TBiU nr 72 A. Glassa, wyd. MON z 1981 r. Z jakiegoś źródła trzeba finalnie skorzystać. Kolega Wojtek59 polecał nowszą książkę, z tego co widziałem w sieci tam pokazują nieco inny układ owiewek osłony silnika oraz troszkę ostrzejsze zakończenie skrzydeł. Ale na któreś źródło muszę się zdecydować, a pod to wspomniane miałem opracowaną robotę. Cóż, dole i niedole modelarza.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
RogerM Napisano 10 Listopada Share Napisano 10 Listopada Czyli opierasz się na starszym i mniej dokładnym opracowaniu (TBiU).... Twój model, Twój wybór. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
CrazyPillow Napisano 10 Listopada Autor Share Napisano 10 Listopada 4 godziny temu, RogerM napisał: Czyli opierasz się na starszym i mniej dokładnym opracowaniu (TBiU).... Twój model, Twój wybór. Raczej dostępność źródeł. Ale od czego jest forum? Wystarczy wrzucić i od razu wychodzą rzeczy, których człowiek nie przewidział, nie wiedział lub nie zwrócił uwagi pomimo zrobienia wcześniejszego researchu i przemyślenia tematu. Będę musiał skołować sobie tą nowszą publikację, bo dosyć dokładnie opisano tam SP-AKN (pierwszy prototyp z silnikiem z cylindrami stojącymi), jest też parę fotek z przodu, pokazujących szczegóły maski silnika. I też to nie wygląda jak w TBiU. Niestety ja jako troszkę starszy modelarz trochę przespałem te nowsze publikacje. Przy następnych pracach trzeba je jednak będzie poważnie przestudiować. Fajnie, że teraz wychodzą takie książki. Chociaż te publikacje z lat 80-tych to też było coś, bo przedtem to nic nie było, tylko "samoloty LWP". A tak na marginesie, SP-ALB chyba w 38 lub 39r. przebudowano i dostał "normalny" silnik. Tak że długo nie polatał z tym silnikiem. Zresztą i tak długo nie polatał, bo wybuchła wojna . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
CrazyPillow Napisano 10 Listopada Autor Share Napisano 10 Listopada Silnik wklejony na 10 minutowy Poxipol. Trzyma się. Niestety zwykły klej do polistyrenu nie dałby rady. 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
barszczo Napisano 10 Listopada Share Napisano 10 Listopada Fajnie że powstaje coś czego w formie modelu nigdy nie było. Poniżej wrzucam ci dwie fotki drugiego prototypu z silnikiem Hermes, a na końcu SP-ALB który budujesz. Zwróć uwagę na malowanie które ma się nijak do rysunku który wrzuciłeś na początku. Może zdjęcia ci się przydadzą: 1 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
CrazyPillow Napisano 10 Listopada Autor Share Napisano 10 Listopada 5 godzin temu, barszczo napisał: Może zdjęcia ci się przydadzą: Dzięki, dzięki, dzięki. Super. Barszczo, jesteś wielki. Na zdjęciu SP-ALB widać, że numer "24" jest na dolnej powierzchni skrzydeł. Na górnej chyba nie, bo numer startowy w RWD-6 SP-AHN numer "06" był tylko na dole - chyba chodziło o identyfikację samolotu zawodniczego z dołu. Widać też nieco ciemniejszy odcień na silniku (być może szczotkowane alu) i chyba nieco ciemniejsze owiewki kół. Do tego owiewki chyba mają coś namalowane (pasy, chyba czerwoną farbą) na przedniej części owiewek. Do tego widać rury wydechowe po prawej stronie kadłuba, no i ogromny wlot do chłodzenia cylindrów też po prawej. To trzeba będzie przerobić. W sumie to zdjęcie jest także na stronie 5, zeszytu nr 72 TBiU, ale niestety tak małe i w takiej jakości, że dla takiego wariata jak ja, robiącego model, to tam nie widać szczegółów. Układ otworów na przedzie maski wzorowałem na zdjęciu ze str 2 TBiU (SP-AKN), no bo AKN i ALB miały silnik Hermes II, ale okazuje się, że nie, że gucio. SP-AKN ma dosyć szeroki, raczej pionowy otwór w górnej, centralnej części maski, a w SP-ALB jest podłużny, poziomy. I taka niepewność o malowanie: w SP-AKN zastrzały i "patyki" podwozia (wahacz i amortyzator) wydają się pomalowane na inny kolor. Oczywiście to może być efekt cienia, ale na pierwszym i drugim zdjęciu widać to ewidentnie. Chyba czerwień, no bo barwy narodowe (srebrny i karmazyn) Mam wrażenie, że to samo jest na zdjęciu ostatnim z SP-ALB. Jak uważacie? I jeszcze jeden szczegół: z opisu w TBiU wywnioskowałem, że SP-ALB miał lotki bezszczelinowe. Może to moje kiepskie zrozumienie tekstu. Na tym zdjęciu widać jak byk, że miał lotki typu friese - ewidentnie widać "róg" skrzydła, czyli koniec lotki jest ścięty i nie dochodzi do końca rozpiętości - do poprawy. Coś też mi majaczy na stateczniku pionowym. Chyba jakieś logo, wydaje mi się, że logo AP (przekręcona szachownica o 45 stopni i wpisany w nią żółty samolot). Mogłoby też być logo LOPP, ale nie wygląda na to, bo ono było bardziej okrągłe. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
CrazyPillow Napisano 13 Listopada Autor Share Napisano 13 Listopada W dniu 10.11.2024 o 09:59, RogerM napisał: Czyli opierasz się na starszym i mniej dokładnym opracowaniu (TBiU).... Twój model, Twój wybór. Nie dawał mi spokoju ten obrys skrzydła, zwłaszcza, że w nowszej książce A. Glassa widać jak byk te zwężone końcówki. Jest to bardzo charakterystyczna cecha tego konkretnego samolotu. Z drugiej strony w TBiU na str. 4 dokładnie pokazano obrysy pierwszych wersji RWD-8. Co poszło źle? Moja zasada: najpierw sprawdź czy coś sam nie spaprałeś. No i jednej rzeczy nie zauważyłem. Odniosłem ścięcie skrzydła do otworów na końcówce skrzydła (dla obsługi naziemnej). Niby wszystko ok, ALE: w samolotach ze zwężonym końcówkami te otwory były bliżej siebie! Wspomniany rysunek jest w skali ciut mniejszej niż 1:72, a różnica rozstawu otworów to ok. 2 mm. Czyli ja mam skrzydło zwężone o jakieś 2,5 mm na końcówce za mało. Tak więc drodzy RogerM i Wymysl, dzięki za zwrócenie uwagi na obrys, wina po mojej stronie, TBiU jednak podaje prawdziwe informacje, chociaż te maleńkie rysunki i słabej jakości zdjęcia (znak czasu jakby co) niestety nie ułatwiają zadania modelarzom. Po prostu trzeba te źródła bardzo uważnie analizować. Cóż... skrzydła do poprawy, bo to nie może tak być. Hebel w dłoń i goń! Będzie dobrze, choć narobi się człowiek . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Andzin Napisano 13 Listopada Share Napisano 13 Listopada (edytowane) Przede wszystkim skrzydło ze zwężonymi końcówkami miało większą rozpiętość od skrzydła "standardowego". Piszę z pamięci, więc mogę się mylić, ale było chyba o jedno żebro więcej z każdej strony. Edytowane 13 Listopada przez Andzin 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wymysl Napisano 13 Listopada Share Napisano 13 Listopada 80cm 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
CrazyPillow Napisano 14 Listopada Autor Share Napisano 14 Listopada 80 cm na rozpiętości, czyli po 40cm na stronę. Sporo, w 1:72 to 5,5 mm na stronę. Niestety model bazowy ZTS-u ma 11 m (15 cm) i tego na tym etapie nie zmienię. W nowej książce A. Glassa (w międzyczasie się zaopatrzyłem - niezła "biblia", ładnie wydana) na str. 13 są rysunki płatów. Chyba nie w skali, bo wszystkie mają tą samą rozpiętość. Na stronie 136 jest rysunek samolotu ze zwężonym płatem, a na 134 rysunek seryjnego DWLa. Rozpiętości mają te same: 229 mm czyli w 1:48 to dokładnie 11 m. No żesz szajby można dostąć... . Czy ktoś pomyślał o bjednych modelarzach, buuuuu........ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wymysl Napisano 15 Listopada Share Napisano 15 Listopada 9 godzin temu, CrazyPillow napisał: ładnie wydana 9 godzin temu, CrazyPillow napisał: Na stronie 136 jest rysunek samolotu ze zwężonym płatem, a na 134 rysunek seryjnego DWLa. Rozpiętości mają te same: 229 mm czyli w 1:48 to dokładnie 11 m Heh, kwintesencja tzw. planów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wojtek59 Napisano Niedziela o 07:45 Share Napisano Niedziela o 07:45 A tak na chybcika zrobiłem załączony szkic, jak IMO, wyglądały obrysy skrzydeł RWD-8 - "zwykłe" i ze zwężoną końcówką. Bazowałem się na rysunkach w PKL II. Można kopać. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.