Jump to content

Fotografia modeli, ustawienia aparatu.


Recommended Posts

Witam !

 

Zamieszam tutaj krótki poradnik na temat robienia dobrych zdjęć modelom.

 

Po pierwsze będzie potrzebny dobry aparat, z możliwością preselekcji przesłony i czułości, zoomem optycznym przynajmniej 3x, możliwością opóźnienia migawki i możliwością ręcznego ustawienia balansu bieli. Niezastąpiony będzie też statyw lub sterta książek na których będziemy mogli nieruchomo ustawić aparat.

 

1. Dobór tła.

 

W fotografii najlepiej sprawdza się metoda kontrastu, więc jasny model ciemne tło i odwrotnie. Jako tło dobrze zdają egzamin arkusze bristolu, można je dostać w przeróżnych kolorach co bardzo ułatwia fotografie. Najczęściej używanym kolorem jest biały, odcienie niebieskiego i czarny. Biały i niebieski nadaje się do robienia zdjęć przy dziennym świetle, natomiast czarny do bardzo jasnych kolorów modeli przy świetle sztuczny punktowym.

 

2. Ustawienie ekspozycji

 

Zdjęcia najlepiej robić przy dziennym świetle w pokoju przy oknie ustawiając ekspozycje przodem od okna lub na dworze gdy niebo jest przykryte białymi jasnymi chmurami, zdjęć nie należy robić w miejscach nasłonecznionych gdzie bezpośredni na model padają promienie słoneczne !

 

Ekspozycje najlepiej ustawić na stole, stawiają na nim np. pudło kartonowe i opierają na nim bristol w ten sposób żeby nie miał on zagięcia w miejscu gdzie ścianka pudła styka się z stołem, jednym słowem bristol ma być w tym miejscu zagięty, ma się układać w półkole tak żeby na poziomej i pionowej części tła był bristol.

Po ustawieniu tła ustawiamy model ma poziomej części tła w odległość około 20 cm od pionu.

 

3. Ustawienia aparatu

 

Tutaj zaczyna się bardzo ważna część tutorialu.

Aparat umieszczamy na statywie w odległości co najmniej 50 cm od modelu ! Dlaczego ?

Dlatego że ostatnie szkło obiektywu w aparacie jest wypukłe, zbyt bliskie ustawienie aparatu od modelu powoduje zniekształcenia które pływają negatywnie na jakość zdjęcia.

 

Aparat mamy sztywno ustawiony na statywie w odpowiedniej odległość wiec czas na wszelkiego rodzaju ustawienia.

Należało by zacząć od ustawienia czułość ISO na wartość jak najniższa 50 lub 100 zależy na ile pozwala dany model aparatu. Następnie przestawiamy aparat w tryb pozwalający na preselekcje (zmianę) wartości przesłony w aparacie ustawiamy ją na jak największą wartość F8.0 lub więcej w zależności od możliwości aparatu.

Mamy wstępnie ustawiony aparat, teraz używając tylko i wyłącznie optycznego zooma przybliżamy kadr tak aby w wizjerze aparatu znalazł się tylko model i aparat ustawił ostrość zdjęcia.

 

Kolejnym bardzo ważnym zadaniem jest ustawnie balansu bieli, przy tej czynności jeśli mamy białe tło zabieramy na chwile model z kadru i robimy w paracie test balansu bieli, inaczej ustawiamy ją ręcznie, większość aparatów ma taka funkcję, polega to na tym że aparat robi próbne zdjęcie po którym ustawia sobie poziom bieli, jeśli nie tło mamy np. niebieskie na czas ustawiania balansu bieli kładziemy w obszarze kadru widzianego przez aparat biała kartkę. Dzięki takim ustawieniom białe tło czy białe części modelu będą naprawdę białe a nie żółte czy szare.

 

Pozostaje jeszcze tylko ustawić model z powrotem w kadrze, ustawić opóźnienie migawki na 2 sek. lub więcej, włączyć funkcję makro i pstryknąć fotkę. Ustawianie opóźnienia zapobiega poruszeniu aparatu na czas robienia zdjęcia co spowodowało by nie ostre zdjęcie.

 

To by było na tyle całej filozofii na temat robienia zdjęć, jeśli macie jeszcze coś do dodania proszę piszcie.

Link to post
Share on other sites
  • Replies 142
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

No to Michał byłeś szybszy ode mnie Wczoraj pisałem że też chce zrobić taki mini tutotrial o robieniu zdjęć Ale musze sobie dać spokój, chyba że się nie obrazisz jak w tygodniu uzupełnie Twój tutotrial zdjęciami??

 

pozdrawiam

Link to post
Share on other sites
Dobre , dobre , należało by napisać jeszcze jaki „aparat”.

 

Ja do tego celu używam akurat KM Z5, ale jakaś idiot kamera się do tego nie nadaje :P

 

No to Michał byłeś szybszy ode mnie. Wczoraj pisałem że też chce zrobić taki mini tutotrial o robieniu zdjęć. Ale musze sobie dać spokój, chyba że się nie obrazisz jak w tygodniu uzupełnie Twój tutotrial zdjęciami??

 

Timi sorki nie wiedziałem Oczywiście możesz dodać tutaj zdjęcia, swoje opisy itp itd, temat jest otwarty

 

Michał, mam pytanie - czy Ty jesteś autorem?

 

Tak ja jestem autorem, wiedza co prawda jest ogólnego dostępu w książkach, internecie itp. Ja tylko wyciągnąłem z niej to co może się przydać przy fotografowaniu modeli i ubrałem w swoje słowa

Link to post
Share on other sites
W Z5 jest tylko jedno akceptowalne ISO 50 reszta ISO to PORAŻKA , co do tych 50 cm to przesada , „piątka” ma jeszcze w miarę dobrą optykę i Super makro.

Co do innych aparatów to da się robić nimi zdjęcia „makro” , bo tak naprawdę robienie zdjęć „całym” modelom np. w skali 1-72 to nie są zdjęcia makro, ale to taka „ciekawostka”

 

I najważniejsze to fotograf robi zdjęcie a nie aparat.

Tak co do Z5 ISO 50 jest jedynym dobrym wyborem.

 

Do co tej odległości ja robie przeważnie zdjęcia modeli które maja od 20 do 30 cm, więc 50 cm to dla mnie tak akurat.

 

Trybu super makro czy też lupy nie polecam, działa tedy optyka "cyfrowa" a nie szklana, zdjęcia robione przy użyciu cyfrowych zoomów czy też makr, nigdy nie wychodzą tak dobrze jak ze szkła.

 

Cały mój opis dotyczy zdjęci robionych kompaktową cyfrówka, zdjęcia robione lustrzaną cyfrówka to już inna bajka ale o tym może Rafhart coś napisze ?

 

dziagwa - zdjęcia nigdy aparat nie robi, jeśli chcesz robić zdjęcia trybem auto "idiot" to nigdy nie będzie ono wyglądało tak jak zrobi go człowiek znający się na tym, nawet tym samym aparatem.

Link to post
Share on other sites

Ciesze się że komuś się to przyda, wątek w porównaniu do innych o fotografi na innych forach jest słaby.

 

Ale jeśli Timi wzbogaci go o zdjęcia itp to myśle że bedzie ok

 

Mi się z lenistwa nie chciało tego robić

 

Edit

 

Dodam jeszcze że dobrze zrobione zdjecie to połowa sukcesu, drugą powoła jest obróbka w programach graficznych

Link to post
Share on other sites
  • 1 year later...

Mam pytanko

zrobiłem kilka prób z ustawieniami, pisałeś drogi Michale o preselekcji oraz o macro. Niestety mam dosyć stary aparat i te dwa ustawienia są w 1 jakby dziale, mogę ustawić tylko jedno z nich. Co w takiej sytuacji radzisz?

Czy lepiej jest ustawić max rozdzielczość zdjęcia, ustawiając aparat dosyć daleko, używając zoom'u przybliżać obiekt a później kadrować zdjęcia? Czy może masz jakiś inny pomysł ?

 

Aparat to HP 735

Preselekcja to F 4,3 [jak mnie pamięć nie myli

Tryb macro

Ustawianie kontrastu bieli itp posiadam.

 

Pozdrawiam

Link to post
Share on other sites
Czy lepiej jest ustawić max rozdzielczość zdjęcia, ustawiając aparat dosyć daleko, używając zoom'u przybliżać obiekt a później kadrować zdjęcia? Czy może masz jakiś inny pomysł ?
Dokladnie tak sie robi, szczegolnie, gdy uzywasz flasha. Wtedy zdjecie nie jest tak bardzo przepalone.
Link to post
Share on other sites

Jeśli fotografujesz cały model (około 20 cm) to lepiej zrezygnować z makro, ustawić minimalny otwór przesłony, posiłkować się zoomem i zrobić zdjęcie.

 

Makro bardziej przydaje się do zbliżeń na szczegóły model. Matryca kompaktowego aparatu cyfrowego jest tak mała że głębia ostrości wypada praktycznie w całym polu widzianym przez kadr.

Przymknięcie przysłony w 90% przypadków powoduje zwiększenie rozdzielczości obiektywu przez co zdjęcie wychodzi mniej rozmazane.

 

Unikaj mocnego kadrowania zdjęcia, sprzyja to później utratą rozdzielczości na zdjęciu po pomniejszeniu.

Link to post
Share on other sites

Max rozdzielczość zdjęcia, skadruj zoomem. Lepiej ustaw na preselekcje przesłony i ustaw jak najwyższą wartość

 

Dobrze ze przypomnieliście ten wątek to w weekend postaram sie uzupełnić zdjęciami

 

Edit:

Ups Michał był szybszy

Link to post
Share on other sites
Dokladnie tak sie robi, szczegolnie, gdy uzywasz flasha. Wtedy zdjecie nie jest tak bardzo przepalone.

 

Flash odradzam czy robieniu zdjęć modeli.

 

Chyba że posiadamy oddzielną lampę błyskową i jesteśmy wstanie rozproszyć jej światło.

 

W innych przypadkach jest to nie do przyjęcia.

Chyba że chcecie osiągnąć jakieś artystyczne zdjęcia, na których liczy się artyzm fotografa a nie pokazanie modelu

Link to post
Share on other sites

Polecam użycie statywu , lub położenie aparatu na czymś stabilnym , im większe F tym większe GO , choć przy kompaktach ma to mniejsze znaczenie , jeśli masz instrukcje to sprawdź od jakiej odległości „ostrzy” twój aparat , ponieważ czasem gdy aparat jest za blisko

automatyka wskazuje że złapała ostrość , a zdjęcie nie jest ostre , bynajmniej taką przypadłość zaobserwowałem w g… wartych Canon-ach. Spróbuj zrobić kilkanaście zdjęć wybrać najlepsze i wklej je tutaj. Koledzy na pewno też coś podpowiedzą.

Link to post
Share on other sites

Ja się jeszcze nie dorobiłem takiego "studia" jak Rafhart, więc nadrabiam tym, co mam pod ręką. Aparat - Canon EOS 350D - ustawiam w tryb manualny (M), dający możliwość jednoczesnej preselekcji przysłony i czasu. Preselekcją przysłony reguluję głębię ostrości (ok. F11 wystarcza - więcej nie, bo tło lepiej lekko rozmazać), a czas ustawiam taki, żeby nie rozmazać zdjęcia (ok. 1/30 s). Przy tych ustawieniach automatyka lampy dba o właściwe doświetlenie. Światło lampy wbudowanej rozpraszam trzymanym nad obiektywem kawałkiem ręcznika papierowego.

 

1.jpg

 

Po paru sesjach z bylejakim tłem postanowiłem dodać krajobraz. Podstawkę z modelem stawiam przed monitorem, na którym wyświetlony jest sielski widoczek. Tutaj metodą prób i błędów trzeba tak dobrać parametry naświetlania, żeby model i widoczek pasowały do siebie, oraz fotografować nieco z ukosa, żeby światło lampy odbite od ekranu nie trafiało w obiektyw. W ten sposób można w parę minut stworzyć całkiem sensownie wyglądający obrazek plenerowy, nie ruszając się z pokoju.

 

178.jpg

171.jpg

 

Dzisiaj kupiłem większy kawałek "trawki" i paczkę badyli do makiet kolejek. Chcę zrobić zarośla, które zamaskują granicę między podstawką a tłem z monitora.

Link to post
Share on other sites

Tryb manualny występuje nie tylko w lustrzankach. EOS nie jest niezbędny w mojej metodzie.

Link to post
Share on other sites
Tryb manualny występuje nie tylko w lustrzankach.
widziałem gdzieś kiedyś , na co niektórych kompaktach takie M na pokrętle.
No wlasnie... Czesciej w amatorskich aparatach mozna spotkac tylko preselekcje przeslony i czasu, ale sa i takie, ze ostrosc recznie mozna ustawic.
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.