michal.s Posted September 2, 2006 Share Posted September 2, 2006 Witam ! Zamieszam tutaj krótki poradnik na temat robienia dobrych zdjęć modelom. Po pierwsze będzie potrzebny dobry aparat, z możliwością preselekcji przesłony i czułości, zoomem optycznym przynajmniej 3x, możliwością opóźnienia migawki i możliwością ręcznego ustawienia balansu bieli. Niezastąpiony będzie też statyw lub sterta książek na których będziemy mogli nieruchomo ustawić aparat. 1. Dobór tła. W fotografii najlepiej sprawdza się metoda kontrastu, więc jasny model ciemne tło i odwrotnie. Jako tło dobrze zdają egzamin arkusze bristolu, można je dostać w przeróżnych kolorach co bardzo ułatwia fotografie. Najczęściej używanym kolorem jest biały, odcienie niebieskiego i czarny. Biały i niebieski nadaje się do robienia zdjęć przy dziennym świetle, natomiast czarny do bardzo jasnych kolorów modeli przy świetle sztuczny punktowym. 2. Ustawienie ekspozycji Zdjęcia najlepiej robić przy dziennym świetle w pokoju przy oknie ustawiając ekspozycje przodem od okna lub na dworze gdy niebo jest przykryte białymi jasnymi chmurami, zdjęć nie należy robić w miejscach nasłonecznionych gdzie bezpośredni na model padają promienie słoneczne ! Ekspozycje najlepiej ustawić na stole, stawiają na nim np. pudło kartonowe i opierają na nim bristol w ten sposób żeby nie miał on zagięcia w miejscu gdzie ścianka pudła styka się z stołem, jednym słowem bristol ma być w tym miejscu zagięty, ma się układać w półkole tak żeby na poziomej i pionowej części tła był bristol. Po ustawieniu tła ustawiamy model ma poziomej części tła w odległość około 20 cm od pionu. 3. Ustawienia aparatu Tutaj zaczyna się bardzo ważna część tutorialu. Aparat umieszczamy na statywie w odległości co najmniej 50 cm od modelu ! Dlaczego ? Dlatego że ostatnie szkło obiektywu w aparacie jest wypukłe, zbyt bliskie ustawienie aparatu od modelu powoduje zniekształcenia które pływają negatywnie na jakość zdjęcia. Aparat mamy sztywno ustawiony na statywie w odpowiedniej odległość wiec czas na wszelkiego rodzaju ustawienia. Należało by zacząć od ustawienia czułość ISO na wartość jak najniższa 50 lub 100 zależy na ile pozwala dany model aparatu. Następnie przestawiamy aparat w tryb pozwalający na preselekcje (zmianę) wartości przesłony w aparacie ustawiamy ją na jak największą wartość F8.0 lub więcej w zależności od możliwości aparatu. Mamy wstępnie ustawiony aparat, teraz używając tylko i wyłącznie optycznego zooma przybliżamy kadr tak aby w wizjerze aparatu znalazł się tylko model i aparat ustawił ostrość zdjęcia. Kolejnym bardzo ważnym zadaniem jest ustawnie balansu bieli, przy tej czynności jeśli mamy białe tło zabieramy na chwile model z kadru i robimy w paracie test balansu bieli, inaczej ustawiamy ją ręcznie, większość aparatów ma taka funkcję, polega to na tym że aparat robi próbne zdjęcie po którym ustawia sobie poziom bieli, jeśli nie tło mamy np. niebieskie na czas ustawiania balansu bieli kładziemy w obszarze kadru widzianego przez aparat biała kartkę. Dzięki takim ustawieniom białe tło czy białe części modelu będą naprawdę białe a nie żółte czy szare. Pozostaje jeszcze tylko ustawić model z powrotem w kadrze, ustawić opóźnienie migawki na 2 sek. lub więcej, włączyć funkcję makro i pstryknąć fotkę. Ustawianie opóźnienia zapobiega poruszeniu aparatu na czas robienia zdjęcia co spowodowało by nie ostre zdjęcie. To by było na tyle całej filozofii na temat robienia zdjęć, jeśli macie jeszcze coś do dodania proszę piszcie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timi Posted September 2, 2006 Share Posted September 2, 2006 No to Michał byłeś szybszy ode mnie Wczoraj pisałem że też chce zrobić taki mini tutotrial o robieniu zdjęć Ale musze sobie dać spokój, chyba że się nie obrazisz jak w tygodniu uzupełnie Twój tutotrial zdjęciami?? pozdrawiam Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gulus Posted September 2, 2006 Share Posted September 2, 2006 Zamieszam tutaj krótki poradnik na temat robienia dobrych zdjęć modelom. Michał, mam pytanie - czy Ty jesteś autorem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
michal.s Posted September 2, 2006 Author Share Posted September 2, 2006 Dobre , dobre , należało by napisać jeszcze jaki „aparat”. Ja do tego celu używam akurat KM Z5, ale jakaś idiot kamera się do tego nie nadaje :P No to Michał byłeś szybszy ode mnie. Wczoraj pisałem że też chce zrobić taki mini tutotrial o robieniu zdjęć. Ale musze sobie dać spokój, chyba że się nie obrazisz jak w tygodniu uzupełnie Twój tutotrial zdjęciami?? Timi sorki nie wiedziałem Oczywiście możesz dodać tutaj zdjęcia, swoje opisy itp itd, temat jest otwarty Michał, mam pytanie - czy Ty jesteś autorem? Tak ja jestem autorem, wiedza co prawda jest ogólnego dostępu w książkach, internecie itp. Ja tylko wyciągnąłem z niej to co może się przydać przy fotografowaniu modeli i ubrałem w swoje słowa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Godfryd Posted September 2, 2006 Share Posted September 2, 2006 Mi sie wydaje że jednak aparat.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
michal.s Posted September 2, 2006 Author Share Posted September 2, 2006 W Z5 jest tylko jedno akceptowalne ISO 50 reszta ISO to PORAŻKA , co do tych 50 cm to przesada , „piątka” ma jeszcze w miarę dobrą optykę i Super makro. Co do innych aparatów to da się robić nimi zdjęcia „makro” , bo tak naprawdę robienie zdjęć „całym” modelom np. w skali 1-72 to nie są zdjęcia makro, ale to taka „ciekawostka” I najważniejsze to fotograf robi zdjęcie a nie aparat. Tak co do Z5 ISO 50 jest jedynym dobrym wyborem. Do co tej odległości ja robie przeważnie zdjęcia modeli które maja od 20 do 30 cm, więc 50 cm to dla mnie tak akurat. Trybu super makro czy też lupy nie polecam, działa tedy optyka "cyfrowa" a nie szklana, zdjęcia robione przy użyciu cyfrowych zoomów czy też makr, nigdy nie wychodzą tak dobrze jak ze szkła. Cały mój opis dotyczy zdjęci robionych kompaktową cyfrówka, zdjęcia robione lustrzaną cyfrówka to już inna bajka ale o tym może Rafhart coś napisze ? dziagwa - zdjęcia nigdy aparat nie robi, jeśli chcesz robić zdjęcia trybem auto "idiot" to nigdy nie będzie ono wyglądało tak jak zrobi go człowiek znający się na tym, nawet tym samym aparatem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Godfryd Posted September 2, 2006 Share Posted September 2, 2006 Po przeczytaniu tego watku na pewno ich tak robić nie będe pozdr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
michal.s Posted September 2, 2006 Author Share Posted September 2, 2006 Ciesze się że komuś się to przyda, wątek w porównaniu do innych o fotografi na innych forach jest słaby. Ale jeśli Timi wzbogaci go o zdjęcia itp to myśle że bedzie ok Mi się z lenistwa nie chciało tego robić Edit Dodam jeszcze że dobrze zrobione zdjecie to połowa sukcesu, drugą powoła jest obróbka w programach graficznych Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fliper_nx Posted January 3, 2008 Share Posted January 3, 2008 Mam pytanko zrobiłem kilka prób z ustawieniami, pisałeś drogi Michale o preselekcji oraz o macro. Niestety mam dosyć stary aparat i te dwa ustawienia są w 1 jakby dziale, mogę ustawić tylko jedno z nich. Co w takiej sytuacji radzisz? Czy lepiej jest ustawić max rozdzielczość zdjęcia, ustawiając aparat dosyć daleko, używając zoom'u przybliżać obiekt a później kadrować zdjęcia? Czy może masz jakiś inny pomysł ? Aparat to HP 735 Preselekcja to F 4,3 [jak mnie pamięć nie myli Tryb macro Ustawianie kontrastu bieli itp posiadam. Pozdrawiam Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majek Posted January 3, 2008 Share Posted January 3, 2008 Czy lepiej jest ustawić max rozdzielczość zdjęcia, ustawiając aparat dosyć daleko, używając zoom'u przybliżać obiekt a później kadrować zdjęcia? Czy może masz jakiś inny pomysł ? Dokladnie tak sie robi, szczegolnie, gdy uzywasz flasha. Wtedy zdjecie nie jest tak bardzo przepalone. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
michal.s Posted January 3, 2008 Author Share Posted January 3, 2008 Jeśli fotografujesz cały model (około 20 cm) to lepiej zrezygnować z makro, ustawić minimalny otwór przesłony, posiłkować się zoomem i zrobić zdjęcie. Makro bardziej przydaje się do zbliżeń na szczegóły model. Matryca kompaktowego aparatu cyfrowego jest tak mała że głębia ostrości wypada praktycznie w całym polu widzianym przez kadr. Przymknięcie przysłony w 90% przypadków powoduje zwiększenie rozdzielczości obiektywu przez co zdjęcie wychodzi mniej rozmazane. Unikaj mocnego kadrowania zdjęcia, sprzyja to później utratą rozdzielczości na zdjęciu po pomniejszeniu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timi Posted January 3, 2008 Share Posted January 3, 2008 Max rozdzielczość zdjęcia, skadruj zoomem. Lepiej ustaw na preselekcje przesłony i ustaw jak najwyższą wartość Dobrze ze przypomnieliście ten wątek to w weekend postaram sie uzupełnić zdjęciami Edit: Ups Michał był szybszy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
michal.s Posted January 3, 2008 Author Share Posted January 3, 2008 Dokladnie tak sie robi, szczegolnie, gdy uzywasz flasha. Wtedy zdjecie nie jest tak bardzo przepalone. Flash odradzam czy robieniu zdjęć modeli. Chyba że posiadamy oddzielną lampę błyskową i jesteśmy wstanie rozproszyć jej światło. W innych przypadkach jest to nie do przyjęcia. Chyba że chcecie osiągnąć jakieś artystyczne zdjęcia, na których liczy się artyzm fotografa a nie pokazanie modelu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 3, 2008 Share Posted January 3, 2008 Polecam użycie statywu , lub położenie aparatu na czymś stabilnym , im większe F tym większe GO , choć przy kompaktach ma to mniejsze znaczenie , jeśli masz instrukcje to sprawdź od jakiej odległości „ostrzy” twój aparat , ponieważ czasem gdy aparat jest za blisko automatyka wskazuje że złapała ostrość , a zdjęcie nie jest ostre , bynajmniej taką przypadłość zaobserwowałem w g… wartych Canon-ach. Spróbuj zrobić kilkanaście zdjęć wybrać najlepsze i wklej je tutaj. Koledzy na pewno też coś podpowiedzą. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 3, 2008 Share Posted January 3, 2008 Małe. PS. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
michal.s Posted January 3, 2008 Author Share Posted January 3, 2008 Nie porównujcie cyfrowych lustrzanek do cyfrowych kompaktów, to całkiem inna bajka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 3, 2008 Share Posted January 3, 2008 Tryb manualny występuje nie tylko w lustrzankach Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majek Posted January 3, 2008 Share Posted January 3, 2008 Erm... Co w tym takiego smiesznego? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 3, 2008 Share Posted January 3, 2008 Może się nie znam , ale widziałem gdzieś kiedyś , na co niektórych kompaktach takie M na pokrętle. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majek Posted January 3, 2008 Share Posted January 3, 2008 Tryb manualny występuje nie tylko w lustrzankach. widziałem gdzieś kiedyś , na co niektórych kompaktach takie M na pokrętle.No wlasnie... Czesciej w amatorskich aparatach mozna spotkac tylko preselekcje przeslony i czasu, ale sa i takie, ze ostrosc recznie mozna ustawic. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 3, 2008 Share Posted January 3, 2008 Dobra mój błąd , źle przeczytałem , za długo siedzę przy kompie , a za mało w warsztacie , proszę „ciachnąć” moją wypowiedz. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fliper_nx Posted January 3, 2008 Share Posted January 3, 2008 Postaram się jakoś na dniach porobić fotki i pokażę co mi z tego wychodzi . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timi Posted January 7, 2008 Share Posted January 7, 2008 praktycznie w każdym "gównianym" Canonie (osobiście uważam je za jedne z lepszych kompaktów) jest tryb M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Constructor Posted May 23, 2008 Share Posted May 23, 2008 Mamy wstępnie ustawiony aparat, teraz używając tylko i wyłącznie optycznego zooma przybliżamy kadr tak aby w wizjerze aparatu znalazł się tylko model i aparat ustawił ostrość zdjęcia Odradzam manipulowanie jakimkolwiek zoomem podczas wykonywania zdjęć obiektom, które znajdują się w odległości mniejszej niż metr od obiektywu, a zwłaszcza przy takich odległościach jak 50 cm. Dlaczego? W nowo zakupionych aparatach możemy się z tym nie spotkać, ale występuje to w aparatach, które używane są dość długo. Podczas manipulacji zoomem, stary aparat, może wyłapać ostrość inaczej niż przy ustawieniach ogniskowej tej najniższej wartości, może nawet przesunąć głębię ostrości, co skopie nam kompozycję. Spotkałem się już z tym kilka razy – nie polecam zabawy z zoomem. Wykadrować zdjęcie możemy przy pomocy programu GIMP – darmowy i prosty jak PS. Co do ostrości to polecam funkcję MF – manualnego ustawiania ostrości aparatu. Dłuższy czas naświetlania też nie jest zdrowy dla starych aparatów. Polecam sprawdzenie wypalenia matrycy, poprzez zasłonięcie obiektywu i wykonanie zdjęcia na najdłuższym czasie naświetlania, może być nawet BULB. Zdjęcie będzie całe czarne, ale jak się przyjrzymy dokładniej to zauważymy na nim niebieskie, czerwone, białe plamki – są to miejsca gdzie matryca się wypaliła, oznacza to, że w tym miejscu aparat nie zapisze obrazu. Dowiemy się dzięki temu czy doświetlać bardziej model czy bawić się prędkością migawki Co do doświetlania to polecam miękkie światło odbite lub rozproszone przez jakiś materiał – najlepszy jest materiał na parasole – biały najlepszy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
reggy Posted May 23, 2008 Share Posted May 23, 2008 Spotkałem się już z tym kilka razy – nie polecam zabawy z zoomem.Wykadrować zdjęcie możemy przy pomocy programu GIMP – darmowy i prosty jak PS. A ja polecam bawienie się zoomem. Otrzymujemy bardzo ciekawe efekty - zmienia się nam perspektywa przez co obiekty wydają się większe niż są w rzeczywistości, co jest bardzo pożądane przy fotografowaniu modeli redukcyjnych, szczególnie w małych skalach. I kadrujcie jak najwięcej aparatem a nie programami. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.