Skocz do zawartości

Jak-12 A holownik "ex lekarz"


Artek82

Rekomendowane odpowiedzi

…był ostatnio szybowiec to teraz będzie holownik

 

Kilka słów o samolocie

                W 1959 r. wytwórnia WSK-Okęcie otrzymała zamówienie na produkcję licencyjną samolotów wielozadaniowych Jak-12A na zamówienie Związku Radzieckiego. WSK-Okęcie wyprodukowała w latach 1959-1960, 137 samolotów Jak-12A, głównie na eksport. W Polsce Jak-12A służyły jako samoloty łącznikowe w lotnictwie wojskowym, oraz w lotnictwie sanitarnym, zaś kilka egzemplarzy w aeroklubach. Po wycofaniu samolotów ze służby wojskowej trafiały głównie do aeroklubów i Zespołów Lotnictwa Sanitarnego, a po zakończeniu służby sanitarnej do odbiorców prywatnych. W Związku Radzieckim samolot Jak-12A był używany również w wersji rolniczej. W aeroklubach samoloty używane były głównie do holowania szybowców, szkolenia spadochronowego i lotów komercyjnych. Obecnie w Polsce występują w bardzo ograniczonej liczbie w kilku aeroklubach i u prywatnych właścicieli.

 

 

Historia egzemplarza SP-FKX

            Samolot o n/s 19001 wyprodukowany został w 1959 roku i trafił do Lotnictwa ludowego Wojska Polskiego jako samolot łącznikowy z nr taktycznym 001. Po spisaniu ze stanu w 1982 roku został zarejestrowany jako SP-CXP i przekazany do ZLSu w Zielonej Górze gdzie początkowo latał w malowaniu ex wojskowym. W 1986 roku podobno brał udział w ucieczce na Tempelhof i po powrocie do Polski podczas remontu został przemalowany w klasyczne żółto-czerwone barwy aeroklubowe z czerwonymi krzyżami. W 1990 roku otrzymał kolejne malowanie już typowo sanitarne biało-niebieskie i przekazany został do ZLS w Krakowie gdzie latał do końca swojej sanitarnej służby. W 1997 roku sprzedany został prywatnemu właścicielowi i zarejestrowany jako SP-FKX pozostawał w ex sanitarnym malowaniu z zamalowanymi krzyżami sanitarnymi. Samolot od tego czasu pojawiał się w Warszawie, Radomiu, Lesznie i Toruniu na różnych zawodach szybowcowych jako etatowy holownik. Na przełomie 2012/13 roku przeszedł gruntowny remont i po wymianie płótna otrzymał nowe sanitarne malowanie w którym pięknie się prezentuje. Do 2020 roku bazował na lotnisku Rudniki w Częstochowie, a obecnie bazuje w Radomiu skąd regularnie przylatuje na wystawy do warszawskiego Instytutu Lotnictwa. Kilka zdjęć chronologicznie według opisu powyżej:

A.thumb.jpg.4b6e30e468a14d06ccbde9fc4431d42d.jpg

 

B.jpg.77e61a04361fee2b2470c807336c59c6.jpg

 

C.jpg.c0bc7ce1e7c81e24e9ee7ab47b5386a1.jpg

 

D.thumb.jpg.dc16a5d5361f6a47945829a8f355b2a1.jpg

 

1108010016.thumb.jpg.885539ca3639fb57049e49a7df0243f1.jpg

 

E.thumb.jpg.4aa8fbaadcb82e0a7aed28e978107ae8.jpg

 

F.thumb.jpg.3b6ad147e47ac800e6ce47f7c6c10cae.jpg

 

G.thumb.jpg.2db294e85915e4d304b51e329fca1ec9.jpg

 

Kilka słów o modelu

            Model to metalowo-plastikowy wyrób chińskiej produkcji w skali 1/87 który pojawił się ponad dekadę temu w serii wydanej przez DeAgostini „Legendarne rosyjskie samoloty”. Bardziej szczegółowo i jakiś czas temu opisywałem ten modelik tutaj: Jakowlew Jak-12 A - [L]Galerie - Modelarstwo plastikowe - Modelwork. Z przeróbek jakie wykonałem to: tylne boczne okna, pitot, anteny, reflektor w skrzydle, hak holowniczy, stopnie wejściowe, prowizoryczne wnętrze kabiny aby nie było pusto, czyli jakieś fotele, tablica przyrządów i wolant, wydechy i naciągi stateczników. Kalkomanie do malowania SP-FKX wykonał dla mnie @Adamsky  Po tym krótkim wstępie zapraszam do zdjęć modelu :)

 

1.thumb.jpg.8e3ce1294f96c5c5087469ad02c7bcb7.jpg

 

2.thumb.jpg.1b18bd20d34c7c0b592fa2198abb1215.jpg

 

3.thumb.jpg.04bef16340708956f729b17b87e61734.jpg

 

4.thumb.jpg.8fa96f27fdb44e8d6c1355b0e9cca2b7.jpg

 

5.thumb.jpg.047735806e0baa07dbcdcb4e4d8bbee7.jpg

 

6.thumb.jpg.bbfbf6804c0dfd394021eeffba7046bb.jpg

 

7.thumb.jpg.d728bce48738df47804e0ed44570c803.jpg

 

8.thumb.jpg.ab165fbc40ad5a24b5597cb9b1d7f32d.jpg

 

9.thumb.jpg.62d2322141f33799017ce7ca5269f73c.jpg

 

10.jpg.8bbba194756fd38e9928bc172f83c91e.jpg

 

11.thumb.jpg.8a2d275ab68d46c33c33a7c66ca2ffad.jpg

 

12.thumb.jpg.386108aa00804fdcdf87d0688355632c.jpg

 

13.thumb.jpg.17a7124ae57a408b8ec44a2d6db25096.jpg

 

14.thumb.jpg.a3827c5471f9cc870a09b8d9d0aed78a.jpg

 

15.thumb.jpg.4ba7db603b4cd29ee0882bff91ebadd6.jpg

 

16.thumb.jpg.f4816cd737b0bb7e60f29a4cbcf609ae.jpg

 

17.thumb.jpg.66797d370466d2103c7ddd68eeaef586.jpg

 

18.thumb.jpg.9821884012dcb1386b5bc28819c7a77f.jpg

 

19.thumb.jpg.e0df2110c9a3221b739a5d5d2abad592.jpg

 

Dziękuję za uwagę :) 

Wykorzystano materiały autorów i serwisów widocznych na zamieszczonych fotografiach, oraz własnego zbioru informacji.

 

 

 

  • Like 17
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, BRAVO112 napisał:

mam chyba ze trzy

Ja 4 zakupiłem :razz:

16 godzin temu, BRAVO112 napisał:

caly czas myslalem, ze to 72, ale teraz zmierzylem - 1:87 ( H0)

Ja na początku też, ale jak już miałem w łapach to zdziwko złapało :wow:

12 godzin temu, DobreMzimu napisał:

Burty wyglądają karykaturalnie

Domyślam się że chodzi o to "napięcie płótna" :hmmm: no taki już odlew.  W A-modelu w 1/72 też jest tak zaznaczone ale jednak subtelniej...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak wypada porównanie Azjaty z  A modelem?

W obu przypadkach projektanci poszli na łatwiznę i zrobili zamknięte zasłonki. Azjata  do podziałów blach na skrzydle oparł się na filozofii science fiction.

 

Artek82,

Szacunek za wykonanie obu modeli. Z odległości z jakiej normalnie ogląda się modele mankamenty stają się niewidoczne.

Edytowane przez DobreMzimu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.