Skocz do zawartości

[wrzesień '39] - Starachowicki Bofors


Gerd

Rekomendowane odpowiedzi

Pozwolicie Panowie, że nieśmiało przyłącze się do projektu.

Przedmiotem moich zmagań będzie 40mm armata przeciwlotnicza na licencji szwedzkiego Boforsa. Cudo takie produkowane było - jak wszyscy wiedzą- w COP, a dokładnie w Starachowickich Zakładach Górniczo - Hutniczych S.A. Zakłady te we wrześniu 39 r. wystawiły fabryczne plutony opl. do obrony miasta. Od 1 września ostrzeliwując nieprzyjacielskie wyprawy bombowe w głąb kraju, zaś 6.IX. strzelając na wprost odparły one próbę wziecia miasta przez Niemców z marszu.

 

Na pamiątkę wrześniowej obrony wybudowano taki oto pomnik:

 

cd32eb002a5d7d21med.jpg

 

w prawdzie główną na nim rolę gra radzicka 37mm armata przeciwlotnicza wz.1939 pt.: 61-K,

 

09c504a8c3f132cf.jpg

 

ale nikomu to specjalnie nie przeszkadza.

 

Zamysłem moim nie jest budowa repliki pomnika lecz dioramy mniej lub bardziej przypominającej stanowisko ogniowe "Majówka" .

 

Zestawym wyjściowym jest :

 

fb858771da8b1a65med.jpg

 

trzy ramki z zielonego plastiku z czego dwie identyczne.

 

Oto in-box:

 

740b166b3bc89823med.jpg

 

d0e3ad515ef308e3med.jpg

 

5dc3d47f239b40a2med.jpg

 

871da5fbc7e6da9amed.jpg

 

2a0a29e590742f4dmed.jpg

 

figurki z "porażeniem mózgowym"...na szmelc.

 

f0b6a1a4beccd751med.jpg

 

oraz przewidziane dodatki:

 

cd97272381e9f968.jpg

 

Za kluczowe uznałem pozyskanie prawidłwych (polskich) kół. I mam takie dzięki uprzejmości firmy S-Model. Bardzo dziękuję bo grosza nie wzieli.

 

b65eaccb2a509c78med.jpg

 

Postaram się zakończyć prace do 6.IX.2009 r., choć zdaję sobie, przynajmniej częściowo, sprawę z ogromu prac.

Ekspertów od tematyki "wrześniowej" proszę o łagodne traktowanie, pozostałych o konstruktywne kometarze.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj,

Boforsa jeszcze nie brałem na warsztat. Czytałem jednak na forach, że przerabianie Boforsa Italeri na naszego wymaga sporo pracy. Poprawny jest Bofors S-Model. Może ma ktoś chociaż jego instrukcję aby dokonać pierwszego przeglądu porównawczego. Koła masz już z głowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest ta instrukcja.

d1a286b7ef8bfd67med.jpg

Bardzo z resztą przydatna.

 

9672ee7365164327med.jpg

 

Wstępne oględziny wykazały, że:

oprócz kół i bębnów hamulcowych (w zesatwie S-Modelu cz.43, które to występują w zesatwie Iatleri cz. 42B i 57B jako element zintegrowany zupełnie w moim przypadku nieprzydatny), podstawowe różnice to:

1) oporopowrotnik (S-M cz.10; Italerii fragment cz.35A i 36A) tu jednak

możliwa=konieczna jest synteza z zapasową lufą - jej fragmetem-

zesatwu Italeri cz.19A)

2) przyrządy celownicze. konieczaa wymiana celownika przeziernikowego

Italerii cz.30A, 37b i 38B lub Eduard cz.69 i 75) na kolimatorowy z

zestawu "zrób to od podstaw".

oraz trochę drobiazgów, które to "wyjdą w praniu".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej Gerd !

 

Super pomysł ale i ciężka przeprawa, koła to rzecz ważna ale to chyba nie jedyna rzecz, którą poprawić trzeba. Trzymam za Ciebie kciuki, tym bardziej, że sam chciałbym złożyć kiedyś ten model, nie wiem jeszcze czy lepiej jest walczyć z S Modelem czy przerabiać Italkę.

Niebawem startuję ze starachowicką 75tką wz 36/37 więc będzie mocna reprezentacja plotn.

Powodzenia !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Siadam i kibicuję

A jak kolega Gerd dojdzie do etapu prac przy celowniku to poproszę o relację od podstaw.

 

Ps. Jak trzeba będzie jakieś zdjęcia części do Boforsa z modelu S-M to służę pomocą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak. Kupiłem go specjalnie dla ciągnika C2P, ale jest on tak koszmarnie odlany (ciągnik oczywiście), że leżą i czekają na... odsprzedaż, wymianę lub akt desperacji i próbę podjęcia walki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znam te fotki i stronę www też (rewelacyjna!!!), ale dzięki.

 

Pojawiają się już pierwsze wątpliwości. Ano mianowicie, zestaw Italerii, załącza części nr 56B 2szt., a żywiczny S-Model -rzekomo poprawny-utwierdza nas w przekonaniu elementami nr 55, obaj producenci serwują nam zaczepy łap stabilizujących armatę. (Poniżej oznaczone czerwonymi strzałkami.)

 

bea1414ad57bc6camed.jpg

 

Niestety nie dopatrzyłęm się ich na żadnym zdjęciu. Na fotce powyżej (tej od Widd'a) widać za to nieco inne elemnty mocujące. Czas zatem na zmiany. Chyba, że Panowie podsuniecie jakieś argumenty przeciw.

 

Dalej zakończenie lawety- na zdjęciu w czarnym kole -do modernizacji. Nie ma strachu bo wozillo połączony Maskolem łatwo się rozmontowywuje.

 

mam parę fotek kolorowych z muzeum w Rosji

jeśli są z opisem : http://tanksinmoscow.com - to mam, widziałem. Jeśli coś innego poproszę, ale może do Walkaround Boforsa. Dzięki za pomoc!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

na zdjęciach jest Bofors i to naprawdopodobniej nasz, świadczy o tym min. sposób nitowania lawety, mocowanie przyrządów celowniczych, brak wsporników o których mowa wcześniej tylko koła są ruskie od ZIS-5 albo innego super samochodu z dykty. Na ale na pewno nie 85mm!

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dalsza analiza zdjęć archiwalnych i współczenych egzemplarzy wykazała, że laweta wymaga montażu bębnów hamulcowych w tylnej osi. W zestawie Italerii są one zintegrowane z kołami (cz. 42B i 57B) przez co mnie zupełnie nie przydatne. S-Model ma w zestawie ich aż cztery (cz.43 ) czyli parę dla każdej osi. A to przesada.

 

Jako, że potrzene elementy nie były skomplikowane łatwo dorobiłm je ze zużytej karty telefonicznej:

756db51c5bf4ca48med.jpg

 

po montażu:

a1e0742876bbaf15med.jpg

 

wraz z elementami hydrauliki (to ten drucik):

40386d6d36b669bbmed.jpg

 

Oporopowrotnik to jedna z zasadniczych ingerencji. Element wyjściowy- zapasowa lufa (Italerii cz.19A) już przecięta:

3a18659e7e985f60med.jpg

 

w połączeniu z toczona lufą RB-Model 35B97

84d68eb3efa237f2med.jpg

 

osłonę mechnizmu wykonałem z cienkiej blaszki aluminowej. Udało się za trzecim podejściem. Potem miejscowo trochę szpachli...

0a79ae0fbc920338med.jpg

 

i jesteśmy już bliżej niż dalej by armata przybrała porządane kształty. Reszta detali przy okazji przyrządów celowniczych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...

Okazuje się, że "modlitwy" nad zdjęciami przynoszą co raz to nowe spostrzeżęnia. Konieczne stało się usunięcie przyklejonych niejako rozpędem hamulców ręcznych oraz świateł (,które to występowały na amerykańskiej lawecie czyli takiej jak w zestawie Italeri.) dalej podpora pod lufę także jest inna. Tu już poprawiona:

 

742425850b73fb39med.jpg

 

to oczywiście jedynie cześć przeróbek jakie były konieczne. No ale myślę że lawetę mam "z głowy".

 

f885b28f958d5ca9med.jpg

 

do tej pory najwięcej pracy było z wykonaniem nitowania widocznego poniżej:

 

1e97c17ddbb116db.jpg

 

Teraz kolej na jarzmo i samo działo. To szczęśliwie już "podgonione".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Udało się (chyba) zakończyć etap przeróbek, a tym samym sklejania:

 

9bb7891366c5e1e6med.jpg

 

Armata na obecnym etapie prac składa się z trzech modułów: lawety,

platformy bojowej i działa z jarzmem.

 

d8edf554eafde058med.jpg

 

74629db78677a5c8med.jpg

 

Wszytsko to dla wygody przy malowaniu, stąd być może wygląda niezbyt symetrycznie.

 

5f7a6462a5e6b14fmed.jpg

 

Moduły połączone w tej chwili na "Maskol", a teraz Do Surfacera -Marsz!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.