Jarekk Napisano 2 Lipca 2009 Share Napisano 2 Lipca 2009 "Mostowce" są zwykle bezwieżowe. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jendrass1 Napisano 2 Lipca 2009 Autor Share Napisano 2 Lipca 2009 Jarku no ja bym się sprzeczał i to nawet bardzo. Wóz na którym będę się wzorował czyli radziecki czołg mostowy T26-S, miał wieżę, oto przykłady: Pytanie jest inne, czy bierzemy na warsztat czołg dwu czy jednowieżowy. Zastanawialiśmy się z Widdem i stanęło na dwuwieżówce. Kwestia czy zostawiamy obie wieże, usuwamy jedną (to rodzi asymetrię) czy dajemy jedną wieżę po środku wozy, tak jak to jest w T26-S. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
szlachcik1 Napisano 2 Lipca 2009 Share Napisano 2 Lipca 2009 czy dajemy jedną wieżę po środku wozy, tak jak to jest w T26-S. Skromnie myślę, że ta opcja jest lepsza Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jarekk Napisano 3 Lipca 2009 Share Napisano 3 Lipca 2009 Jendrass, naginasz fakty do tezy. Napisałem: "Mostowce" są zwykle bezwieżowe. ST-26 to raczej wyjątek wśród czołgów mostowych. Proponuję zobaczyś zdjęcia: - Canal Lock Bridge Mark V tank, - IT-28 - Covenanter-Bridgelayer - Valentine Bridgelayer - Churchill Bridgelayer - Brückenleger PzKpfw. I - Bruckenleger PzKpfw II - Schnell Brücke - PzKpfw IV - MTU-12 (T-54) - BLG-67 (T-55) - M48 AVLB - M60A1 AVLB - M1A1 Abrams AVLB - Sheridan AVLB - Biber (Leopard ) - MLC 70 Bruglegger - Centurion Bridge Layer itd..... Nie znalazłem kolejnego typu czołgu mostowego z wierzą ! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 3 Lipca 2009 Share Napisano 3 Lipca 2009 Na czołgu dw stanęło, gdyż nasze wojsko chciało coś zrobić z tymi czołgami, już po wprowadzeniu czołgu średniego. Niemniej Jendrass, może to być słuszne, jeśli zrobisz 7tp bez wieży, a z mostem Myślę, że będzie o wiele bardziej ciekawy model Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jarekk Napisano 3 Lipca 2009 Share Napisano 3 Lipca 2009 Widd, zauważ, że czołgi mostowe "pasowane" były raczej pod czołgi o podobnej nośności. Po ST-26 jeździły tylko T-26 i BT. Pod nasze średnie musieliby pasować przęsła, ale czy pasowałyby one pod 7/9TP? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 3 Lipca 2009 Share Napisano 3 Lipca 2009 W zasadzie ja tylko mówiłem, że "coś chciano zrobić" z czołgami lekkimi. O ile znamy założenie przebudowy części 7TP na wersję plot, znamy też z rysunku przecież most dla 7TP dw. Taki rysunek byl chyba w TBiU. Mamy tam i wieże i wersję dw, a mechanizm pasuje pod ten radziecki. Co do czołgu średniego. Nie znam się na tym, ale czy zakładana szerokość czołgu średniego, czyli 2,6 m (szalenie wąska maszyna) nie umożliwiłaby jazdy po moście takim samym jak 7TP? Pytam, bo nie wiem :/ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jarekk Napisano 3 Lipca 2009 Share Napisano 3 Lipca 2009 (edytowane) Chodzi mi raczej o udźwig tych przęseł. 9 ton to nie 25 ton. Rosjanie zbudowali ok. 60 ST-26, pochodzi on z 1932 roku. Długo czekał na sprawdzian bojowy. Dobrze się spisały w Finlandii ale do czerwca 1941 dotrwało ok. 10. Reszta się popsuła lub została zniszczona. Sprawa wieży wg mnie dotyczy bardziej dowodzenia pojazdem podczas podjazdu do przeszkody i komenderowanie podczas układania mostu. Kierowca ma wówczas ograniczone pole widzenia. Edytowane 3 Lipca 2009 przez Gość Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 3 Lipca 2009 Share Napisano 3 Lipca 2009 A można np. pozostawić jedną wieżę. Drugą usunąć i zrobić miejsce na mechanizm wyciagarki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jarekk Napisano 3 Lipca 2009 Share Napisano 3 Lipca 2009 W ST-26 wciągarka była na tylnej ścianie przedziału bojowego i napęd do niej przekazywany był z wału. W tym przypadku nie było raczej miejsca na stanowisko dowódcy w środku i musiał siedzieć w wieży (lewej?). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
harkonnen Napisano 3 Lipca 2009 Share Napisano 3 Lipca 2009 Ge-nial-na robota... Gratulacje! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jendrass1 Napisano 3 Lipca 2009 Autor Share Napisano 3 Lipca 2009 Jarku przepraszam, nie chodziło o to żeby robić Ci jakieś przytyki. Co do nośności to wydaje mi się (zaznaczam) że taki most pasował by tylko pod 7/9 TP 10/12TP i ewentualnie pod 14/15TP (wiemy o jakie czołgi chodzi, tylko nazwy mają różne). Dla 20/25TP most musiałby byś znacznie masywniejszy, siłą rzeczy taka raczej ażurowa konstrukcja nie wytrzymała by naporu 25tonowego klocka. Wieża nadal mnie gnębi ale, skoro faktycznie jest tak jak mówi Jarek, że tylko T-26S miał taką wieżyczkę, to może ją olać i zrobić taką nadbudową jak na Bergepanterze ? W sumie nawet ciekawie by wyglądało, nie było by tez problemu ze zlokalizowaniem wyciągarki. Wariant z wieżą Boforsa odpada - wieże drogie i szkoda pewnie by było przeznaczać je czołg mostowy czyli w zasadzie maszynę drugiej linii. Wersja dwuwieżowa - dla mnie asymetryczne utrzymanie wieży odpada, chociażby dlatego, że jak wspomniał Widd byłby problem z wyciągarką. Zatem, raczej wersje bez wieży i tylko z jakąś "nadbudową" drewniano, metalową Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kazio Napisano 3 Lipca 2009 Share Napisano 3 Lipca 2009 Proponuję zobaczyś zdjęcia: Brückenleger PzKpfw. I Jarku - jesteś pewien, że klika sztuk wyprodukowanych mostowych jedynek nie miało wież (tak z ciekawości pytam)? Na podstawie zdjęć, jakie posiadam, ciężko ustalić, czy tam były wieże czy nie (nadbudówkę zasłaniają cienie od mostów i same zdjęcia są marnej jakości). Na dwoje babka wróżyła, choć biorąc pod uwagę ewentualną niewielką odległość wieża - spód mostu to może rzeczywiście ich nie było... A swoją drogą to Brückenlagery miały trochę inną koncepcję samego mostu od choćby prezentownych T-26 S. Tam raczej "główna" część mostu nie była składana, tylko rampy z przodu i z tył rozkładali (podobne do tych, jak w "pionierskich" Hanomagach)... Możesz pomyśleć nad takim wariantem mostu jak w jedynce, Jendrass, choć w praktyce przeważały mosty opuszczane w całości na wyciągarkach i separowane od pojazdu na czas użycia (np. mostowe CV). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jarekk Napisano 3 Lipca 2009 Share Napisano 3 Lipca 2009 Jendrass byłeś tutaj: www.armchairgeneral.com/.../T-26/ST-26.htm Z rysunków na tej stronie nie wynika, że ewentualna lewa wieża przeszkadzałaby wyciągarce, czy rampie. Wyważeniem nie ma co chyba sobie głowy zawracać bo była stosunkowo lekka. Lewa strona to dobry pomysł, kwestia czy ciasna wieża od ckm-u, czy nowa budka. Rosyjska wyciągarka brała napęd z wały napędowego, więc zajmowała praktycznie tylny-środek. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jendrass1 Napisano 3 Lipca 2009 Autor Share Napisano 3 Lipca 2009 Nie otwiera mi się żadna strona o T26 pod tym adresem Jarku, błąd 404 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jarekk Napisano 3 Lipca 2009 Share Napisano 3 Lipca 2009 W Google wybierz "Grafika", wstukaj "ST-26". Pod zdjęciem czołgu ( u mnie jest już w drugim rzędzie , drugie z lewej) poszukaj strony www.armchairgeneral.com i kliknij na zdjęcie. Może coś skopałem. http://www.armchairgeneral.com/rkkaww2/galleries/T-26/ST-26.htm Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 3 Lipca 2009 Share Napisano 3 Lipca 2009 Stronę, którą Jarekk pokazujesz, kiedyś z Jednrassem analizowaliśmy. A co do Panzer I i mostu: Wieża jest. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
cieciwa Napisano 4 Lipca 2009 Share Napisano 4 Lipca 2009 Wydaje mi się, że wozy "specjalne" były robione "na bazie" standardowych pojazdów bojowych. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jarekk Napisano 4 Lipca 2009 Share Napisano 4 Lipca 2009 Za Motorbuch Verlag 02 – „Der Panzer Kampfwagen I und II und ihre abarten“ [...] Ciekawą konstrukcją był zbudowany w firmie Magirus - samobieżny czołg mostowy Brückenleger auf PzKpfw I Ausf.A. Na kadłubie czołgu PzKpfw I Ausf.A zamontowano na stałe przęsło mostu. Para czołgów Brückenleger pozwalała pokonać przeszkodę (np. rów przeciwczołgowy) o maksymalnej szerokości 11 metrów. Z powodu niewystarczającej nośności i sztywności most okazał się konstrukcją niepraktyczną i prace nad nim przerwano koncentrując się na skonstruowaniu mostu na podwoziu czołgu PzKpfw II.[...] Jedną z testowanych wersji była również taka: PS. Mogę poniżej wstawić sporo zdjęć czołgów mostowych bezwieżowych (które wymieniłem lub znajdę jeszcze) aby łatwiej zrozumieć znaczenie słowa "większość". Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jendrass1 Napisano 4 Lipca 2009 Autor Share Napisano 4 Lipca 2009 PS. Mogę poniżej wstawić sporo zdjęć czołgów mostowych bezwieżowych (które wymieniłem lub znajdę jeszcze) aby łatwiej zrozumieć znaczenie słowa "większość". Jeszcze trochę Jarekk i posądzę Cię o focha ;) Z rysunków jakie wstawiłeś w wątki o PBP wynika że są dwie wieże a przęsła mostu leżą gdzieś na wysokości błotników wozu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jarekk Napisano 4 Lipca 2009 Share Napisano 4 Lipca 2009 Nie wiem czy Widd widział tamte rysunki z TBiU. Ja znalazłem je wczoraj i z nimi nie dyskutuję. Chodzi mi o ciągnięcie tematu o wieżowych czołgach mostowych na podstawie przypadkowych zdjęć. Zdjęcie które zamieścił Widd to nie jest czołg mostowy na PzI tylko saperska prowizorka która nic nie wnosi. Polecam tekst poniżej. Z tekstu wynika, że nie było mostowych Pz I. Wyprodukowano tylko 3 czołgi saperskie na Pz II i na dodatek (co dla mnie jest nowością) użyto je w Polsce! Jak widać na zdjęciu poniżej wież nie miały! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 4 Lipca 2009 Share Napisano 4 Lipca 2009 Na Panzerach się zupełnie nie znam. Rozróżniam w zasadzie te wrześniowe, a resztę ignoruje Tak, aby wszyscy wiedzieli o czym mowa Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jarekk Napisano 4 Lipca 2009 Share Napisano 4 Lipca 2009 W takim razie, pytanie podstawowe. Rysunek wykonany przez Pana Magnuskiego, czy z oryginalnej dokumentacji? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 4 Lipca 2009 Share Napisano 4 Lipca 2009 Niezbadane są wyroki Pana... czyli jednym słowem...Bóg jeden wie... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jendrass1 Napisano 29 Lipca 2009 Autor Share Napisano 29 Lipca 2009 Rozwiejcie moje wątpliwości odnośnie tego szkicu (Widd). 1. Czy ja dobrze widzę, że z tylu wozu jest otwór, z którego wystaje rura na którą nawija się lina mostowa ? Rura napędzana przez jakąś przekładnie na wale wozu wewnątrz ? 2. Z przodu wozu, są cowniki podobne do tych zastosowanych w przypadku pługu. Na nich zamontowany jest ten cały trap mostowy oraz przęsło (prostopadłe do mostu w momencie ostatecznego ustawienia) 3. Czy w takim razie lina musi iść przez całą oś wozu, wewnątrz ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.