Helmut Napisano 11 Kwietnia Share Napisano 11 Kwietnia (edytowane) Gwoli porządku i rzetelności. Nie dawał mi spokoju jeden element tablicy rozdzielczej ET574 - mianowicie coś, w lewym górnym rogu, co wygląda jak cup holder przyczepiony przez idiotę. Dobrze toto widać na tym zdjęciu (równo z krawędzią ronda) . Tu już jest lekko rozwalony, bo do samolotu zdążyli się już dobrać szabrownicy. Udało mi się zidentyfikować to jako uchwyt do amerykańskiej wersji pip-squeaka - BC-608A. Potwierdzałoby to tezę @greatgonzo, że do tego lotu ET574 miał zdemontowany IFF. Wg. informacji z NAASM zaczęto je produkować w styczniu 1942, ale przestano po wypuszczeniu 500 sztuk, bo zaczęto robić "prawdziwe" IFF. W muzealnych egzemplarzach to ustrojstwo zachowało się w AK803 (przy prawej burcie na dole , tuż poniżej czerwonej rączki). Ten samolot docelowo latał w RCAF. Jest też zamontowane w AK987, również kanadyjczyku, chociaż tu mam wątpliwości, ze względu na lśniący świeżością kokpit, czy aby na pewno należał do oryginalnego wyposażenia. Ale cholera wie. Wygląda też, że NIE było go w AK753 (zdjęcie @barszczo), który potem albo trafił do Afryki północnej (RCAF lub SAAF). No i teraz w związku z tym wszystkim wątpliwość: czy jest w ogóle możliwe określenie prawdopodobieństwa (każdego poza 50/50), jaki IFF mógł mieć "mój" AK913??? (zdjęcia tylko do celów dyskusji) Edytowane 11 Kwietnia przez Helmut Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Helmut Napisano 11 Kwietnia Share Napisano 11 Kwietnia I jeszcze jedna rzecz, z tej samej, ale innej bajki. ET574 ma tuż nad wajchami przepustnicy przyczepiony, chyba chałupniczo, kawał blachy, który zasłania część szyby wiatrochronu. Średnio się tym przejmowałem, ale coś mnie tknęło i poprzyglądałem się zdjęciom z epoki. Na fotografii sierż. Urbańczyka w kabinie P-40 podczas służby w 112 Sq. też coś takiego widać: Dopatrzyłem się tego też na zdjęciach AK578 i AK631 w Polish Fighter Colors II (s. 394), więc wygląda, jakby to była standardowa polowa modyfikacja na pustyni. Co ciekawe, po prawej stronie kokpitu ET574 też widać chyba taką blachę, ale jest krótsza i nie wystaje ona powyżej krawędzi szyby. Raczej nie mam wątpliwości, czy ją wstawiać do AK913, ale nurtuje mnie - po cholerę toto było?? (zdjęcia do celów dyskusji) 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
barszczo Napisano 11 Kwietnia Share Napisano 11 Kwietnia W dniu 11.04.2025 o 20:35, Helmut napisał: Raczej nie mam wątpliwości, czy ją wstawiać do AK913, ale nurtuje mnie - po cholerę toto było?? Expand Zagiąłeś mnie ta blachą. Też przegrzebałem fotki i w 112 Sq znalazłem ją jeszcze w GA-V, GA-X, GA-F, GA-N i nawet u Kangurów w CV-L i w wielu innych z niewidocznymi oznaczeniami. Za diabła nie wiem po co to było. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Soris Napisano 11 Kwietnia Share Napisano 11 Kwietnia Blacha po prawej mogła być dodatkową tabliczką np. z ustawieniami radia, ta po lewej, podobną jak w Tomahawku, ale to tylko moja teoria. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Helmut Napisano 11 Kwietnia Share Napisano 11 Kwietnia W dniu 11.04.2025 o 22:47, Soris napisał: Blacha po prawej mogła być dodatkową tabliczką np. z ustawieniami radia, ta po lewej, podobną jak w Tomahawku, Expand Dzięki, ale chyba jednak nie. Ta po prawej - niestety dużo gorzej ją widać - wydaje się podobnie po chamsku przymocowana dużymi śrubami (albo małymi, ale z dużymi podkładkami...), jak ta po lewej, podobnie też, zobacz, widać, że ma na brzegu namalowany wąski czarny pasek. Dodatkowo wyraźnie wystaje powyżej górnego progu kokpitu. Najpierw myślałem, że była tak samo wysoka, a Copping ją dla jakichś celów urwał, ale na górnej krawędzi też ma czarny pasek, więc taką ją zamocowano. Podejrzewam, że pewnym tropem może być pojawienie się w późniejszych P-40 (M i N) trójkątnej blachy na tylnej części dolnej ramki wiatrochronu, jak tu. Tylko, że i tu nie mam pojęcia, czemu ona służyła. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greatgonzo Napisano 12 Kwietnia Share Napisano 12 Kwietnia (edytowane) W dniu 11.04.2025 o 20:17, Helmut napisał: Potwierdzałoby to tezę @greatgonzo, że do tego lotu ET574 miał zdemontowany IFF. Expand Nie wiem jak. Jeszcze raz, Peep Squeek i IFF są zupełnie niezależne. Pustynny wrak miał brytyjski PS i po amerykańskim pozostał ino uchwyt, jak sznur po rogu. Może na jakiś limeyski szpej, a może na colę z Maca. O braku IFF świadczy brak IFF i śladu po nim w kabinie. W operacyjnym samolocie nie zgadniesz. Formalnie powinien być. Jeżeli był to Mk II. Zaczyna mnie intrygować ten Twój model. Edytowane 12 Kwietnia przez greatgonzo Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
barszczo Napisano 12 Kwietnia Share Napisano 12 Kwietnia (edytowane) W dniu 12.04.2025 o 00:19, greatgonzo napisał: Zaczyna mnie intrygować ten Twój model. Expand Mnie też. Sam mam rozgrzebanego P-40 w 1:32, docelowo Kittyhawk GA-Y. I miało być łatwo, i przyjemnie... Edytowane 12 Kwietnia przez barszczo Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Helmut Napisano 12 Kwietnia Share Napisano 12 Kwietnia W dniu 12.04.2025 o 00:19, greatgonzo napisał: Nie wiem jak. Jeszcze raz, Peep Squeek i IFF są zupełnie niezależne. Pustynny wrak miał brytyjski PS i po amerykańskim pozostał ino uchwyt, jak sznur po rogu. Może na jakiś limeyski szpej, a może na colę z Maca. O braku IFF świadczy brak IFF i śladu po nim w kabinie. Expand Czekaj, bo jedna (?) rzecz mi się nie zgadza. OK, P-S i IFF to rzeczy niezależne, ale chyba do pewnego stopnia. Bo P-S bywał, z tego, co rozumiem, wykorzystywany jako IFF. W opisie na stronie Smithsonian mamy zdanie "The “pipsqueak” identification unit contactors like this one were the solution before the advent of dedicated IFF transponders." Ogólnie z tego opisu rozumiem (może źle, już nie wiem), że to ustrojstwo, jakkolwiek de facto było "timer for communications radio", to akurat ten sprzęt był produkowany do spełniania funkcji IFF. I jak weszły "prawdziwe" transpondery, produkcję zarzucono. W ET574 jest już jeden pip-squeak (na prawej burcie), brytyjski. Czy w tej sytuacji jest uprawnione założenie, że ten drugi (po którym mamy uchwyt), robił za IFF? Zastanawia mnie to, że na prawej burcie na prawo od sterownika radia, mamy gołe blachy, nie ma nawet pustych uchwytów, jak w AK753. W dniu 12.04.2025 o 00:19, greatgonzo napisał: W operacyjnym samolocie nie zgadniesz. Formalnie powinien być. Jeżeli był to Mk II. Expand Zgoda. Formalnie. Ktoś jakiś czas temu pisał o "absurdach z cyku tylko w wojsku"... Co do tego BC-608A, to na razie znalazłem go tylko w maszynach dla RAF (albo, ogólniej, Commonwealthu), więc ciśnie się na klawiaturę teza, że było to ustrojstwo dla Angoli, ale to wciąż zbyt skromny materiał porównawczy, żeby wyciągać jakiekolwiek dalej idące wnioski, poza oczywistym, że jest w tych maszynach (a i to nie wiemy, czy oryginalnie). W dniu 12.04.2025 o 00:19, greatgonzo napisał: Zaczyna mnie intrygować ten Twój model. Expand A mnie intryguje powyższe zdanie. To źle czy dobrze (że intryguje model, nie zdanie)? Mam się bać? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Helmut Napisano 12 Kwietnia Share Napisano 12 Kwietnia W dniu 12.04.2025 o 07:52, barszczo napisał: Mnie też. Sam mam rozgrzebanego P-40 w 1:32, docelowo Kittyhawk GA-Y. I miało być łatwo, i przyjemnie... Expand To proponuję połączyć siły w kwerendzie. Ja co prawda mam już zrobione obie burty kokpitu, w tym jedną (prawą) pomalowaną i wyłoszowaną, ale co tam, drugą (lewą) już raz obdarłem do gołych wręg, to mogę jeszcze raz A i tak sobie myślę, że w tej branży "przyjemnie" niekoniecznie musi oznaczać "łatwo"... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greatgonzo Napisano 12 Kwietnia Share Napisano 12 Kwietnia (edytowane) Nie wiem czy dobrze/źle to w ogóle jest odpowiednia kategoria. Przy takiem historycznym zacięciu rośnie ciekawość do modelu. Szkoda, że go tu nie widzimy. W dniu 12.04.2025 o 09:26, Helmut napisał: W ET574 jest już jeden pip-squeak (na prawej burcie), brytyjski. Czy w tej sytuacji jest uprawnione założenie, że ten drugi (po którym mamy uchwyt), robił za IFF? Expand Nie wiem, czy dogrzebałeś się do tego jak działa PS. To był prymitywny IFF. Za nic innego nie robił. Timer coś tam, to nazwa zawierająca sposób działania, nie przeznaczenie. Kompletne samoloty odbierane były przez RAF z amerykańskim wyposażeniem radiowym, które wymieniano na własne. Dlaczego dublowano urządzenia IFF w brytyjskich myśliwcach, nie wiem. Ale są na to przykłady. Mnie to wygląda jak dmuchanie na zimne. Stary PS to pizdryk, w przeciwieństwie do regularnego IFF, jawiącego się jako kawał grzmota. Ale nie wiem. Amerykanom raczej się nie zdarzało, prędzej rezygnowali z IFF w ogóle. Edytowane 12 Kwietnia przez greatgonzo Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Helmut Napisano 12 Kwietnia Share Napisano 12 Kwietnia W dniu 12.04.2025 o 11:35, greatgonzo napisał: Szkoda, że go tu nie widzimy. Expand No nie wiem, czy szkoda, fajerwerków się nie spodziewaj... (to ostatnie jeszcze przed weatheringiem) 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
barszczo Napisano 12 Kwietnia Share Napisano 12 Kwietnia No bardzo fajnie to wygląda . 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greatgonzo Napisano 12 Kwietnia Share Napisano 12 Kwietnia To jest w jakiejś skali? Wygląda faktycznie kozacko, ale coś nie poszło z Suttonem. Fotel masz amerykański, ale może eksportowy był tylko na pokazowym. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Helmut Napisano 12 Kwietnia Share Napisano 12 Kwietnia (edytowane) W dniu 12.04.2025 o 20:51, greatgonzo napisał: To jest w jakiejś skali? Wygląda faktycznie kozacko, ale coś nie poszło z Suttonem. Fotel masz amerykański, ale może eksportowy był tylko na pokazowym. Expand Hasegawa 1:48. NIGDY WIĘCEJ P-40 Z HASEGAWY. (następny w kolejce jest P-40 od Edka) W jakim sensie nie poszło? nie ten typ? Postanowiłem tu zaeksperymentować z tymi materiałowymi pasami od HGW. Fajne są, na pewno lepiej się układają, niż z fototrawionej blachy, ale też trzeba nad nimi trochę popracować. Fotel, przyznam się, dałem bezrefleksyjnie po prostu z dedykowanej blaszki Edka, ale w ET574 też taki jest, więc tym razem mi się udało. Edytowane 12 Kwietnia przez Helmut Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
barszczo Napisano 12 Kwietnia Share Napisano 12 Kwietnia W dniu 12.04.2025 o 21:28, Helmut napisał: NIGDY WIĘCEJ P-40 Z HASEGAWY Expand Skąd ja to znam . W dniu 12.04.2025 o 21:28, Helmut napisał: Fotel, przyznam się, dałem bezrefleksyjnie po prostu z dedykowanej blaszki Edka, ale w ET574 też taki jest, więc tym razem mi się udało. Expand Tak, ale powinien być niemalowany . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Helmut Napisano 12 Kwietnia Share Napisano 12 Kwietnia W dniu 12.04.2025 o 22:02, barszczo napisał: Tak, ale powinien być niemalowany . Expand Yyyyy.... A ja mu taki ładny chipping suchym pędzlem zrobiłem.... 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greatgonzo Napisano 12 Kwietnia Share Napisano 12 Kwietnia Trochę trudno przeniknąć wzrokiem ten mętlik :). Błędne są mocowania pasów biodrowych i naramiennych. Pasy napinające są przeciągnięte, takie bardziej dla papierowego pilota. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Helmut Napisano 15 Kwietnia Share Napisano 15 Kwietnia W dniu 12.04.2025 o 23:45, greatgonzo napisał: Trochę trudno przeniknąć wzrokiem ten mętlik :). Błędne są mocowania pasów biodrowych i naramiennych. Pasy napinające są przeciągnięte, takie bardziej dla papierowego pilota. Expand Dzięki. Zrobiłem, co mogłem, posiłkując się fotami z Britmodellera, na ile dobrze się dopatrzyłem układu pasów na człowieku. Dużo nie dało rady, bo te pasy naciągające (jeśli dobrze je zidentyfikowałem) są już przyklejone na amen wg instrukcji HGW (w tym kontekście skrót ten nabiera nieoczekiwanego znaczenia...). Więcej nie byłem w stanie z tych akurat wycisnąć, mam nadzieję, że trochę bardziej przypominają oryginał. Plus taki, że przy okazji mogłem bez większego żalu obedrzeć fotel z farby. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greatgonzo Napisano 15 Kwietnia Share Napisano 15 Kwietnia Postęp, panie... . 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
barszczo Napisano 15 Kwietnia Share Napisano 15 Kwietnia W dniu 15.04.2025 o 11:05, Helmut napisał: Plus taki, że przy okazji mogłem bez większego żalu obedrzeć fotel z farby. Expand Brawo ty, jest dobrze. I warsztat proszę założyć . 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Helmut Napisano 15 Kwietnia Share Napisano 15 Kwietnia W dniu 15.04.2025 o 11:53, barszczo napisał: I warsztat proszę założyć . Expand Baardzo niechętnie, bo czas to jest jeden z moich najbardziej deficytowych zasobów. A im więcej czasu w warsztacie cyfrowym, tym mniej w analogowym... Ale obiecuję, że pomyślę 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
panmopsik Napisano 14 godzin temu Share Napisano 14 godzin temu (edytowane) editosi Edytowane 7 godzin temu przez panmopsik Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jerry Napisano 10 godzin temu Share Napisano 10 godzin temu W dniu 12.09.2009 o 11:32, pilex7 napisał: . Nalepianie folii jest rozwiązaniem efektownym, ale dośc trudnym, trzeba ją kłaść do linii podziału, ponadto nie jest łatwo położyć folię na wszelkich zaokrągleniach. Natomiast "najlepszych" rozwiązań jest nieco więcej bo żeby uzyskać efekt błyszczącego aluminium można użyć: 1. Model Master: 1401-Buffing Aluminum Plate 2. Humbrol: 27002- Metalcote Polished Aluminium 3. Gunze MC218 - Aluminium 4. AlcladII: ALC105 - Polished Aluminium 5. Gunze: SM-01 Super Fine Silver lub SM-07 - Plate Silver Expand Zapomniałeś koledze dodać o odpowiednim przygotowaniu powierzchni. Najlepiej na czarny spolerowany GX2. Natomiast seria MC z gunze jest tak samo do polerki jak humbrol. Z super fine silver to cieżko zrobić odblask, alclad z kolei jest mało odporny na macanie, a zabezpieczenie tego nawet clarem od gunze wybija jego metaliczność Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PrzemekW Napisano 9 godzin temu Share Napisano 9 godzin temu W dniu 12.04.2025 o 11:35, greatgonzo napisał: Nie wiem, czy dogrzebałeś się do tego jak działa PS. To był prymitywny IFF. Za nic innego nie robił. Timer coś tam, to nazwa zawierająca sposób działania, Expand To ja jeszcze w temacie P-S. Któryś z polskich pilotów, w swoich wspomnieniach pisał, że gdy leciał w składzie brytyjskiego dywizjonu, na końcu szyku bojowego, miał nakazane włączenie P-S. Z tego co pamiętam, opisywał to jako przystawkę do radiostacji. Co pewien, ustawiony czas (zapewne do tego był ten "timer") włączało się to, emitując w eter sygnał. Na punkcie dowodzenia, na ekranie radaru, pojawiał się wtedy dodatkowy impuls wskazujący, że ta formacja, to "nasi". W chwilach włączania się P-S, pilot słyszał w słuchawkach nieprzyjemny pisk, który zagłuszał mu na ten czas komunikację radiową. Stąd piloci tego nie lubili i zaraz po nawiązaniu walki, wyłączali P-S-a w cholerę. Przemek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.