Skocz do zawartości

Zadajemy pytania... Dostajemy odpowiedzi i pomoc...


krzychu-onisk

Rekomendowane odpowiedzi

Gwoli porządku i rzetelności.

Nie dawał mi spokoju jeden element tablicy rozdzielczej ET574 - mianowicie coś, w lewym górnym rogu, co wygląda jak cup holder przyczepiony przez idiotę. Dobrze toto widać na tym zdjęciu (równo z krawędzią ronda) .image.jpeg.4a65d43c036dca105f829f4ec7c8a66d.jpeg

 

Tu już jest lekko rozwalony, bo do samolotu zdążyli się już dobrać szabrownicy. Udało mi się zidentyfikować to jako uchwyt do amerykańskiej wersji pip-squeaka - BC-608A.

image.thumb.jpeg.8b90cd4fdbf07763d58acfd2ad53f2a4.jpeg

Potwierdzałoby to tezę @greatgonzo, że do tego lotu ET574 miał zdemontowany IFF.

Wg. informacji z NAASM zaczęto je produkować w styczniu 1942, ale przestano po wypuszczeniu 500 sztuk, bo zaczęto robić "prawdziwe" IFF.  W muzealnych egzemplarzach to ustrojstwo zachowało się w AK803 (przy prawej burcie na dole , tuż poniżej czerwonej rączki). Ten samolot docelowo latał w RCAF.

image.jpeg.c8e50e5f0a881d2db872dfc805ed251a.jpeg

 

Jest też zamontowane w  AK987, również kanadyjczyku, chociaż tu mam wątpliwości, ze względu na lśniący świeżością kokpit, czy aby na pewno należał do oryginalnego wyposażenia. Ale cholera wie. Wygląda też, że NIE było go w AK753 (zdjęcie @barszczo), który potem albo trafił do Afryki północnej (RCAF lub SAAF).

No i teraz w związku z tym wszystkim wątpliwość: czy jest w ogóle możliwe określenie prawdopodobieństwa (każdego poza 50/50), jaki IFF mógł mieć "mój" AK913???

 

(zdjęcia tylko do celów dyskusji)

 

Edytowane przez Helmut
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I jeszcze jedna rzecz, z tej samej, ale innej bajki.

ET574 ma tuż nad wajchami przepustnicy przyczepiony, chyba chałupniczo, kawał blachy, który zasłania część szyby wiatrochronu.

image.jpeg.8c3f7c18f647742a5af3ba5940699f08.jpeg

Średnio się tym przejmowałem, ale coś mnie tknęło i poprzyglądałem się zdjęciom z epoki. Na fotografii sierż. Urbańczyka w kabinie P-40 podczas służby w 112 Sq. też coś takiego widać:

image.jpeg.b8b7b8d994898159f6cf11e5025a1e51.jpeg

Dopatrzyłem się tego też na zdjęciach AK578 i AK631 w Polish Fighter Colors II (s. 394), więc wygląda, jakby to była standardowa polowa modyfikacja na pustyni. Co ciekawe, po prawej stronie kokpitu ET574 też widać chyba taką blachę, ale jest krótsza i nie wystaje ona powyżej krawędzi szyby.

image.jpeg.c9718f3a240ed2d20f8d5802c8a24cb6.jpeg

 

Raczej nie mam wątpliwości, czy ją wstawiać do AK913, ale nurtuje mnie - po cholerę toto było??

 

(zdjęcia do celów dyskusji)

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, Helmut napisał:

Raczej nie mam wątpliwości, czy ją wstawiać do AK913, ale nurtuje mnie - po cholerę toto było??

Zagiąłeś mnie ta blachą. Też przegrzebałem fotki i w 112 Sq znalazłem ją jeszcze w GA-V, GA-X, GA-F, GA-N i nawet u Kangurów w CV-L i w wielu innych z niewidocznymi oznaczeniami. Za diabła nie wiem po co to było.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, Soris napisał:

Blacha po prawej mogła być dodatkową tabliczką np. z ustawieniami radia, ta po lewej, podobną jak w Tomahawku,

Dzięki, ale chyba jednak nie. Ta po prawej - niestety dużo gorzej ją widać - wydaje się podobnie po chamsku przymocowana dużymi śrubami (albo małymi, ale z dużymi podkładkami...), jak ta po lewej, podobnie też, zobacz, widać, że ma na brzegu namalowany wąski czarny pasek. Dodatkowo wyraźnie wystaje powyżej górnego progu kokpitu. Najpierw myślałem, że była tak samo wysoka, a Copping ją dla jakichś celów urwał, ale na górnej krawędzi też ma czarny pasek, więc taką ją zamocowano. 

Podejrzewam, że pewnym tropem może być pojawienie się w późniejszych P-40 (M i N) trójkątnej blachy na tylnej części dolnej ramki wiatrochronu, jak tu. Tylko, że i tu nie mam pojęcia, czemu ona służyła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Helmut napisał:

Potwierdzałoby to tezę @greatgonzo, że do tego lotu ET574 miał zdemontowany IFF.

Nie wiem jak.

Jeszcze raz, Peep Squeek  i IFF są zupełnie niezależne. Pustynny wrak  miał brytyjski PS i po amerykańskim pozostał ino uchwyt, jak sznur po rogu. Może na jakiś limeyski szpej, a może na colę z Maca. O braku IFF świadczy brak IFF i śladu po nim w kabinie.

W operacyjnym samolocie nie zgadniesz. Formalnie powinien być.  Jeżeli był to Mk II.

 

Zaczyna mnie intrygować ten Twój model.

Edytowane przez greatgonzo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, greatgonzo napisał:

Nie wiem jak.

Jeszcze raz, Peep Squeek  i IFF są zupełnie niezależne. Pustynny wrak  miał brytyjski PS i po amerykańskim pozostał ino uchwyt, jak sznur po rogu. Może na jakiś limeyski szpej, a może na colę z Maca. O braku IFF świadczy brak IFF i śladu po nim w kabinie.

Czekaj, bo jedna (?) rzecz mi się nie zgadza. OK, P-S i IFF to rzeczy niezależne, ale chyba do pewnego stopnia. Bo P-S bywał, z tego, co rozumiem, wykorzystywany jako IFF. W opisie na stronie Smithsonian mamy zdanie "The “pipsqueak” identification unit contactors like this one were the solution before the advent of dedicated IFF transponders." Ogólnie z tego opisu rozumiem (może źle, już nie wiem), że to ustrojstwo, jakkolwiek de facto było "timer for communications radio", to akurat ten sprzęt był produkowany do spełniania funkcji IFF. I jak weszły "prawdziwe" transpondery, produkcję zarzucono. 

W ET574 jest już jeden pip-squeak (na prawej burcie), brytyjski. Czy w tej sytuacji jest uprawnione założenie, że ten drugi (po którym mamy uchwyt), robił za IFF? Zastanawia mnie to, że na prawej burcie na prawo od sterownika radia, mamy gołe blachy, nie ma nawet pustych uchwytów, jak w AK753.

8 godzin temu, greatgonzo napisał:

W operacyjnym samolocie nie zgadniesz. Formalnie powinien być.  Jeżeli był to Mk II.

Zgoda. Formalnie. Ktoś jakiś czas temu pisał o "absurdach z cyku tylko w wojsku"... 😉

Co do tego BC-608A, to na razie znalazłem go tylko w maszynach dla RAF (albo, ogólniej, Commonwealthu), więc ciśnie się na klawiaturę teza, że było to ustrojstwo dla Angoli, ale to wciąż zbyt skromny materiał porównawczy, żeby wyciągać jakiekolwiek dalej idące wnioski, poza oczywistym, że jest w tych maszynach (a i to nie wiemy, czy oryginalnie).

8 godzin temu, greatgonzo napisał:

Zaczyna mnie intrygować ten Twój model.

A mnie intryguje powyższe zdanie. To źle czy dobrze (że intryguje model, nie zdanie)? Mam się bać?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, barszczo napisał:

Mnie też. Sam mam rozgrzebanego P-40 w 1:32, docelowo Kittyhawk GA-Y. I miało być łatwo, i przyjemnie... :D

To proponuję połączyć siły w kwerendzie. Ja co prawda mam już zrobione obie burty kokpitu, w tym jedną (prawą) pomalowaną i wyłoszowaną, ale co tam, drugą (lewą) już raz obdarłem do gołych wręg, to mogę jeszcze raz :D

 

A i tak sobie myślę, że w tej branży "przyjemnie" niekoniecznie musi oznaczać "łatwo"...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy dobrze/źle to w ogóle jest odpowiednia kategoria. Przy takiem historycznym zacięciu rośnie ciekawość do modelu. Szkoda, że go tu nie widzimy.

 

3 godziny temu, Helmut napisał:

W ET574 jest już jeden pip-squeak (na prawej burcie), brytyjski. Czy w tej sytuacji jest uprawnione założenie, że ten drugi (po którym mamy uchwyt), robił za IFF?

 

Nie wiem, czy dogrzebałeś się do tego jak działa PS. To był prymitywny IFF. Za nic innego nie robił. Timer coś tam, to nazwa zawierająca sposób działania, nie przeznaczenie. Kompletne samoloty odbierane były przez RAF z amerykańskim wyposażeniem radiowym, które wymieniano na własne. Dlaczego dublowano urządzenia IFF w brytyjskich myśliwcach, nie wiem. Ale są na to przykłady. Mnie to wygląda jak dmuchanie na zimne. Stary PS to pizdryk, w przeciwieństwie do regularnego IFF, jawiącego się jako kawał grzmota. Ale nie wiem. Amerykanom raczej się nie zdarzało, prędzej rezygnowali z IFF w ogóle.

Edytowane przez greatgonzo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, greatgonzo napisał:

Szkoda, że go tu nie widzimy.

No nie wiem, czy szkoda, fajerwerków się nie spodziewaj...image.thumb.jpeg.b94cd0fb5b9c4ec247948860a961a5f6.jpeg

 

image.thumb.jpeg.04c2ca8021b8734240b5419d833c352e.jpeg

 

image.thumb.jpeg.c247356142a0e4dfa0d5d36478d8f144.jpeg

 

image.thumb.jpeg.6d9779338c79de2bc9b9b37a1d0d776d.jpeg

 

image.thumb.jpeg.de3fdd630398dcf53399929cace290c7.jpeg

 

(to ostatnie jeszcze przed weatheringiem)

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, greatgonzo napisał:

To jest w jakiejś skali? Wygląda faktycznie kozacko, ale coś nie poszło z Suttonem. Fotel masz amerykański,  ale może eksportowy był tylko na pokazowym.

Hasegawa 1:48. NIGDY WIĘCEJ P-40 Z HASEGAWY. (następny w kolejce jest P-40 od Edka)

W jakim sensie nie poszło? nie ten typ?

Postanowiłem tu zaeksperymentować z tymi materiałowymi pasami od HGW. Fajne są, na pewno lepiej się układają, niż z fototrawionej blachy, ale też trzeba nad nimi trochę popracować.

Fotel, przyznam się, dałem bezrefleksyjnie po prostu z dedykowanej blaszki Edka, ale w ET574 też taki jest, więc tym razem mi się udało.

Edytowane przez Helmut
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

33 minuty temu, Helmut napisał:

NIGDY WIĘCEJ P-40 Z HASEGAWY

Skąd ja to znam :haha:.

 

33 minuty temu, Helmut napisał:

Fotel, przyznam się, dałem bezrefleksyjnie po prostu z dedykowanej blaszki Edka, ale w ET574 też taki jest, więc tym razem mi się udało.

Tak, ale powinien być niemalowany wink4.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, barszczo napisał:

Tak, ale powinien być niemalowany wink4.

Yyyyy....

A ja mu taki ładny chipping suchym pędzlem zrobiłem....

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.