Wojtek-Krowa Napisano 23 Czerwca 2016 Share Napisano 23 Czerwca 2016 PODKŁAD 1.Po sklejeniu modelu i odłuszczeniu powierzchni modelu przystępujemy do nałożenia podkładu. Podkład rozcieńczamy w proporcji połowa na połowe czyli tyle samo rozcieńczalnika ile podkładu. Nakładamy nie zbyt grubą warstwę na model[trzeba uważać żeby nie nałożyć zbyt grubej warstwy]. po nałożeniu podkładu możemy przystępować do punktu 2. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ PRE-SHADING UWAGA:2.Kiedy podkład jest już nałożony możemy prztstępować do pre-shadingu czylil tzw.cieniowania. Bierzemy czarną pactre i podkreślamy [malując] takie rzeczy jak:kontury pojazdu np.wieży czy wanny kadłuba,miejsce silnika[siatka grila],miejsce gdzie montujemy układ jezdny pojazdu Dajemy farbce wyschnąć. POST-SHADING UWAGA:Ta technika jest idealna do kamuflaży wielokolrowych. 3.Kiedy mamy zrobiomy pre-shading możemy przystępować do dalszeg malowania. np.mamy tygrysa z żółto/zielono/brązowy kamuflażem,jako pierwszy nałożymy kolor żółty[bo jest najjaśniejszy]. Bierzemy więc farbkę niemieckiego żółtego koloru i dajemy na cały model robimy to tak by mniejsze warstwa szła na pre-shading. Kiedy farbka wyschnie bierzemy tę samą farbkę oraz drugą nieco jaśniejszego koloru. Mieszamy je w mniej więcej proporcji 6:2/1 [kropli] i nakładamy na otwarte powierzchnie [płaskie powierzchnie] takie jak np.góra wieży.[tak żeby mniejsza ilość farby szła na kontóry pojazdu.] ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Podkreślanie detali pędzlem UWAGA:Ta technika jest tylko do kamufalży jedno kolorowych. 4.Kiedy nasz model jest już pomalowany rozjaśnimy jego np.nity i inne detale techniką DRY BRUSH-Suchy pędzel. Bierzemy jakiś płaski niewielki pędzel,bierzemy te same farbki,którymi malowaliśmy model w mojim przypadku będą to 2 odcienie żółtego. Mieszamy farbki tak aby była jaśniejsza niż przy POST-SHADINGU,maczamy w nich pędzel i parenaście razy wycieramy np. w papier toaletowy,tak aby po przejechaniu pędzlem po palcu nie zostawił śladu. Później bierzemy nasz pędzel i delikatnie przejedziemy po wypukłych detalach.[wypókły detal to nie łopata czy młot] Lakier sidolux[błyszczący] 5.Po zrobienu wcześniejszych technik możemy przystępować do nałożeniu lakieru błyszczącego naprzykład z Gunze czy np.sidolux. Lakier błyszczący jest po to żeby zabezpieczyń powierzchnię przed brudzeniem modelu oraz żeby kalkomanie miały lepsze życie ;] [chyba załapałeś] Sidolux wlewam prosto z do aerografu ,ponieważ nie trzeba go rozcieńczać. Okrywamy mniej więcej 2 warstwami[polecał bym 3]. Po nałożeniu lakieru odkładamy go na 1 noc i idziemy spać ;]. Kalkomanie 6.Na lakier błyszczący nakładamy kalkomanie. Bierzemy kalkomanie,zanurzamy do letniej wody na 10s. Bierzemy płyn do kalkomanii tamaja: mark fit/strong smarujemy płynem po miejscu na,którym chcemy umieścić kalkomanie. Zsuwamy kalkomanie z arkusza i umieszczamy na swojim miejscu Po 1minucie bierzemy chusteczke higieniczną i dociskamy kalkomanię. Wash 7.Zacznijmy od tego co to jest wash. Wash jest to technika, która ma na celu uwadnienie detali modelu,elementów wklęsłych czy wypókłych. Techniki washu dzielą się na dwie części: pin wash czyli wash zapuszczmy bardzo starannie i małym pędzelkiem. Jest też druga technika washowania czyli przezemnie nazwany all wash ;],czyli bierzemy duży płaski pędzel i maźgamy po całym modelu. W samolotach wash'a zapuszcza się w liniach podziału. A w tych co jeżdżą po ziemi na przykład w kołach czy w okolicach siatki grila. Wash możemy robić samemu odpowiednio rozcieńczając farbę olejną[odpowiedniego koloru] Różne kamuflaże wymagają różne wash'e. Np.kamuflaż niemiecki z wstawkami ciemno/żółtego koloru użyjemy wash'a koloru brązowego. A do Rosyjskiego Ciemno/Zielonego koloru użyjemy wash'a koloru Ciemno/Brązowego.[i tak dalej...] Ja polecam washe firmy mig lub ak. Ja mam Stuga w kamuflażu ciemno/żółtym więc użyje washa mig'a na niemieckie czołgi z wstawkami żółtego. Bieżemy dosyć cienki i okrągły pędzel i zaczynamy washować. Zapuszczać w liniach i w innych elementach. W niektórych miejscach nadużyjemy washa więc bierzemy coś co rozpuści farbę olejną czyli np.terpentynę, benzynę zapalniczkową/ekstrakcjyną czy rozpuszczalnik olejny firmy tamiya. Ścieramy nadmiar wash'a za pomocą innego pędzelka namoczonego i odsonczonego w której z wyżej wymienionej substancji. Wash odstawiamy na noc i dajemy na niego 1 warstwę sidoluxu. Zabezpiecznie na zacieki 8.Zacieki najlepiej układają się na powierzchni pół matowej. W tym celu bierzemy lakier matowy np.gunze lub jak w mojim przypadku pactra i rozcieńczamy trochę bardziej niż zwykle. Okrywamy cienką warstwą [cienką warstwą mam na myśli naprawde cienką warstwą]. Odkładamy na parę godzin Zacieki 9.Kiedy lakier już wyschnie możemy przystępować do nałożenia zaciek. Bierzemy cienki pędzel i robimy pionowe kreski,staramy nie kontrolować długości ani grubości. Zacieki nie dajemy na płaskie powierzchnie! Kreski odstawiamy na 10min i idziemy napić się herbaty. Po 10min weźmiemy się za sćieranie i kontrolowanie wyglądu zacieki. Więc bierzemy płaski nie rozstąpiony pędzel [z dosyć twardym włosiem] i rospuszczalnik do farb olejnych. Bierzemy pędzel maczamy w rospuszczalniku,dobrze odsonczamy i z 2 stron danej zacieki regulujemy jej grubość,długość i wyrazistość. odstawiamy na parę godzin. Znów sidolux 10.Po nałożeniu i wyschnięci zacieków nakładamy 1 lub warstwy sidoluxu. Po to by zabezpieczyć zacieki przed kolejnymi brudzeniami. Otarcia,obicia,zarysowania 11.Po dobrym wyschnięciu sidoluxu przystępujemy do robienia obić na modelu. Obicia robi się różnymi kolorami np.na niemiecki kamuflaż z wstawkami ciemno żółtego koloru damy kolor ciemno brązowy. A na rosyjską zieleń damy obicia koloru flat aluminum pomieszaną z szarym,lub sam kolor flat aluminum. Mój STUG jest koloru ciemno żółtego więc obicia wykonam kolorem ciemno brązowym np.jakąś ciemno/brązową humbrolką. Bierzemy gąbkę i maczamy w farbce. Pożądnie odsonczamy i robimy obicia na konturach pojazdu,końcówce błotnika,jarzmie działa i np.Na włazach. Gdzie jakieś obicie nam nie wyjdźie to bierzemy pędzel maczamy w rozpuszczlniku do farb olejnych i ścieramy brzydkie otarcie. Ostateczny lakier matowy 12.Jako ostatnią,rzeczą którą nałożymy aerografem będzie lakier matowy. Ja polecam lakier mat od Gunze,daje naprawdę fajną powłokę matową. Bierzemy lakier i rozcieńczamy go w proporcji mniej więcej 5:5 z rozcieńczalnikiem od gunze oczywiście. Dajemy jedną warstwę i odstawiamy do wyschnięcia. Pigmenty 13.Co to jest pigment? Pigment jest to starty pastel danego koloru,który ma na celu przybrudzenie model piaskiem. Pigment można zrobić samemu trąc o papier ścierny suchy bez olejny pastel[tego sposobu nie polecam]. Bardziej polecam kupić gotowy pigment,nie dość,że mamy do wyboru kolor to jeszcze gotowe pigmenty są lepszej jakośći. Suchymi pigmentami możemy prudzić gąsienice,wylot lufy,kontury błotnika oraz możemy wykonywać rdzę na tłumiku. I to koniec mojego poradniku na temat wetheringu. Jak byś o coś chciał się zapytać to śmiało wal do mnie Pozdrawiam Wojciech Kotjew Jóźwiak Z dedykacją dla Marka. + DODATEK Gąsienice uwielbiam brudzić :]! Najperw weź gąsienice i wetrzyj w nie płyn od mig'a truck wash. kiedy to wyschnie przetrzep gąski pigmentem medium rust. Rozcieńcz bardzo mocno [bardziej niż wash]mieszankę farbek gunze dark earth,piaskowy i 1 kroplę dark yellow i wetrzyj w gąsienice. a gdy mieszanka wyschnie weż farbkę od vallejo chocholate brown rozcieńcz tak samo jak poprzednią mieszankę i zaaplikuj w gąsienice. 1 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bożo wpożo Napisano 23 Czerwca 2016 Share Napisano 23 Czerwca 2016 Wreszcie ktoś zrobił porządny poradnik ! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kapitan Bomba Napisano 23 Czerwca 2016 Share Napisano 23 Czerwca 2016 Powinieneś to drukiem wydać. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
hiwis Napisano 23 Czerwca 2016 Share Napisano 23 Czerwca 2016 - mowę mi odebrało po przeczytaniu tego tekstu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Irgr Napisano 23 Czerwca 2016 Share Napisano 23 Czerwca 2016 o.O Obicia robi się różnymi kolorami np.na niemiecki kamuflaż z wstawkami ciemno żółtego koloru damy kolor ciemno brązowy.A na rosyjską zieleń damy obicia koloru flat aluminum pomieszaną z szarym,lub sam kolor flat aluminum. Dobrze że w tytule jest "według mnie" bo niektóre teksty można powiedzieć że są dosyć kontrowersyjne =P Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
klondike Napisano 23 Czerwca 2016 Share Napisano 23 Czerwca 2016 Proszę , przedstaw swoją wizję skoro widzisz w poradach coś nie tak, bo jak inaczej nie popełnić podem błedów przy klejeniu modeli. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Irgr Napisano 23 Czerwca 2016 Share Napisano 23 Czerwca 2016 Dobrych poradników w internecie nie brakuje, a jeśli ktoś chce poświęcić swój czas by podzielić się swoimi sposobami i dodać kolejny... to bardzo miło i nie mam nic przeciwko. Tym bardziej gdy autor od razu mówi że to tylko jego wizja a nie jedyna słuszna metoda czy coś w tym stylu. Osobiście nie mam takiego doświadczenia, umiejętności, potrzeby i chęci by takimi rzeczami się zająć. Nie mniej czy nie można zakwestionować, czy też jak ja to zrobiłem, nazwać "kontrowersyjnymi" pewnych twierdzeń z tego poradnika? Bo w końcu czemu radzieckie pojazdy mają mieć obicia w kolorze innym niż niemieckie? To wina pochodzenia czy koloru lakieru którym metal został pokryty? Może to jednak po prostu kwestia gustu autora co można zrozumieć, w końcu modele robimy głównie dla siebie =P W tym momencie ten poradnik może komuś nowemu jednak trochę namieszać... oczywiście według mnie ._. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
UnknownUser Napisano 23 Czerwca 2016 Share Napisano 23 Czerwca 2016 Szkoda że nie ma zdjęć. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
hiwis Napisano 23 Czerwca 2016 Share Napisano 23 Czerwca 2016 Szkoda że nie ma zdjęć. Może lepiej że nie ma Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
UnknownUser Napisano 23 Czerwca 2016 Share Napisano 23 Czerwca 2016 Szkoda że nie ma zdjęć. Może lepiej że nie ma Dlaczego lepiej ? Chciałbym zobaczyć efekt prac( czy się opłaca ) robić to samo na modelu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Solo Napisano 23 Czerwca 2016 Share Napisano 23 Czerwca 2016 Może lepiej że nie ma Najlepiej to siedzieć przed monitorem i szydzić, bo ktoś próbował zrobić coś pożytecznego. Jakże to uprzejmie i miło tryskać jadem na innych. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kapitan Bomba Napisano 23 Czerwca 2016 Share Napisano 23 Czerwca 2016 Najlepiej to siedzieć przed monitorem i szydzić, bo ktoś próbował zrobić coś pożytecznego. Jakże to uprzejmie i miło tryskać jadem na innych. Gdyby to było pożyteczne, nikt by złego słowa nie napisał. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
luckyLUKE Napisano 23 Czerwca 2016 Share Napisano 23 Czerwca 2016 To może ktoś napisze jak to zrobić lepiej? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
hiwis Napisano 23 Czerwca 2016 Share Napisano 23 Czerwca 2016 Może lepiej że nie ma Najlepiej to siedzieć przed monitorem i szydzić, bo ktoś próbował zrobić coś pożytecznego. Jakże to uprzejmie i miło tryskać jadem na innych. Po pierwsze Solo to od kiedy jesteś takim wzorem etykiety internetowej by zwracać innym uwagę na to jak się zachowywać A po drugie - udajesz tylko głupiego, czy naprawdę nie rozumiesz jak szkodliwe (szczególnie dla młodych, niedoświadczonych modelarzy) są takie pseudoporadniki pisane przez osoby nie mające odpowiedniego doświadczenia i elementarnej wiedzy o technikach i materiałach modelarskich. To może ktoś napisze jak to zrobić lepiej? A po co? W internecie, prasie modelarskiej, książkach są setki wartościowych poradników - wystarczy tylko chcieć poszukać. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Solo Napisano 23 Czerwca 2016 Share Napisano 23 Czerwca 2016 Po pierwsze Solo to od kiedy jesteś takim wzorem etykiety internetowej by zwracać innym uwagę na to jak się zachowywać Nie trzeba być wzorem etyki, żeby wiedzieć kiedy ktoś zachowuje się jak prostak. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
luckyLUKE Napisano 23 Czerwca 2016 Share Napisano 23 Czerwca 2016 Hiwis - skro w necie jest wszystko, to po co nam forum? Do marudznia? Nie lepiej wkleić linki i dodać info "sluchaj, tam pokazali jak to zrobić prawidłowo"? Bo przecież w innym miejscu sieci też mogą być bzdury. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Super Moderator Marcin Rogoza Napisano 18 Grudnia 2016 Super Moderator Share Napisano 18 Grudnia 2016 Gąsienice uwielbiam brudzić :]! Najperw weź gąsienice i wetrzyj w nie płyn od mig'a truck wash. kiedy to wyschnie przetrzep gąski pigmentem medium rust. Rozcieńcz bardzo mocno [bardziej niż wash]mieszankę farbek gunze dark earth,piaskowy i 1 kroplę dark yellow i wetrzyj w gąsienice. a gdy mieszanka wyschnie weż farbkę od vallejo chocholate brown rozcieńcz tak samo jak poprzednią mieszankę i zaaplikuj w gąsienice. A jakaś fotka efektu końcowego się znajdzie ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi