Teraz jest Wt sie 21 2018, 13:56

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


REGULAMIN FORUM




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 176 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Następna
Autor Wiadomość
 Tytuł: [11.11] Wagon artyleryjski PP2 ŚMIAŁY - Scratch 1/35
PostNapisane: So lis 13 2010, 10:07 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So paź 21 2006, 18:10
Posty: 2531
WAGON ARTYLERYJSKI POCIĄGU PANCERNEGO PP2 "ŚMIAŁY"

Obrazek

Jesienią 1918 szeregi odradzającego się Wojska Polskiego wzbogaciły się o nowoczesny austro-węgierski pociąg pancerny który otrzymał nazwę „Śmiały". Walcząc dzielnie w dwóch wojnach, polsko - ukraińskiej i polsko - bolszewickiej, załoga pociągu okazała się godna tej nazwy.
Dzieje tego pociągu jak również model jego wagonu artyleryjskiego w skali 1/35 , postaram się odtworzyć i przedstawić w poniższym temacie.


Wprowadzenie

Zauważając ważną rolę kolei, w licznych armiach na przełomie XIX i XX wieku utworzono zupełnie nowy rodzaj wojsk: wojska kolejowe, będące specyficzną odmianą saperów. Miały one trudne zadania: w natarciu - odbudowę zniszczonych linii kolejowych, mostów itp., aby umożliwić przewozy wojsk oraz dostarczenie im potrzebnego zaopatrzenia; w odwrocie zadania byty zupełnie odmienne i polegały na tym, by dokonując zniszczeń linii kolejowych, saperzy ci maksymalnie utrudniali lub wręcz uniemożliwiali szybki ruch przeciwnika do przodu. Nic dziwnego, że w kilka zaledwie tygodni po wybuchu wojny na różnych frontach pojawiły się ponownie odkryte pociągi pancerne.
Na froncie zachodnim, po krótkim okresie działań manewrowych, pociągi pancerne dość szybko straciły swą wartość bojową i przerodziły się w ruchome baterie kolejowe.
Natomiast na znacznie rozleglejszych i o wiele mniej nasyconych wojskami obszarach frontu wschodniego, gdzie wojna niemal przez cały czas miała charakter ruchowy, pociągi odgrywały istotną rolę - zwłaszcza w okresie zmian dziejowych w latach 1918-1921.

Pierwsze pociągi pancerne armii monarchii austro-węgierskiej zaimprowizowali dowódcy poszczególnych kompanii wojsk kolejowych walczących na terenie Galicji. Jesienią 1914 operowały tu nie mniej niż 3-4 pociągi, zbudowane w Warsztatach Kolejowych m. in. w Stryju, Stanisławowie, Nowym Sączu. Najczęściej składały się z 2-3 prowizorycznie osłoniętych (blachami kotłowymi, szynami, workami z piaskiem) wagonów, w których zamontowano karabiny maszynowe, rzadziej typową armatę polową 80 mm.
Sukcesy, jakie odnosiły te jednostki, skłoniły C-K Ministerstwo Wojny do wyposażenia armii w lepiej opancerzone i uzbrojone pociągi pancerne. W październiku 1914 zamówiono 6 kompletnych pociągów pancernych. Budowały je Warsztaty Główne Budapeszt-Północ Węgierskich Kolei Żelaznych (MAV) wspólnie z Fabryką MAVAG w Budapeszcie.
Skład pociągów był podobny: pancerna lokomotywa oraz dwa wagony pancerne; dodawano do nich 2-3 zwykłe platformy na których zazwyczaj przewożono materiały i narzędzia używane do naprawy uszkodzonego toru, i które ponadto służyły jako środek zapobiegający wykolejeniu się całego składu, w chwili gdy dojeżdżał on do miejsca, gdzie tor był uszkodzony lub zniszczony.

Pierwsze pociągi nowej konstrukcji pojawiły się na froncie w grudniu 1914; już po krótkim okresie służby bojowej okazało się, że ich opancerzenie (do 12 mm blachy żelaznej) jest niewystarczające. W tej sytuacji nakazano stopniowe wycofywanie z frontu już zbudowanych jednostek w celu ich modernizacji i wzmocnienia opancerzenia. Polegało to na tym, że za pierwszą warstwą 12-mm pancerza montowano warstwę dębową grubości 40 mm, a za nią jeszcze dodatkową 8 mm żelazną warstwę wewnętrzną. Takie opancerzenie okazało się skuteczne nie tylko przeciw pociskom broni piechoty; chroniło również przed odłamkami pocisków artyleryjskich.

Niezależnie od tego C-K Ministerstwo Wojny zamówiło jeszcze trzy następne pociągi pancerne dotychczasowej konstrukcji, ale z dodatkowymi wagonami uzbrojonymi w armaty umieszczone w wieżach obrotowych. W skład takiego pociągu zwanego ciężkim" wchodziły dwa wagony artyleryjskie nowego typu oraz dwie lokomotywy i jeden wagon z karabinami maszynowymi znanej już, choć nieco zmodyfikowanej konstrukcji.

Obrazek

Przykłady zestawień austro-węgierskich pociągów pancernych.

Ogółem podczas I wojny światowej istniało w armii austriackiej nie mniej niż 15 pociągów pancernych (nie jednocześnie), oznaczonych numeracją PZ. I-XII. Pociągi l-VIII zestawione były głównie z typowego taboru konstrukcji MAV (13 lokomotyw serii 377, 14 wagonów z karabinami maszynowymi, 6 wagonów artyleryjskich).

Obrazek

Zdjęcie austro-węgierskiego pociągu pancernego "ciężkiego".

Obrazek

Zdjęcie wagonu artyleryjskiego.

Jesienią 1918 większość austriackich pociągów pancernych została przejęta przez armię Węgier. W końcu października 1918 na całym obszarze Galicji Polacy szykowali się do przejęcia władzy od Austriaków. Podobny los spotkał inny austriacki pociąg pancerny, stojący w owym czasie na bocznicy stacji Kraków-Prokocim (według źródeł węgierskich były to pociągi nr III i V).


cdn


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: So lis 13 2010, 12:56 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz wrz 13 2007, 21:42
Posty: 665
Rozumiem, że na podstawie wycinanki z GPM? A może cały pociąg?

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: So lis 13 2010, 13:51 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So paź 21 2006, 18:10
Posty: 2531
Model na podstawie planów p. Malmassariego. Wycinanka GPM jako materiał poglądowy. Cały pociąg? Na tym etapie tylko wagon.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: So lis 13 2010, 16:03 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt kwi 04 2008, 21:33
Posty: 2673
Pancerni naprzód !

Baaardzo ciekawy temat Jarku, gratuluję i już zazdroszczę. Mam nadzieję, że uda Ci się go skończyć w czasie trwania konkursu. Z czego planujesz zrobić koła ?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: So lis 13 2010, 16:06 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn sty 05 2009, 12:04
Posty: 633
Lokalizacja: Warszawa/Siedlce
Jarek skończysz ten projekt ? Obiecaj!!! :lol:


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: So lis 13 2010, 16:25 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So paź 21 2006, 18:10
Posty: 2531
Koło zrobię jedno. Następnie odlew żywiczny x4 (forma przyda się do wagonu szturmowego).


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: So lis 13 2010, 18:40 
Offline

Dołączył(a): Pt sie 14 2009, 17:02
Posty: 560
Super temacik :D Robiłem kiedyś wycinankę GPMu z tym modelem. Ten wagon to świetna sprawa, trzymam kciuki!


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: So lis 13 2010, 21:04 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz wrz 13 2007, 21:42
Posty: 665
Jarku, o jakich planach mówisz? Czy po konkursie planujesz zbudować resztę?

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: So lis 13 2010, 21:32 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So paź 21 2006, 18:10
Posty: 2531
Książka Paula Malmassari: "Les Trains Blindes 1826 - 1989"; Editions Heimdal, 1989.

Aby z regału nie zrobić lokomotywowni, planowałem do wrześniowego komplety zrobić tylko 2-3 wagony artyleryjskie.
PP2 ma służyć jako trening. Wagon szturmowy to byłaby już betka. A jak będą już dwa wagony to lokomotywa ......


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: So lis 13 2010, 22:18 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt mar 26 2010, 1:49
Posty: 1421
Lokalizacja: Szczecin i okolice...
Pomysł przedni...będę zaglądał do warsztatu.

_________________
Tank Power 1915 - 1939.
Typowy sklejacz modeli, nie leżących w planach i z babolami.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: So lis 13 2010, 23:03 
Offline

Dołączył(a): Pt lut 20 2009, 17:19
Posty: 434
Czy w planach w tej książce są rozrysowane ramy wagonów, zestawy kołowe maźnice i temu podobne szczegóły.
Pytam ponieważ planowałem wykonać ten pociąg w trochę większej skali a jak na razie mam jaką taka dokumentacje do parowozu bez blach pancernych.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: So lis 13 2010, 23:30 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So paź 21 2006, 18:10
Posty: 2531
Niestety nie.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Cz lis 18 2010, 13:06 
Offline

Dołączył(a): Pn lis 16 2009, 23:58
Posty: 1736
Lokalizacja: Poznań
Kartka z historii mi nieznana, ale ciekawie opisana już mnie wciągnęła, oby był ciąg dalszy, bo już czuję głód dziejów pancerniaków na torach.
Powodzenia Jarek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Cz lis 18 2010, 13:44 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So paź 21 2006, 18:10
Posty: 2531
Opisy nawet mnie zaciekawiły. Są opracowane na 80 %. :roll:
Dzisiaj startuję (warsztatowo) z ramą wagonu. troszkę mi zajęło czasu przebicie sie przez zasady konstrukcji wakonów z przed 100 lat. Ale ten etap mam już zakończony. :D


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: So lis 20 2010, 15:57 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So paź 21 2006, 18:10
Posty: 2531
Rama wagonu artyleryjskiego jest już na ukończeniu. Czas na osie kół i nadbudówkę.

Obrazek

Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 176 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Następna

REGULAMIN FORUM


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Duży Modelarz


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL