Skocz do zawartości

Beute-Tank Medium Mark A Whippet. Berlin I 1919r. Meng 1/35


JanuszF

Rekomendowane odpowiedzi

Tydzień temu dotarła do mnie nowość od Menga

950310-10244-17.jpg

Nie mogłem się oprzeć i wrzuciłem na warsztat

Mam zamiar wykonać go w malowaniu zdobycznym. Niemcy wyremontowali 2 takie pojazdy. Pierwszy został użyty do testów, a drugi z nich służył w 1919 roku w Freikorpsie i był wykorzystywany do tłumienia rozruchów.

W zestawie Takoma znajdują się kalki dla tego egzemplarza.

Takom%2B2025%2BWhippet%2B%2B%25285%2529.png

 

Zdjęcia archiwalne.

937574284_0f951b4bfb_o_700.jpg

whippet_freikorps_317.jpg

3048810302_ec7d022986_o_700.jpg

 

Jest to pojazd wcześniejszej serii produkcyjnej, który dodatkowo jest pozbawiony ostróg i bagażników.

 

Ponieważ w necie nie ma jeszcze inboksu tego modelu, to pozwolę sobie zamieścić ekspressowy inboksik Lepszego już nie zrobię bo model został pocięty

W instrukcji tylko 2 opcje malowania

P1040524_zpsa5kax22r.jpg

 

Ale na kalce już więcej

P1040525_zpsui4oxvk7.jpg

 

 

P1040526_zpsf8gobnsc.jpg

P1040527_zpsypgwswjs.jpg

P1040528_zpsanoorklz.jpg

P1040529_zpsfzmcfyqe.jpg

P1040530_zps9yjxdwtv.jpg

P1040531_zps5c1fladw.jpg

P1040532_zpsvmfv3g1z.jpg

P1040533_zps4xflglpr.jpg

P1040534_zpsl6mxpqgr.jpg

P1040535_zpslm4ixbgf.jpg

P1040536_zpsxsnxqz78.jpg

P1040537_zpsneqtkcsr.jpg

P1040538_zpstkixu6mi.jpg

P1040539_zpszdflpbio.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawi mnie jak wielką będzie różnica po złożeniu w stosunku do Emhar. Na pewno mniej śrub i nitów brakuje w modelu Meng.

Największa różnica to gąsienice i km-y. Ale ogólnie Meng deklasuje Emhara składalnością i detalem. Poza tym Meng najprawdopodobniej będzie niewiele droższy od Emhara.

 

Bagazniki to rodzaj modyfikacji polowej...nie były seryjne.

Gdzieś można o tym poczytać?

Narazie przeglądam zdjęcia i trochę różnic wyłapałem np: błotniki, bagażniki, wsporniki reflektorów, haczyki na liny, osłona termiczna tłumika, opancerzenie wizjera kierowcy itp.

Literatura na temat tego pojazdu, delikatnie mówiąc, jest skromna

 

Co do ''wczesny/późniejszy'' - to nie A7V...

No jasne. A7V wyprodukowano coś koło 20 egzemplarzy więc tyle może być odmian produkcyjnych ;)

 

 

Kółka napinające

whippet_02_zpso1vfiygz.jpg

 

Kólka napędowe z przekładnią łańcuchową. Tak jak w przypadku Marka od Takoma całkowicie niewidoczne po założeniu gąsienic. I tutaj pierwsza poprawka. Oś należy skrócić z zewnętrznej strony. Meng zrobił za płytki otwór.

whippet_03_zpspodcgjwa.jpg

 

Kółeczka podtrzymujące.

whippet_05_zpsr3pyaka8.jpg

 

Kółeczka jezdne

whippet_04_zpspoofgttf.jpg

 

Porównanie kółek Takoma i Menga. Takomowe mają ładniejszy detal, a Mengowe wymagają mniejszych nakładów pracy. Po założeniu gasek niewidoczne.

whippet_07_zpsufuem7on.jpg

 

Zdjęcie grupowe ;)

whippet_06_zpstrhrjyv4.jpg

 

Kilka śladów po wypychaczach wymaga zaszpachlowania.

whippet_08_zpsgirtlym0.jpg

 

Kolejny babol Menga. Drugi od prawej kołek jest za długi. Takiej długości powinien być kołek pierwszy, który jest za krótki ;) Na szczęście ten błąd występuje tylko z lewej strony.

whippet_09_zpszpydiukh.jpg

 

Tyle widać szpachlowania po przyklejeniu części.

whippet_10_zpsx6ypaiqa.jpg

 

I kompletny zespół zawieszenia.

 

whippet_11_zpsfcnc4w9z.jpg

 

 

Pracuje się bardzo szybko. Spasowanie jest niezłe, chociaż tych kilku błędów mogli łatwo uniknąć i nadal stosunkowo łatwo mogą je poprawić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kopalnia wiedzy - Landships Forum...a wszelkie mody wprowadzano w polu.Tak że, najlepiej oprzeć się na konkretnej fotce i pod nia robić

model.

Co do Frajkorpśnego Charta to ... taki golasek.Grunt że fotki są niezłej jakości i nie trzeba się zbytnio domyslać oznaczeń.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Landships znam, wiedzy jest tam sporo, ale jest strasznie rozproszona i ze strzępów trzeba sobie składać.

Jakiś gość się pytał w lutym o te bagażniki, czy to modyfikacja polowa, czy też produkcja fabryczna i czeka na odpowiedz do dzisiaj

 

Frajkorpsowy Whippet kiedyś bagażniki posiadał. Na innym ujęciu z lewej strony są widoczne pozostałości w postaci metalowego stelaża.

Narazie temat rozpoznaję. Nie miałem zamiaru go rozpoczynać, ale po otwarciu pudełka nie mogłem się oprzeć. No cóż taka słabość charakteru

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oj fajny ten model wysypało w 35 z 1wś. zasiadam do kibicowania.

 

Jakiś gość się pytał w lutym o te bagażniki, czy to modyfikacja polowa, czy też produkcja fabryczna i czeka na odpowiedz do dzisiaj

 

A to ciekawe pytanie. Ja nic nie znalazłem, ale patrząc na zdjęcia pojawiły się one między marcem a sierpniem kiedy produkcja szła pełną parą. Whipetty weszły do akcji w marcu i na zdjęciach są obładowane pod drzwiami jak choinki, jest też na 1 zdjęciu z marca skrzyneczka ustawiona koło drzwi. Wiadomo, że w kwietniu fabrycznie modyfikowali whippety (np. karabin plot) więc ja obstawiam za fabryczną modyfikacją.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolejny moim zdaniem argument, że nie była to modyfikacja polowa - zdjęcie z parady zwycięstwa w Dublinie w lipcu 1919.

Mk A jadący jako 1 'Fanny's Sister' i 4 są starszymi wersjami - nie ma chwytu powietrza do autovaca i nie mają też skrzynek, Mk A 2 i 3 - mają już wloty powietrza i skrzynki. Wszystkie są z 17 batalionu - gdyby była to modyfikacja polowa założyli by chyba na wszystkich maszynach...

 

plastikk - masz jakieś źródło informacji, że to była polowa przeróbka?

 

dff7b55ba94e75cf34ac5693f55e0311.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stakor pisz dalej z zainteresowaniem czytam

nie ma chwytu powietrza do autovaca

Czy to jest ten element na dachu nad stanowiskiem kierowcy?

 

Błotniki raczej były fabryczne. Na tym zdjęciu widać wsporniki błotników i reflektorów. No i oczywiście same reflektory również.

Być może pierwsze egzemplarze wychodziły bez tego udoskonalenia.

large11_zpsxpc6nfab.jpg

 

Dalszy ciąg relacji z budowy

Ciekawy sposób na wykonanie zbiornika paliwa. Technologia jak z modeli kartonowych ;)

Przed montażem.

whippet_12_zpsarsuo9ws.jpg

 

I po.

whippet_13_zpsemwqjzzn.jpg

 

I rzut oka na moduły.

whippet_14_zpsuk7cjbpd.jpg

 

A po chwili gotowa wrotka

 

whippet_15_zpsbhhdroiv.jpg

 

whippet_16_zpsledbmqvr.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czachy podbiorę z tego zestawu.

948354-11890-76.jpg

 

Ciąg dalszy. Tym razem przedział bojowy. Nie będę kłamał, Meng się przyłożył ale mimo to jest to wyzwanie.

Ponownie zastosowany patent z wyginaniem płyt.

whippet_17_zpsji7x5yha.jpg

whippet_18_zpsteqgqugz.jpg

Daszek

whippet_19_zpsq6zyzeus.jpg

 

Moduły przed zlepieniem.

whippet_20_zpsbtr3hjkm.jpg

 

Nadbudówka postawiona bez kleju na podwoziu

whippet_21_zps92spgzoo.jpg

 

I porówanie z pierogiem. Wbrew pozorom to duży czołg był. Jest wyższy od pieroga.

 

whippet_22_zpsrgk2fpfp.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 months later...

Niestety jesienią byłem mało aktywny modelarsko, ale przynajmniej się doktoryzowałem z Whippeta ;)

Myślę, że już za wiele na temat wozu użytkowanego przez fajkorps nie znajdę. W każdym bądź razie, pojazd nie był szary jak to jest przedstawiane na większości barwnych profili, ani też zielony jak zaproponował MIG, tylko łaciaty! 

Z grubsza, jak większość produkowanych pojazdów, Whippety można podzielić na 3 grupy, wczesne, środkowej produkcji i późne ;) Nigdzie się z taką terminologią, odnośnie Whippetów, nie spotkałem tak więc poniekąd jestem prekursorem   Myślę, że terminologia jest czytelna i nie potrzeba dodatkowych wyjaśnień w tym zakresie ;)

Do rzeczy. Pojazd używany przez Niemców zaliczam do grupy wczesnych, natomiast Meng skopiował egzemplarz z Bovington który jest przedstawicielem średniej serii produkcyjnej. Na domiar złego pojazd został nieco przez muzealników udoskonalony i zostało to idealnie odwzorowane w modelu Menga, oraz, w sposób mniej doskonały, w modelu wyprodukowanym przez Emhara.

 

 

W celu ekspozycji wnętrza po wojnie została usunięta prawa płyta nad chłodnicą.

w1_zps4jvbfzkr.jpg

 

Potem brakującą płytę zrekonstruowano ale niestety niezbyt wiernie.

w2_zpsdsrthdka.jpg

Brakuje trochę nitów i wycięcia pod korek do wlewu chłodziwa.

Meng tak to zobrazował.

whippet_23_zpsc1sanpfc.jpg

 

A ja poczyniłem takie poprawki. Nawierciłem  otwór pod korek, dorobiłem go  i dodałem nity.

whippet_24_zpsbxvbc30r.jpg

 

Kolejnym ulepszeniom została poddana płyta po lewej stronie przedziału załogi.

Po wojnie wyglądała tak.

w3_zpscjz3v15g.jpg

 

Potem zapewne "otworzono" przedział załogi poprzez demontaż tej płyty, a następnie przyśrubowano ją, jednocześnie nie odtwarzając dokładnie wszystkich detali.

w4_zpsjxdhzaox.jpg

 

Co też zostało perfekcyjnie odwzorowane w modelu.

whippet_25_zpspcluionn.jpg

 

Usunąłem śrubki, dodałem brakujące płaskowniki, a potem ponitowałem całość. Brakuje jeszcze płaskownika na którym zawieszano nakładki na gąsienice.

Ale chyba dokleję go po nałożeniu kalek, bo w oryginale oznaczenia znajdowały się pod nim.

whippet_26_zpsa0adpmkf.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Etap budowy powoli zbliża się ku końcowi.

Muszę jeszcze dorobić kilka uchwytów i stuningować tłumiki.

Najpoważniejsza przeróbka to dodanie wzmocnień na bokach układu jezdnego.

Na kilku pierwszych Whippetach można dostrzec  wzmocnienia na krawędziach. Potem najprawdopodobniej zrezygnowano ze wzmocnień, ale były one jednak potrzebne, gdyż na pewnej ilości wczesnych Whippetów zostały dorobione w późniejszym okresie. Jednym z nich jest bohater tego wątku który nosił numer A220 więc był pojazdem. Jest to bez wątpienia przeróbka warsztatowa. Potem kątowniki były już montowane fabrycznie od wewnętrznej strony i na zewnątrz można tylko zobaczyć główki nitów je mocujących. 

Poza tym dodałem parę śrubek i nitów, usunąłem wieszak na nakładki, ale go jeszcze odtworzę.

Wymieniłem też śruby od napinacza na mosiężne.

w1_zpsrzbvkqna.jpg

w2_zpsdz8gjg2d.jpg

w3_zpsbw4psdfz.jpg

w4_zpskwxkqn85.jpg

w5_zpsh7egwe7r.jpg

Usunąłem uchwyty, część z nich dorobię. Najprawdopodobniej ostatnie siedemdziesiąt parę pojazdów już miała je montowane fabrycznie, natomiast niektóre wcześniejsze pojazdy otrzymały je już w jednostkach. Elementy te były montowane z wykorzystaniem istniejących połączeń śrubowych. Dlatego wieszaki na nakładki były tak fantazyjnie powyginane.

w6_zpsy0cgjgrl.jpg

w7_zpsillybccj.jpg

w8_zpsfnehpndr.jpg

Na dachu dodałem parę śrubek po lewej stronie kadłuba. Wymieniłem też część nitów i śrubek na pochyłych płytach. Meng zrobił je za małe w stosunku do pozostałych.

w9_zpsfhcz3zwy.jpg

w10_zpsqo7yyohq.jpga małe w stosunku do pozostałych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj robiłem tłumiki.

Ten na górze po tuningu. Pierwsze egzemplarze miły go właśnie w takiej postaci. Rozwierciłem rurę wydechową, dodałem kryzy na końcach tłumika i owinąłem go nitką imitującą azbestową osłonę termiczną. Nowsze Whippety, najprawdopodobniej, gdzieś od numeru A313/A322 miały owijkę dodatkowo osłoniętą blaszaną tubą.

Początkowo nie montowano również tej blachy z otworem. Została ona dość szybko wprowadzona. Niestety nie znam jej przeznaczenia.

w11_zpsw0u8bbfr.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Raczej nic z tych rzeczy. Będę szczęśliwy jeżeli uda mi się go pomalować

Idę za ciosem ;)

Uchwyty na tanku.

whippet30_zpskt2rcb1i.jpg

 

W zasadzie zostały już tylko wieszaki do dorobienia. Ale może jeszcze sobie coś znajdę do dorobienia ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.