Skocz do zawartości

Do 335 A-12 Tamiya 1/48


METYS

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 98
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

HPIM7025.jpg

HPIM7034.jpg

HPIM7030.jpg

HPIM7033.jpg

Farba grubo kładziona i widoczny jest schodek na przejsciu kolorów na płacie, piasty kół powinny być czarne, nad przednim kołem widać niedoczyszczone połączenie, ewentualnie miejsce łączenia formy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Więc tak, farba rzeczywiście jest grubo kładziona i jest tam schodek, ale to dlatego że poprawiałem malowanie nie usuwając poprzedniej warstwy.

2. Na goleni jest to miejsce łączenia 2 połówek, nie było szpachlowane bo było malowane przed sklejeniem, bez makro nie rzuca się w oczy a jako że nie jestem modelarskim purystą nie będę sobie dodawał pracy

3. Co do piast macie racje były czarne i zostanie to poprawione, natomiast nie wydaje mi się aby tak jak twierdzi Banny golenie były czarne, przynajmniej na to wskazują zdjęcia, gdzie kolor goleni znacząco różni się od czarnej piasty, pozostaje RLM02.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Golenie podwozia zawsze RLM02

 

Akurat w tym przypadku Arturze nie dałbym sobie głowy uciąć, patrząc po zdjęciach odniosłem wrażenie że mogło być i tak i tak jak pisze Banny. Może Nexus dorzuci cosik od siebie i sprawa goleni zostanie wyjaśniona. Jednak ja obstaję przy RLM02 ( czemu fotografia kolorowa nie była jeszcze wtedy powszechna, byłoby dużo łatwiej ).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Golenie podwozia RLM 02, natomiast wnęki i pokrywy od wewnętrznej strony mogły być już w tej fazie wojny pozostawione w barwie metalu. Tak czytałem gdy robiłem swojego Pfeila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ale czysto teoretycznie mogło się zdarzać że golenie mogły być jednak malowane na czarno, pamiętać należy też że egzemplarzom muzealnym jeśli chodzi o malowanie ( szczególnie kolorystykę ) ufać do końca nie można. Wrzucam zdjęcie na którym kolor goleni nie wygląda jednak na 02. Zaczynam mieć wątpliwości czy aby na pewno nie na czarno.

 

beztytuu.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

RLM to olejne autentyki MM, jak zwykle malowanie nie wyszło tak jak chciałem. O ile 82- ka siada ładnie...

 

A ja mam pytanie, 82 mówi pan o słoiczku czy odcieniu farby?

 

Jak wiemy Model Master jak i wiele firm zamieniła farby RLM 82 z RLM 83. Więc jeśli malował pan RLM 82 oryginalnym, to muszę stwierdzić smutno, że ma pan RLM 83 na samolocie. Proszę porównać te oba odcienie w słoiczkach i przeczytać ich nazwy. Coś tu nie gra prawda?

 

RLM 82 i RLM 81 na Dornierze z Hyper scale:

do335am_3.jpg

 

A tutaj kamuflaż RLM 82 i RLM 83 na mojej Dorze (jasny to 82, ciemny to 83):

p1020495vn6.jpg

 

Jeżeli chodzi zaś o golenie, to w tej porze wojny, nie było zbytnio reguły. RLM 02, 66, naturalny metal, RLM 76 lub RLM "84". Np. przypadek K-4 W.nr 334176. Felgi powinny być czarne? A na zdjęciu widać jasne - (RLM 02 lub RLM 76), a golenie za to ciemne (RLM 66, może kolor kamuflażu?). Tutaj pomoże tylko dokumentacja. A jak się pomaluje tak będzie poprawnie w przypadku nie autentycznego egzemplarza.

 

Serdecznie pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No teraz to on już autentyczny na pewno nie będzie K... szkoda że wcześniej nie wiedziałem o tej zamianie, oj parę razy zaklęło mi się pod nosem siarczyście.

Dzięki za zwrócenie uwagi, przynajmniej przy następnym szwabie użyję właściwej farby, swoją drogą niezły bonus.

I tak na przyszłość- bez pan proszę, bo to jakoś tak głupio brzmi

 

Ale zaraz nie tak prędko, nawet jeśli zamiast 82 mam 83 wcale nie jest powiedziane że jest źle. Według wcześniejszych rozważań nie jest do końca pewne czy używanym kolorem był właśnie 82 czy 83. Jak by więc na to nie patrzeć aż tak najgorzej nie jest

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

***

Ale zaraz nie tak prędko, nawet jeśli zamiast 82 mam 83 wcale nie jest powiedziane że jest źle. Według wcześniejszych rozważań nie jest do końca pewne czy używanym kolorem był właśnie 82 czy 83. Jak by więc na to nie patrzeć aż tak najgorzej nie jest

 

Być może tak, być może nie, nie zagłębiałem się nigdy w Dorniera.

 

Ale kolorki w słoiczku MM są na pewno dowrotnie

 

Oby przy następnym modelu było to wzięte pod uwagę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Golenie podwozia RLM 02, natomiast wnęki i pokrywy od wewnętrznej strony mogły być już w tej fazie wojny pozostawione w barwie metalu. Tak czytałem gdy robiłem swojego Pfeila.
Golenie podwozia zawsze RLM02

 

Zazdroszcze Kolegom bezkrytycyzmu i pewnosci siebie. Ja sie wiele razy zawiodlem na ogolnych opisach i wskazowkach, dlatego jesli to mozliwe staram sie bazowac na oryginalnych zdjeciach, ktorym wierze zdecydowanie bardziej niz nawet najwiekszym autorytetom. Oczywiscie, na zdjeciach niektorych egzemplarzy widac, ze golenie podwozia sa jasnej barwy, ale w wiekszosci, w tym w serii A, golenie byly ciemne. Nawet bardzo ciemne, ciemniejsze niz barwy kamuflarzu, co sugeruje kolor czarny.

 

Choc watpliwosci oczywiscie pozostaja. Znalazlem ciekawe tuz powojoenne zdjecie, gdzie przednia golen wydaje sie ciemna (czarna? porownujac z lopatami smigiel), a golenie podwozia glownego moga byc faktycznie jasniejsze, ale to juz kazdy powinien zinterpretowac samodzielnie:

 

dadfw190.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

RLM to olejne autentyki MM, jak zwykle malowanie nie wyszło tak jak chciałem. O ile 82- ka siada ładnie...

A ja mam pytanie, 82 mówi pan o słoiczku czy odcieniu farby?

Jak wiemy Model Master jak i wiele firm zamieniła farby RLM 82 z RLM 83.

 

Jakich wiele innych firm popełniło też ten błąd ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Golenie podwozia RLM 02, natomiast wnęki i pokrywy od wewnętrznej strony mogły być już w tej fazie wojny pozostawione w barwie metalu. Tak czytałem gdy robiłem swojego Pfeila.
Golenie podwozia zawsze RLM02

 

Zazdroszcze Kolegom bezkrytycyzmu i pewnosci siebie. Ja sie wiele razy zawiodlem na ogolnych opisach i wskazowkach, dlatego jesli to mozliwe staram sie bazowac na oryginalnych zdjeciach, ktorym wierze zdecydowanie bardziej niz nawet najwiekszym autorytetom. Oczywiscie, na zdjeciach niektorych egzemplarzy widac, ze golenie podwozia sa jasnej barwy, ale w wiekszosci, w tym w serii A, golenie byly ciemne. Nawet bardzo ciemne, ciemniejsze niz barwy kamuflarzu, co sugeruje kolor czarny.

 

Choc watpliwosci oczywiscie pozostaja. Znalazlem ciekawe tuz powojoenne zdjecie, gdzie przednia golen wydaje sie ciemna (czarna? porownujac z lopatami smigiel), a golenie podwozia glownego moga byc faktycznie jasniejsze, ale to juz kazdy powinien zinterpretowac samodzielnie:

 

 

 

Kurcze Banny masz całkowitą rację, jednak zdjęcia z epoki są najwierniejszym wskaźnikiem "prawdy". Na wcześniejszej stronie wrzuciłem zdjęcie gdzie goleń podwozia wydaje się być rzeczywiście czarna. Natomiast są też zdjęcia gdzie golenie są dużo jaśniejsze od piast, więc wnioskuje że malowane są albo w 02 albo w inne kolory. Trzeba tu wziąć pod uwagę że był to końcowy, zmierzający ku końcu okres wojny i rzesza miała problemy z zaopatrzeniem. Więc właściwie wszystko mogło się zdarzyć.

Natomiast co mnie najbardziej zadziwiło w zdjęciu które wstawiłeś to kolor samej goleni, porównaj jej odcienie na dole, bliżej koła i u góry szczególnie pomiędzy rozchodzącymi się "słupkami", wspornikami, na wysokości torsu i ramion osoby stojącej z boku. Być może to tylko takie złudzenie albo ja mam coś z oczami ale wydaje mi się iż jest ona jaśniejsza niż część spodnia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak wiemy Model Master jak i wiele firm zamieniła farby RLM 82 z RLM 83.
Trudno ocenic, czy Model Master popelnil blad... Byc moze mowimy o kolorze, ktory wcale nie wystepowal. Barwa RLM 83 w ogole jest dosc slabo udokumentowana, wystepuje tylko w jednym znanym oficjalnym dokumencie RLM i sporo wskazuje, ze mogla to byc zwykla literowka urzednika sporzadzajacego dokument...

 

Przytocze jeszcze raz skan oryginalnej instrukcji RLM, gdzie obydwa kolory RLM 81 i RLM 82 sa opisane jako ... Dunkelgruen czyli ciemnozielone! Twierdzenie, ze RLM 82 jest kolorem zielonym o jasnym odcieniu takze raczej trudno udowodnic...

 

do335mu_2.JPG

 

Mozna spokojnie przyjac, ze RLM dawalo tylko ogolne zalecenia, ale nie definiowalo jakims okreslonym wzorcem koloru. Odcien samej barwy mogl byc dosc dowolnie interpretowany i zalezny od dostawcy/producenta.

 

Pomijajac teoretyczne dywagacje ja swojego Do-335 pomaluje jasniejszym RLM83 wg Model Mastera i nie bede specjalnie wnikal, czy to wlasciwe oznaczenie koloru, czy nie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trudno ocenic, czy Model Master popelnil blad... Byc moze mowimy o kolorze, ktory wcale nie wystepowal. Barwa RLM 83 w ogole jest dosc slabo udokumentowana...

 

A z tym stwierdzeniem bym polemizował. Odcienie zielonego na pewno były dwa. Są na to również zdjęcia kolorowe - widać to na kolorowych zdjęciach Bf 109 K-4 jak i Fw 190 D-9. Jeśli ktoś zagłębiał się w publikację JAPO "Fw 190D camouflage and markings" dobrze wie, że sprawa RLMów została wyprostowana na czysto.

 

Przykład:

W.Nr. 210968 należąca do Uffz. Karla Froeza. Posiada kamuflaż złożony z dwóch odcieni zielonego.

Jeśli chodzi o RLM 82:

4357157208_53ee4a73c2_o.jpg

Na tym samym samolocie jest również RLM 83:

4356409859_4829d2a981_o.jpg

4349465382_0f54013254_o.jpg

 

Jak dla mnie (podkreślam odczucia i interpretacje subiektywne) są to dwa różne odcienie zieleni. Niestety w formie elektronicznej nie mam więcej przykładów na moje rozważania.

 

Jeszcze raz powtórzę, jeśli ktoś ma dostęp do materiałów JaPo o Fw 190D-9 czy Bf 109 K (ale Camouflage & markings), czy choćby Classic publications Luftwaffe Camouflage and markings ma to szczęście że publikacje te prostują sprawę kolorystyki jak dla mnie w 101%. Skądś się jednak wzięły schematy kamuflaży dla Fw i Ta zielono-zielone - i w fabrycznych/ministerialnych schematach oraz raportach aliantów o przechwytywanych samolotach.

 

A przykład tego schematu od Dorniera jest na prawdę ciekawostką z którą spotykam się po raz pierwszy.

 

Serdecznie pozdrawiam

 

p.s

po kilku chwilach wertowania mojej "biblii" znalazłem takowe oto informacje odnośnie RLM 83 dla "Sammelmitteilung Nr.2, OKL chef der technischen Luftrustung Nr.239/44 (IVE) Az.70 k 10 of 15 August 1944" - jest to rozporządzenie Oberkomanndo der Luftwaffe dla kamuflaży:

"Furthermore, Messerschmitt used the designation "Dark green" for RLM70 and 83. Dornier used it for RLM 73 and 82. It has often been stated that Dornier also referred to RLM 81 as dark green, but this is incorrect - this assumption is in all likelihood based on a typing error in the official Do 335 Sichtschutzanstricht."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odcieni zielonego na pewno były dwa.
Zapewne odcieni zieleni bylo stosowanych nawet wiecej niz dwa u schylku LW, bo pomijajac fakt istnienia (lub nie) RLM 83 jest wielce prawdopodobne, ze tenze sam "instrukcyjny" RLM 82 wygladal roznie na samolotach roznych producentow... Przy okazji uzupelniania kamuflarzu, napraw, zamalowywania kodow fabrycznych itp RLM 82 uzywany w jednostkach i warsztatach mogl sie roznic od tego fabrycznego, stad to cale zamieszanie z roznymi odcieniami na jednym samolocie. W czasie wojny nikt sie tym nie przejmowal, ale modelarze prowadza cale bitwy na ten temat haha

 

Co do farb Mastera... Poniewaz kolory trzeba jakos zakwalifikowac (i wmowic modelarzom, ze to autentyki haha), to Model Master przyjal, ze RLM 82 (MM 2091) bedzie Dunkelgruenem, a RLM 83 (MM 2092) Lichtgruenem. Nie bede polemizowal, czy MM zamienil te barwy, czy nie, warto tylko o tym wiedziec. I stosowac zamiennie, zgodnie ze swoja modelarska intuicja.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czasie wojny nikt sie tym nie przejmowal, ale modelarze prowadza cale bitwy na ten temat haha

 

 

 

A czyż to nie jest w tym najpiękniejsze?

 

A końcowa konkluzja jak najbardziej trafna!.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze raz powtórzę, jeśli ktoś ma dostęp do materiałów JaPo o Fw 190D-9 czy Bf 109 K (ale Camouflage & markings), czy choćby Classic publications Luftwaffe Camouflage and markings ma to szczęście że publikacje te prostują sprawę kolorystyki jak dla mnie w 101%.

Niestety nie mam dostepu do tych materiałów, a temat wygląda na niezwykle ciekwy.

Czy mógłbyś napisać (ew. załączyć fragment tekstu) w jaki sposób sprawa tej kolorystyki została wyprostowana w 101%?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Są przetłumaczone jest dokładnie 5 rozporządzeń OKL na temat kamuflaży i kolorów:

 

1.Luftwaffe Dienstvorschiriften 521

2.Sammelmitteilung - Einfuhrung neuer Flieglacke und OS-Varfahren, Meldungen, Sichtschutz. RLM Technisches Amt Nr. 237/44 (GL/C-10 IV E)Az. 70 k 10 of 1 July 1944

3. Sammelmitteilung Nr.2, OKL Chef der technischen Luftrustung Nr.293/44 (IV E) Az. 70 k 10 of 15 August 1944

4. Fw 190 - Fortfall des Tarnanstriches auf der Flugeugunterseite (Focke-Wulf G.m.b.H WP/Gr/Schg/4) 2712 of 24 july 1944

5. Oberflachenschutzliste 8 Os 152 of November 1944

 

To są dokumenty przetłumaczone w rozdziale Camoulfage&markings-theory i jest to 11 stron A-4 tekstu...

 

Do tego są zdjęcia kolorowe elementów i części od samolotów na których widać również bardzo jasny zieloniutki, taki jak wkleiłem na zdjęciu Dorniera z Hyperscale.

 

Jest to temat rzeka, ale tych dokumentów jasno wynika że RLM 83 miał być CIEMNO ZIELONYM kolorem, a RLM 82 JASNO ZIELONYM. Niestety jak pokazuje cytat wcześniej przeze mnie zamieszczony, fabryki różnorako uważały ciemno zielony, Dla Messerschmitta czy Focke-Wulfa jest to RLM 83, a Dornier jak widać w swoim dokumencie ma i RLM 81 i 82 nie wiedzieć czemu.

 

Serdecznie pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

METYS, jakbyś jej nie pomalował, to i tak kształtu maszyny nie zmienisz... a ten jest piękny!

Jutro spróbuję pogrzebać w swoich materiałach o Do 335 i malowaniu goleni.

A przy okazji kolega Aleksander pisze ciekawe rzeczy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć

 

Popełniłem ten sam błąd z kolorami kamuflażu co i Ty i niestety nie mogłem tego zdzierżyć, bo oba kolory prawie się nie kontrastowały, wiec przemalowałem...ciężko mi było się za to zabrać ale nie żałuje...może warto spróbować, tym bardziej ze widzę ze poprawki Ciebie czekają.

A co do kolorów podwozia swego czasu przeprowadziłem dyskusje z jednym z kolegów na forum (innym), który mocno sugerował barwę aluminium, zarówno goleni jak i wnęk. Ja zostałem przy RLM02 i myślę ze dużego błędu nie popełnisz jeśli i Ty tak zostawisz. W tym przypadku nie ma jasnej klarownej informacji , tylko przypuszczenia i prawdopodobne teorie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.