reggy Posted August 14, 2010 Share Posted August 14, 2010 (edited) Hej! W tym temacie prosiłbym wklejać swoje sposoby na robienie wody na dioramach. Ja zacznę od tego, który właśnie testuje: Szkło wodne sodowe Kiedyś rzuciło mi się w oczy w markecie budowlanym, potem w internecie sprawdziłem, że jest całkiem często używane przez modelarzy kolejowych. Koszt 4,50 za pół litra (dla porównania Vallejo Still Water 200ml - 38zł). Porobiłem więc trochę testów. Szkło wodne sodowe to krzemian sodowy rozpuszczony w wodzie. To że woda jest medium, pozwala nam dodawać do tego ustrojstwa farby akrylowe w celu barwienia. Barwi się nawet dobrze, w miarę jednolicie, bez większych wytrąceń, zachowując połysk i transparentność. W butelce ma postać dosyć gęstej cieczy, ale dobrze rozprowadza się na powierzchni dioramy, jeżeli wspomagamy się pędzlem (nie ma potem problemów z jego umyciem). Szybko i ładnie się samopoziomuje, tylko przy krawędziach warto "pogmerać", żeby nie było menisku wypukłego. Nie zastyga zbyt szybko, potrzeba dobrych parunastu godzin, żeby było twarde i niesprężyste. Najlepiej wylewać cienkie, paromilimetrowe warstwy. Pomiędzy poszczególnymi warstwami nie widać granicy. Vallejo Still Water mocno zapada się w momencie schnięcia tworzący brzydki "menisk wklęsły", który trzeba korygować kolejną warstwą - a szkło wodne sodowe zdaje się niemal nie wykazywać tej niemiłej cechy. Parę dni temu zacząłem przeprowadzać próby na starej dioramce. Poniżej większa kałuża wylana w dwóch warstwach: A tu mała kałuża barwiona Vallejo MC Flat Earth. Niestety szkło wodne sodowe nadaje się raczej tylko do zbiorników o bardzo stałej powierzchni, czyli kałuże albo nieduże stawki. Nie widzę sposobu zrobienia nim fal (na razie). EDIT Uwaga, ważne dla entuzjastów Szkła Wodnego Sodowego. BIELEJE. Po miesiącu stało się na wierzchniej powierzchni matowe, a od krawędzi bieleje intensywnie. Wniosek - nie nadaje się. Edited September 18, 2010 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Botan Posted August 14, 2010 Share Posted August 14, 2010 Bardzo ciekawa informacja. Ciekawe jak sprawdziłby się do mniejszych rzeczy typu reflektory. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
reggy Posted August 14, 2010 Author Share Posted August 14, 2010 Ciekawe jak sprawdziłby się do mniejszych rzeczy typu reflektory. Właśnie nałożyłem na próbę w reflektor czołgu w 1/35. Wieczorem wrzucę zdjęcie jak podeschnie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted August 14, 2010 Share Posted August 14, 2010 Obejrzyj sobie tą dioramę za miesiąc czy dwa - ze szkła wodnego będzie odparowywać woda pozostawiając biały nalot. Sprawdzałem u siebie. Po drugie, jak woda woda odparuje, zmniejszy się pojemność cieczy i też będzie się tworzył menisk wklęsły. Przynajmniej u mnie się tak działo przy wylaniu jednej większej warstwy... Pozdrawiam Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
reggy Posted August 14, 2010 Author Share Posted August 14, 2010 Cóż, ciągle jest to w fazie testów... Nakładałem na parę innych rzeczy bardzo cienkie warstwy, które wydaje mi się już całkiem wyschły i nadal są przejrzyste. Pozostaje czekać ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerd Posted August 14, 2010 Share Posted August 14, 2010 Pozwólcie Panowie, że dodam coś z własnego doświadczenia. Do tej pory stosowałem preparat o nazwie „Realistic Water” firmy Woodland Scenics To link do strony producenta: http://woodlandscenics.woodlandscenics.com/show/Item/C1211/page/1 Butelka o pojemności 473.2ml (16oz). Jej zawartość i pozwala na pokrycie powierzchni o średnicy 14 cali (ok.35cm) przy grubości powierzchni do 1/8 cala (ok. 3mm). Jest to gesty płyn o konsystencji syropu. Łatwo rozprowadzający się po powierzchni i szczelnie wypełniający wszystkie szczeliny oraz nierówności dna. Tężeje po kilkunastu minutach od wylania z butelki, jednak czas całkowitego schnięcia wynosi według producenta 24 godziny. w praktyce wygląda to tak: Dopiero po tym czasie można nakładać kolejną warstwę. Na zdjęciu poniżej jest ich trzy. Dodatkową zaletą jest fakt, że na ani pod powierzchnią nie pozostają bąble powietrza. Instrukcja stosowania zabrania malowania wody oraz stosowania klejów na jej powierzchni. Substancja powoduje niewielkie „puszczanie” niektórych barwników (np. modelarskiej posypki) może to jednak dawać pożądany efekt. Nie ma konieczności zużywania całości butelki za jednym razem wystarczy zakręcić ją w taki sposób, aby w butelce nie pozostało powietrze. Mam go od 2003 roku zostało pół butelki i wszystko gra. Fakt woda jest realistyczna lecz statyczna z falami się nie próbowałem. Po latach (7)żadnych śladów pękania, zmiany faktury itd. jeśli się przykurzy mokra szmatka przywraca dawny blask. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
August Posted August 14, 2010 Share Posted August 14, 2010 to po testach zakupie to lub to.A ten pan co wyławia?A czy ten transporter to SKOT? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
knightrider Posted August 23, 2010 Share Posted August 23, 2010 A czy ten transporter to SKOT? BRDM-2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
reggy Posted September 18, 2010 Author Share Posted September 18, 2010 Uwaga, ważne dla entuzjastów Szkła Wodnego Sodowego. BIELEJE. Po miesiącu stało się na wierzchniej powierzchni matowe, a od krawędzi bieleje intensywnie. Wniosek - nie nadaje się. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adam .B Posted September 18, 2010 Share Posted September 18, 2010 hmmm...a może klej polimerowy zda egzamin na "wodę" (kiedyś z nim próbowałem zrobić wodę ale mogą się pojawić bąbelki no i tradycyjnie menisk wklęsły się pojawia) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted September 18, 2010 Share Posted September 18, 2010 Uwaga, ważne dla entuzjastów Szkła Wodnego Sodowego.BIELEJE. Po miesiącu stało się na wierzchniej powierzchni matowe, a od krawędzi bieleje intensywnie. Wniosek - nie nadaje się. A mówiłem (znaczy się pisałem):Obejrzyj sobie tą dioramę za miesiąc czy dwa - ze szkła wodnego będzie odparowywać woda pozostawiając biały nalot. Sprawdzałem u siebie. Pozdrawiam Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
reggy Posted September 18, 2010 Author Share Posted September 18, 2010 Musiałem przekonać się naocznie, szczególnie, że parę innych głosów mówiło, że nie bieleje. Zawsze jakieś doświadczenie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
przemekgksw3 Posted September 25, 2010 Share Posted September 25, 2010 Kiedyś czytałem gdzieś że można używać gumy arabskiej jako brudnej wody, wie ktoś może coś o tej technice? Niestety nie pamiętam gdzie widziałem tę informacje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArmiA Posted September 25, 2010 Share Posted September 25, 2010 Można użyć żywicy poliestrowej, Tutaj jest przykład. Wadą jest to, że dosyć śmierdzi, nawet parę tygodni po zaschnięciu. Zaletą jest efekt, jaki można osiągnąć i niskie koszty. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kubus92 Posted October 5, 2010 Share Posted October 5, 2010 hm..szkoda, że to szkło wodne sodowe nie zdaje egzaminu bo przede wszystkim byłoby to dość tanie rozwiązanie. W każdym razie śledzę temat może jakiś równie ciekawy sposób się nawinie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piotr_5e3 Posted October 9, 2010 Share Posted October 9, 2010 a nie można polakierować szkła wodnego, aby nie traciło wody? Chodzi mi o jakiś nieagresywny lakier bezbarwny. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karol_Max Posted October 9, 2010 Share Posted October 9, 2010 A czy z tej substancji można by jakoś zrobić lód ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kubus92 Posted October 9, 2010 Share Posted October 9, 2010 a nie można polakierować szkła wodnego, aby nie traciło wody? Chodzi mi o jakiś nieagresywny lakier bezbarwny. to jest jakiś pomysł. Może kolega reggy no ten temat się wypowie. pozdrawiam Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Halsey Posted October 9, 2010 Share Posted October 9, 2010 W skalach okrętowych np. 1:700 osobiście stosuję silikon szklarski, który łatwo się modeluje, można ją stylizować farbami artystycznymi: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Łukasz-1944 Posted October 10, 2010 Share Posted October 10, 2010 Zakładam że jesteście doświadczonymi modelarzami więc zakładam że o żywicy epoksydowej słyszeliście. No cóż żywicy nie praktykowałem, natomiast polecam dwa bądź też trzy odcienie farb wodnych "Tamiya" rozrabianymi z sylikonem bezbarwnym. Owszem po wyschnięciu też troszeczkę matowieje ale nie aż tak. Zachowuje estetykę i piękno. Super efekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adam .B Posted October 10, 2010 Share Posted October 10, 2010 można by jakoś zrobić lód ? hmmm... o ile się nie mylę to kolega reggy robił jakiś lód z wosku ale nie jestem pewien Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted October 10, 2010 Share Posted October 10, 2010 a nie można polakierować szkła wodnego, aby nie traciło wody? Chodzi mi o jakiś nieagresywny lakier bezbarwny.Nie można. W momencie wylewania szkło wodne jest płynne, więc lakierowanie nie ma sensu, gdyż lakier wymiesza się ze szkłem i nie utworzy warstwy ochronnej. Natomiast jak szkło stwardnieje na tyle, by móc je lakierować, to już większość wody wyparuje (o to w tym chodzi). Trzeba wymyślić inny sposób... Pozdrawiam Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crustian Posted October 10, 2010 Share Posted October 10, 2010 drożej ale bez problemów po to są chemie dedykowane właśnie do dioram Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piter Posted October 10, 2010 Share Posted October 10, 2010 Ostatnio kombinowałem z żywicą przy naprawie mojego EAG i muszę przyznać, że nadaje się to całkiem nieźle też do wykonania wody. Miałem co prawda utwardzacz o czerwonym zabarwieniu więc ten się nie nadaje. Przy bezbarwnym powinno być ok. Do tego chciałbym tutaj zwrócić uwagę, że co innego wykonywać dioramę np. w skali 1:35 (kawałek lądu i jakiś potok etc...), a co innego to dioramy morskie gdzie w większości przypadków modele są na tyle małe w skali, że woda traci swoją wizualną przezroczystość. W przypadku morskich podstawek chyba najlepiej spisuje się wykonanie kształtu z jakiejś masy i malowanie. Do lądowych zastosował bym żywicę. Było kilka filmików na Youtube jak Japończycy wykonują dioramki z wodą jednak specyfiki z jakich korzystali (głównie Tamiya) są dosyć drogie i nieraz dostępne tylko w zagranicznych sklepach. Pozostaje nam kombinować bo przecież nikt raczej nie podejrzewał przy opracowywaniu sidoluxu, że tak doskonale będzie się spisywał w modelarstwie . Pozdrawiam Piotrek Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
babcia131 Posted October 10, 2010 Share Posted October 10, 2010 Odnośnie lodu-nie mój pomysł, ściągnięty z jakiegoś modelarskiego Forum, dla zainteresowanch.Trzeba przyznac że wygląda realistycznie : Uploaded with ImageShack.us Lód to połamana szczypcami płyta pleksi zmatowiona na papierze ściernym, którą przykleiłem przeźroczystym silikonem. Następnym etapem będzie zalewanie szczelin w lodzie cieńkimi warstwami still water. Uploaded with ImageShack.us lód możesz zrobić dobierając kawałki tworzywa sztucznego z podświetlanych reklam ( uważaj na straż miejską ) albo jakiegoś przezroczystego , które pomaluj na biało a później kilkoma warstwami lakieru bezbarwnego. Na zdjęciach wyszło chyba dość dobrze. Straży miejskiej się nie trzeba bać , są chyba firmy zajmujące się tworzeniem reklam , banerów , szyldów i chyba za niewielką opłatą mozna od Nich coś wycyganić. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.