kret69 Posted August 13, 2011 Share Posted August 13, 2011 Witam, jak już napisałem w tym moim krótkim in-boxie, podejmuję się pracy nad znanym brytyjskim ambulansem w skali 1:72. Zebrane materiały, w tym całkiem ładny walkaround pozwoliły na ruszenie z pierwszymi pracami: Nie wygląda to zbyt może oszałamiająco, ale już na pierwszym etapie montażu okazało się, że model jest rzeczywiście redukcyjny. Wgłębienia w dolnej części rufy po obu stronach nie zostały uwzględnione przez producenta, i musiałem się trochę namęczyć, żeby je zaznaczyć. Nie wiem, czy dobrze zrobiłem, szpachlując miejsce przylegania ramy do błotników (tej części za kołem). Nie mam żadnego zdjęcia tamtej okolicy ale wydawało mi się, że ten element w rzeczywistym pojeździe ma chronić konstrukcję przed wpływem czynników chlapiących z kół. Jak na razie spasowanie jest w miarę dobre, nadlewy są okazjonalne i bardzo niewielkie (pewnie stara forma). Nie do końca wiem, na jaki kolor pomalować podwozie - buda i to, co wystaje (np. baki) ma być w kolorze oliwkowym, ale sama rama zapewne była zabezpieczana jakąś specjalną farbą - czy ktoś z Panów się może orientuje, jaką? Specjalnie pytam o podwozie, bo pojęcia nie mam jeszcze, na jaki kolor go pomaluję. Schemat z instrukcji nie podaje żadnego konkretnego miejsca służby pojazdu. Na sieci dominuje kolor oliwkowy, niebieski RAFu albo (wydaje mi się) taki bardziej khaki (z Afryki). Nadal szukam (i apeluję o materiały) informacji, czy te pojazdy służyły w Home Front, czyli obronie cywilnej. To malowanie interesowałoby mnie najbardziej. Instrukcja na pudełku mówi, że dostajemy wszystko co trzeba, aby stworzyć "dramatic diorama". Nie do końca się z tym zgodzę, ale to nie ma znaczenia, bo priorytetem dla mnie będzie wyposażenie zabudowy. W zasadzie omawiając ambulans omawiamy dwie konstrukcje - podwozia i zabudowy. Projektantem zabudowy K.2 Ambulance była firma Mann Egerton Ltd. Producentem licencyjnym był Austin Motor Company Ltd. w Longbridge, ale nie tylko - bo do Kanady poszła partia z zabudową od Mann Egerton właśnie. Konstrukcja zabudowy to stalowa rama obita drewnem jesionowym na zewnątrz, a od środka - coś na wzór płyty wiórowej. Pomiędzy tymi dwiema warstwami była przestrzeń zapewniająca lepszą izolację pacjentów. Pojazd brał 4 pacjentów na noszach, można też było złożyć górną półkę na nosze i otrzymywało się ławkę na większą ilość lżej rannych. Na tym etapie staram się odwzorować podłogę zabudowy oraz dolne mocowania noszy. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plastikk Posted August 13, 2011 Share Posted August 13, 2011 Fotki w necie sugerują ramę czarną/szarą? Tutaj wątek z budowy innego K.2 http://pwm.org.pl/viewtopic.php?p=101409 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kret69 Posted August 14, 2011 Author Share Posted August 14, 2011 Bardziej czarna. Dziekuje za linka, wlasnie czytam i staram sie nie miec kompleksow ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skala72 Posted August 14, 2011 Share Posted August 14, 2011 Łeeeee, fajny ten zestaw, szkoda tylko, że 1/76. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prop Posted August 14, 2011 Share Posted August 14, 2011 Czy z tego walkarounda korzystasz? http://wheelsofvictory.com/Brit%20index11.html Życzę powodzenia. Ten model to massacre w najgorszym możliwym wydaniu. Jak zresztą wszystkie Airfixy ;) Ale też leży u mnie w kolejce. Tylko, że ja będą przedłużał ramę i trochę go powiększał do 1/72. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kret69 Posted August 14, 2011 Author Share Posted August 14, 2011 Prop, nie - bardzo dziekuję, rewelacja. Ja korzystałem z tego. A najwięcej informacji czerpałem od człowieka, który jeszcze Austina K.2 ma. Niestety nigdzie nie dorwałem dobrych planów, więc powiększanie go nie bardzo wchodzi w grę w moim przypadku - nie mam chyba aż takich umiejętności. Bo rozumiem, że Ty chcesz go od nowa zwymiarować? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prop Posted August 15, 2011 Share Posted August 15, 2011 Nie, całego nie chciałem przerabiać, tylko dodać kilka mm na osi wzdłużnej i poprzecznej. Ale na razie nie ma o czym mówić. Zanim się za niego wezmę to pewnie kilka zim minie... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kret69 Posted August 15, 2011 Author Share Posted August 15, 2011 Dzięki pomocy forumowiczów Prop'a i plastikk'a jestem mądrzejszy o kilka dobrych fotek i doświadczeń innych modelarzy z tym modelem. Żeby dobrze zobrazować problemy ze skalą tego modelu, zamieszczam w jednej linii pilota na noszach, górną półkę i dolną półkę noszy. O ile jeszcze górna półka jest ładna i ma nawet wyryte prowadnice, o tyle dolna jest za wąska w stosunku do skali 1:76, nie ma żadnych prowadnic a przejście pomiędzy jest zbyt szerokie. Muszę dorobić dwa kątowniki i nałożyć na nie jakoś ceownikowe prowadnice - jeszcze nie wiem, jak to zrobić. Tak czy inaczej, nawet na tak poprawione prowadnice nie wejdą nosze z zestawu. Usiłowałem podpiłować wcześniej dół półki, ale efekt był mizerny, więc zaszpachlowałem z powrotem. Wyciąłem też okienko w drzwiczkach pomiędzy szoferką a przedziałem medycznym. Po długim zastanowieniu zostawiam skalę, jaka jest - przy moich umiejętnościach robienie w 1:72 na dobrych planach od podstaw byłoby prostsze, niż przebudowa tego modelu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pioter Posted August 15, 2011 Share Posted August 15, 2011 Moze to Ci sie przyda, pojazd co prawda nie ten ale buda taka sama Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
R_Mazzi Posted August 15, 2011 Share Posted August 15, 2011 Muszę dorobić dwa kątowniki i nałożyć na nie jakoś ceownikowe prowadnice - jeszcze nie wiem, jak to zrobić. Profile evergreen? Znalazłem takie: Profil [ ceownik 1,5 mm Profil L kątownik 1,5 mm Mniejszych chyba nie ma ale te powinny chyba od biedy spasować? Albo po prostu blaszka z piwa, czy innej puszki odpowiednia zagięta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kret69 Posted August 15, 2011 Author Share Posted August 15, 2011 pioter - serdeczne dzieki! Przyznam, że długo szukałem różnic między tym Bedfordem a Austinem. Panie Rafale, wyjdę pewnie na strasznego "zielonego liścia", ale co to są profile evergreen? Widziałem to określenie już wcześniej i nie mam pojęcia, co to jest i gdzie tego szukać... Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za pomoc Krzysztof Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Super Moderator Marcin Rogoza Posted August 15, 2011 Super Moderator Share Posted August 15, 2011 co to są profile evergreen? Widziałem to określenie już wcześniej i nie mam pojęcia, co to jest i gdzie tego szukać...Profile z polistyrenu wytwarzane przez EVERGREEN http://www.evergreenscalemodels.com/index.htm Do kupienia np tu: http://www.1999.co.jp/search_e.asp?Typ1_c=101&scope=0&scope2=0&itkey=evergreen lub tu: http://www.m-zone.pl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
R_Mazzi Posted August 15, 2011 Share Posted August 15, 2011 Panie Rafale, wyjdę pewnie na strasznego "zielonego liścia", ale co to są profile evergreen? Widziałem to określenie już wcześniej i nie mam pojęcia, co to jest i gdzie tego szukać... Panowie to w 45 się skończyli, Rafał zdecydowanie wystarczy ;) A tak serio, profil evergreen to po prostu długi na ok 30cm (nie mam całego pod ręką więc dokładnie nie powiem) kawałek plastiku o odpowiednim do nazwy profilu kszatałcie przekroju. Dość przydatne jeśli się coś dorabia samemu. Trochę rozrysowanych jest TUTAJ Na sztuki sprzedaje je też eduard polska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hubert72 Posted August 15, 2011 Share Posted August 15, 2011 Można również zastosować profile plastruct , powszechniej dostępne : - http://exito.sklep.pl/index.html?producent=87 - http://martola.com.pl/szukaj W kwestii sanitarki : W jakieś publikacji chyba widziałem fotki Austina z okresu PSZ na zachodzie . Jutro przekartkuje i jeśli znajdę to zeskanuje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kret69 Posted August 15, 2011 Author Share Posted August 15, 2011 No to zdecydowanie ułatwia bardzo wiele rzeczy... bo ja właśnie większość wieczoru spędziłem, usiłując sobie takie dwa wyprofilować. Dziękuję. PSZ to fascynujący temat, choć nigdy nie myślałem o tej wersji. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hubert72 Posted August 15, 2011 Share Posted August 15, 2011 Fotkę znalazłem - wóz należący do 29 Kompanii Sanitarnej 2KP Jeśli jesteś zainteresowany wrzucę jutro do tematu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kret69 Posted August 15, 2011 Author Share Posted August 15, 2011 Zainteresowany nad wyraz. Dzięki! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Heilsberg Posted August 15, 2011 Share Posted August 15, 2011 Co do koloru ramy to w zeszłym miesiącu dwa tygodnie spędziłem pod wieloma brytyjskimi ciężarówkami, po Austinami K2 kilkoma też i żaden, powtarzam, żaden nie miał czarnej ramy. Wszystkie co do jednego miały ramę w kolorze bazowym pojazdu, tak jak zbiorniki paliwa i inne większe elementy podwozia. To tyle jeśli mogę podpowiedzieć. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kret69 Posted August 16, 2011 Author Share Posted August 16, 2011 To tyle jeśli mogę podpowiedzieć. To wiécej niż potrzebuję Dziękuję uprzejmie, kolejny problem rozwiązany. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kret69 Posted August 18, 2011 Author Share Posted August 18, 2011 Niewielki update. Czekając na profile, wpadłem na pomysł jak ich nie potrzebować. Niestety, wymaga to kompleksowej pracy na całej budzie. Siedzę właśnie i czekam, aż obeschnie - potem szlifierka i dorabianie tych elementów, o których producent zapomniał - mocowań i wsporników na półkach, klamki do drzwi do szoferki... a potem czeka mnie dorabianie skrzyneczek i pominiętych w modelu elementów zabudowy. W Austinie można było regulować wysokość półeczek - w modelu mamy je ustalone na konkretnej wysokości. Dorobiłem jeszcze szybkę w drzwiach do szoferki i zamontowałem wahacze. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kret69 Posted August 18, 2011 Author Share Posted August 18, 2011 No i udało się - co prawda nie idealnie, ale jak na pierwszy raz to jestem zadowolony. Odbiłem górne półki w folii aluminiowej i nałożyłem na dolne. Efekt: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kret69 Posted August 19, 2011 Author Share Posted August 19, 2011 Dorobiłem relingi, dodatkowe wsporniki półek i detale przepierzenia szoferki od strony medycznej - jedna dziura (w oryginale do zakotwiczenia noszy) mi źle wyszła i jeszcze czeka na poprawę. Samą zabudowę muszę klecić w dosyć szczególny sposób, od sufitu, żeby wyrównać od wewnątrz szpary w miejscu których później znajdą się dodatkowe detale. Podłogę skleiłem z podwoziem - tak będzie wygodniej obrabiać. Dodałem też pierwszy gadżecik - stetoskop, choć nie jestem pewien, czy takie z jednym przewodem już były w 1940-41. Często na zdjęciach widywałem raczej coś jakby "rozszczepiony Rappaport" - najwyżej się dorobi. Stetoskop będzie wisiał gdzieś blisko wejścia razem z ciśnieniomierzem, żeby był pod ręką. Dobranoc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bazylms Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 Ambitne podejście do tematu. Jestem kompletny laik w temacie tego pojazdu, więc merytorycznie niewiele mogę powiedzieć. Trzymaj tak dalej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kret69 Posted August 19, 2011 Author Share Posted August 19, 2011 Dzięki bazylms, choć jeśli mam być szczery, trochę odpuszczam niektóre detale (np. wsporniki półek powinny sięgać aż do ściany), jeśli odkryję je na zdjęciach po zrobieniu. To auto (jak cały projekt) to taka bardziej zabawa, patrząc co tu niektórzy wyprawiają to aż mi czasem głupio. Najbardziej się teraz martwię lewą dolną półką - widzę tam (na zdjęciach, bo jestem w pracy) pewne niedostatki, które może być ciężko zamaskować (folia jest delikatna). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prop Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 Będziesz go robił otwartego z tyłu, powinieneś pomyśleć o "pocienieniu" otwartych drzwi. Nie mam pomysłu jeszcze jak to zrobić, żeby się nie narobić, ale już zlokalizowałem pudełko z tym modelem w piwnicy, popatrzę jak to wygląda, może coś wymyślę... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.