Skocz do zawartości

Holmes 750


copycat

Rekomendowane odpowiedzi

Bedford przygotowany do malowania, więc postanowiłem zacząć nowy projekt. Będzie trochę przewrotny, ponieważ głównym tematem jest samochód pomocy drogowej, a raczej dwu ramienna wyciągarka (twin booom 25 ton wrecker) Holmes 750. Tego modelu nie dostaniecie w sklepie, z wyjątkiem kfs. Znalazło się na szczęście kilku zapaleńców, którzy opracowali plan budowy tego wreckera.

Ciężko mi tu o polski odpowiednik słowa wrecker. Więc wrecker opracowała firma The Ernest Holmes Company. Efektem pracy inżynierów była 2 ramienna wyciągarka, mogąca z łatwością podnieść samochody, autobusy, ciężarówki. Często nazywana 'dobrym samarytaninem autostrad'.

Dlaczego 2 ramiona? Po pierwsze primo, ponieważ całkowity udźwig to 25 ton, mógł być rozłożony pomiędzy 2 ramiona. Można też było zastosować dłuższą, bardziej giętką linę.

Po drugie primo, co ważniejsze, jedno z ramion można zaczepić o drzewo, słup, czy inną ciężarówkę dla przeciw wagi. Co stanowiło o dużej stabilności wreckera.

pennac.jpg

Holmes650.jpg

Model mam nadzieję będzie w miarę wiernie odzwierciedlał Wreckera. Zestaw AMT Peterbilt Wrecker, posłuży mi do zbudowania zabudowy wreckera.

IMG_0082.JPG

Oczywiście nie chcę psuć dość ciekawego zestawu, więc sama zabudowa, jak i wyciągarka będzie zbudowana od podstaw.

Drugą rzeczą jest wybór ciągnika. Instrukcja zaleca użycie Autocara A64B, niestety nie mam go, świetnie nadają się również Peterbilt 359, Kenworth W923. Mogą też być Ford LNT-8000, C-900. Można również spróbować KW K-123, Pete 352, GMC Astro czy Chevy Titana. Najważniejsze aby użyć mocnego ciągnika o obciążeniu 28.000 funtów. (vehicle weight rating of the chassis be not less than 28000 pounds) chyba dobrze to przetłumaczyłem. A odległość od tylnej ściany kabiny do środka tandemu, to minimum 102 cale. W skali 1:25 to około 10,4cm.

Ja wybrałem Internationala Transtar Eagle 4300. Spotkałem się z paroma zdjęciami takiego zestawu. Może i ciekawiej by wyglądał z ciągnikami COE, ale tam jest dużo zabawy z przeniesieniem filtra powietrza i zbiornika pod kabinę, a nie mam na to żadnej dokumentacji, jak to poprawnie wykonać. W 4300 muszę jedynie zrezygnować z lewego zbiornika paliwa.

IMG_0080.JPG

IMG_0081.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 89
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

No widzę że szykujesz kolejną " nieładną " ciężarówkę Ale to nie będzie ta z pierwszej fotki - 8x4 Autocar? tylko ta poniżej - dobrze myślę? A z Internationala oprócz zbiornika sleeper też pójdzie do magazynu.

Życzę powodzenia, bo zapowiada się kupa ciekawej roboty

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, będzie "brzydal", no może dam połysk na ciągniku. Tylko silnik, podwozie i podnośnik będą brudne, obite. Sleeper też oczywiście do magazynu

 

Praca wre, szkielet zabudowy gotowy. Zastanawiam się czy drzwiczki ruchome czy nie.

IMG_0090.JPG

IMG_0091.JPG

IMG_0092.JPG

IMG_0093.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No widze, ze szykuje sie kawal dobrego modelu (jak zwykle) . Jak tak dalej bedzie to pobijesz rekord ogladalnosci .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja mam model Autocara DC w 1:24 i tez robie wreckera, z tym ze nie dostalem tej zabudowy co ty masz i stosuje z Italki

 

Nie rób zabudowy z Italki, bo to wersja europejska. Ja swojej też nie dostałem, robię scratch. Tu są linki jak zrobić podnośnik, myślę że łatwa i ciekawa praca.

http://www.griffendesigns.com/pages/holmes.htm

http://www.die-leitplanke.de/1-herzlich-willkommen/4-modelle-im-bau-gebaut/holmes-750-gebaut/

 

I proszę o warsztat tego Autocara, jestem ciekawy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

 

Kolejny ciekawy model wyjdzie spod twojej ręki. Będę często zaglądał bop twoje warsztaty są ciekawe i interesujące. Masz już pomysł na barwy? Może jakaś konkretna firma? Powodzenia w pracach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 na pewno nie zrobię, scratch jest kosztowny czasowo, więc nie ma co mówić o rozsądnej cenie. Na stronach jakie podałem jest wszystko, tylko chęci potrzeba.

A kolory, tu tego nie pisałem, ale mam kalki z Petka Wreckera, tego kilka postów wyżej. Jest tam wolne logo GULF i Sunoco. Ja wybieram Gulf, więc kolorki niebieskie błotniki, reszta żółta, wyciągarka czerwona. Będzie kolorowo.

Wczoraj zrobiłem zawiasy i klatkę na podpórki, może jakieś zdjęcia dzisiaj wrzucę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawiasy wyszły trochę grube i płytka chyba jednak nie będzie drzwiczkami. Nakleję na nią polistyren, wyrówna mi się wtedy linia drzwiczek z boczkami.

IMG_0094.JPG

IMG_0098.JPG

IMG_0100.JPG

IMG_0102.JPG

 

"Sterownia". Chyba ją inaczej zrobię.

IMG_0097.JPG

 

Teraz produkuję blachę ryflowaną do wyłożenia podłogi zabudowy.

c.d.n.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Cześć!

No szykuje się następna ciekawa budowa. W sumie jest polski odpowiednik słowa wrecker - po naszemu się mówi "ciągnik ewakuacyjny". Co wy na to?

 

W sumie jakoś nie pasuje mi ten International jako podwozie - ale oczywiście to Twój model i Twój wybór. Wcale nie jest łatwo znaleźć jakieś fajne amerykańskie podwozie. Pozostaje kwestia nośności, czy inaczej "ratingu" tego podwozia. Wielu producentów ciężarówek umożliwia dobór komponentów zawieszenia i od tego zależy nośność całości. W wypadku Macka (że odwołam się do czegoś co badałem) standardowy tył ma nośność 44 000 funtów (jeden funt to około 0,454kg, czyli około 20 ton). Przednia oś ma zwykle nośność w okolicach 10 000 funtów, czyli poniżej 5 ton. Z tego co widzę w tym Internationalu jest tylne zawieszenie typu Hendrickson - to mocny tył, na pewno lepiej się nadaje niż poduszki powietrzne standardowo spotykane w modelach Kenów i Pete'ów.

 

To tyle mojego pisania, pozdrawiam i życzę powodzenia w dalszej budowie

 

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam zdjęcia 2 osiowego Internationala z Holmesem, ale takiego robił nie będę. W ciągniku i tak jest cała masa uproszczeń do poprawy, do tego by doszła zabudowa do zrobienia od nowa i zawieszenie. Jak nie Iternational to co? Więcej Macków nie mam, tylko to co w ostatnim czasie wyszło u nas i z AMT. Długo się zastanawiałem nad wyborem i chyba tak pozostanie.

Dzięki za odwiedziny, pozdrawiam

Edit

Jutro postaram się dać zdjęcia tego co zrobiłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na początek zakupy, trochę się pospieszyłem, w drodze jest lepsza linka i mogłem mieć taniej koła zębate, ale co tam. Czekam również na rolki. Mam też zwykły sznureczek, lepiej się układa, tylko jak to sznurek jest pełen włosków. Pokryłem go sidoluksem żeby zlepić włoski, jak się linka stalowa nie będzie chciała układać, to wykorzystam sznurek.

IMG_0118.JPG

IMG_0119.JPG

 

Zalepiłem otwory w dużym kole zębatym i pokleiłem to wszystko na klej do twardego plastiku. Duże okrągłe profile to rurki PCV z OBI. Revell i CA tego nie trzyma.

IMG_0126.JPG

 

W pierwszej wersji w złych odległościach wyciąłem otwory w podporach, w drugiej zrobiłem wzornik z aluminium. I chyba lepiej to wyszło.

IMG_0129.JPG

IMG_0130.JPG

IMG_0131.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O dzięki, właśnie się zastanawiałem jaki to ma napęd. Gdzieś znalazłem całą masę akumulatorów i już myślałem, że to silnik elektryczny, a to tylko przekładnia. Na takie szczegóły jeszcze nie czas, ale na pewno nie poprzestanę na samym poradniku. Coś tam dodam od siebie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Copycat - piękne te wysięgniki. Swoją drogą, jak się popatrzy na tego Holmesa, to jest to niezły prymityw, nie? Technologia lat trzydziestych, żadnej hydrauliki czy czegoś w tym rodzaju.

 

Mark666 - dobre foty!

 

W tamtych czasach trudno było by zastosować silnik elektryczny o odpowiedniej mocy. Dlatego do napędu większości urządzeń używało się tzw. PTO (ang. Power Take-Off) czyli wałka, który wychodził ze skrzyni biegów i przekazywał moc z silnika na jakieś zewnętrzne urządzenie - np. wyciągarkę, pompę hydrauliczną (to się nazywa "wet-kit", okazuje się), sprężarkę albo prądnicę. W wielu modelach na skrzyni biegów z boku jest odwzorowana płyta przykręcona śrubami - to jest właśnie zaślepka miejsca, gdzie może być zainstalowane PTO.

 

A ja życzę powodzenia w dalszych pracach i pozdrawiam

 

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie wczoraj szukałem takiego miejsca na skrzyni z modelu. Po Polsku to się nazywa WOM, wał odbioru mocy, stosowany w traktorach. Kręci się ze stałą prędkością obrotową, dzięki czemu jest niezależny od prędkości poruszania się pojazdu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.