Skocz do zawartości

Boeing 737-8 Ryanair 1/144 Revell


mydlo

Rekomendowane odpowiedzi

Witam!

Po dłuuugiej przerwie i szukaniu weny, powracam do klejenia Tym razem na warsztat trafia B737 w barwach Ryanair. Przewiduję kilka modyfikacji, przewiduję także takie których pewnie jeszcze nie przewidziałem Model mam zamiar wzbogacić o tabliczkę metalu od Extratechu. Będzie on dla mnie trochę poligonem doświadczalnym, więc obawiam się efektu...

Zatem do dzieła!

 

znany wszystkim inbox: (za klejenie wziąłem się ok rok temu ale na kadłubie i skrzydłach poprzestałem)

dscn0770c.jpg

 

 

tak będzie(mam nadzieję) wyglądała zamówiona blaszka

boeing737800.jpg

 

Planuję skleić konkretnie ten egzemplarz EI-DHC. Dlaczego? Generalnie Revell daje do wyboru stare i nowe malowanie. Kilka lat temu jednak wszystkie 737'ki dostały winglety, a tego producent już nie przewidział na kalkach. W części samolotów są one tylko pomalowane, inne natomiast noszą na sobie napis z nazwą przewoźnika. EI-DHC to jeden z tych samolotów co do którego nie mam wątpliwości, że barwy nie zmieniały się przez lata, albo że któregoś z elementów nie znajdę na arkuszu z kalkami.

2092384.jpg

 

tutaj przykład wingletów z napisami.

2102046.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 146
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Jakiś czas temu przymierzałem się do wykonania opuszczonych klap, jednak stwierdziłem że nie chce mi się, dlatego skleiłem połówki skrzydeł. Teraz po głębszym zastanowieniu stwierdziłem że kiedyś trzeba to zrobić. Polistyren jest na tyle wdzięcznym materiałem, że da się wszystko jeszcze odkręcić i ładnie poodcinać klapy.

 

Zacząłem od zapoznania się z anatomią

1492668.jpg

 

05175501.jpg

 

0249281.jpg

 

Tak więc szerokość klapy jest niemal 100% większa od tego co jest widoczne po jej złożeniu, ponieważ chowa się ona do środka (narysowałem to na prymitywnym schemacie)

beztytuuerg.png

 

Na modelu wygląda to mniej więcej tak. Czerwone linie oznaczają miejsca cięcia = koniec klapy który można zauważyć klinicznie. Niebieskie to wyimaginowana linia końca klapy znajdującej się w środku.

dscn0768x.jpg

dscn0767y.jpg

 

Na profilu skrzydła przedstawia się to następująco

dscn0769kopiakopia.jpg

 

A taki jest plan:

1.Cięcie przebiegające przez czerwone linie

2.wypreparowanie elementu oznaczonego czarnymi liniami

3.sklejenie obydwu części

4.klejenie, klejenie, szlifowanie, klejenie....szlifowanie aż uzyskam kształt klapy i coś co można by nazwać jej matrycą znajdującą się w skrzydle.

Cała procedura 8x

dscn0769kopiakopia2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć! Fajnie, ze robisz Beosia włąśnie tak. Akurat robię Arbuza A320 też od Revella i co do takich elemantów mogę Ci dać pare rad.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć

Fajny projekt. Będę kibicował. Kiedyś też machnąłem tego Benka w barwach Ryanaira. Zaraz po tym jak się model w tej edycji ukazał na rynku.

Mam w związku z tym pytanie - czy zamierzasz wykorzystać winglety z zestawu? Jeśli tak, to przypatrz się im proszę uważnie, a potem porównaj z tymi na fotkach oryginału ))

Sugeruję ich wymianę. Można dokupić żywiczne, ale można też wziąć z zestawu 737-300/400/500 Skyline/Daco. Są tam prawidłowe (zarówno kształt jak i grubość). Albo w ostateczności dorobić je samemu (roboty w sumie nie tak wiele).

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo lubię tego rodzaju projekty. Trzeba tylko pamiętać o zachowaniu konsekwencji - czyli przy wychylonych klapach - cała armatura po stronie wewnętrznej (a widać na fotkach, że trochę tego jest ) + ewentualnie podniesione hamulce aero.

Z uwagą kibicuję, pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dart - super, pomoc się przyda bo w temacie jestem żółtodziobem

 

LimaOscar - o wingletach pamiętam, przerabiałem już je kiedyś ( sposób w linku) viewtopic.php?f=145&t=16918&start=45

planuję też przerabiać silniki, ale o tym później

 

Mikolaj75 - planuję sytuację podczas kołowania, więc wychylenie bardzo delikatne (stąd nie sądzę żeby było miejsce na jakiekolwiek elementy wewnątrz skrzydła widoczne na zdjęciach), tym bardziej że hamulce aero będą opuszczone. Klapy podczas lądowania następnym razem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proponowałbym zakup polistyrenu HIPS arkusz 0,5mm na światmodeli.eu albo allegro. Zrobisz z niego klapy i wiele innych. Bardzo przydatny surowiec

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Trochę pogrzebałem przy piórach, po pierwsze lekko odseparowałem ster kierunku od kadłuba (linia producenta przebiegała za wysoko i delikatnie zaznaczyłem linie podziału na górze).

Po drugie odciąłem klapy, zaakcentowałem linie między hamulcami aero i maksymalnie wycieniłem je od wewnętrznej strony.

 

 

2029008.jpgdsc0003ot.jpg

 

po przerobieniu

dsc0008yw.jpg

 

skrzydełka prezentują się tak

dsc0004gk.jpg

dsc0005fo.jpg

dsc0007lt.jpg

 

teraz wracam do szlifowania

dsc0010op.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do ostatniego zdjęcia - wyjaśnij proszę, czy te fragmenty są już docelowe czy będą jeszcze cięte? Klapa dwuszczelinowa nawet na niewielkim wychyleniu wymaga zaznaczenia tego w odpowiedniej proporcji. Pytam, bo w poprzednim poście zaznaczyłeś miejsca cięcia, do tego odcięte fragmenty powinny być uzupełnione o część klap niewidoczną od góry przy schowaniu. Może po prostu zdjęcie jest "nieprecyzyjne", a w rzeczywistości wszystko w porządku

Dawaj te klapy na pełnym wychyleniu, będzie fajny model, a nie tam jakieś kołowanie

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jasne że będą jeszcze cięte! Najpierw chciałem poszerzyć je o tą szerokość, której nie widać od góry. Uważam że ta kolejność jest po prostu łatwiejsza Co do wychylenia to jeszcze się zastanowię, pełne wychylenie to koniecznie z uniesionymi hamulcami, a czy aż tak chcę cudować to jeszcze nie wiem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hamulce robisz w ten sposób: dłutkiem lekko wydłubujesz powierzchnię pod nimi i wyciniasz je ze zwykłego lapieru do drukarki. Następnie nasączasz klejem CA i są sztywne i cieniutkie. Możesz je od razu malować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Mały update. Ukończyłem klapy, zastanawiam się tylko tak je mocować. Ma ktoś jakiś pomysł? Bezpośrednie klejenie ze sobą to słabo wyrafinowana moda... Myślałem o drucikach, wtedy można by precyzyjnie ustalić wychylenie... Tak czy owak mam na to jeszcze trochę czasu. Teraz zabieram się za winglety i kadłub, który niestety jest trochę zdeformowany

 

fotki:

dsc0318ll.jpg

 

dsc0323tt.jpg

 

dsc0321pz.jpg

 

dsc0325bn.jpg

 

dsc0324gk.jpg

 

a na koniec mała wizualizacja

dsc0326sj.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyglądają te klapki obiecująco . Sugeruję dobrze zaplanować ich wklejanie i malowanie, bo materia będzie delikatna. Bezpośrednie wklejanie raczej nie powinno wchodzić w grę, bo wychylone elementy w rzeczywistości nie stykały się ze sobą w tym położeniu, a poruszały się na wysięgnikach umieszczonych pod osłonami na dolnej stronie skrzydeł. Rzuć okiem na fotki i spróbuj może odtworzyć to w sposób zbliżony do prawdziwego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozpocząłem prace nad krawędziami natarcia. Pierwotnie chciałem odlać sobie gipsowy duplikat skrzydła i na na nim doginać HIPS 0,25, w celu utworzenia slotów. Po kilku próbach, zauważyłem nie nie uda się tego idealnie dogiąć, więc postanowiłem wyciąć sloty ze skrzydła i wycienić je od strony wewnętrznej, a właściwą już krawędź natarcia utworzyć samemu

 

dsc0317o.jpg

dsc0318ji.jpg

 

Przy okazji mam pytanie, czy ktoś z was zna tą substancję której gościu używa na filmiku (2:36). W światłach lądowania chciałbym spróbować zrobić coś na kształt żarówek i najchętniej całość zalałbym twardniejącą, dającą się obrabiać i przeźroczystą substancją. Czy Clearfix po związaniu nada się do tego, czy nie poddaje się obróbce?

 

oto link do filmu: http://www.youtube.com/watch?v=xoe8rwghHDU&feature=relmfu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Clearfix po wyschnięciu nie twardnieje, ma konsystencję gumy - na bank nie nadaje się do obróbki. Podejrzewam, że mógłbyś skorzystać z przezroczystej żywicy akrylowej do prac, które planujesz.

 

Świetna robota z mechanizacją skrzydła

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Clearfix nie zachowuje się jak guma, staje się twardy i mało elastyczny (a przynajmniej taki był ten, który mi 'zsechł się'). Niemniej jednak Mikele ma rację - do obróbki się zdecydowanie nie nadaje, przede wszystkim ze względu na swoją dużą kruchość i małą odporność. Żywica jest najlepsza. Widziałem też coś na kształt Magic Sculpta, tyle, że przezroczyste. Nie pamiętam jednak jak się owo 'coś' nazywało. Wtedy mnie nie interesowało, teraz żałuję ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.