ksc Napisano 21 Lipca 2012 Share Napisano 21 Lipca 2012 Witam wszystkich serdecznie, Zainspirowany relacjami Mikołaja75 z budowy Jaka-1b z zestawu ZTS Plastyk, postanowiłem zaprezentować moją konwersję modelu samolotu Jak-9DD na Jak-9P firmy Signum/ICM. Ze względu na dość ograniczoną ilość wolnego czasu prace nad modelem idą dość wolno. Brakuje mi również dokumentacji, przede wszystkim informacji dotyczącej półki za fotelem pilota przeznaczonej na aparaturę radiową. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
manas Napisano 21 Lipca 2012 Share Napisano 21 Lipca 2012 Ciekawy temat, kibicuję Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tytus Napisano 22 Lipca 2012 Share Napisano 22 Lipca 2012 Mmm, miodzio Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Piotr_P Napisano 22 Lipca 2012 Share Napisano 22 Lipca 2012 Dysponujesz moze inboxem tego modelu bo kiedys mialem kupowac i interesuje mnie zawartość Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mikolaj75 Napisano 22 Lipca 2012 Share Napisano 22 Lipca 2012 No proszę! Wystarczy na parę dni wyjechać, a tu taki rarytas . 9P ma swój urok i niewątpliwie prezentuje się mocniej, masywniej i groźniej niż 1b. Podstawowe moje pytanie to dokumentacja, pochwal się z czego korzystasz? Ja niestety w swoim czasie zaniechałem zakupu monografii Z. Luranca, czego do dziś żałuję... Drugie - jakie malowanie (zgaduję - oby trafnie, że nasze, ale były warianty)? Będę oglądał ten warsztat i pewnie komentował, jak się zagalopuję, to mi powiedz Póki co gratuluję włożonej roboty i dobrego warsztatu. Aha, może jeszcze da się otworzyć wzierniki w kadłubie ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kub Napisano 22 Lipca 2012 Share Napisano 22 Lipca 2012 Moneta adekwatna do tworzonego modelu widzę Będę cicho, z podziwem oglądał zmagania. Niestety nie znam się na tej konstrukcji i mogę jedynie kibicować. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ksc Napisano 22 Lipca 2012 Autor Share Napisano 22 Lipca 2012 Bardzo dziękuję za komentarze odnośnie mojego modelu. Niestety nie posiadam żadnych zdjęć sprzed rozpoczęcia prac nad modelem - nie będzie wiec inboxa w moim wykonaniu. Mogę natomiast odesłać do innej strony, gdzie są umieszczone zdjęcia wyprasek, aczkolwiek dość małych rozmiarów: http://modelingmadness.com/scott/allies/ussr/yak9dd.htm Model zdecydowanie odradzam, głównie ze względu na tworzywo, które zawiera zbyt dużo talku(?). Oryginalne wypraski są pokryte tłuszczem, który ukrywa strukturę plastiku. Wystarczy jednak przeszlifować powierzchnię, żeby były widoczne przebarwienia materiału - dlatego też na zdjęciach wyraźnie widać niejednolity odcień wnętrza kadłuba. Dla pewności pokryję jednak wnętrze Surfacerem 1200. Jeżeli chodzi o dokumentację, to podstawowym materiałem jest właśnie publikacja p. Luranca - są tam dość dobre rysunki wnętrza, choć znalazłem już kilka sprzecznych ze sobą szczegółów. Posiadam też dość dużo zdjęć z Internetu (ale nadal brakuje mi fotografii tylnej półki na radia). Co do malowania, to chcę wykonać samolot w polskich barwach - standardowe malowanie rosyjskie - numer boczny 311 (błędnie przedstawiany jako 211 w ogólnie dostępnych publikacjach, w tym również przez p. Luranca), na którym zgodnie z legendą pilot uciekł z kraju na wyspę Bornholm, choć może mieszam różne fakty. Zdecydowałem się już nie otwierać wzierników, ponieważ pracę na modelem idą dość opornie i obawiam się, że trafi on kiedyś bezpowrotnie do pudła modeli niedokończonych. Z tego powodu zrezygnowałem również z odsłaniania silnika - ten z zestawu i tak się nie nadawał, a wymagałoby to dłużej pracy z samym kadłubem. Ścianki kadłuba są dość grube, a ich pocienianie skończyło się pęknięciami w kilku miejscach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mikolaj75 Napisano 22 Lipca 2012 Share Napisano 22 Lipca 2012 Prawda, że z dokumentacją jest kiepsko. Oprócz układu urządzeń radiowych na półce za fotelem, pozostaje do rozstrzygnięcia wygląd i sposób montażu radiopółkompasu (urządzenia widocznego przez okienko w górze kadłuba z tyłu). Przejrzałem na szybko sieć i w zasadzie nic nie ma (co nie znaczy, że nie należy próbować dalej). Pamiętam natomiast, że chyba na modelarstwo.org.pl był walkaround Jaka-9P z okresu jakiegoś remontu i trochę zdjęć środka było. Końputer rzekł mi jednakowoż, że dostęp jest niedostępny i tyle. Ale może umiesz tam dotrzeć jakoś naokoło. Wreszcie - zostaje rozwiązanie radykalne - podczas jakiej podróży można by próbować obejrzeć oryginały (Gdynia, Warszawa), nie mam pojęcia, jaki jest ich rzeczywisty stan, ale może akurat da się coś stwierdzić, sfotografować... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Piotr_P Napisano 22 Lipca 2012 Share Napisano 22 Lipca 2012 ostatnie spojrzenie moje na Jaka w Warszawie pozwala stwierdzić,że niewiele pomoże on....ta pleksi z tyłu była tak matowa ,że nic nie widać,chyba ,że napisać do Muzeum czy mają jakąś dokumentację? Co do inboxa to najbardziej właśnie chodziło mi o to czy model zawiera silnik i możliwość jego wyeksponowania...to rozwiało moje wątpliwości. Na to pewnie natrafiliście ale jeśli nie to... i najlepsze moje zdjęcie warszawskiego egzemplarza...czyli marnie to wygląda Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mikolaj75 Napisano 22 Lipca 2012 Share Napisano 22 Lipca 2012 Tak Piotr, niestety marnie. Ale za przekrój dzięki, coś tam podpowiada . Z drugiej strony trzeba podchodzić ostrożnie, bo jest w tych rysunkach trochę niestaranności - np kabina niedostatecznie przesunięta do tyłu. Z kolei widać też, że półka nie powinna być ciągnięta tak daleko (a w to bym chętnie uwierzył) - ksc, rozważ zmianę na tym etapie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tombie01 Napisano 22 Lipca 2012 Share Napisano 22 Lipca 2012 HM ze względu na tematykę na pewno będę pilnym obserwatorem jeśli chodzi o poziom zaangażowania detali pozostanę bierny - acz kolwiek maży mi się kiedyś coś tagiego ale będę musiał jeszcze zaczekać Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jacko Napisano 22 Lipca 2012 Share Napisano 22 Lipca 2012 Gdyński egzemplarz dwa lata temu wyglądał niestety tak: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
drabik Napisano 22 Lipca 2012 Share Napisano 22 Lipca 2012 Gdyński egzemplarz wygląda teraz odrobinę lepiej, w tym sensie, ze został odmalowany. No i to wszystko... Czyli taki przypudrowany trup... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
hadzi Napisano 26 Lipca 2012 Share Napisano 26 Lipca 2012 Prawda, że z dokumentacją jest kiepsko. Oprócz układu urządzeń radiowych na półce za fotelem, pozostaje do rozstrzygnięcia wygląd i sposób montażu radiopółkompasu (urządzenia widocznego przez okienko w górze kadłuba z tyłu). Przejrzałem na szybko sieć i w zasadzie nic nie ma (co nie znaczy, że nie należy próbować dalej).Pamiętam natomiast, że chyba na modelarstwo.org.pl był walkaround Jaka-9P z okresu jakiegoś remontu i trochę zdjęć środka było. Końputer rzekł mi jednakowoż, że dostęp jest niedostępny i tyle. Ale może umiesz tam dotrzeć jakoś naokoło. Wreszcie - zostaje rozwiązanie radykalne - podczas jakiej podróży można by próbować obejrzeć oryginały (Gdynia, Warszawa), nie mam pojęcia, jaki jest ich rzeczywisty stan, ale może akurat da się coś stwierdzić, sfotografować... Dlatego moj lerzy juz 10 rok nieskonczony. Ale ten tu zapowiada sie bardzo ciekawie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ksc Napisano 30 Września 2012 Autor Share Napisano 30 Września 2012 Sezon upałów już się skończył. Mogę więc spokojnie powrócić do zajęć, które zmuszają do rezygnowania z uroków ładnej pogody, na ile pozwalają sprawy bieżące. Na zdjęciach zaprezentowałem kadłub przygotowany do malowania jego wnętrza. Po analizie fotografii i rysunków zdecydowałem się wykonać samodzielnie większość elementów wyposażenia (nawet te uprzednio zamontowane z blaszki fototrawionej Parta). Jakość tworzywa, z jakiego został wykonany model jest na tyle niska, że na przeszlifowanej powierzchni pojawiają się białawe przebarwienia (stąd wynika też niejednolity odcień plastiku na zdjęciach), które można częściowo usunąć poprzez polerowanie zwykłym papierem. Dla upewnienia się, że cała widoczna z zewnątrz część wnętrza nie posiada już drastycznych niedoskonałości pokryłem wnętrze cienką warstwą szpachlówki w płynie Mr Surfacer no 1200. Oczywiście szereg drobnych detali zniknęło pod nią i należało je potem przywrócić. Powierzchnie wewnętrzne samolotów radzieckich z ostatnich lat II wojny światowej i tuż po były pokrywane szarym kolorem o oznaczeniu A-14 mogącym przypominać na niektórych zdjęciach RLM 02. Do pomalowania wnętrza wykorzystałem specjalnie sprowadzoną do tego celu z Moskwy farbą akrylową firmy Akan - ponoć najbliższą oryginałowi, jaką można dostać na rynku. Po pomalowaniu odcień wydaje się bardzo ciemny (dotyczy to również i pozostałych farb tej samej firmy). Może jest to tylko wrażenie, na które ma wpływ przyzwyczajenie do wykonywania modeli w zamkniętych pomieszczeniach, często pozbawionych światła słonecznego. Tymczasem na fotografiach archiwalnych samoloty w większości nie stoją w zamkniętych hangarach a na otwartej przestrzeni, gdzie ilość światła jest dużo większa. Biorąc pod uwagę fakt, że odcień tej farby został dobrany za pomocą urządzeń elektronicznych, musi on być w jakiś sposób wierny oryginałowi. Jeżeli spojrzy się na tak pomalowany model w świetle słonecznym, to zaczyna wyglądać podobnie jak rzeczywisty na fotografiach archiwalnych. Stanąłem jednak przed problematyczną kwestią malowania tablicy przyrządów i pulpitów bocznych kabiny. Niestety żadna z książek nie precyzuje, jak malowane były kabiny pilota w samolocie Jak-9P. Zdjęcia, jakie znalazłem przedstawiają albo maszyny z wcześniejszych serii produkcyjnych albo egzemplarze testowe. Z przedstawionych wariantów malowania, wydaje mi się, że bliższy prawdzie jest wariant a). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jacko Napisano 30 Września 2012 Share Napisano 30 Września 2012 Byłem ostatnio w muzeum MW i przy okazji sprawdziłem możliwość zajrzenia do wnętrza. Niestety... Niemniej cyknąłem sporo zdjęć z zewnątrz. Wiem że masz różne zdjęcia i plany, ale mogę je udostepnić w razie potrzeby. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mikolaj75 Napisano 30 Września 2012 Share Napisano 30 Września 2012 Cześć, wygląda to niezmiennie ciekawie - ale dwie kwestie: 1. chyba jednak nie powinno być półki w tylnej części kadłuba; 2. jej ewentualne usunięcie będzie wymagać zrobienia rur kratownicy - czyli w sumie niewielka robota. Względem kolorów kabiny też nie mam pewności. Zdjęcie na stronie 57 monografii Jak-9 (N. Yakubovich, nr 309, Militaria) sugeruje jednak przyjmowany przez Ciebie wariant (czyli mamy tzw. kwit ) Pozdrawiam - Mikołaj Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 30 Września 2012 Share Napisano 30 Września 2012 Świetna robota z tym Jaczkiem Natomiast co do kolorystyki kabiny ... wiem, że za chwilę wsadzę kij w mrowisko, ale wbrew panującemu powszechnie przekonaniu o wszechobecności koloru szarego nasze Jak-9P miały zarówno kabinę jak i wnętrze kadłuba pomalowane ciemnozieloną farbą ... podobnie jak Jak-23 ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mikolaj75 Napisano 30 Września 2012 Share Napisano 30 Września 2012 A czemu kij w mrowisko? Jeśli informacja jest pewna - to ja np. bardzo chętnie ją przyswoję, zwłaszcza że 9P mam w planach, wprawdzie odległych, ale zawsze.. Da radę jakoś zweryfikować ten ciemnozielony? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ksc Napisano 1 Października 2012 Autor Share Napisano 1 Października 2012 Cieszę się zainteresowaniem, jakie wzbudza mój model. Niestety, prace zostały wstrzymane przez wyjazd w delegację. Jeżeli chodzi o zdjęcia z muzeum, to aktualnie jestem na etapie wykonywania wnętrza i tych w tej chwili najbardziej mi brakuje. Mimo wszystko byłbym bardzo wdzięczny za udostępnienie Twoich zdjęć (może jako link do Rapidshare?). Co do stanu zachowania muzealnych Jaków-9P to jest on w większości krótko mówiąc fatalny. Istnieje jednak jeden niedawno remontowany egzemplarz w muzeum w Sofii lub Płowdiw w Bułgarii oraz drugi w doskonałym stanie w Victorious Fatherland Liberation War Museum w mieście Pjongjang w Korei Północnej. Co do półki w tylnej części kadłuba to prawdopodobnie popełniłem błąd. Jest jednak za późno na jego poprawę, gdyż wnętrze zostało już pomalowane. Na półkę zdecydowałem się jakiś czas temu, gdy nie miałem jeszcze dostępu do bogatej dokumentacji - taka półka jest pokazana m.in. na rysunku w TBiU, a na niektórych zdjęciach też można zauważyć coś jak zalążek półki: Dodatkowo powyższe zdjęcie dokumentuje ciemny kolor wnętrza kadłuba. Zdjęcie ze strony 57 monografii Jak-9 było obiektem mojej analizy i doszedłem ostatecznie do wniosku, że tablica wygląda jak goła blacha, przy czym duża ilość otworów montażowych może wskazywać, że był to jakiś egzemplarz rozwojowy lub testowy. W żadnej publikacji nie spotkałem się z informacją co do zielonego koloru wnętrza samolotów Jak-9P i Jak-23, być może chodzi o szarozielony ALG-5. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jacko Napisano 1 Października 2012 Share Napisano 1 Października 2012 133 zdjęcia (163 MB): http://modele.pomorze.pl/walkaround/zip/jak-9-2-2012-09-14.zip PS. Jeżeli ktoś ma ochotę, to posiadam jeszcze zdjęcia pozostałych eksponatów muzeum MW: Ił-28R - 69 Lim-6bis - 316 Mi-4M - 042 MiG-21bis - 8905 SM-1 - 4028 TS-11 Iskra R - 414 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ksc Napisano 2 Października 2012 Autor Share Napisano 2 Października 2012 Witam ponownie, Przeglądałem inne fora w poszukiwaniu odcienia wnętrza i kolor ciemnozielony wydaje się nawet dość prawdopodobny. Z tego, co czytałem w jednej z książek były różne warianty malowania wnętrza za pomocą farb A-14 i ALG-1/ALG-5 (które to nie miały jednego standardu odcienia) i nie ma możliwości, żeby ustalić jaki był dokładny kolor konkretnego egzemplarza. Mój model został pomalowany A-14 (szary) bez domieszki ALG-5. Wzorniki dla porównania: Zarówno jeden, jak i drugi, jak i oba połączone w dowolnych proporcjach mogły być kolorem wnętrza Jaka-9P. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 2 Października 2012 Share Napisano 2 Października 2012 No właśnie pisałem o tym, że Massimo stwierdził, że kolor miał różne odcienia, ale nie chce mi się wierzyć, żeby to był aż tak ciemny ... Nie wiem, czy te nasze Jaki miały to wnętrze od nowości, czy dostały je po jakimś remoncie, ale kolor wygląda na "pierwotnie" kładziony. Sam widziałem go na Jak-9P w MWP w Warszawie, a informacja, że taki sam był na Jak-23 pochodzi od zespołu remontującego tą maszynę (też z MWP - jest gdzieś strona w sieci, ale nie pamiętam gdzie). Oni zidentyfikowali ten kolor jako RAL 6003. Szary nie jest zły, ale zielony jakiś taki bardziej ekstrawancki się wydaje Edytka: No właśnie zauważyłem na dołączonej przez Ciebie fotce próbkę ALG-5, to jest kolor bardzo zbliżony do tego, który jest na Jak-9P z MWP. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ksc Napisano 14 Października 2012 Autor Share Napisano 14 Października 2012 Mały update - trochę drobnicy przygotowanej do malowania. Część golenia kółka ogonowego: Niedokończona tablica przyrządów, miska fotela pilota, pedały orczyka i mniejsze części. Wanna w kabinie pilota: Tym razem moneta porównawcza to polskie... 5gr. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ksc Napisano 4 Maja 2013 Autor Share Napisano 4 Maja 2013 Za namową Mikołaja przygotowałem raport z aktualnego stanu modelu Jaka-9P. Kadłub jest przygotowany do sklejenia: Zdecydowałem się zachować standardową kolorystykę tablicy przyrządów i bocznych paneli i nie usunąłem półki, do której przymocowana jest antena RPKO-10M. Obecnie pracuję nad wnękami podwozia i reflektorem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.