Skocz do zawartości

SCANIA R730 + kawałek drogi...


DarkWing

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkie koleżanki i kolegów

 

Dawno już nic nie wystawiałem na forum... a prace u mnie ciągle trwają i to przy kilku modelach. Od jakiegoś czasu chodzi mi po głowie zrobienie czegoś, za co jeszcze się nie brałem - czyli jakaś nowość w moim dorobku modelarskim. Nie robiłem okrętu i ciężarówki. Okręt zamówiony, ciężarówka dostępna od ręki więc na taki model padło.

Ponieważ wszystkie moje modele w efekcie końcowym trafiają do gablotek, tak też stanie się ze Scanią. Aby jednak troszkę tą mini dioramkę urozmaicić (a właściwie aby stworzyć mini dioramkę) postanowiłem do samego ciągnika dodać drogę - lub chociaż jej kawałek. Zakup gotowego modelu "drogi" to oczywiście pójście na łatwiznę aby nie tworzyć jej samemu od podstaw ale nie widzę w tym niczego złego.

 

W moje ręce trafił taki oto model - notabene jest to prezent imieninowy :P

 

Cały zestaw w skali 1:24 od Italeri.

IMG_1948.jpg

 

IMG_1949.jpg

 

oraz sam ciągnik

IMG_1950.jpg

 

i to co znajduje się w pudle...

IMG_1951.jpg

 

IMG_1952.jpg

 

IMG_1953.jpg

 

IMG_1954.jpg

 

IMG_1955.jpg

 

IMG_1956.jpg

 

IMG_1957.jpg

 

IMG_1958.jpg

 

IMG_1959.jpg

 

IMG_1960.jpg

 

IMG_1961.jpg

 

Jakoś części wygląda bardzo przyzwoicie, ciekaw jestem bardzo jak to wszystko będzie się składało - jak będzie do siebie pasować. Na wstępie widzę różnicę między zestawami Italeri sprzed 20 lat (kiedy to robiłem pierwsze modele z tej firmy) a tym najnowszym wypustem. Plastik jest w kolorze szarego (wnętrze) oraz czarny metalik - ciekawy. Chromy oczywiście będą zmyte i zastąpione Alcladem.

 

Założenia wstępne są takie:

- malowanie w-g własnego gustu aczkolwiek podpatrzone w innym modelu. Dolna część karoserii będzie w kolorze

aluminiowym, natomiast sama kabina kierowcy czarna. Siodło czarne,

- auto ma być z rodzaju show trucks, a więc nie przewiduję specjalnego jego brudzenia i paćkania ani zmęczenia pracą.

Będzie czyste i błyszczące, takie jakby właśnie wracało w wystawy,

- gdzieś w głowie mam koncepcję zamontowania oświetlenia ale jeszcze nie wiem czy ten pomysł się rozwinie i go zrealizuję

czy przepadnie...

- w miarę możliwości postaram się podorabiać to i owo - przewody, kabelki itp.

- rejestracja będzie NL - wybór z powodu kolorystyki - będzie bardziej cukierkowo

 

Ponieważ ochota na budowę tego modelu sięga zeniutu można więc spodziewać się szybkiego rozpoczęcia prac.

Zdaję sobie sprawę, że na forum jest dużo ekspertów od ciężarówek i ich miłośników więc mam tylko cichą nadzieję, że wszyscy oni wybaczą mi wszelkie błędy i niedociągnięcia oraz przekłamania względem oryginału.

Oczywiście liczę na Waszą pomoc i podpowiedzi ponieważ w tej dziedzinie motoryzacji jestem chyba jeszcze bardziej zielony niż w motocyklach...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 97
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Dobrze, ze zdecydowales sie zmyc ten Italerowski odpustowy chrom, to znacznie podniesie efekt koncowy calego modelu, coz, zycze powodzenia w budowie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciesze się, że zobaczę coś co mnie interesuje i będzie to Twojego autorstwa

Jak zawsze model na pewno będzie świetnie wykonany, a ja już nie mogę się doczekać sesji zdjęciowej Fotki robisz ... najlepiej odzwierciedli to ten emotik

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wow... nie spodziewałem się aż tak dużego zainteresowania tematem i przyznaję, że troszkę mnie to peszy... Teraz będę musiał się starać podwójnie, mając takie grono kibiców.

Korzystając z okazji dziękuję wszystkim za miłe komentarze dotyczące mojego dotychczasowego dorobku, zarówno modeli jak i zdjęć. Ze swojej strony obiecuję, że będę się starał przy budowie modelu oraz później galerii.... No ale dość tych uprzejmości, czas zacząć warsztat.

 

ETAP 1

in1.jpg

 

Budowę rozpoczynam zgodnie z instrukcją i będę starał się jej ściśle trzymać, bez uprzedzania późniejszych etapów budowy, a przynajmniej tak będzie przebiegać relacja.

Na początek rama - wszystkie elementy zostały wcześniej oszlifowane, pozbawione wszelkich nadlewek oraz śladów po wypychaczach, a tam gdzie trzeba uzupełnione szpachlą. Po podkładzie rama została pomalowana na czarny mat - spray Tamiya TS-6.

 

et1_1.jpg

 

Na tym zdjęciu chciałem pokazać swoistą własność tej farby. Po nałożeniu 3-4 warstw (jedna po drugiej) uzyskujemy piękną równą powierzchnię, może nie idealnie matową.... taką z lekką nutką satyny ale co najważniejsze powierzchnia WIZUALNIE ma strukturę chropowatości. Nie wiem jak to opisać słowami... jest gładka ale widać jakby była chropowata . Dla mnie jest właśnie taka jaką chcę uzyskać malując podwozia, ramy idt. Myślę, że trudno byłoby taki efekt uzyskać specjalnie... mamy więc dzięki Tamiyi taki mały bonus

et1_2.jpg

 

et1_3.jpg

 

et1_4.jpg

 

Na powyższych zdjęciach widać jak rama prezentuje się w zależności od oświetlenia. Czasami jest to czysty mat, czasami lekki półmat. Oczywiście na zdjęciach "prawdziwość" koloru psuje oświetlenie które wykorzystuję do zdjęć oraz lekkie rozjaśnienie samego zdjęcia aby ukazać szczegóły w ciemnych partiach.

 

Jak pisałem wcześniej w moim założeniu było stworzenie modelu idealnie czystego - wystawowego. Ale przecież nawet auto pokazowe musi na ten pokaz dojechać samodzielnie (odrzucam koncepcję jego transportu na lawecie czy w kontenerze). Idąc tym tokiem rozumowania postanowiłem nieco przybrudzić poszczególne elementy modelu i tak pierwsze efekty widać na ramie. Cieniami Wathering Master od Tamiya (zestaw C - gun metal, zestaw D - oil satin) pozbawiłem całość fabrycznej nowości ale utrzymałem ramę w czystości. Chciałem tylko uzyskać efekt lekkiego przybrudzenia - przykurzenia. Wyobrażam sobie, że tak to powinno wyglądać po pokonaniu niedługiego odcinka drogi - z garażu na wystawę na przykład.

 

et1_5.jpg

 

et1_6.jpg

 

et1_7.jpg

 

Jeśli uważacie, że nie jest dobrze lub należało by coś poprawić chętnie posłucham wszelkich uwag. Na zdjęciach to przykurzenie jest widoczne nieco bardziej niż w rzeczywistości - myślę, że to efekt wspomnianego wcześniej oświetlenia do celów zdjęciowych. Na "żywo" efekt jest jak dla mnie idealny - widać więcej czerni .

To tyle na pierwszy raz, niedługo będę potrzebował od Was wsparcia i pomocy najlepiej w postaci zdjęć. Kiedy skończę zawieszenie warto byłoby podorabiać troszkę wszelkiego rodzaju kabelków i przewodów. Wszelka pomoc będzie więc mile widziana...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wow... nie spodziewałem się aż tak dużego zainteresowania tematem i przyznaję, że troszkę mnie to peszy... Teraz będę musiał się starać podwójnie, mając takie grono kibiców.

 

Lepiej nie deklaruj mnożnika starania się bo zaraz się ujawnią ci, którzy śledzą twój warsztat ale siedzą cicho i ci wyjdzie, że staranie x5

 

Na początek rama - wszystkie elementy zostały wcześniej oszlifowane, pozbawione wszelkich nadlewek oraz śladów po wypychaczach, a tam gdzie trzeba uzupełnione szpachlą. Po podkładzie rama została pomalowana na czarny mat - spray Tamiya TS-6.

 

Taki będzie docelowy kolor ramy? Super, rama ma być czarna, to mój dogmat

 

Jak pisałem wcześniej w moim założeniu było stworzenie modelu idealnie czystego - wystawowego. Ale przecież nawet auto pokazowe musi na ten pokaz dojechać samodzielnie (odrzucam koncepcję jego transportu na lawecie czy w kontenerze). Idąc tym tokiem rozumowania postanowiłem nieco przybrudzić poszczególne elementy modelu i tak pierwsze efekty widać na ramie. Cieniami Wathering Master od Tamiya (zestaw C - gun metal, zestaw D - oil satin) pozbawiłem całość fabrycznej nowości ale utrzymałem ramę w czystości. Chciałem tylko uzyskać efekt lekkiego przybrudzenia - przykurzenia. Wyobrażam sobie, że tak to powinno wyglądać po pokonaniu niedługiego odcinka drogi - z garażu na wystawę na przykład.

Jeśli uważacie, że nie jest dobrze lub należało by coś poprawić chętnie posłucham wszelkich uwag. Na zdjęciach to przykurzenie jest widoczne nieco bardziej niż w rzeczywistości - myślę, że to efekt wspomnianego wcześniej oświetlenia do celów zdjęciowych. Na "żywo" efekt jest jak dla mnie idealny - widać więcej czerni .

 

Moim zdaniem wygląda dobrze, ale nie jest to rama ciężarówki wystawowej po pokonaniu kilkudziesięciu, -set km, innymi słowy podoba mi się ale zmieniłbym wytłumaczenie Dałbym jeszcze szary suchy pędzel.

Powodzenia!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ramy są malowane raczej błyszczącą farbą. Może nie aż tak jak kabina, ale jednak. Brak połysku jaki widzisz na drodze, to efekt warstwy kurzu i starości. Show Truck nie powinien być jednak tak matowy i zakurzony. Tyle, że tak pomalowanym ciężarówkom (blysk) brakuje jednak realności. Dodanie kabli, blaszek powinno tą realność podnieść.

To co zrobiłeś bardziej mi przypomina normalnie eksploatowaną, kilkuletnią ciężarówkę. Mi się taka rama jak zrobiłeś właśnie podoba, chociaż to nie to co miało być.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Seryjnie rama jest malowana szarym kolorem w połysku, do Show Truck-a to nie pasuje(matowa rama) tym bardziej jest to flagowa ciężarówka marki Scania z najmocniejszym silnikiem. Brud(kurz) może zostać, tylko z pod tego brudu rama powinna się lekko błyszczeć. Ramę można od góry zasłonić blachą ryflowaną.

T1332993_5.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na początek kilka słów wyjaśnienia - sprostowania. Pisałem, że zamierzam zrobić Show Truck, model pokazowy ciężarówki.... Faktycznie chyba źle to nazwałem (pojęcie Show Truck rozumiem) ale mi bardziej chodziło o zrobienie ciągnika który jest normalnie eksploatowany (aczkolwiek bardzo zadbany) a tylko wyszykowany na jakieś tam pokazy typu zlot. Dlatego zdecydowałem się na te drobne przybrudzenia. Gdyby to miała być typowa Show Truck musiałaby być idealnie czysta - jak z fabryki ale dla mnie byłby to model zbyt czysty - plastikowy

 

Piotr - dziękuję za Twoją uwagę oraz zdjęcie. Oczywiście wiem jak są malowane ramy w czasie produkcji seryjnej (przeglądałem w sieci różne zdjęcia). Zdaję sobie również sprawę, że gdyby to był pojazd specjalnie szykowany do "pokazów" to rama była by malowana na czarny połysk lub przynajmniej satynę. Mi jednak odpowiada to co zrobiłem i tak już zostanie. Prawdą jest, że jeszcze dzisiaj rano zastanawiałem się czy nie psiknąć całości półmatem ale odpuściłem...

Pamiętajcie, że na początku zastrzegłem sobie, że model nie będzie wierna kopia żadnego oryginału i dopuszczam malowanie według własnego uznania.

 

ETAP 2

in2.jpg

 

Dzisiaj tylko tylne zawieszenie.

Na początek zdjęcie które pokazuje dwa elementy - po lewej surowy plastik przed obróbką, po prawej gotowy malowany czarnym matem - przed brudzeniem. Widać efekt struktury oraz to, że mat nie jest idealnym matem - mo malowaniu i wyschnięciu część "poleruję" szmatka, może to dlatego. Grunt, że uzyskuję efekt którego się spodziewam.

 

et2_1.jpg

 

Całość zawieszenia po zmontowaniu

et2_2.jpg

 

Te cylindryczne części w końcówkach resora (domyślam się, że to poduszki powietrzne) prysnąłem bezbarwnym półmatem

et2_3.jpg

 

i rzut okiem na całość

et2_4.jpg

 

et2_5.jpg

 

Teraz przychodzi czas na ciekawy element - silnik. Póki jestem na etapie jego składania i mam troszkę czasu na malowanie proszę Was o pomoc. Rozumiem, że blok silnika to czarny (mat, satyna czy połysk ??? ). A co z kolorami wszelkich dodatków - filtry, pokrywy zaworów i reszta oprzyrządowania. ? Liczę na podpowiedzi i zdjęcia...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja osobiście unikam jak ognia koloru czarnego do malowania gumy. Używam Valeyo Dark Rubber farbka matowa. Dolna część poduszki, pod gumą to jakiś tłoczek, który wchodzi do jej wnętrza. Ta część jest mocno błyszcząca jak wypolerowany metal.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Silnik Scania V8

556075079.jpg

556075079_1.jpg

329403663_1.jpg

329403663.jpg

fotki internet

Zawieszenie (foto) jest od Scania serii 3(jest to błąd Italeri), również jest zły silnik(pochodzi ze starszego modelu Scania serii 4)

k3.jpg

fotka moja

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piotr - wielkie dzięki za zdjęcia . Mam nadzieję, że mój silnik ma jeszcze dużo życia przed sobą zanim będzie w takim stanie jak na zdjęciach . Najcenniejsze jest dla mnie to, że ukazują one wszelkie okablowanie i przewody, będę miał się więc na czym wzorować... Poduszki powietrzne postanowiłem zostawić tak jak są.

 

Co do malowania silnika hmm... totalna improwizacja z dozą szaleństwa. Ma to może mało wspólnego z oryginałem ale dla mnie efekt bardziej niż zadowalający.

 

ETAP 3

in3.jpg

 

To pierwsza część budowy silnika więc póki co niewiele widać i efekt marny. Dzisiejsze dokonania prezentują się tak:

et3_1.jpg

 

et3_2.jpg

 

et3_3.jpg

 

et3_4.jpg

 

et3_5.jpg

 

Blok silnika malowałem na początku na srebro a następnie smoke. Wszystko oczywiście Tamiya Spray. Smoke położony w 3 warstwach dzięki czemu uzyskałem efekt ciemnego żelaza czy bardziej żeliwa. Na zdjęciach jest nieco jaśniejsze niż w rzeczywistości. Pokrywy zaworów to aluminium non-buffing ModelMastera.

Po weekendzie ciąg dalszy uzbrajania silnika. Wtedy mam też nadzieję coś niecoś podorabiać, czego nie przewidział producent.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zasuwasz, aż miło popatrzeć. Rzeczywiście smoke daje fajny efekt. Plastyka o wiele lepsza (przynajmniej na zdjęciu) niż malowanie np. steel, czy gun metal.

Czy metalizer aluminium MM to 1418?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No no, fajny silnik, co to jest ten smoke, o którym piszesz? Jakaś półprzezroczysta czerń? Podoba mi się ten efekt na bloku i korpusie skrzyni.

To taki "przydymiony" clear Tamiyowski. Dobry do robienia przydymionych szyb w samolotach, pojazdach itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć,

 

Do tej pory właściwie nie mam nic złego do powiedzenia, bardzo ładnie wszystko wygląda.

Bardzo mi się podoba kolorystyka silnika i jego detale.

 

Mam dwie scanie, w tym jedna R-ke jak ta. Ale nie zrobione tak profesjonalnie jak twój ;)

 

Będę zaglądał i życzę powodzenia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam ze 2 posty, ale mam jeszcze coś do powiedzenia.

 

Sa rzeczy tak jak wcześniej wspomniane które się różnią przed i po modernizacji Scanii R.

Możesz zobaczyć u mnie w warsztacie co było zmienione żeby przypominało bardziej nowa R-ke

np.we wnętrzu; deska rozdzielcza po środku jest na rogu ścięta, w starszej wersji tak nie było (można to zrobić samemu, ścierając ten róg papierem)

kierownica, fotele i obicia drzwi są tez ze starej wersji scanii, jeszcze przed wersja R (ja dokupiłem te części bo chciałem wnętrze bardziej upodobnić do nowej)

łóżko jest za nisko osadzone, trzeba ja podwyższyć.

normalnie to i tunel po środku jest inny ale to już więcej roboty by było żeby to zmienić (ja zostawiłem taki jaki był)

Jeśli masz pytania czy wątpliwości chętnie pomogę

 

nie chce cie wprowadzać w błąd albo mówić co masz robić, to są tylko takie sugestie które mogą pomoc urealnić ta Scanie do tej nowej ;)

 

Powodzenia,

Daniel

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dan-720 - dzięki za informacje i uwagi. Rozumiem, że to o czym mówisz należałoby wykonać aby zbudować poprawny model. Jednak dla mnie - laika - i tak wszystkie szczegóły sa nie do odróżnienia... , dlatego też odpuszczę sobie większość przeróbek i zostawię "błędy" które zrobił producent. Model z założenia nie ma być repliką... Chętnie jednak skorzystam z wszelkich rad jeśli będę ich potrzebował .

 

Co do innych pytań - np. o farby - to widzę, że już inni koledzy udzielili odpowiedzi więc nie będę się powtarzał po nich.

 

ETAP 4

in4.jpg

 

Ciąg dalszy budowy silnika - jego uzbrajanie.

Od siebie dorobiłem kilka kabelków i przewodów. Przewody łączące cylindry to drut cynowy o średnicy 0,56 mm malowany na czarny półmat. Wiązka przewodów to drut miedziany o średnicy 0,3 mm oryginalnie powlekany czarną emalią (kupiony w Empiku na dziale akcesorii plastycznych).. Oczywiście ta marna imitacja okablowania nie oddaje tego co jest w rzeczywistości ale chciałem chociaż troszkę urozmaicić to co będzie pod kabiną...

et4_1.jpg

 

et4_2.jpg

 

et4_3.jpg

 

et4_4.jpg

 

Tak wstępnie przygotowany silnik trafił w końcu na ramę. Wstępnie ponieważ po zamontowaniu reszty osprzętu mam nadzieję dodać jeszcze to i owo...

et4_5.jpg

 

et4_6.jpg

 

et4_7.jpg

 

et5_8.jpg

 

Przepraszam wszystkich tych którzy zwracają mi uwagę na to czy tamto i mówią co i jak powinno być, a ja nie korzystam z ich rad i nie poprawiam modelu. Zapewniam jednak, że wszystkie uważnie czytam i bardzo dziękuję za pomoc. Wszelkie opisy, rady i uwagi są mi bardzo pomocne. Podpowiadajcie i zwracajcie uwagę dalej, bo nie wiadomo co i kiedy postanowię zmienić....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rewelacja, wszystko naprawde profesjonalnie wykonane. Szkoda jednak, ze nie wprowadziles pewnych istotnych mi sie wydaje modyfikacji, takich jakie powinna miec ta Scania, ale to tylko taka moja drobna uwaga. Model zapowiada sie swietnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Silnik fantastyczny. Nówka jak z fabryki. Pewnie zwolennicy nie mycia nóg, krzywią się że nie brudny, dla mnie jednak super. Rzeczywiście jednak razi trochę ten przewymierowany pasek klinowy.

Ale ogólnie - tak trzymaj.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.