Skocz do zawartości

TS-11 ISKRA, MI(A)STERCRAFT, 1:72 + Part


ministersan

Rekomendowane odpowiedzi

Zgromadzenie najprostszej dokumentacji nie jest chyba jednak aż tak trudne i może mieć różne zadania, bo jeśli nawet nie odtworzymy przebiegu wszystkich granic kolorów, to przynajmniej ustalimy ich przybliżony odcień itp. albo jakieś charakterystyczne cechy konstrukcyjne konkretnego egzemplarza. Nie będzie to zatem ino piękny slogan -a od siebie dodam, że do swoich modeli dokumentację gromadzę dłużej niż przez miesiąc... Zresztą ministersan zrobi jak uzna za stosowne.
Mikolaj75 niepotrzebnie dodajesz do mojej wypowiedzi to, czego nie napisałem. ministersan zapytał czy schemat jest poprawny, więc doradziłem by zrobić wg niego, bo znalezienie pełnej dokumentacji będzie trudne, a może nawet niemożliwe.

Nie pisałem przecież nic o zaniechaniu poszukiwań dokumentacji prawidłowych odcieni, szczegółów konstrukcji itp...

Czasem po prostu nie warto wyważać otwartych drzwi.

 

Temat dokumentacji sam traktuję bardzo poważnie, czasem moze za bardzo, co przekłada się niestety na ślamazarne tempo prac i niską wydajność w ilości ukończonych modeli...

 

Natomiast Twoja propozycja mnie zaintrygowała, albowiem i tak od jakiegoś czasu noszę się z zamiarem przejrzenia moich zasobów Iskrowych - więc a nuż coś się znajdzie. Przeprowadzka sprzyja tego typu klimatom. Jak znajdę, to się zgłoszę
Swoja ofertę podtrzymuję - jeśli znajdziesz pełną dokumentację fotograficzną w kamuflażu pokazanym na schemacie (numer boczny samolotu dowolny z Siemirowic), masz u mnie model Iskry + dowolne kalki do niej jakie sobie zażyczysz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 70
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Na razie polegam na tym co dostałem od kolegów z forum. Nie mam doświadczenia w tak dokładnym podejściu do sklejania modelu (tyle poprawek), więc proszę o pomoc. Spróbowałem zaplanować , co trzeba zmienić w skrzydle w stosunku do planów. Na brudno, odręcznie (później oczywiście będzie porządnie) narysowałem co trzeba będzie dorobić. Czy mój tok myślenia jest odpowiedni? Myślałem o naniesieniu nitów (chociaż częściowo), ale nie mam planów, a poza tym nie wiem czy wklęsłe będą odpowiednie dla Iskry?

 

58d3a280001bd59350f1a17c

 

bd21c63b000a795250f1a179

 

Cały czas liczę na wskazówki. Chciałbym ambitnie podejść do projektu.

 

EDIT: Czy kształt końcówki skrzydła z planów był taki we wszystkich Iskrach, bo rózni się diametralnie od tego w modelu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W ubiegłym roku był konkurs na robienie modeli m.in. Mastercrafta.

Zerknij na warsztaty, cos na pewno podejrzysz:

viewtopic.php?f=172&t=29837&hilit=ts+11+Iskra

viewtopic.php?f=172&t=30608&hilit=ts+11+Iskra

viewtopic.php?f=176&t=29929&hilit=ts+11+Iskra

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć Grześ;

W istocie dotarcie do dokumentacji wskazującej na prawidłowe malowanie siemirowickich Iskier jest zadaniem dość trudnym, jak się jednak okazuje nie niemożliwym. Samo prześledzenie danych dostępnych w różnych publikacjach wskazuje, że łatwo wpaść w pułapkę, bo szereg egzemplarzy miało wprowadzane zmiany bardzo często. Okazało się jednak, że jest to naprawdę pasjonująca historia, pozwalająca na przyswojenie sobie dużej wiedzy i faktów, o których się wcześniej nie miało pojęcia bądź w natłoku informacji po prostu umykały. Ale wydaje mi się, że efekt jest. Opieram się przy tym wyłącznie na dostępnych mi danych z prasy branżowej i monografii bez odniesienia do ewentualnych danych z Internetu. Należy też założyć, że pewnie wielu kolegów dysponuje fotkami zgromadzonymi jakoś indywidualnie i mam przekonanie, że na ewentualny apel odpowiedzieliby…

 

A oto ustalenia:

Iskry malowane w sposób zbliżony do prezentowanego na instrukcji (sama instrukcja zawiera bowiem błędy) znalazłem następujące:

 

- nr boczny 1716 – w 100% da się odnaleźć sposób malowania z okresu po 1994 do przemalowania w zupełnie nowe barwy w 1999 – źródła: Aeroplan 4’00 strona 4-6, wsparte fotografiami z Lotnictwa z Szachownicą nr 15 str.11, do tego zaprezentowane tam schematy plus towarzyszące artykuły. Cechy zgodne: numer biały konturowy, szachownice praworządne, oczy, identyczny przebieg granic kolorów w obu publikacjach. Różnice dotyczą pojawienia się napisu NAVY i godeł – tu modelarz może sobie wybrać wariant, sama kwestia jest wyjaśniona w artykule. Ta sama Iskra jeszcze z czerwonym numerem ma inny kamuflaż niż na instrukcji i tego jak na razie nie udało mi się ustalić w pełni;

 

- nr boczny 2013 – niemal w całości da się odtworzyć stan z 1993 r. na podstawie zdjęć z monografii AEROMAX plus zdjęcie w LzSz nr 11 strona 14 – cechy zgodne – numer czerwony, szachownice praworządne, oczy, godła – do wyjaśnienia pozostaje niewielki fragment przebiegu granic kolorów po prawej stronie na styku kadłub-skrzydło, ale na potrzeby budowy modelu np. niekonkursowego uważam te dane za dostateczne;

 

- uważam też, że jestem w stanie w całości odtworzyć schemat malowania 1716 po 1999 oraz nr 1917 – ponieważ jednak są to już schematy inne niż te o które pytałeś, nie wskazuję szczegółów

 

Mój własny wniosek jest taki, że warto przed budową modelu przewertować posiadane publikacje. Choćby przekartkować w palcach. Będąc nastawionym na określony typ, fotki łatwo wpadają w oko. Przez wiele lat w różnych pismach nagromadziło się wiele danych i tego rodzaju poszukiwania dają wiele satysfakcji i pozwalają się wiele nauczyć. Myślę, że czasami zapominamy o tym, a mam wrażenie, że nasze gazety (zwłaszcza Aeroplan, MiniReplika i Lotnictwo z Szachownicą) to po prostu kopalnia wiedzy niezależna od netu. Polecam! Do tego osoby autorów są wg mnie gwarancją rzetelności.

Skanów nie wklejam z uwagi na wątpliwości co do praw autorskich.

 

Grzes – daj znać czy zaliczyłeś

Ministersan – w razie czego korzystaj

 

Pozdrawiam - Mikołaj

 

Ps. Ewentualnych dodatkowych wyjaśnień będę udzielał dopiero jutro, albowiem w domu padł mi komp, a teraz piszę z biura...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nawiązując do dyskusji Mikołaj75 i Grzes - bardzo się cieszę, że znalazła się w moim wątku.

Można poznać ciekawe fakty. Fajnie, że są jeszcze pasjonaci dzięki którym historia naszego lotnictwa jest bliżej nas. No i powiem szczerze, że upór kolegi Mikołaj75 w poszukiwaniu informacji, mocno mnie zmotywował do pracy na Iskrą. Na pewno skorzystam z informacji powyżej.

 

Dziś zacząłem pracę nad skrzydłem - zdjęcia dam w tygodniu (akumulator w aparacie padł).

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ładnie ci to kolego idzie i podziwiam Efekt jest naprawdę bajka, ale chyba pomyliłeś temat bo to na Iskrę słabo wygląda A i dzięki za namiar na klej Powiedz mi jeszcze nakładasz go jakimś pędzelkiem

 

O proszę już poszło we właściwe miejsce Z Iskrą widzę że tez dajesz czadu

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ładnie ci to kolego idzie i podziwiam Efekt jest naprawdę bajka, ale chyba pomyliłeś temat bo to na Iskrę słabo wygląda A i dzięki za namiar na klej Powiedz mi jeszcze nakładasz go jakimś pędzelkiem

Pomyliłem się i usunąłem / poprawiłem post - myślałem, że nikt nie zdąży przeczytać, a tu... klops.

Przeniosłem do odpowiedniego tematu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć, w uzupełnieniu podaję:

- Iskra - numer boczny czerwony 2013 - do wskazanych wyżej danych dodajemy zdjęcia z pisma Lotnictwo AI nr 21'1992 str. 8-9 i mamy pełne dane - w tym charakterystyczne odarcia farby nad łuskozbieraczem;

- Iskra - numer boczny 2013 biały konturowy z okresu 1994 r. - monografia AEROMAX plus przepiękna fotka ze strony 49 Lotnictwo AI nr 2'1995 - do ustalenia pozostaje jedynie wygląd usterzenia poziomego z prawej strony.

 

Zobaczymy co tam jeszcze daje Skrzydlata Polska i AERO Technika Lotnicza - jak znajdę, to uzupełnię...

 

Pozdrawiam - Mikołaj

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyszły już blachy, więc powoli się za nie zabieram

0a88cc3c002374e250f45478

 

Różne instrukcje czytałem, ale ta z Parta do najczytelniejszych nie należy. Niektóre rysunki nic mi nie mówią o kształcie finalnym elementu.

9d80e12300220d1050f45481

 

Usunąłem osłonę z prawej strony statecznika, gdyż w prawdziwym samolocie jej nie ma. Teraz jeszcze przeszlifować.

W tygodniu mało czasu, więc prace idą powoli.

a47cf2890019e6b150f4547d

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Różne instrukcje czytałem, ale ta z Parta do najczytelniejszych nie należy. Niektóre rysunki nic mi nie mówią o kształcie finalnym elementu.

9d80e12300220d1050f45481

 

Fakt, że instrukcje Parta czyta się dobrze tylko wtedy, gdy się wie, na co się patrzy.

 

Zaznaczony po lewej element to orczyk. Z częścią z blaszki filozofii wielkiej nie ma, składasz ją na pół, dodajesz podkładki i tyle. Na forum jest kilka walkaround'ów TS-11, zdjęcia wnętrz, na których widać orczyki też są, będziesz miał na czym się wzorować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Errata:

- biały konturowy 1716 - uzupełnienie może stanowić fotka ze strony 33 monografii AEROMAX - trzeba jedynie mieć na względzie, że czarno-białe zdjęcie powoduje zlewanie się barw jasnoniebieskiej i piaskowej;

 

Dla uparciuchów nastawionych na inne numery:

- niepełne dane dla białego konturowego 1722 z roku 1994 pozyskujemy z monografii AEROMAX plus Skrzydlata Polska nr 6/1995 str. 30 - ciągle nie będziemy mieli absolutnej pewności co do skrzydeł;

- fani białego konturowego 2012 nieco informacji znajdą na str. 33 i 78 AEROMAX oraz MiniReplika 33 str 24

 

Podsumowując - siemirowiskie Iskry to temat kopalnia z licznymi czarcimi zapadkami. Twierdzę jednak, że - w obszarze kamuflaży "zwykłych" (w artykułach wskazano, że przyjęto warianty "zwykłe" z barwami lądowymi i "bojowe - morskie") biały konturowy 1716 z 1994 oraz czerwony 2013 powinniśmy odtworzyć bez problemów - pomijając pewne oczywistości, że zawsze jakieś centymetry kwadratowe się schowają.

 

Po rozstrzygnięciu "zadania" przez Grzesia, prosiłbym kolegów zainteresowanych tematem o dokonanie własnych uzupełnień, bo nie ukrywam, że temat mnie wciągnął i obserwuję u siebie niebezpieczne zjawisko zgody na to, że może i nie-srebrna Iskra też jest Iskrą...

 

A ładne te kalki - Grzes - robisz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ponieważ chciałbym potwierdzić parę szczegółów, a nie zawsze zdjęcia znalezione na necie pokazują wszystko co chcę, będę musiał przejechać się do wspomnaianego wcześniej prywatnego muzeum porobić zdjęcia Iskrze. Niestety opady śniegu mocno przykryły górę samolotu, więc muszę poczekać na odwilż. W międzyczasie pytanko: jak pisałem zamierzam w następnej kolejności zrobić MiG-21 MF w 1/72. Miałem zgodnie z radą jednego z kolegó kupić MiGa z Fujimi, ale udało mis się za grosze dostać MiG-21 Bis ze Zvezdy. Jakie musiałbym ewentualnie zmiany wprowadzić w zestawie, aby uzyskać MF - chodzi mi o widoczne zmiany (główne). Z obserwacji zdjęć i info na necie trzeba chyba zmienić "garba" (np. na MF z QuickBoosta). Proszę o pomoc. Z góry dzięki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

będę musiał przejechać się do wspomnaianego wcześniej prywatnego muzeum porobić zdjęcia Iskrze

 

Wiem co masz na myśli,też tam zaglądam.

Szkoda,że te samoloty są zdekompletowane.

 

Pozdrawiam z Wałbrzycha.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

będę musiał przejechać się do wspomnaianego wcześniej prywatnego muzeum porobić zdjęcia Iskrze

 

Wiem co masz na myśli,też tam zaglądam.

Szkoda,że te samoloty są zdekompletowane.

 

Pozdrawiam z Wałbrzycha.

 

Miło słyszeć (czytać )

Zdekompletowane, ale i tak cud, że coś takiego mamy w pobliżu. Obok Iskty to chyba Iryda, czy się mylę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ministersan - a z jakiej dokumentacji korzystasz? Iskra jest szeroko dostępna w prasie i w sieci. Czy zapadły już decyzje co do malowania: sreberko czy kamo?

 

Mam

- Aeroplan z artykułem o Iskrach z Siemirowic

- Wydawnictwo "Typy bronii i uzbrojenia" nr 13 o Iskrach

- Wydawnictwo o Iskrach sygnowane przez WSK Mielec (stareńkie)

- rózne zdjęcia dzięki uprzejmowsci kolegów

- niedługo własne materiały (zdjęcia Iskry z mini muzeum)

- skany kilku planów (kilka kartek niepełnych planów)

 

Najbezpieczniejsze jest chyba srebrne malowanie (jesli chodzi o przebieg plam kamuflażu ), a serio - jeszcze nie myślałem. Na razie na szczęscie prace mogą iść do przodu bez tej decyzji. A później? Może ktoś z kolegów zaproponuje malowanie, bo chciałby własnie w takim widzieć Iskrę, a jeszcze nie widział modelu w tym malowaniu. Zobaczymy.

Moim celem jest kolekcja wszystkich typów samolotów służących w naszym lotnictwie po 45 roku. Malowanie nie jest tak istotne (oczywiście musi być polskie). Wiadomo, że chciałbym mieć jak najciekawsze, ale nie zawsze kalki sa dostępne, a sam nie robię, a nieraz pewnie zabraknie funduszy i będzie malowanie pudełkowe.

Teraz Iskra a kolejny Mig-21 - takie sa najbliższe plany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

RAV ma rację, wskazana monografia to dobre źródło. Ze swej strony dodam, że warto też rzucić okiem na Topshots na temat Iskry oraz - a może przede wszystkim - dokładnie przejrzeć pisma - masa informacji, planów i rysunków jest np. w MiniReplikach, LzSz czy Aeroplanie. W toku poszukiwań kamuflaży zorientowałem się jak wiele danych tam się znajduje... Trochę szkoda, że Grzes się nie odnosi, bo kalki by się przydały...

 

Ministersan - po wyborze malowania dokładnie przeanalizuj jakiej wersji dotyczy - o pomyłki merytoryczne łatwo.

A Twoje plany kolekcji bardzo ciekawe - pod względem modelarskim nasze lotnictwo po 45 to wciąż ogromny teren do zagospodarowania pomimo widocznej wzrastającej jego popularności...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ministersan dokładnie to Iryda,słyszałem od właściciela,że mają ją trochę poskładać.

Teraz wygląda jak auto flinstonów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ministersan - raczej trzymaj sie wersji DF. W wersji "R" nos miał troszkę inny kształt poprzez montaż radaru(ale niech to potwierdzą fachowcy).Kiedyś taki nos oraz końcówki skrzydeł i fotele produkował pewien Pan z Gdyni , który nadal produkuje modele z żywicy.

Mam też pytanie.Czy na pewno wszystkie iskry były srebrne?Patrząc na zdjęcia zgadza się to czasami(np.iskry 28plm-u) ale nieraz wyglądają bardziej na malowane aluminium lub duraluminium(np. iskry z byłego 34 plm-u czy też 1dlmw).

Swoją drogą ciężko o dokumenty do iskry.Wszystko porozrzucane i porozbijane po wielu pismach.

(Z całym szacunkiem dla konstrukcji f-4 phantom, ale chyba można było wydać taki numer o iskrach ze schematami malowań i dokładnym rozpisami farb a nie ciemnoniebieskoszary - niech ktoś zgadnie).

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.