kawalek74 Napisano 18 Stycznia 2013 Share Napisano 18 Stycznia 2013 Witam wszystkich. Po dwóch latach nieobecności na forum dzięki synowi, który zakupił w lutym 2012 roku na Wystawie Modeli Redukcyjnych w Bytomiu czołg T-34/85 – 1/48 Hobby Boss zostało postawione mi nowe wyzwanie. Pierwszy czołg od 30lat (jak miałem 8 lat z tatą sklejałem ISU-152 ze składnicy harcerskiej ) Dobra koniec owijania, w ostatnim czasie zabrałem się do roboty i mam zamiar w ciągu 2 tygodni zakończyć ten model. Moje wrażenia jak na nowicjusza w pancerce są bardzo pozytywne jeżeli chodzi o ilość akcesori. Poniżej przedstawiam zdjęcia z etapu budowy Wanna wymalowana i wybrudzona (chyba trochę przesadnie) KIlka cześci które po sklejeniu i pomalowaniu zostaną wsadzone do środka aby pozostać niewidocznymi. ----------------------------- teraz pozostaje jeszcze górna część, korpus czołgu z wieżą i jej zawartością. Po zakończeniu prac związanych w wnętrzem postanowiłem uzyskać fakturę odlewu na niektórych elementach czołgu. Potraktowałem wieżę, korpus i pewne części wanny rozpuszczalnikiem Nitro i starą szczoteczką do zębów. Na wieży dokonano pewnych modyfikacji, próbowałem wykonać imitację linii spawu na wieży Efekty jak poniżej :-)) Dwa dni temu czołg został pomalowany warstwą koloru stalowego jako kolor podkładowy przed pomalowaniem kolorem bazowym, na wszystkie elementy naniesiono maskol + sól aby uzyskać w przyszłości efekt uszkodzeń i eksploatacji pancerniaka. Wczoraj pomalowałem ruska kolorem zielonym rosyjskim. Malowałem kilka razy aby spróbować uzyskać efekt odcieni dodawałem kolor biały , żółty lub czarny do zielonego i wyszło takie coś. Dzisiaj nie wytrzymałem i nie poddając się krytyce pomalowałem model lakierem bezbarwnym. Pozostała najtrudniejsza cześć roboty której nigdy jeszcze nie robiłem. Mam na myśli użycie farb olejnych oraz pigmentów celem uzyskania śladów użytkowania na czołgu. O"gąskach" jeszcze nie myślałem bo jestem całkiem zielony. Poniżej modelik pomalowany lakierem bezbarwnym czekający na wskazówki, porady i wszelkiego rodzaju opinie które mogą mnie ukierunkować w dalszej pracy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
letalin Napisano 18 Stycznia 2013 Share Napisano 18 Stycznia 2013 Po zakończeniu prac związanych w wnętrzem postanowiłem uzyskać fakturę odlewu na niektórych elementach czołgu. Płyty pancerne kadluba nie była odlewane. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kawalek74 Napisano 18 Stycznia 2013 Autor Share Napisano 18 Stycznia 2013 Rzeczywiście, masz racje. Zobaczyłem teraz zdjęcia z muzeum i widać różnicę. Tam na blachach kadłuba było widać niewielkie nierówności ale wynikające chyba z prymitywnego walcowania poszczególnych elementów. No cóż w tej kwestii dałem d..... nie za bardzo uśmiech mi się szlifować te blachy, postaram się jakoś z retuszować. Uwaga przyda mi się ponieważ kupiłem figurki i mam zamiar robić dioramę T34/76 z ruskimi. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kawalek74 Napisano 18 Stycznia 2013 Autor Share Napisano 18 Stycznia 2013 [url=http://www.picasa2html.com]http://www.picasa2html.com Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tremac Napisano 19 Stycznia 2013 Share Napisano 19 Stycznia 2013 Jak na 30 lat przerwy to tak jak by jej nie bylo kawal pieknego modelarstwa obserwoje z zaciekawieniem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Michal_G Napisano 19 Stycznia 2013 Share Napisano 19 Stycznia 2013 Fajny początek. Kibicuję! W jakim malowaniu będzie? Może polskim? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tomek14147 Napisano 19 Stycznia 2013 Share Napisano 19 Stycznia 2013 Kiedy będziesz ściągał sól i maskol? Ciekawy jestem efektu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
krzychu-onisk Napisano 19 Stycznia 2013 Share Napisano 19 Stycznia 2013 Ładnie wychodzi, ale z taką ilością maskolu i soli to chyba ma przedstawiać model pojazdu z typowego polskiego muzeum. I mówię to całkiem poważnie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kawalek74 Napisano 20 Stycznia 2013 Autor Share Napisano 20 Stycznia 2013 Dzisiaj zapadła decyzja jakie kalkomanie zostaną użyte. Do modelu hojny sprzedawca dorzucił kalkomanie TORO umożliwiające wykonanie kilku wersji T34/85 z różnych batalionów, brygad z I korpusu pancernego LWP. Wybrałem 4 Brygada Pancerna I korpus pancerny Niemcy 1945. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kawalek74 Napisano 20 Stycznia 2013 Autor Share Napisano 20 Stycznia 2013 Poniżej kalkomanie których nieznaczna cześć zostanie użyta na pancerniaku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kawalek74 Napisano 20 Stycznia 2013 Autor Share Napisano 20 Stycznia 2013 Dzisiaj po raz pierwszy zastosowałem na czołgu farby olejne aby uzyskać delikatny efekt wypłowień i zacieków. Po wykonaniu tego zabiegu zdjąłem maskole i zdrapałem sól. Efekt mnie zaskoczył, za duże te ślady eksploatacji szczególnie po maskolu, czołg wygląda jakby wjechał do Drezna i jeździł tam przez 24h po ruinach. Wniosek: trzeba część tych dużych odprysków zamaskować błotkiem itp. Poniżej pierwsze efekty jeszcze bez kół, gąsienic i zbiorników. Na dzisiaj koniec moich eksperymentów, muszę dać czas "legendzie" aby farby olejne które zalegają na kadłubie i wieży wyschły całkowicie przed kolejnymi eksperymentami związanymi z wydobyciem odcieni. Potem mam nadzieję, że pozostanie tylko narzucenie błotka, kurzu i śladów różnego rodzaju wycieków paliw. Proszę o rady i krytykę, która pozwoli mi uniknąć w przyszłości błędów. Jak na razie to bardzo podoba mi się ta pancerka, oczywiście takie podejście może mieć negatywny wpływ do projektu który się jeszcze nie rozpoczął i nazywa się Lublin R-XIII ter + R-XIIID 1/48. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
krzychu-onisk Napisano 20 Stycznia 2013 Share Napisano 20 Stycznia 2013 No nie! mój Teciak który stoi sobie na półce (jeszcze nie pomalowany) też będzie miał te oznaczenia :P Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
R_Mazzi Napisano 20 Stycznia 2013 Share Napisano 20 Stycznia 2013 Hej, jak by Ci się chciało domalować to ten wóz miał na lufie odręczny napis: W O J A C Y. Tak przynajmniej te białe plamki zinterpretował jeden z wydawców kalkomanii (chyba Bison). Troche duże te odrapania... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kawalek74 Napisano 20 Stycznia 2013 Autor Share Napisano 20 Stycznia 2013 Z odrapaniami będę czarował aby je ukryć, skrzynki wódki, koce, zegary, błoto itp. Masz jakieś fotki z tym napisem? będę wdzięczny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
R_Mazzi Napisano 20 Stycznia 2013 Share Napisano 20 Stycznia 2013 Masz jakieś fotki z tym napisem? będę wdzięczny. Niestety, ten wóz zachował się chyba tylko na dwóch fotkach (ta co pokazałeś i z boku bez lufy). Jak się dobrze przypatrzysz to widać na lufie białe plamki. Czy rzeczywiście jest to napis to się chyba już nigdy nie dowiemy. Nie mniej, ja na swoim modelu go umieszczę, ot taka ciekawostka wśród masy podobnych wózków ;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tomek14147 Napisano 20 Stycznia 2013 Share Napisano 20 Stycznia 2013 Ja bym spróbował dobrać kolor i po prostu zamalował te obicia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JSJ Napisano 20 Stycznia 2013 Share Napisano 20 Stycznia 2013 (skan ze zbiorku kol. Bigmodela) Jakby lepiej... Zamieściłem tę kopię zdjęcia by móc napisać, że cokolwiek interpretować można tylko na jakiejś przyzwoitej podstawie. Tu taką mamy; sam się zdziwiłem tym, co widzę, mimo że fotografię znam od bardzo dawna. Mam na myśli ten napis - rzeczywiście on chyba jest, ale jeśli już, to raczej RODACY. Tak czy siak rzecz oryginalna i można się na to "napalić". Gorzej, że czołg jest nie taki, jaki się w tym wątku robi. Wieża ewidentnie, a kadłub prawdopodobnie też - są produkcji Zakładu 112 (Gorki). Prawdę mówiąc, że to wieża "tamtejsza" i to szczególnej odmiany, widać na byle reprodukcji. Ma ona różne mylące określenia. Wśród anglojęzycznych przyjęło się głównie "composite turret". W Polsce są conajmniej dwa T-34-85 w takim wykonaniu (jeden w poznańskim Muzeum Broni Pancernej). Model zaś przedstawia, lepiej lub gorzej, czołg produkcji Zakładu 174 (Omsk), więc ten numer boczny ma się do niego nijak. Nota bene, oficjalnych dostaw stamtąd do polskich jednostek historia nie wspomina i nie znam przykładu polskiego egzemplarza w wojennych realiach. Myślę, że pośpiech w aplikacji numeru na modelu nie był wskazany, bo wyszło historyczne "pudło". Ale może mylnie zakładam, że na zgodności z faktami Koledze w ogóle zależy. To jest kwestia osobistego wyboru, ja tylko zwracam uwagę. Jan Jędryka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
letalin Napisano 21 Stycznia 2013 Share Napisano 21 Stycznia 2013 Znalazłem na szybko przewodnik po wieżach. http://www.ww2aircraft.net/forum/modeling/t-34-85-a-17986.html Pytanie do JSJ: Jak oceniasz szanse na przerobienie modelu HB aby odwzorowywał prawidłową wersję? Ja wiem, że wszystko można jeśli ma się morze czasu i chęci, ale byłbym wdzięczny, gdybyś opisał np. to co trzeba zrobic. Na czołgach znam się mało, każda informacja będzie dla mnie cenna. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kawalek74 Napisano 21 Stycznia 2013 Autor Share Napisano 21 Stycznia 2013 Dziękuję za tą cenną uwagę, wygląda na to że większość kalkomanii LWP do T34/85 jakie posiadam nie nadają się do tego modelu. W modelu Roberta Ostrowskiego wieża T-34 /85 z nr. 240 2 Batalion Motocyklowy 1 K.Pancernego też jest inna niż ta w moim modelu. Wygląda na to że zmuszony będę wymazać te oznaczenia i przyjąć radzieckie. Jeżeli wiecie, która z kalkomanii LWP pasuje do mojej wieży to będę bardzo wdzięczny, ja zaczynam poszukiwania w internecie. Tak jak napisał JSJ "oficjalnych dostaw stamtąd do polskich jednostek historia nie wspomina i nie znam przykładu polskiego egzemplarza w wojennych realiach" obawiam się, że nic nie znajdę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JSJ Napisano 22 Stycznia 2013 Share Napisano 22 Stycznia 2013 (edytowane) >Letalin. O podobnych problemach pisałem tutaj w paru wątkach, więc mogę się częściowo powtórzyć, ale niech tam. Ogólnie ten konkretny przypadek nie byłby szczególnie trudny. Należałoby zająć się głównie wieżą: 1. Wykonać ostrokrawędziowe zakończenie ścian na dole tylnej partii 2. Skorygować podział między górą a dołem z przodu, przedtem dodawszy nieco grubości na bokach partii zaokrąglonych 3. Usunąć szczelinę nad prawym otworem strzelniczym 4. Poszerzyć osłonę armaty 5. Wygładzić płytę nad nią - zamiast śrub zrobić "spaw" wokół trzech boków ------- Edit.: Na tej wersji stosowano już lekką osłonę z blachy nad częścią jarzmową (podobne utrzymały sie w produkcji powojennej). Na danym czołgu najprawdopodobniej była ona mocowana od strony płyty dachu czterema śrubami (w 45 r. zastąpiono je dociskającymi paskami). ------- 6. Zwiększyć średnicę kopułki i nadać jej stożkowy kształt w górnej części 7. Lekko zwiększyć zaczepy na bocznych ścianach i ustylizować je na ostro cięte Jeśli kadłub miałby być z tej samej fabryki (niemam tu 100% pewności), to najtrudniejsze jest wykonanie tylnej części górnych pancerzy (tych na styku z uchylaną pokrywą), bo powinny być w wersji niemodyfikowanej, praktycznie wg pierwotnego wzorca z 40 r. Trzeba albo zdobyć nieco zdjęć, albo skopiować rozwiązanie z jakiegoś modelu wczesnej wersji - najlepiej byłoby mieć to i to. Tylna górna płyta kadłuba wymaga małej zmiany układu śrub mocujących i korekty zawiasów, ale zawiasy na szczęście są podobne. Wymagałyby jednak chyba odcięcia i przesunięcia. Nie pamiętam, jakie koła jezdne ma ten model. Na czołgu z Zakładu 112 powinny być z gładkimi, tłoczonymi tarczami. Nie jestem w stanie wyrobić sobie poglądu o różnych szczególikach modelu i choćby dlatego podałem tylko zarys zmian. Na pewno więcej dałoby się powiedzieć przy wzięciu zestawu na warsztat. Zanim ewentualnie do tego dojdzie, zalecam zgromadzenie czegoś w rodzaju dokumentacji, głównie zdjęciowej. Nic lepiej nie zweryfikuje tych moich podpowiedzi. Jeszcze słówko o "przewodniku" po wieżach. To był swego czasu materiał bardzo do przodu w rozpoznaniu ważnych różnic. Właściwie takim pozostał, z tym, że bez kontynuacji, a więc zawiera i braki, i niedopowiedzenia, i nieco uproszczeń. Przez lata wysyp różnych stron z dokumentacją fotograficzną zachowanych pojazdów bardzo wzbogacił możliwości ogarniania tematu. Na załączonym zdjęciu jest wieża, o którą chodzi (Poznań). Zasada głównej zmiany jest bardzo czytelna. Dodam, że uskok podziału do dolnej krawędzi "niszy" znajduje się tuż przed tylną granicą zakrąglenia załamania bocznej ściany. (foto z www.militarni.pl) Edytowane 22 Stycznia 2013 przez Gość Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
letalin Napisano 22 Stycznia 2013 Share Napisano 22 Stycznia 2013 O podobnych problemach pisałem tutaj w paru wątkach, więc mogę się częściowo powtórzyć, ale niech tam.) Bardzo dziękuję. Poszukam też Twoich starych wpisów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JSJ Napisano 22 Stycznia 2013 Share Napisano 22 Stycznia 2013 Uwaga: poprawiłem zauważony błąd w p. 5. mojej wyliczanki dotyczącej wieży. W wyniku jakiegoś automatyzmu napisałem prawdę, ale dotyczącą wesji wcześniejszych. Przepraszam . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kawalek74 Napisano 23 Stycznia 2013 Autor Share Napisano 23 Stycznia 2013 Decyzja zapadła, kalkomanie LWP zostały zmyte aby nie drażnić oczu. W przyszłości kupię sobie T-34/85 (1944 Flattened Turret) 1/48 84807 Hobbyboss, ten zestaw będzie bardziej pasował aby wykonać model LWP z I korpusu pancernego z wykorzystaniem kalkomanii które pozostały. Wczoraj pomniejszyłem ślady eksploatacji powstałe po maskolu, dzisiaj przyjdzie kolej na kalkomanie "ZA STALINA", lakier bezbarwny a potem ponownie kilka zabiegów cieniowania i brudzenia. Poniżej podaje ciekawy link do kilkuset eksponatów pomnikowych rosyjskich czołgów. http://legion-afv.narod.ru/links.html A tu link do T-34/85 z fabryki № 174 w Omsku z dwoma rodzajami wyłazu dowódcy. http://legion-afv.narod.ru/T-34-85_Omsk_1.html http://legion-afv.narod.ru/T-34-85_Omsk_2.html Wieczorem wrzucę nowe fotki Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kawalek74 Napisano 23 Stycznia 2013 Autor Share Napisano 23 Stycznia 2013 Kilka nowych fotek po nałożeniu kalkomanii, wstępnym cieniowaniu oraz małym brudzeniu korpusu i komory silnika. Tylnia płyta jeszcze bez osadzonych rur wydechowych i kilku drobiazgów Poniżej małe ochlapania olejem i paliwem wnętrza komory silnika. Ostatnie dwie fotki czołgu jeszcze bez dodatkowych zbiorników paliwa i kilku drobiazgów. Teraz czeka mnie przygotowanie układu jezdnego teciaka, potem jak pozostaną chęci może wrzucę piechotę na czołg (taka mała dioramka) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kawalek74 Napisano 9 Lutego 2013 Autor Share Napisano 9 Lutego 2013 Przyszedł czas na koła, gąsienice, dodatkowe zbiorniki paliwa itd. Poniżej wyniki mojej pracy. created by picasa2html.com Na gąsienicach po założeniu na koła mam zamiar nanieść trochę suchego błota. Dzisiaj popołudniu postaram się poskładać wszystko razem i zakończyć swój pierwszy czołg. Po wystawieniu zakończonego teciaka w galerii proszę o recenzje negatywne i pozytywne, jeśli takie się znajdą oraz słowa uwagi na temat popełnionych błędów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.